Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Byggde inte med coilovers för det känns överseriöst,
det är ju bara en gammal Volvo.
Nja, målet är att inte behöva ändra något.
Styrväxeln är från Volvo 240.
det är ju bara en gammal Volvo.
Nja, målet är att inte behöva ändra något.
Styrväxeln är från Volvo 240.
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Jäklar vilken nice framvagn.
Som resten av bygget är den the top of the line.
Som resten av bygget är den the top of the line.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Ok , ja det var inte svårare än såMickexpress skrev:Byggde inte med coilovers för det känns överseriöst,
det är ju bara en gammal Volvo.
Nja, målet är att inte behöva ändra något.
Styrväxeln är från Volvo 240.
Tänkte mest att då vore det lätt med justering av höjd mm.
Men det kanske inte är nå problem då man ser ditt kunnande och hur snyggt de blir.
VW & Volvo.
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Snyggt!! Hur justerar du höjden?
Är fjädern fastspänd även med bilen upphissad?
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Är fjädern fastspänd även med bilen upphissad?
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
asgrymt i vanlig ordning
några planer på när den kommer ut på gatan?
några planer på när den kommer ut på gatan?
Micke Grönlund
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Vanligtsvis är jag allergisk mot billet, men ditt insug och kåpan över kamremmen tar det till en helt ny nivå.
Snygga lösningar och grymt hantverk!
Kommer bli snorbra det här!
Snygga lösningar och grymt hantverk!
Kommer bli snorbra det här!
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Sinnessjukt fint jobb du lagt ner på denna motorn.
Jag funderar (mycket pga av denna tråden) på en kompressor till min b230. Lutar åt ombyggt svanhalsinsug och en mindre m62 kompressor från en Mercedes. Inte alls samma effektnivå som din motor mao. Vidare funderar jag på din lösning med kylstavar jämfört med vattenkylda IC som jänkarna verkar gilla. Har du någon uppfattning om fördelar/nackadelar mellan de två teknikerna?
Jag funderar (mycket pga av denna tråden) på en kompressor till min b230. Lutar åt ombyggt svanhalsinsug och en mindre m62 kompressor från en Mercedes. Inte alls samma effektnivå som din motor mao. Vidare funderar jag på din lösning med kylstavar jämfört med vattenkylda IC som jänkarna verkar gilla. Har du någon uppfattning om fördelar/nackadelar mellan de två teknikerna?
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Tack.
Kylstavarna är ju bara en annan form på vattenkylarelementet, funktionen är ju det samma.
Enda anledningen som jag kör stavar (laminova) är att det var ett bolag i samma koncern som
jag jobbar i, idag är vi inte det längre.
Dom ska tydligen ha bättre värmeövergång än traditionella element.
Tycker dock att konceptet var ganska krångligt då det inte verkar finnas rör med rätt innedia för att stavarna ska få plats.
Var tvungen att bearbeta upp rören invändigt.
Okej om man har dom resurserna som jag har tillgång till, men inget man snickrar ihop hemma i garaget.
Då är det lättare att bygga med vanliga vattenladdluftkylare.
Hur mycket värme bygger eaton kompressorerna vid de laddtryck du har tänkt?
Oftast behövs inte laddluftkylare vid lägre laddtryck.
Min kompressor är drevad för att ge 1,8bars laddtryck (ger inte det riktigt i verkligheten) och övervarar den vid maxvarv på motorn. Så jag ligger utanför rekommendationerna men dom är satta efter båt bruk.
Kylstavarna är ju bara en annan form på vattenkylarelementet, funktionen är ju det samma.
Enda anledningen som jag kör stavar (laminova) är att det var ett bolag i samma koncern som
jag jobbar i, idag är vi inte det längre.
Dom ska tydligen ha bättre värmeövergång än traditionella element.
Tycker dock att konceptet var ganska krångligt då det inte verkar finnas rör med rätt innedia för att stavarna ska få plats.
Var tvungen att bearbeta upp rören invändigt.
Okej om man har dom resurserna som jag har tillgång till, men inget man snickrar ihop hemma i garaget.
Då är det lättare att bygga med vanliga vattenladdluftkylare.
Hur mycket värme bygger eaton kompressorerna vid de laddtryck du har tänkt?
Oftast behövs inte laddluftkylare vid lägre laddtryck.
Min kompressor är drevad för att ge 1,8bars laddtryck (ger inte det riktigt i verkligheten) och övervarar den vid maxvarv på motorn. Så jag ligger utanför rekommendationerna men dom är satta efter båt bruk.
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Nu när photobucket verkar funka igen kanske man ska göra en uppdatering.
Bilen har fått lite färg eller snarare grundfärg.
Varit och mappat lite hos turbocenter igen, men spridarna bottnade.
Film. https://youtu.be/MPs_0LyTbfE
Sen började automatlådan krångla.
Tappade 3an och backen så fort lådan vart varm.
Har rivit lådan massa gånger men hittar inget fel.
Håller på att bygga ny låda det blir en 4l60e.
Inget superstarkt men funkar för mitt bygge.
Kapar bort gm flänsen.
Modifierar Volvokåpan.
Lite valsad 5mm plåt.
Bilen har fått lite färg eller snarare grundfärg.
Varit och mappat lite hos turbocenter igen, men spridarna bottnade.
Film. https://youtu.be/MPs_0LyTbfE
Sen började automatlådan krångla.
Tappade 3an och backen så fort lådan vart varm.
Har rivit lådan massa gånger men hittar inget fel.
Håller på att bygga ny låda det blir en 4l60e.
Inget superstarkt men funkar för mitt bygge.
Kapar bort gm flänsen.
Modifierar Volvokåpan.
Lite valsad 5mm plåt.
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Snyggt!!!!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Väldigt snyggt gjort med svetsningen av lådan!
/David
/David
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Mycket stiligt under huven! Snygg ihopsättning av låda och svep med
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro