Lönnmördarcupén
Lönnmördarcupén
Hej, jag tänkte försöka skapa en projekttråd om min gamla pv då det verkar finnas en del intresse för bilen.
Det här är väl tredje utförandet som håller på att växa fram.
Från början byggde jag om den med 140 framvagn, 240 bakaxel+ upphängning (tog en hel bit golv från länkarmsinfästning till bakom panhardstaget) och b21e och m46.
Det blev även 140 rattstång och pedalställ.
Sedan ville man ju åka fortare.. Redan från början hade jag klämt dit en saab 9000 intercooler i fronten och nu skulle det i en b21et.
Men så blev det aldrig.
B21et:n fick stå kvar i garaget, istället inhandlades en fräsch b230ft som bara skulle fixas lite lätt.
Under resans gång kom jag fram till att andra stakar måste man ju ha, ja andra kolvar också för säkerhets skull.
530 toppen gick ju förstås inte köra med, istället fick det bli en 531 som portades och fick 46 resp. 40 ventiler och en km 10 kam.
Lastbilsintercooler var man ju tvungen att ha, problemet var bara att den fick ju inte plats
Fram med kapen och göra plats.
Då fanns det inte mycket kvar av frontplåten, bara ytterskalet, och inget att fästa den i, så det fick bli flippfront.
M46:orna höll väl ca en vecka om man tog det lite lungt och körde med lågt laddtryck, så en tremec 3550 inhandlades från staterna.
Sedan kördes bilen så en sommar med dåligt grenrör och för liten turbo.
Den gick ganska skapligt ändå, men tappade laddtryck över ca 5000varv, men räckte i alla fall till 12,16 på mantorp. (första repan för både mig och bilen)
Året därpå hände inte så mycket pga garagebrist, men bättre grenrör böggdes och större turbo monterades.
Då vaknade den till liv vill jag lova!
Tyvärr hann jag aldrig testa den på strippen innan även den turbon rasade.
Jag kom igång lite sent den här vintern med uppdateringarna på bilen pga. att jag blev tvungen att bygga garage först.
Nu ska jag försöka lägga upp lite bilder, tyvärr inte så bra.
(Tagna med engångskamera, och på ganska tråkiga delar tydligen)
Det här är väl tredje utförandet som håller på att växa fram.
Från början byggde jag om den med 140 framvagn, 240 bakaxel+ upphängning (tog en hel bit golv från länkarmsinfästning till bakom panhardstaget) och b21e och m46.
Det blev även 140 rattstång och pedalställ.
Sedan ville man ju åka fortare.. Redan från början hade jag klämt dit en saab 9000 intercooler i fronten och nu skulle det i en b21et.
Men så blev det aldrig.
B21et:n fick stå kvar i garaget, istället inhandlades en fräsch b230ft som bara skulle fixas lite lätt.
Under resans gång kom jag fram till att andra stakar måste man ju ha, ja andra kolvar också för säkerhets skull.
530 toppen gick ju förstås inte köra med, istället fick det bli en 531 som portades och fick 46 resp. 40 ventiler och en km 10 kam.
Lastbilsintercooler var man ju tvungen att ha, problemet var bara att den fick ju inte plats
Fram med kapen och göra plats.
Då fanns det inte mycket kvar av frontplåten, bara ytterskalet, och inget att fästa den i, så det fick bli flippfront.
M46:orna höll väl ca en vecka om man tog det lite lungt och körde med lågt laddtryck, så en tremec 3550 inhandlades från staterna.
Sedan kördes bilen så en sommar med dåligt grenrör och för liten turbo.
Den gick ganska skapligt ändå, men tappade laddtryck över ca 5000varv, men räckte i alla fall till 12,16 på mantorp. (första repan för både mig och bilen)
Året därpå hände inte så mycket pga garagebrist, men bättre grenrör böggdes och större turbo monterades.
Då vaknade den till liv vill jag lova!
Tyvärr hann jag aldrig testa den på strippen innan även den turbon rasade.
Jag kom igång lite sent den här vintern med uppdateringarna på bilen pga. att jag blev tvungen att bygga garage först.
Nu ska jag försöka lägga upp lite bilder, tyvärr inte så bra.
(Tagna med engångskamera, och på ganska tråkiga delar tydligen)
Senast redigerad av j björk den fre jul 11, 2008 10:23 pm, redigerad totalt 5 gång.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ha! jag lyckades få in en bild! (helt värdelös på datorer)
Bilden ovan, en nerplockad men ej sönderkapad pv.
Här har jag kapat ur lite onödig plåt bak.
Ett par bilder på den urkapade biten.
Bilden ovan, en nerplockad men ej sönderkapad pv.
Här har jag kapat ur lite onödig plåt bak.
Ett par bilder på den urkapade biten.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Hmm, intresset verkar lite svalt..
Inte så konstigt kanske med de bilderna.
Tyvärr var inte jag så smidig så jag tog några bilder innan jag plockade ner och började kapa sönder bilen..
Men men, det ska komma in lite bilder från annat håll vad det lider, med en hel bil.
En bild genom vindrutan på att det inte finns något golv..
Här kan man se lite hur det ser ut i bilen bakifrån och frammåt.
Hålet på högersidan är efter en tunnel jag byggde förra året till avgassystemet, som nu blev i vägen
Hålet i mitten är för att motorn satt för långt fram
Här har jag kapat sönder lite till för att få dit en liten balk..
Inte så konstigt kanske med de bilderna.
Tyvärr var inte jag så smidig så jag tog några bilder innan jag plockade ner och började kapa sönder bilen..
Men men, det ska komma in lite bilder från annat håll vad det lider, med en hel bil.
En bild genom vindrutan på att det inte finns något golv..
Här kan man se lite hur det ser ut i bilen bakifrån och frammåt.
Hålet på högersidan är efter en tunnel jag byggde förra året till avgassystemet, som nu blev i vägen
Hålet i mitten är för att motorn satt för långt fram
Här har jag kapat sönder lite till för att få dit en liten balk..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Några bilder på gamla toppen.
Byggd av Kennets motor i motala.
Hmm.. en bild bara tydligen. ja ja
Senast redigerad av j björk den tor mar 09, 2006 6:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Senast redigerad av j björk den tor mar 09, 2006 6:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Där har vi ett par bilder till.
Grenrör byggt av mig, fått hjälp med insuget.
Dessa grejer är nu sålda till förmån för värre grejer..
Grenrör byggt av mig, fått hjälp med insuget.
Dessa grejer är nu sålda till förmån för värre grejer..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 109
- Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am
Fler ventiler..
Kommer mer om det senare..
Bättre bakvangsupphängning och lite sådant.
(4 link)
Här har vi en bild som visar lite hur det ser ut.
Kommer mer om det senare..
Bättre bakvangsupphängning och lite sådant.
(4 link)
Här har vi en bild som visar lite hur det ser ut.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 197
- Blev medlem: tor jul 29, 2004 10:15 pm
- Ort: Linköping/Ljungsbro
den där har man ju hört talas om
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
http://teamstrike57.blogspot.com/
matte119 skrev:den där har man ju hört talas om
Var det detta du hade hört talas om kanske
Då menar jag den bilen också..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jag vet precis vad du menar!sugminturbo skrev:Inget ont nu.. men den är mycket goare irl än vad den är på bild! Kul att det går framåt med bygget!
Krävs nästan talang för att få till så tråkiga bilder..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jag har fått tag i lite bilder från i somras och förra sommaren nu, som kanske kan vara lite roligare att titta på..
Så här såg han ut i somras.
På den nedre bilden hade jag fixat till fjädringen bak så det stämde bättre med de hjulen.
Det ser lite konstigt ut från den vinkeln bara..
Så här såg han ut i somras.
På den nedre bilden hade jag fixat till fjädringen bak så det stämde bättre med de hjulen.
Det ser lite konstigt ut från den vinkeln bara..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836