Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Mickexpress »

Byggde inte med coilovers för det känns överseriöst,
det är ju bara en gammal Volvo.

Nja, målet är att inte behöva ändra något.

Styrväxeln är från Volvo 240.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Husse1 »

Jäklar vilken nice framvagn.
Som resten av bygget är den the top of the line.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Lillen »

Mickexpress skrev:Byggde inte med coilovers för det känns överseriöst,
det är ju bara en gammal Volvo.

Nja, målet är att inte behöva ändra något.

Styrväxeln är från Volvo 240.
Ok , ja det var inte svårare än så :wink:
Tänkte mest att då vore det lätt med justering av höjd mm.
Men det kanske inte är nå problem då man ser ditt kunnande och hur snyggt de blir.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Snyggt!! Hur justerar du höjden?
Är fjädern fastspänd även med bilen upphissad?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av 7aan »

asgrymt i vanlig ordning :D

några planer på när den kommer ut på gatan?
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Mickexpress »

Litet besök med Expressen på 140-klubbens vinterträff.

Bild
Giuseppe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 15, 2013 9:01 am

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Giuseppe »

:)
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av bop »

Vanligtsvis är jag allergisk mot billet, men ditt insug och kåpan över kamremmen tar det till en helt ny nivå.
Snygga lösningar och grymt hantverk!

Kommer bli snorbra det här!
PH_
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:35 pm

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av PH_ »

Sinnessjukt fint jobb du lagt ner på denna motorn.

Jag funderar (mycket pga av denna tråden) på en kompressor till min b230. Lutar åt ombyggt svanhalsinsug och en mindre m62 kompressor från en Mercedes. Inte alls samma effektnivå som din motor mao. Vidare funderar jag på din lösning med kylstavar jämfört med vattenkylda IC som jänkarna verkar gilla. Har du någon uppfattning om fördelar/nackadelar mellan de två teknikerna?
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Mickexpress »

Tack.
Kylstavarna är ju bara en annan form på vattenkylarelementet, funktionen är ju det samma.
Enda anledningen som jag kör stavar (laminova) är att det var ett bolag i samma koncern som
jag jobbar i, idag är vi inte det längre.
Dom ska tydligen ha bättre värmeövergång än traditionella element.
Tycker dock att konceptet var ganska krångligt då det inte verkar finnas rör med rätt innedia för att stavarna ska få plats.
Var tvungen att bearbeta upp rören invändigt.
Okej om man har dom resurserna som jag har tillgång till, men inget man snickrar ihop hemma i garaget.
Då är det lättare att bygga med vanliga vattenladdluftkylare.

Hur mycket värme bygger eaton kompressorerna vid de laddtryck du har tänkt?
Oftast behövs inte laddluftkylare vid lägre laddtryck.

Min kompressor är drevad för att ge 1,8bars laddtryck (ger inte det riktigt i verkligheten) och övervarar den vid maxvarv på motorn. Så jag ligger utanför rekommendationerna men dom är satta efter båt bruk.
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Mickexpress »

Nu när photobucket verkar funka igen kanske man ska göra en uppdatering.

Bilen har fått lite färg eller snarare grundfärg.
Bild

Varit och mappat lite hos turbocenter igen, men spridarna bottnade.
Bild

Film. https://youtu.be/MPs_0LyTbfE

Bild

Sen började automatlådan krångla.
Tappade 3an och backen så fort lådan vart varm.
Har rivit lådan massa gånger men hittar inget fel.

Håller på att bygga ny låda det blir en 4l60e.
Inget superstarkt men funkar för mitt bygge.

Kapar bort gm flänsen.
Bild

Modifierar Volvokåpan.
Bild

Bild

Bild

Lite valsad 5mm plåt.
Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Mickexpress »

Lådan svetsad i fixturen.
Bild

Nya lådan behöver styrning.
Så passade på att uppdatera insprutningen också.
Blev ett maxxecu race som ska klara styrning av motorn och 4l60e lådan.
Bild

Lite motorrum bilder....
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Klabbe Persson »

Snyggt!!!! :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av David V »

Väldigt snyggt gjort med svetsningen av lådan! :thumbright:

/David
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av subw000fer »

Mycket stiligt under huven! Snygg ihopsättning av låda och svep med :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar