Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
Säljer du renoveringskit till turbona också? Tänker främst på hx35 och 40. (lager, packningar etc)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
packningar mm finns men om lagren har gått ned sig är det nästan alltid andra problem också och då är det bättre att köpa en ny mittdel ca 4500kr då blir alla rörliga delar nya och håller lika länge som en ny turbo. är lagren slitna så har man 99% chans fått in skräp via oljan eller så har man före krökt nå vingar som orsakar obalans.
Här är en adapter mellan super HX40 avgashuset och avgasröret med V-bands klammer som jag byggt åt erik w bil där det är extremt trångt då är det en bra lösning.
jag kan nog bygga fler om det finns intresse sen. man kan få custom längd, grovlek, matreal om man har önske mål. från 1200kr
Här är en adapter mellan super HX40 avgashuset och avgasröret med V-bands klammer som jag byggt åt erik w bil där det är extremt trångt då är det en bra lösning.
jag kan nog bygga fler om det finns intresse sen. man kan få custom längd, grovlek, matreal om man har önske mål. från 1200kr
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
Låter kanon nu när man går i tankarna att gå ifrån kompressor till turbo, har aldrig använt turbo så man är helt tappat bakom vagnen gällande sådant. Siktar på 1200-1400 hästar på en CSB 400. Skall plita ned motor info så får du titta på vad du kan jaga fram.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
ja det är bara att höra av dig så räknar jag på vad du kan behöva för turbo och jag hjälper dig med övrigt om det är några funderingar också på motor konceptet. skriv ned så mycket som möjligt om motor, chassi drivlina och användnings område mm. skicka gärna ett mail sen. jens@savarturbo.se
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
jag fick just höra av jens eklund att dynon va bottnad hos dynotech(vridet). kamaxlarna som jag och agap custom designade fungerade bra både att leverera topp effekt och en vättig vrid kurva och rent mekaniskt.
jag vill inte lägga upp mer info han får komma med siffror själv om han vill? jag vill inte va en skvaller bytta
jag vill inte lägga upp mer info han får komma med siffror själv om han vill? jag vill inte va en skvaller bytta
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
nu blir det lite semester här på gustavssons drift&underhåll för mig men jag kommer att skicka paket nån gång i veckan iallafall. telefon supporten på företags telefonen blir sämre också men jag kommer att kolla mail dagligen så det är nog bättre att maila.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
Hej jag skulle bara vilja berätta (skryta ) att jag och kjell persson har uppdaterat och dynat en 2150 RC motor på slutet och jag tar inte på mig så mycket av jobbet jag har igenteligen bara skött bromsningarna och snackat teorier men jag vill skryta upp kjells jobb på toppen som gav 10+hk rakt av utan att tappa på lägre och med vidare tuning med "kjell special trattar" och bestyckningar för att optimera den nya toppen mot övriga motorn så fick vi fram ytterligare 10hk mer toppeffekt och när dagen kom mot sitt slut i dynon hadde vi över 5+hk som "minsta effekt ökning" detta på lägre varv trots fetare lamda sen så blev effekt vinsten bara större och större och på 6800 rpm där markören står i bilden så var det mer än 20hk mera än mot bästa pullet före toppen vart modifierad. den fick också ca 800rpm längre register minst. (den va väl in justerad och bromsad i samma bänk och med samma DIN kompenseringar så ärligt som möjligt).
vi paserade 100liter hk vid 6445rpm och som bäst 102.5 liter hk vid 6850rpm och som max 115.4nm/liter vid 5400rpm.
jag vill inte gå in på namn på motorbyggaren och så mycket mer om motor som bromsats då inte menigen med detta inlägg är att smuts kasta motorbyggaren, inlägget är för att belysa hur en fin motor kan bli riktigt fin om kjell får pyssla i toppen och använda sin magi och flödesbänk sen fin justeras ytterligare i bromsbänken för att trimmas in med förbättrigarna.
jag och kjell kommer att samarbeta med mer sugmotor volvo jobb senare i sommar-höst, det ser jag fram imot för det är kul
mvh jens
det finns fortfarande saker att jobba med om man ser på lamdan men den vrider mycket bättre ändå och just i den här bilden syns inte alla fördelar då jag inte bromsade lågt nog eller högt nog i varv men linjerna på vrid och effekt skillnadena är väl synliga ändå och trevliga. hadde vi jämfört siffror vid 7500-8000rpm hade det blivit mer än 20hk men den här motorn är mest byggd för att va stark och lätt hanterlig då det brukar gå fortast på banan då.
vi paserade 100liter hk vid 6445rpm och som bäst 102.5 liter hk vid 6850rpm och som max 115.4nm/liter vid 5400rpm.
jag vill inte gå in på namn på motorbyggaren och så mycket mer om motor som bromsats då inte menigen med detta inlägg är att smuts kasta motorbyggaren, inlägget är för att belysa hur en fin motor kan bli riktigt fin om kjell får pyssla i toppen och använda sin magi och flödesbänk sen fin justeras ytterligare i bromsbänken för att trimmas in med förbättrigarna.
jag och kjell kommer att samarbeta med mer sugmotor volvo jobb senare i sommar-höst, det ser jag fram imot för det är kul
mvh jens
det finns fortfarande saker att jobba med om man ser på lamdan men den vrider mycket bättre ändå och just i den här bilden syns inte alla fördelar då jag inte bromsade lågt nog eller högt nog i varv men linjerna på vrid och effekt skillnadena är väl synliga ändå och trevliga. hadde vi jämfört siffror vid 7500-8000rpm hade det blivit mer än 20hk men den här motorn är mest byggd för att va stark och lätt hanterlig då det brukar gå fortast på banan då.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)
Vad gör en B20 trimmare på sin semester?
Han trimmar B18!
Hansen racing holley insug med en adapter platta med defusor utformning och en flödes prepad weber 36/36 med custom halsringar mm.
Han trimmar B18!
Hansen racing holley insug med en adapter platta med defusor utformning och en flödes prepad weber 36/36 med custom halsringar mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (B18 sport båt)
Hej tänkte bara säga att jag nu jobbar iallafall 50% igen och försöker svara på pm, mail och telefon bättre. så har jag varit svår att få tag i så hör av er igen nu på dag tid.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (B18 sport båt)
här kommer en bild på en sävar special SUPER HX35 med singel entry #8 avgashus 54mm in och 55mm ut som är anpassad för montering på ett orginal grenrör och tanken är att man ska kunna smyga sig igenom besiktningen och ända ha luft för 450-500hk i en 240 eller 740/940 med smyg placerad fult portad och preppad 38mm wastegate under turbon .
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)
säljer du dom aggregaten? Å vad skulle dom kosta?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)
Intressant!
Vad är priset på ett singel entry avgashus till hx35 och 40?
Vad är priset på ett singel entry avgashus till hx35 och 40?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)
jo jag säljer dem men jag kan inte exakta pris i huvudet men återkommer med det i morgon.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)
Coolt! det där är väldigt intressant!
Gustav Sundberg
Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)
Coolt!
Skulle det inte gå att svetsa flänset direkt på avgashuset, utan rörstump?
Skulle det inte gå att svetsa flänset direkt på avgashuset, utan rörstump?