Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av Jens Gustavsson »

mindre dåligt än restriktor men jag tror mer man ska låta reglerna va eller bara justera max vikterna och vikt skalan lite som mest.

Detta är ju en klass där det mesta går att bygga :thumbright: (kul för både chafförerna och publiken) och bland de sista med sånt reglemente i all sorts motorsport :thumbright: så jag hoppas de inte förstör det!

det är ju ändå begränsningen i fäste som gör det lika för alla och beroende på hur isen är är olika koncept/bilar olika snabba.

turbo motorer är ju faktiskt nått alla har råd med :thumbright: en 3.3L 400+hk evo volvo sugmotor har nästan ingen råd med :thumbdown:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej hörde att det inte vart nå större regel ändringar framöver :thumbright: bara att jobba vidare med B200 motorn till nästa år.

största nyheten va nån typ av blink varnings lampor om man blir stående på banan som skulle tas fram.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av super7 »

Supercar bilar "Tiger" får köra om Sm medaljen och inte som i år utom tävlan, var tydligen
en del prat om det. Blev väl vad jag hört 38mm restriktor på dom bilarna.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av MattiasH »

Det har varit 38mm restriktor länge om man kör turbo och fyrhjulsdrift. Det tror jag är ett vinnande koncept 8)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av Jens Gustavsson »

har inte hört nå detaljer om det? men har varit 34mm restriktor tidigare med 4wd, lika som på gamla rally bilar (wrc har 33mm nu i dag) men det har varit för lite att åka med för att man ska hänga med oftast vad jag sett.

det är 45mm restriktor på RC 4wd bilarna normalt vad jag mins.

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av Niklas Sandström »

4wd turbo med 38mm restriktor har det varit dom senaste sex åren iaf. Vi bjöd in supercar enligt deras reglemente för sex år sedan ifall dom ville visa upp sig. Dom får delta och kan vinna tävlingen men kan inte tillgodoräkna sig några sm poäng.

Nu tog vi bort dom för att det var klagomål på att en bil som inte deltar i sm kan ta starten och är det mycket snörök så försämrar det för dom andra.

Men det räcker inte att bara byta restriktor på en supercar den måste regbesiktas som en isracing special för att kunna köra om sm poäng.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack för den rätta infon :thumbright:

vilka bilar har kört 4wd på sistonde? vist har det varit nån audi ? körde han 38mm restriktor?

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!

Inlägg av Niklas Sandström »

Överladdad 4wd har det ännu bara varit Roger Westin med en Audi S2 rallybil som har kört. Han åkte först med 34mm som det var på rallybilarna men det var för lite så vi ökade till 38mm i reglementet. Ifjol hade han bytt till en Audi V8 eller om det var en 200 med sugmotor V8:a.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! semester stängt en vecka!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har varit en hård månad nu med en del bromsningar och en massa jobb för att hinna ikapp med alla små jobb som legat här men nu ligger jag ganska bra till här så nu drar vi på semester en vecka jag och ramona. kommer tillbaka nästa tisdag utvilad och med ny energi :)

har dynat både opel och byggt stativ till rakstäld volvo ohc motor mm.

kommer köra mera roliga motorer snart i dynon som cheva sb/bb samt en värsting sugmotor comp vw pankaka!

hoppas få MC bänken i drift snart här mot vår kanten med all loggning för ni som grejar med sånt.

har flödat/portat en massa roliga v8 toppar här på slutet också! ska bli bättre på att uppdatera här på forumet sen då det blir lättare med bilderna.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! semester nästa vecka!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Detta är tre B20 kamaxlar en bra kam från 80 talet en bra från 2000 talet sen en från bra 2000 talet med rull lyftare. alla tre har liknade sätes duration som grovt sätt bestämmer bottenvridet sen beroende på lyft och aria på övre delen så sätter man kapaciteten på vad man kan nå i effekt om man har grejor runtomkring som hänger med!
Viken tror ni går bäst? de modärna kamaxlarna är av AGAP design. kommer bli bra drag i denna Stefan Frank kom gärna med frågor. enkla eller svåra så ska jag försöka svara. jag är ingen kamaxel specialist men jag har lärt mig grunderna och mycket praktiska tester och erfarenheter.

(lägger till att den äldre kamaxeln fortfarande är en bra kam om man inte vill ha mer än upp mot 185hk och vill köra 10000mil med den)

mvh jens



Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! semester nästa vecka!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har jobbat med ett par ederbrock pontiak gat bils toppar här som jag kan visa upp. vi fixade först bättre säten då de såg dåliga ut från kartongen sen gat portade jag lite och pipemax motorns data så de ska fungera så bra som möjligt till vad ägaren tänkt (gata och lite små bus) vi flöda aldrig med standard sätena men siffrorna vart bättre hela vägen efter portning och backcut utan att arian ändrades speciellt till det större. pris ca 5500kr totalt som kommer ger bra utdelning !
2.11x1.66 ventiler och ganska liten aria runt stötstängerna men bra ventil flödes cofisient på lägre lyft nu och sen en jäkla fin hastighet i kanalen på högre lyft och det bruka bli bra gat motorer.

Swedish Racing Motors foto.


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. B20 rull kam och v8 toppa

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har filat vidare i Ford z304 Racing topparna nu och nått 284 cfm/ vid max lyft 0.600" istället för 263cfm som det va tidigare utan att öka arian direkt nämnvärt. medel hastigheten nu ute vid stötstängerna betydligt bättre mot 290fps! flödes ökningen vid viktiga 0.5" (där kolven kräver mest cfm) ökade från 254cfm till 270! då man flödar ovanliga toppar så blir det lite special hållare men jag dubbel kollar alltid att indikatorn går tillbaka till noll efter testen på höga lyft så man vet att inget rört sig.

avgas sidan slipa jag bara till lite under sätet och putsa bort lite skrot runt styrningen ökade ett par cfm på lägre lyft och från 195 på 0.6" till 202 efter portning. jag vill inte jaga nå mer flöde där då de kan bli sämmre i bromsbänken då kamaxeln har mera lyft redan och lite mer duration också. mek street rull kam med 238/243 0.05" DUR och 110 nock.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! semester stängt en vecka!

Inlägg av PPRMicke »

Jens Gustavsson skrev:Hej har varit en hård månad nu med en del bromsningar och en massa jobb för att hinna ikapp med alla små jobb som legat här men nu ligger jag ganska bra till här så nu drar vi på semester en vecka jag och ramona. kommer tillbaka nästa tisdag utvilad och med ny energi :)

har dynat både opel och byggt stativ till rakstäld volvo ohc motor mm.

kommer köra mera roliga motorer snart i dynon som cheva sb/bb samt en värsting sugmotor comp vw pankaka!

hoppas få MC bänken i drift snart här mot vår kanten med all loggning för ni som grejar med sånt.

har flödat/portat en massa roliga v8 toppar här på slutet också! ska bli bättre på att uppdatera här på forumet sen då det blir lättare med bilderna.

mvh jens
Är det jeppes pankaka som du skall plåga ???
/// Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. B20 rull kam och v8 toppa

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vi körde den några pull men va problem med ett ram lager det närmaste svänghjulet så vi hann inte tuna nått tyvär. hade hänt förut en gång med tydligen.

mvh jens
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. B20 rull kam och v8 toppa

Inlägg av PPRMicke »

Det är en jävla skit den typen av ramlager (axial delen som är problemet )
Man får tillverka av lagerbrons
/// Micke
Skriv svar