Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mattias J skrev:jensas audi topp hade ju vart lite roligt att få veta lite om :thumbright:
han var här och flödade den senaste toppen den hadde ca 234cfm in och 195ut vid 12mm och 237 och 205cfm vid 14mm.

kammarna mättes också upp.

de har också testat ett nytt insug och de 2 äldre topparna och den nya är både mer flöde och större area :thumbright:


Linkan (linky toy mannen) och inge hägglund har också varit här och flödat och sen har vi räknat lite areor i topparna, beräknat grenrör och insug enligt pipe max.

Båda de motorerna ger 1000++ hk sugmotor utan andnings hjälp 8)


Mer detaljerad info om linkans 538 cui motor här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=21823

Inges motor är nästan lika vass och har kanse bättre chassi och yngre reaktions snabbare chafför, fast linkan har ju 30års rutin i branchen :hihi:


Inges och Kristins motor har 500 cui och går på bensin och lite mindre kanaler i EPD topparna (475 cfm in och 337 ut vid 1" lyft) men lite mer lyft så det blir tufft i sommar om vem som är snabbast i klassen comp A altered :thumbright:


En annan herre som varit här och flödat och testat sista veckorna är "Norton Torbjörn" från Bjurholms-skogarna, det är en finurlig gubbe som är Sveriges svar på "worlds fastest indian" - killen från nya zeeland :) Han har trimmat norton från 60talet och fräser egna vevstakar mm till Norton, han har också grymt coola flat slide förgasare från 60 talet på hojen.
ska höra om jag får ta nåra bilder nästa gång han kommer hit så får ni se vilka fräna grejor han har :shock:

Mats Karlson har också varit här och testat Rec Edelbrok-topparna han har på sin T27, de var lite väl stora i area för 468cui sen var inlopps-arean på insuget alldeles för litet så ett nytt insug jagas.

Flöde in på sämre sidan 304cfm och 250cfm ut vid 0.8" lyft.


BMW M5 Ximon och Emil var också här och flöda M5-toppen och mätte upp lite kammar, efter lite pipe max beräkningar så kom vi fram till att kanalerna var för små så de har vuxit nu och ett nytt test är på gång (vill inte skvallra om siffror om jag inte får klartecken).
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Jens Gustavsson skrev:BMW M5 Ximon och Emil var också här och flöda M5-toppen och mätte upp lite kammar, efter lite pipe max beräkningar så kom vi fram till att kanalerna var för små så de har vuxit nu och ett nytt test är på gång (vill inte skvallra om siffror om jag inte får klartecken).
Som sagt mätte vi upp lite, och fick hjälp av Jens att beräkna en del.
Stor tack för det!

s38b36 med orörda kanaler, men med större ventiler resulterade i:

ca 280 cfm på insug och 240 cfm på avgas. Detta vid 10,5 mm lyft och 28".

Vad vi kom fram till i övrigt väntar jag gärna med, dock återkommer jag väl i ämnet då toppen anses "klar".

:!: läs mer om den nästan färdiga toppen och flöden mm http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=120
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

Jens Gustavsson skrev:En annan herre som varit här och flödat och testat sista veckorna är "Norton Torbjörn" från Bjurholms-skogarna, det är en finurlig gubbe som är Sveriges svar på "worlds fastest indian" - killen från nya zeeland :) Han har trimmat norton från 60talet och fräser egna vevstakar mm till Norton, han har också grymt coola flat slide förgasare från 60 talet på hojen.
ska höra om jag får ta nåra bilder nästa gång han kommer hit så får ni se vilka fräna grejor han har :shock:
kan bara hålla med dig om tobbe :D
lärde känna han 2002 när jag börja jobba me han, han har lärt mig en massa och har lösningar på de mesta :thumbright:
han har hur mycke fränt som helst att berätta och håller nu på att bygga sin ögonsten som han vill ha den, jag tror den blir grym :P
/Benny
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Skärgården gjorde en tripp till det bästa garaget. Snabbt flödes test som slutade i 2h(?) och intressant prat, men det är så det ska vara :)

- Tackar Jens, vatten täta lambdan nu så ska vi åka till vårn. Ekipaget är stabilt, faktiskt jag lovar :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild


i veckan ska det jobbas med 2 st cheva RHS 200cc toppar (2.02x1.6) som jag tagit hem åt en kund, har tagit hem sånna i flera omgångar faktiskt och det är mycket prisvärda toppar som flödar overkligt bra och med hög gjut precision och med fina comp cams ventiler och fjädrar.

de ska först flödestestas helt standard sen ska de små portas lite så de kommer upp till full kapacitet sen testas igen.

helt otroliga egenteligen då såna här flöden och kanal utformningar bara för ett par år sen bara kunde köpas för 4-5 gånger av vad dessa kostar :thumbright:


en grej som dock kan misstolkas är att jänkarna mäter kanal arean i insuget i volym istället för area då det inte går att jämföra med gamla typen av toppar som har kortare kanaler.

man kan säga att tex denna 200cc kanal ungefär motsvarar en gammal typ på 180cc men flödar mycke mer men är anpassad i area för en 350 motor med register från mycket låga rpm till lite drygt 6500rpm med rätt kam, mm.

arean vid stötstången är 1.7 kvadrat tum och insugningspackningen är anpassad för fel pro 1205


Test 1 helt standard med std ventiler
Test 2 bak cuttade ventiler
Test 3 städa till lite små kanter vid sätet mm


lyft i tum, cfm/28"

0.1" 75cfm 75 75

0.2" 130cfm 137 138

0.3" 182cfm 187 189

0.4" 220cfm 225 230

0.5" 253cfm 257 253

0.6" 268cfm 270 275

0.7" 274cfm 273 269






avgassidan med ett 1.8" rör anslutet...

test 1 helt standard

test 2 med bak cuttade ventiler

Test 3 lite fin putsning vid sätet




lyft, test 1 test 2

2mm 42 51 43

4mm 90 94 97

6mm 115 120 123

8mm 143 145 147

10mm 165 170 171

12mm 182 185 187

14mm 195 196 202

16mm 205 206 210

18mm 210 214 216


Bild


RHS egna siffror då med 4.2" borr jag använder mer realistiska 4.06"
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis mar 11, 2008 4:21 pm, redigerad totalt 4 gång.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

varkar vara fina toppar det där, jävligt fin i gjutningen också,var inte så dyr heller? som jämförelse
vad var det ett par musse toppar flödade, runt 220cfm va?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:varkar vara fina toppar det där, jävligt fin i gjutningen också,var inte så dyr heller? som jämförelse
vad var det ett par musse toppar flödade, runt 220cfm va?
jo polaren dins portade 462 flödade runt 220cfm vid 0.500" och 229cfm vid 0.700" lyft med samma ventilstorlek.

de topparna hadde väl gått fort ändå? :thumbright:
men tänk vad den kunde gå med sånna här eller på en sån där mer race betonad motor skulle man gått på 235cc.

kom också ihåg att förbränningsrummen är mycke modernare på sånna hära RHS och det ger en hel del effekt också + att man inte behöver några domade kolvar för att nå ca 12:1 i komp.

:idea: det finns förresten 50cc , 64cc och turbo kompressor vänliga 72cc förbrännigs rum att välja på.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Mina toppar antar jag? :D :D
Dom ser ju mycket fina ut och det ska bli kul att få hem dom och klämma och känna lite.. :thumbright:

Följer detta med spännt intresse!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Custom skrev:Mina toppar antar jag? :D :D
Dom ser ju mycket fina ut och det ska bli kul att få hem dom och klämma och känna lite.. :thumbright:

Följer detta med spännt intresse!

/David
jo det är dina, du kan slå en signal senare så kan vi snacka lite mer ingående.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag flödade en 531 topp som tjoffe portad till sin 9.4sec/402m (turbo och lustgas :twisted: ) super 7 med 44 ventil, den kan nästan inte klassas som portad då den igenligen bara är tillfixad i delningen vid styrningen men den backa svårt på höga lyft.

2mm 50

4mm 96

6mm 135

8mm 161

10mm 185

12mm 208

14mm 199

16mm 196

den flöda ca 144cfm på avgassidan med 38mm ventil.

bör tilläggas att förbräningsrumen var stooora. :)

ska hjälpa han med en värre topp till motorn han bygger upp nu med lite större ventil på insug.

fortsättning följer...... :wink:

har nu portat insugnings canalerna större (41mm på minsta stället) och enligt nyaste teorierna och håller på att montera modifierade styrningar som är 3mm kortare på insugningssidan och monterade 1.5mm djupare så de ökade lyftet kommer nära styrningarna.

på avgassidan har canalerna gjorts lite större i svängen och under ventilen.

avgasstyrningarna är 2.5mm längre och 1.5mm djupare, jag valde att göra de lite längre på denna topp då den måste tåla mycket värme :twisted: .

här måttas förbräningsrummen in mot blocket, toppen flyttas lite från sin orginal posetion så insugarna för mer fritt spelrumm mot loppet (stulet erland cox patent :wink: )
Bild

nu är nya toppen klar för ihopmonterig
Bild
Bild


den snälla 9.4sec motorn i fjol med GT40 och 54mm grenrör mm
Bild

bilen
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis apr 01, 2008 1:48 pm, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Mycket topp-porr :)

Du har inte möjligtvis några gamla siffror på min topp? (Leifs gamla)
Skulle vara intressant att veta vad den flödar.


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jckssn skrev:Mycket topp-porr :)

Du har inte möjligtvis några gamla siffror på min topp? (Leifs gamla)
Skulle vara intressant att veta vad den flödar.


/Jocke
nej men jag har nya flöden :) ?

fick du inte dem?



lyft in ut

2 61 55

4 122 105

6 169 142

8 212 165

10 227 184

12 228 190

14 229 195

skulle kanse gå att exprimentera fram nåra cfm till i framtiden med modifierade ventiler och lite mer fin lir i canalerna :)

men det är en fin topp :thumbright: orginal med samma ventiler flödar de bara 133cfm på avgassidan.

om man gämför med jens eklunds 970Hk fjolårs topp så är din bättre men hans nya är lite bättre och med större ventiler.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Jens Gustavsson skrev:
Jckssn skrev:Mycket topp-porr :)

Du har inte möjligtvis några gamla siffror på min topp? (Leifs gamla)
Skulle vara intressant att veta vad den flödar.


/Jocke
jag har nya flöden :) ?

fick du inte dem?



lyft in ut

2 61 55

4 122 105

6 169 142

8 212 165

10 227 184

12 228 190

14 229 195

skulle kanse gå att exprimentera fram nåra cfm till i framtiden med modifierade ventiler och lite mer fin lir i canalerna :)

men det är en fin topp :thumbright: orginal med samma ventiler flödar de bara 135cfm på avgassidan.
Nej dom ramlade nog bort på vägen :)
Kan hända att dom ligger kvar på Leifs arbetsbänk, glömde nåt annat papper också... Fort gjort när man har annat i tankarna.

Roligt med så fina siffror!
När allt är färdigbyggt blir det till att bänka motorn i sommar, det är något jag vet Leif har velat göra under en längre tid :D

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här kommer ett par bilder från norton torbjörns norton 750 som blir en grymm grej som ska gå i historik racing så fort som möjligt.

kul att hjälpa till med detta bygge då han inte är nån nybörjare på dessa motorer eller andra för den delen heller :)

han har filat i dessa motorer sen -60 talet :thumbright: det som inte går att köpa får tilvärkas och det är inga problem då avanserade svetsningar, svarvningar och fräsningar till hör vardagen.


vill inte avslöja nåra hemligheter men +190cfm genom insug och förgasare på max lyft på en 375cc cylinder är grymt :shock:
Bild

frän Gardner förgasare som är en flatslide modell med flotörer som sitter på ramen och där nålen sitter fast upptill och sliden far nedåt 8) ta en ordäntlig titt för ni lär inte se nån annan då dessa är mycket ovanliga :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en av de ivrigaste flödarna i min flödesbänk teflon mats som jag uppskattar har flödat ett 20 tal toppar här :thumbright: .

jag lägger in en ny smyg teaser bild på teflonmats nya topp, törs inte avslöja nå mer än att det är rekord stora ventiler och flöden som vanligt :hihi:

när får vi se denna på dynon mats?

Bild

läs mer om mats avanserade moppe motorer här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 88&start=0
Skriv svar