idag har jag jobbat på en grottis (tror packman varit på den lite också) portad 531 som kanse nån är intreserad att se bilder på?
det började att en kille va här och flöda en 531 till en turbo motor och toppen flödade skapligt men port arian var för liten för att det skulle bli riktigt bra över 7000rpm på 2.3L så jag tog på mig att porta upp den lite mer. målet var 600hk utan extrema laddtryck
kändes lite jobbigt att porta i en sån fin topp som förebilden och numera bortgångna grottis portat men målet var i första hand att öka arian och inte öka flödet och det är ju inte så svårt
som tur är vart flödet bättre också
alltid jobbigt med att försöka få mycke flöde i dessa skumma toppar än fast jag jobbat med de i hundratals timmar i flödesbänken och olika test toppar.
de portare som känner sig helt säker på hur dessa toppar svarar på olika bearbetningar kan nog inte va mer än 2-3 st i värden så konstig är de
kanse fins många som tror de vet men inte många som gör de
jag är nöjd att den inte dippar av i flöde på höga lyft också det är inte bra. sen låter den och ser stabilare ut nu
T1 som toppen var när den kom
T2 avgas som den kom
T3 med lite portning just före svängen
T4 lite mer portning nu även hela övre och brädden av canalen.
T5 nu vart tratten i test 1-3 lite förliten och lite fel vinkel så det blev en radie av modelera istället.
mm T1 t2 t3 t4 t5
2 54 46 52 52
4 101 93 100 101
6 144 120 145 145
8 180 143 182 182 183
10 209 158 214 213 214
12 230 162 234 232 232
14 235 163 243 242 245
15.5 230 -- 244 246 252
grottis portning
snygga turbo förbräningsrum!
min canal som är uppdaterad med mer aria.
5 tester vart det totalt i bänken
mer info om bygget
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0