Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Projekt 145 Express 2.3 16v kompressor

Inlägg av Mickexpress »

Tänkte skriva lite om mitt projekt..
Bild
Efter jag lyckats regga den med 16v motorn så var det dax att bygga vidare lite. Överladdning var ju självklart, och eftersom jag jobbar med kompressorer vart det ju ett rätt självklart val..
Bild
Bild
Lite före bilder.. sen började bygget.
Bild
Kompressorn, en lys 1600ax och det påbörjade chargecoolerhuset.
Bild
Bild
Lite provmontering, det är gott om plats.
Bild
Nu fastsvetsat i insuget.
Bild
Nu är även bypass spjället placerat.
Bild
kompessorn äntligen fylld med rotorer och fått sig en förlängare, och locket till kylaren fått lite bearbetning..
Bild
Bild
Nya kolvar för att sänka kompet lite.. står i lilla jig borrmaskinen på jobbet och gör ventil frigång.
Bild
Kolvar monterade..
Bild
En Ap tvåskivig koppling köptes in, ska klara 625nm. även lite andra roliga saker..
Bild
Ett gammalt plant volvo svänghjul köptes in från skroten, orginalet (det hjupa) har för stor frigång i mitten för 184mm kopplingen. :doh:
Bild
Bild
Blev rätt nöjd efter lite jobb i jig borrmaskinen.. balanserad på ultramotor.. dom borrade 3 jättesmå hål, så den var nog rätt bra..
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Sånt här tycker jag om! :thumbright: Fränt med Express, och frän motor...
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Du verkar ha en bra maskinpark :thumbright:
Sån vill jag me ha, vart håller du till någonstans?
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

145 express kompressor..

Inlägg av Mickexpress »

Bild
Ett Haltech hämtades hem från statern med lite annat skit som inte ska användas pga bygget spårade ur lite..
Bild
Ett spjälhus med dubbla volvo 65mm spjäll byggdes. ska suga genom så behövs lite spjäll yta..
Bild
Sen var det dax att bygga lite rem hjul, fick lite hjälp av en svarvare på jobbet som handsvarvade fram dom lite snabbt.. Tack..
Bild
Några alu rördelar..
Bild
Spjället monterat..
Bild
Bild
Insugsröret till kompressorn byggt..
Bild
Remhjul tillbaka från beläggning, har börjat med generator fästet oxå.
Bild
Lite färg och det börjar likna något..
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Bild
Bild
Motorn provmonterad.. verkar ju passa..
Bild
Fått ny laddning grejjor från Usa.. Nya spridare 1600cc, ett fuelrails ämne som fick lite maskinbearbetning och massor av an kopplingar o slang.. Har också fixat ventilkåpan lite..
Bild
Passade på att bygga ny kortare växelspak..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

banan vad fränt bygge.

men det var två saker som fångade min uppmärksamhet.

du har dragit "sugröret" med till std inloppet på insuget för synens skull eller?

Sen hur har du tänkt att ha remmarna?

fattar mig inte på det.


Vad ligger en sådan kompressor på i effekt resurs:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu såg jag hur remmarna går hehe..

Sen så blir j_vlar översatt till banan med hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Ja "röret" till orginal insuget är bara för dölja det riktiga..
Remen går så här
Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Bild
Bränsle pumperiet lite uppdaterat.. En holly blå som matar en chatch tank där två 044or dricker e85 och skickar genom en 5/8" ledning fram till fuelrailen.. och retur i en 1/2" till tank.. allt sitter i gamla tank underhalvan, så underifrån ser det ut som orginal..
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

De kallar jag sleeper :hihi:

vad ska du köra med för axel, låda och så?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Bild
Bild
Bild
Motorn uppriggad för provstart, lättare att hitta fel och läckor..
Liten film på provstarten.. Går på mappen som följer med sprutet, så det går väldigt fet... Blir förhoppningsvis bättre efter mappningen..
http://www.youtube.com/watch?v=xwsKznLoVLE
Bild
Bild
Bild
Motorn som den ser ut idag..

Kompressorn är drevad att lämna 1,5bar övertryck.. Så ska bli kul att se hur mycket effekt motorn orkar lämna..
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Låda.. hmmm M47 nu.. undra hur länge den kommer leva??
Bakaxeln är en 940 turbo axel med locker diff..
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

det där ser ju riktigt roligt ut... men jag förstår inte luftens väg riktigt... kan du ge en beskrivning?


Fräsigt bygge helt klart tummen upp :thumbright:
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Den går aldrig in i orginal insugs hål utan går bara förbi ner till bakkant på motorn där spjället och inloppet på kompressorn sitter.. Sen går det genom kompressorn som har utlopp fram i ovankant, passerar en kylare i insuget och upp i insuget.. plätt lätt.. :D
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fräsigt bygge.. :)
Skriv svar