Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 4:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 993 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 62, 63, 64, 65, 66, 67  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 21, 2016 2:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
man är inte helt nöjd om man inte vinner men denna vinter får man va nöjd om man kan bli tvåa :thumbright:

vi hade för lite effekt på den fina banan i åsele, ganska lagomt i sikeå eller bara lite för lite sen kanske för mycket i sista nu men det är den som anpasar sin bil till rådande omständigheterna bäst som vinner mest, lika för alla så inte lönt att komma med undanflykter i efterhand haha! vi är ändå rätt nöjd att motorn varit så driftsäker och stabil i år. sitter mera i fjädring och så speciellt här i sista racet där det va rätt guppigt.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 24, 2016 10:02 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
Har haft väldigt stressigt här med bromsningar som tagit mycket tid + toppjobb så jag har lite dåligt samvete att jag svarat väldigt dåligt på både mail och telefon. jag har också haft slut på STS 247 kamaxlar men har det i lager nu igen så ni som har väntat på dem hör av er :thumbright: står och portar och prepar sts 50mm westgatar också så det ska finnas i lager nästa vecka.


Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 24, 2016 10:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2015
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Tjena Jens :D
Skönt att du är igång :thumbright:
Mvh/NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - - Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 24, 2016 11:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Vad är det för motor i Kjells isracingbil?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 24, 2016 11:44 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
B200 8v med original kolvar med sävar turbo system, topp, kam, grenrör, insuget har kjell svetsat ihop. läs mer om de tidiga testerna med förgasare här viewtopic.php?f=46&t=70798

sen vems installerat/mappat av mattias :thumbright:

den byggdes för att kunna köra en viktklass under men det blir oftast för dåligt fäste så den viktades ned bak så vi hade kunnat bygga på en B230 men vi gillar registret 1986cc ger och under 4000rpm behöver man ingen effekt i denna typ av racing.

ger nästan max vrid redan vid 4000rpm sen med hjälp av lite laddtrycks styrning så håller max vrid i sig sen till över 7000rpm där det bara sjunker sakta mot max varv på 8500rpm men vi bryter vid 8300 för att lära kjell att växla i tid. (han ligger annars gärna på 10500rpm har vi sett vid flertalet tillfällen :lol: )

man kan köra mellan 4000-6500 rpm om det är moddigt och jäkligt sen gasa på mellan 5500-8300 om det är bra bana eller i starten (brett register är bara förnamnet :thumbright: )

att få motorn hållbar handlar mest om kylning då det är full gas mer eller mindre i typ 8 minuter. vi har haft en hel del problem med snö på remmar och laddkylare som stoppar kylluften för motor kylaren men har fungerat skapligt i år. ca 75- 80 grader på loggen varv efter varv.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 7:26 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
vi vart 2:a totoalt i sm poäng serien i år med B200 motorn, va kul :thumbright: .
Kjell tog sig i mål i alla heat det säger en del om hållbarheten som fungerat bra i år. många andra motorer tog isen knäcken på under de 5 tävlingarna eller 10 heat.

grattis till håkans vinst också, bra jobbat !

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 12:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Grattis.
Vad säger skvallret inför nästa säsong? Nya regler?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 7:02 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det ska va en is riksdag i maj! jag vet inget mer och ska ska egentligen inte spekulera så mycket mer heller.

men jag hoppas inte att de skriver om reglerna så mycket att en bra /enkel motor som man kan bygga själv på en vanlig arbetar lön ska bli förbjuden och man tvingas köpa (sponsras av stora firmor) en 400+hk 16v EVO 3.3L för 400tusen för att kunna köra!

restriktor är inget alternativ heller det vet jag sen tidigare rally bils erfarenhet, det blir svårt, dyrt, och ej hållbart!

en justering av vikt stegen eller max vikt på både sug och turbo kan nog behövas. man måste bygga så stora motorer för att hänga med annars och ha fäste. förut fans det dem som kunde köra fort med mindre 1.8-2.5L sug motorer med lätta bilar men det går inte längre :thumbdown:

dagens max vikt på 1350kg behövs i bilarna för att få fäste och då får man ha jätte stora motorer både turbo och sugmotor... så nuförtiden är det bara fördelar med stora motorer då bilarna alltid är ned blyade rätt hårt. det borde väll va nån nackdel med stor motor i reglementet inte bara fördelar?

en justering av omräknings faktorn mellan sug och turbo kanske skulle justeras lite också?

men ser man på de olika tävlingarna i år så va faktiskt mörtsel med väldigt bra hela tiden så turbo bilarna va inte överlägsen inte på alla banaor iallafall.

hoppas de inte hittar på för mycket! ganska typisk att de som jobbat mest med sina bilar och lagt ned en hel del pengar ska straffas mest bara för de byggt bäst enligt reglerna (tänker på håkan)

detta är mina egna tankar bara har inget med kjell att göra så tycker ni jag är dum i huvet så är det ok blanda inte in några andra bara :lol:

hoppas få se bra racing med bilar med helt olika koncept nästa år också det är kul :thumbright:

mvh Jens Gustavsson

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 9:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 234
Ort: västerbotten.Norsjö
Håller med!
De är det som har gjort det lite extra roligt att va å kolla på is tävlingarna.
Att det har varit olika motor koncept under huvarna :-)

Jens.
Vet du hur det funkar med ban utformningen?
känns som om banorna är ganska lika varandra.
Kansle mer kurvor/teknisk?.
Men då kanske tjusningen med is försvinner, att det ska gå fort :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 11:10 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
förarna jag snackat med vill alltid ha breda banor så man kan köra olika spår val och oftast tror jag de vill ha ganska enkla banor utan mycket konstiga kurvor. men vore bättre om de som kör själv svarar på det! jag bygger/tunar bara motorer.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 1:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Dock var banorna roligare förr.
Nu är det oftast en form som en Jordnöt på de flesta.
Var inte på alla rejs i år men hur såg det ut nu?
Vore skoj med någon vänstersväng till.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 1:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1319
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
det ska va en is riksdag i maj!

Tidigare än så... http://www.onbf.se/utbildningar/kurser/ ... rixdag.pdf

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 1:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1319
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
restriktor är inget alternativ heller det vet jag sen tidigare rally bils erfarenhet, det blir svårt, dyrt, och ej hållbart!

Jens kan du utveckla detta lite?

Dom jag har hjälpt lite och följt med på rally har bägge kört med restriktormotorer och där tror jag inte det varit dyrare
än en trimmad sugmotor.

Saab 9/3 original motor öppnare avgassystem, en hel del testande på hur restriktorn skulle utformas.....
vet inte hur många som svarvades farm :whistle: Sen en kväll eller flera på rullande landväg för att mappa
till original styrsystemet :wink:

Mitsubishi Evo5 enda problemet där är soppa förbrukningen....höll på att få soppa torsk innan första service
på en tävling. Blir att göra en transportmap som väljs in med en strömbrytare, Rejs-Transport. :thumbright:


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 2:18 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
restriktor är det sista man ska använda för att reglera topp effekten i en turbo motor! om man frågar mig.

det gör motorer tråkiga i registre (kort), tvång på extremt dyra och ohållbara turbos, det blir extrema cylindertryck som gör motorerna dyra och ändå ohållbara, mycket högre vrid som gör att inga vanliga drivlinor håller, problem med fästet, mycket tråkigare för publiken...... jag kan fortsätta med tråkigheter 1000 ord till men orkar inte :)

det finns många bättre lösningar om man nu måste göra nått åt turbo bilarna?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 09, 2016 9:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Går det inte ha en enhetsturbo?

Ungefär som serier som har samma styrdon.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 993 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 62, 63, 64, 65, 66, 67  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010