Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

boosted_142 skrev:en rullane landsväg så kan man nog säga att garaget har "allt", om man inte räknar med en ack så viktig kaffeautomat som är ett måste :)
en rullande landsväg har vi, men bara för moppar :hihi:

sen har jag hört rykten om en värsting kaffe-automat med choklad mm också och sen var det visst en lördagskvälls-option inbyggd också :alcoholic:

det blir nog en invignings kväll snart för de som varit med och byggt och grejat med renoverigen och nya rummet.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Flödespreppat s4:an alltså..
Jag har för mig att du inte brukar ha så mycket till övers för flödespreppningar annars :?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:Flödespreppat s4:an alltså..
Jag har för mig att du inte brukar ha så mycket till övers för flödespreppningar annars :?
det är sant :hihi: men på just denna turbo så ser inloppet kantigt ut och om man ska flödesprepa nån stans säkert utan att "tro" :? hit och dit att det bör bli bättre så är det i inloppet.

offtast sitter flödesproblemen i luftfilter och i röret mot turbon sen i laddkylaren.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån mar 31, 2008 12:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Ser bra ut Jens!!

Skulle va kul att komma och titta lite i vinter.

mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

För att gå till grunden med bland annat gashastigheter i allt från förgasare toppar grenrör så har det införskaffats en 4 takts moppe som ska testas i dynon.

Blir intresant att testa i data värden, fila lite, testa i flödesbänken sen slänga upp på dynon allt på samma kväll :thumbright:


Tack för bra pris och trevlig bemötande speciellt hugo, ludde och grabbarna på www.swebike.se :thumbright:
Bild
cross moppen är av märket Ten 7 mide-size 140cc lifan.
OBS! detta är inte en billig leksaks maskin utan en riktig tävligs maskin som tål tuffa tag 8)



Tanken är att snabbt gå från data simulerigs värden till praktiken för att se att det blir som man tror och lära sig så mycke som möjligt snabbt och allt under samma tak.

Det kanse även kommer fram lite fräna speedparts till salu till dessa motorer framöver? special toppar mm.

Jag har uppdatera lite bilder i första inlägget i denna tråd också.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Kul att du också har skaffat en Fiddy. Jag har lärt mig otroligt mycket genom att testa en massa olika saker på polarnas. Jag har också skaffat en egen men jag börjar med att leka med en 107cc 3-ventils motor. Jag vill testa 4-ventilsteknik och det kan jag åtminstone på insug på denna. Hoppas det kommer billigare 4-ventilare snart. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

uppdate!

det har varit mycke intresanta flödningar och utvärderigar åt olika team sista veckan bland annat en gammal prostock topp DRCE tror jag det hette som också satt flödes rekord i min bänk (+475cfm) även mats karlsson (T27) har varit och testat lite cheva BB toppar.

jens eklund har också varit och fått sin nya och gammla topp utverderade och även 142 8v teamet från skelefteå.

om intresse fins kan och om jag får klart från inblandade så kan jag släppa mer info?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

intresse finns alltid :)
EDLUND
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons sep 28, 2005 4:49 pm
Ort: Ö-VIK

Inlägg av EDLUND »

Jag är väldilgt intresserad av att se värden på DRCE toppen!
mvh edlund
2010:
1a Gatbilsklassen på Kubbe Raceway
1a Streetracecupen i Ö-vik
2a Umeå Open
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

jensas audi topp hade ju vart lite roligt att få veta lite om :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Intresserad av alltihop :thumbright:
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Ja jens topp är jag lite intresserad av oxå!
Vad tror du om sätena som jag gjorde åt han?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Jens Gustavsson skrev:uppdate!

det har varit mycke intresanta flödningar och utvärderigar åt olika team sista veckan bland annat en gammal prostock topp DRCE tror jag det hette som också satt flödes rekord i min bänk (+475cfm) även mats karlsson (T27) har varit och testat lite cheva BB toppar.

jens eklund har också varit och fått sin nya och gammla topp utverderade och även 142 8v teamet från skelefteå.

om intresse fins kan och om jag får klart från inblandade så kan jag släppa mer info?
Mina Toppvärden är då inga hemligheter om nån nu är intresserad
MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:För att gå till grunden med bland annat gashastigheter i allt från förgasare toppar grenrör så har det införskaffats en 4 takts moppe som ska testas i dynon.

Blir intresant att testa i data värden, fila lite, testa i flödesbänken sen slänga upp på dynon allt på samma kväll :thumbright:


Tack för bra pris och trevlig bemötande speciellt hugo, ludde och grabbarna på www.swebike.se :thumbright:
Bild
cross moppen är av märket Ten 7 mide-size 140cc lifan.
OBS! detta är inte en billig leksaks maskin utan en riktig tävligs maskin som tål tuffa tag 8)



Tanken är att snabbt gå från data simulerigs värden till praktiken för att se att det blir som man tror och lära sig så mycke som möjligt snabbt och allt under samma tak.

Det kanse även kommer fram lite fräna speedparts till salu till dessa motorer framöver? special toppar mm.

Jag har uppdatera lite bilder i första inlägget i denna tråd också.

nu sitter moppen i bänken och en lamda har svetsats fasty nu på lunchen, ska jobba lite på mätnogranheten på bänken i kväll sen ska det börja bromsas på allvar i morron.

jag ska först bromsa den helt standard sen tunas eftersom.

hinner dock inte trimma nått före helgens is-racing med pysarna men chaffören är inte intrimmad för högre effekt heller än :hihi:

jag kommer att plocka bort plasten för den kommer inte leva länge då det ska övningsköras, framskärmen är redan ett minne blått sen är ena benet blått också efter en högfarts vurpa :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

idag har jag jobbat på en grottis (tror packman varit på den lite också) portad 531 som kanse nån är intreserad att se bilder på?


det började att en kille va här och flöda en 531 till en turbo motor och toppen flödade skapligt men port arian var för liten för att det skulle bli riktigt bra över 7000rpm på 2.3L så jag tog på mig att porta upp den lite mer. målet var 600hk utan extrema laddtryck :twisted:

kändes lite jobbigt att porta i en sån fin topp som förebilden och numera bortgångna grottis portat men målet var i första hand att öka arian och inte öka flödet och det är ju inte så svårt :) som tur är vart flödet bättre också :) alltid jobbigt med att försöka få mycke flöde i dessa skumma toppar än fast jag jobbat med de i hundratals timmar i flödesbänken och olika test toppar.

de portare som känner sig helt säker på hur dessa toppar svarar på olika bearbetningar kan nog inte va mer än 2-3 st i värden så konstig är de :wink: kanse fins många som tror de vet men inte många som gör de :hihi:

jag är nöjd att den inte dippar av i flöde på höga lyft också det är inte bra. sen låter den och ser stabilare ut nu :thumbright:

T1 som toppen var när den kom

T2 avgas som den kom

T3 med lite portning just före svängen

T4 lite mer portning nu även hela övre och brädden av canalen.

T5 nu vart tratten i test 1-3 lite förliten och lite fel vinkel så det blev en radie av modelera istället.




mm T1 t2 t3 t4 t5

2 54 46 52 52

4 101 93 100 101

6 144 120 145 145

8 180 143 182 182 183

10 209 158 214 213 214

12 230 162 234 232 232

14 235 163 243 242 245

15.5 230 -- 244 246 252


grottis portning
Bild

Bild
snygga turbo förbräningsrum!
Bild
min canal som är uppdaterad med mer aria.
Bild
5 tester vart det totalt i bänken
Bild

mer info om bygget http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör maj 24, 2008 11:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar