Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av philleee »

Säljer du renoveringskit till turbona också? Tänker främst på hx35 och 40. (lager, packningar etc)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

packningar mm finns men om lagren har gått ned sig är det nästan alltid andra problem också och då är det bättre att köpa en ny mittdel ca 4500kr då blir alla rörliga delar nya och håller lika länge som en ny turbo. är lagren slitna så har man 99% chans fått in skräp via oljan eller så har man före krökt nå vingar som orsakar obalans.


Här är en adapter mellan super HX40 avgashuset och avgasröret med V-bands klammer som jag byggt åt erik w bil där det är extremt trångt då är det en bra lösning.

jag kan nog bygga fler om det finns intresse sen. man kan få custom längd, grovlek, matreal om man har önske mål. från 1200kr

Bild
Fernstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 07, 2012 3:17 pm

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Fernstrom »

Låter kanon nu när man går i tankarna att gå ifrån kompressor till turbo, har aldrig använt turbo så man är helt tappat bakom vagnen gällande sådant. Siktar på 1200-1400 hästar på en CSB 400. Skall plita ned motor info så får du titta på vad du kan jaga fram.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är bara att höra av dig så räknar jag på vad du kan behöva för turbo och jag hjälper dig med övrigt om det är några funderingar också på motor konceptet. skriv ned så mycket som möjligt om motor, chassi drivlina och användnings område mm. skicka gärna ett mail sen. jens@savarturbo.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag fick just höra av jens eklund att dynon va bottnad hos dynotech(vridet). kamaxlarna som jag och agap custom designade fungerade bra både att leverera topp effekt och en vättig vrid kurva och rent mekaniskt.

jag vill inte lägga upp mer info han får komma med siffror själv om han vill? jag vill inte va en skvaller bytta :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu blir det lite semester här på gustavssons drift&underhåll för mig men jag kommer att skicka paket nån gång i veckan iallafall. telefon supporten på företags telefonen blir sämre också men jag kommer att kolla mail dagligen så det är nog bättre att maila.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag skulle bara vilja berätta (skryta :) ) att jag och kjell persson har uppdaterat och dynat en 2150 RC motor på slutet och jag tar inte på mig så mycket av jobbet jag har igenteligen bara skött bromsningarna och snackat teorier :lol: men jag vill skryta upp kjells jobb på toppen som gav 10+hk rakt av utan att tappa på lägre och med vidare tuning med "kjell special trattar" och bestyckningar för att optimera den nya toppen mot övriga motorn så fick vi fram ytterligare 10hk mer toppeffekt och när dagen kom mot sitt slut i dynon hadde vi över 5+hk som "minsta effekt ökning" detta på lägre varv trots fetare lamda sen så blev effekt vinsten bara större och större och på 6800 rpm där markören står i bilden så var det mer än 20hk mera än mot bästa pullet före toppen vart modifierad. den fick också ca 800rpm längre register minst. (den va väl in justerad och bromsad i samma bänk och med samma DIN kompenseringar så ärligt som möjligt).

vi paserade 100liter hk vid 6445rpm och som bäst 102.5 liter hk vid 6850rpm och som max 115.4nm/liter vid 5400rpm.

jag vill inte gå in på namn på motorbyggaren och så mycket mer om motor som bromsats då inte menigen med detta inlägg är att smuts kasta motorbyggaren, inlägget är för att belysa hur en fin motor kan bli riktigt fin om kjell får pyssla i toppen och använda sin magi och flödesbänk sen fin justeras ytterligare i bromsbänken för att trimmas in med förbättrigarna.

jag och kjell kommer att samarbeta med mer sugmotor volvo jobb senare i sommar-höst, det ser jag fram imot för det är kul :thumbright:

mvh jens

det finns fortfarande saker att jobba med om man ser på lamdan men den vrider mycket bättre ändå och just i den här bilden syns inte alla fördelar då jag inte bromsade lågt nog eller högt nog i varv men linjerna på vrid och effekt skillnadena är väl synliga ändå och trevliga. hadde vi jämfört siffror vid 7500-8000rpm hade det blivit mer än 20hk men den här motorn är mest byggd för att va stark och lätt hanterlig då det brukar gå fortast på banan då.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Vad gör en B20 trimmare på sin semester?

Han trimmar B18!

Bild

Hansen racing holley insug med en adapter platta med defusor utformning och en flödes prepad weber 36/36 med custom halsringar mm.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (B18 sport båt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara säga att jag nu jobbar iallafall 50% igen och försöker svara på pm, mail och telefon bättre. så har jag varit svår att få tag i så hör av er igen nu på dag tid.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (B18 sport båt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer en bild på en sävar special SUPER HX35 med singel entry #8 avgashus 54mm in och 55mm ut som är anpassad för montering på ett orginal grenrör och tanken är att man ska kunna smyga sig igenom besiktningen och ända ha luft för 450-500hk i en 240 eller 740/940 med smyg placerad fult portad och preppad 38mm wastegate under turbon 8) .

Bild
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Inlägg av NiclasA »

säljer du dom aggregaten? Å vad skulle dom kosta?
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Inlägg av Fransson »

Intressant!
Vad är priset på ett singel entry avgashus till hx35 och 40?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag säljer dem men jag kan inte exakta pris i huvudet men återkommer med det i morgon.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Inlägg av Gustav »

Coolt! det där är väldigt intressant!
Gustav Sundberg
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Inlägg av fugazi »

Coolt!
Skulle det inte gå att svetsa flänset direkt på avgashuset, utan rörstump?
Skriv svar