Sida 1 av 29
Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor
Postat: lör jul 28, 2007 8:04 pm
av Mickexpress
Tänkte skriva lite om mitt projekt..
Efter jag lyckats regga den med 16v motorn så var det dax att bygga vidare lite. Överladdning var ju självklart, och eftersom jag jobbar med kompressorer vart det ju ett rätt självklart val..
Lite före bilder.. sen började bygget.
Kompressorn, en lys 1600ax och det påbörjade chargecoolerhuset.
Lite provmontering, det är gott om plats.
Nu fastsvetsat i insuget.
Nu är även bypass spjället placerat.
kompessorn äntligen fylld med rotorer och fått sig en förlängare, och locket till kylaren fått lite bearbetning..
Nya kolvar för att sänka kompet lite.. står i lilla jig borrmaskinen på jobbet och gör ventil frigång.
Kolvar monterade..
En Ap tvåskivig koppling köptes in, ska klara 625nm. även lite andra roliga saker..
Ett gammalt plant volvo svänghjul köptes in från skroten, orginalet (det hjupa) har för stor frigång i mitten för 184mm kopplingen.
Blev rätt nöjd efter lite jobb i jig borrmaskinen.. balanserad på ultramotor.. dom borrade 3 jättesmå hål, så den var nog rätt bra..
Postat: lör jul 28, 2007 8:07 pm
av Cpt Tuttle
Sånt här tycker jag om!
Fränt med Express, och frän motor...
Postat: lör jul 28, 2007 8:10 pm
av Hanky
Du verkar ha en bra maskinpark
Sån vill jag me ha, vart håller du till någonstans?
145 express kompressor..
Postat: lör jul 28, 2007 8:25 pm
av Mickexpress
Ett Haltech hämtades hem från statern med lite annat skit som inte ska användas pga bygget spårade ur lite..
Ett spjälhus med dubbla volvo 65mm spjäll byggdes. ska suga genom så behövs lite spjäll yta..
Sen var det dax att bygga lite rem hjul, fick lite hjälp av en svarvare på jobbet som handsvarvade fram dom lite snabbt.. Tack..
Några alu rördelar..
Spjället monterat..
Insugsröret till kompressorn byggt..
Remhjul tillbaka från beläggning, har börjat med generator fästet oxå.
Lite färg och det börjar likna något..
Postat: lör jul 28, 2007 8:41 pm
av Mickexpress
Motorn provmonterad.. verkar ju passa..
Fått ny laddning grejjor från Usa.. Nya spridare 1600cc, ett fuelrails ämne som fick lite maskinbearbetning och massor av an kopplingar o slang.. Har också fixat ventilkåpan lite..
Passade på att bygga ny kortare växelspak..
Postat: lör jul 28, 2007 8:42 pm
av Tommy Luhr
banan vad fränt bygge.
men det var två saker som fångade min uppmärksamhet.
du har dragit "sugröret" med till std inloppet på insuget för synens skull eller?
Sen hur har du tänkt att ha remmarna?
fattar mig inte på det.
Vad ligger en sådan kompressor på i effekt resurs:)
Postat: lör jul 28, 2007 8:43 pm
av Tommy Luhr
nu såg jag hur remmarna går hehe..
Sen så blir j_vlar översatt till banan med hehe
Postat: lör jul 28, 2007 8:47 pm
av Mickexpress
Ja "röret" till orginal insuget är bara för dölja det riktiga..
Remen går så här
Postat: lör jul 28, 2007 8:52 pm
av Mickexpress
Bränsle pumperiet lite uppdaterat.. En holly blå som matar en chatch tank där två 044or dricker e85 och skickar genom en 5/8" ledning fram till fuelrailen.. och retur i en 1/2" till tank.. allt sitter i gamla tank underhalvan, så underifrån ser det ut som orginal..
Postat: lör jul 28, 2007 9:01 pm
av M Bengtsson
De kallar jag sleeper
vad ska du köra med för axel, låda och så?
Postat: lör jul 28, 2007 9:10 pm
av Mickexpress
Motorn uppriggad för provstart, lättare att hitta fel och läckor..
Liten film på provstarten.. Går på mappen som följer med sprutet, så det går väldigt fet... Blir förhoppningsvis bättre efter mappningen..
http://www.youtube.com/watch?v=xwsKznLoVLE
Motorn som den ser ut idag..
Kompressorn är drevad att lämna 1,5bar övertryck.. Så ska bli kul att se hur mycket effekt motorn orkar lämna..
Postat: lör jul 28, 2007 9:14 pm
av Mickexpress
Låda.. hmmm M47 nu.. undra hur länge den kommer leva??
Bakaxeln är en 940 turbo axel med locker diff..
Postat: lör jul 28, 2007 9:19 pm
av vesslan
det där ser ju riktigt roligt ut... men jag förstår inte luftens väg riktigt... kan du ge en beskrivning?
Fräsigt bygge helt klart tummen upp
Postat: lör jul 28, 2007 9:32 pm
av Mickexpress
Den går aldrig in i orginal insugs hål utan går bara förbi ner till bakkant på motorn där spjället och inloppet på kompressorn sitter.. Sen går det genom kompressorn som har utlopp fram i ovankant, passerar en kylare i insuget och upp i insuget.. plätt lätt..
Postat: lör jul 28, 2007 11:34 pm
av Roger Persson
Fräsigt bygge..