Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 9:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 424 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor nov 19, 2015 9:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Byggde inte med coilovers för det känns överseriöst,
det är ju bara en gammal Volvo.

Nja, målet är att inte behöva ändra något.

Styrväxeln är från Volvo 240.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 12:03 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Jäklar vilken nice framvagn.
Som resten av bygget är den the top of the line.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 12:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 737
Ort: Umeå
Mickexpress skrev:
Byggde inte med coilovers för det känns överseriöst,
det är ju bara en gammal Volvo.

Nja, målet är att inte behöva ändra något.

Styrväxeln är från Volvo 240.


Ok , ja det var inte svårare än så :wink:
Tänkte mest att då vore det lätt med justering av höjd mm.
Men det kanske inte är nå problem då man ser ditt kunnande och hur snyggt de blir.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 04, 2015 6:15 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4279
Ort: MantorpPark
Snyggt!! Hur justerar du höjden?
Är fjädern fastspänd även med bilen upphissad?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 16, 2015 6:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Inlägg: 1092
Ort: Södertälje
asgrymt i vanlig ordning :D

några planer på när den kommer ut på gatan?

_________________
Micke Grönlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 10:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Litet besök med Expressen på 140-klubbens vinterträff.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 10:47 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör jun 15, 2013 9:01 am
Inlägg: 7
:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 26, 2017 10:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 164
Vanligtsvis är jag allergisk mot billet, men ditt insug och kåpan över kamremmen tar det till en helt ny nivå.
Snygga lösningar och grymt hantverk!

Kommer bli snorbra det här!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 26, 2017 5:50 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:35 pm
Inlägg: 8
Sinnessjukt fint jobb du lagt ner på denna motorn.

Jag funderar (mycket pga av denna tråden) på en kompressor till min b230. Lutar åt ombyggt svanhalsinsug och en mindre m62 kompressor från en Mercedes. Inte alls samma effektnivå som din motor mao. Vidare funderar jag på din lösning med kylstavar jämfört med vattenkylda IC som jänkarna verkar gilla. Har du någon uppfattning om fördelar/nackadelar mellan de två teknikerna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 26, 2017 7:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Tack.
Kylstavarna är ju bara en annan form på vattenkylarelementet, funktionen är ju det samma.
Enda anledningen som jag kör stavar (laminova) är att det var ett bolag i samma koncern som
jag jobbar i, idag är vi inte det längre.
Dom ska tydligen ha bättre värmeövergång än traditionella element.
Tycker dock att konceptet var ganska krångligt då det inte verkar finnas rör med rätt innedia för att stavarna ska få plats.
Var tvungen att bearbeta upp rören invändigt.
Okej om man har dom resurserna som jag har tillgång till, men inget man snickrar ihop hemma i garaget.
Då är det lättare att bygga med vanliga vattenladdluftkylare.

Hur mycket värme bygger eaton kompressorerna vid de laddtryck du har tänkt?
Oftast behövs inte laddluftkylare vid lägre laddtryck.

Min kompressor är drevad för att ge 1,8bars laddtryck (ger inte det riktigt i verkligheten) och övervarar den vid maxvarv på motorn. Så jag ligger utanför rekommendationerna men dom är satta efter båt bruk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 24, 2018 7:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Nu när photobucket verkar funka igen kanske man ska göra en uppdatering.

Bilen har fått lite färg eller snarare grundfärg.
Bild

Varit och mappat lite hos turbocenter igen, men spridarna bottnade.
Bild

Film. https://youtu.be/MPs_0LyTbfE

Bild

Sen började automatlådan krångla.
Tappade 3an och backen så fort lådan vart varm.
Har rivit lådan massa gånger men hittar inget fel.

Håller på att bygga ny låda det blir en 4l60e.
Inget superstarkt men funkar för mitt bygge.

Kapar bort gm flänsen.
Bild

Modifierar Volvokåpan.
Bild

Bild

Bild

Lite valsad 5mm plåt.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 24, 2018 7:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Lådan svetsad i fixturen.
Bild

Nya lådan behöver styrning.
Så passade på att uppdatera insprutningen också.
Blev ett maxxecu race som ska klara styrning av motorn och 4l60e lådan.
Bild

Lite motorrum bilder....
Bild

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 25, 2018 6:44 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1300
Ort: Kristianstad
Snyggt!!!! :)

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 25, 2018 8:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 256
Ort: Stigtomta
Väldigt snyggt gjort med svetsningen av lådan! :thumbright:

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 25, 2018 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Inlägg: 1303
Ort: Norrtälje
Mycket stiligt under huven! Snygg ihopsättning av låda och svep med :thumbright:

_________________
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 424 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010