Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av Ersviken »

b20b ca 100hk vilket ger 50hk per liter, det borde ge 7,4*50 för en cheva, 370hk (minus 10 för att de lär vara lite sämre än b20i usa) så jag gissar på 360hk :)
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av T-27 »

b20b ca 100hk vilket ger 50hk per liter, det borde ge 7,4*50 för en cheva, 370hk (minus 10 för att de lär vara lite sämre än b20i usa)
2 fel 427 är 7 Liter och varför skulle Usa vara sämre än B20 ?
Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av Ersviken »

får ändra till 345hk då efter Mats påpekande. (det där med b20 är väl mer en personlig åsikt grundat på mina åsikter om svenskt gjutjärn ;), lika seriöst som att en 4a är en halv motor.

Kunnade kring saker med kroppsdelsmått är i nivån med kunnade kring knyppling, därför dåliga gissningar och (dålig) humor.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av T-27 »

Skulle aldrig ha bråkat om "skitfel" om jag inte hade känt dig Ersviken :)
Jag gissar med hjärtat och hoppas dekalen gör rätt för sig :roll:
Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag gissar på 310 hp första pullet och 410 efter uppstyrning av tändmissar,felbestyckning,tändkurva :)
/F
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag är tids optimist och hann inte starta före min veckas semester som jag ska ha nu men blir kul att köra då jag kommer hem utvilad.

ska ta med nyaste big block boken av david visard som läsning så är jag påläst då jag kommer hem haha!

vi har sen grejat lite med Kjells is racer missar första racet men ska till åsele på lördagen då det är körning där.


om nån behöver nått akut eller så så skicka sms så kanske stövarn eller farssan fixa det? ha det bra alla motor nördar hemma i kylan!

mvh jens
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av Dennis M »

Ska bli kul att se vad du tycker om boken, vissa saker har jag lite teorier om.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! snart cheva v8 på högvarv i dynon

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har fått dyno svänghjulet till cheva modifierat nu av kjell persson :thumbright:

startade motorn utan problem olje trycket kom direkt.

grov ställde tändningen så den gick på tomgång. bestämde att 4000rpm är max innan jag har kollat mer på fjäder tryck mm.

små gasade till ca 1.5 sek på 3000rpm fick 109hk än fast det lät som 1200hk :hihi: (missade)

ställde tändningen med stroben utan vac till ca 32 grader fullt utslagen (va ca 15-18 grader tidigare) nu svarade motorn med hela 172hk vid 3800rpm men lite miss tändningar ur höger headers så jag plocka ur stiften som jag tidigare sett hade ca 1.2mm gap och då börja den ta full gas mycket bättre och vid 3800rpm så vart det 285hk och 532nm och lamda 0.84.

ställde bränsle trycket till 0.35bar.

ska höra om mats har tid att göra lite koll på fjäder trycket med hans mätare innan jag varvar mera.

mvh "farm truck" som är mitt nya namn här i verkstan värkar det som? :hihi:

edit boken vart stulen på gran-canaria första dagen så hann inte läsa så mycket. får se om det blir mycket cheva BB trimning nu framöver i ön:s gangster garage :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 427 CBB 285hk !

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias jag märkte att graderigen på svängnings dämparen va helt fel iallafall. både nollan sen va skalan för en helt annan diameter så det stämde inte häller.

sen känner man och ser att den ändrar tändningen ganska mycket och det kommer snabbt över 3000rpm ungefär. blir stor skillnad i vrid där. va det inte med nå vikter och fjädrar?? ska kolla på det lite snabbt i morgon. tror att botten vridet kommer bli mycket bättre då.

nån som vet hur "justerbar" en HEI fördelare är? går det kosta slaget och så på nått enkelt sätt?


mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 427 CBB 285hk !

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag gick tvärt igenom fördelaren en stund i kväll. den kärvade och hade lite kablar halv lösa och tändkurvan ändrades också lite. ska dyna ett par pull på lunch rasten i morgon och se vad det gör för skillnad under 4000rpm
smedsgarden
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons mar 13, 2013 5:49 pm

Re: Jensas STS Speed shop! 427 CBB 285hk !

Inlägg av smedsgarden »

Hade en Buick BB med HEI för många år sedan. Enligt tips jag fick på forum i USA så skaffade jag ett set med olika fjädrar och begränsade utslaget på vikterna med svetsen. Hade 10 grader på tomgång och strax över trettio redan vid 2500, fick den gamla pråmen att rita femmetersstreck från stillastående... :hihi: Vet inte om det funkar lika bra på BBC.

Mvh, Torbjörn
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Jensas STS Speed shop! 427 CBB 285hk !

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jens Gustavsson skrev:mattias jag märkte att graderigen på svängnings dämparen va helt fel iallafall. både nollan sen va skalan för en helt annan diameter så det stämde inte häller.

sen känner man och ser att den ändrar tändningen ganska mycket och det kommer snabbt över 3000rpm ungefär. blir stor skillnad i vrid där. va det inte med nå vikter och fjädrar?? ska kolla på det lite snabbt i morgon. tror att botten vridet kommer bli mycket bättre då.

mvh jens
Hej Jens!

Haha, fan va dåligt med 285 kusar! Och säker mindre när den satt i min bil och mina dåliga justeringar.. Men jag håller med, det lät som att den hade 1200 hk. Bara ljud och bränsleförbrukning och inget tryck alls.. haha
Men bra för mig med nästan 100 hk mer och 100 kg mindre med nya motorn! :thumbright:

Jo jag förstod att svänghjulsdämparen inte alls stämde och justerade bara tills motorn lät bra.. M.a.o. inte alls speciellt bra.. :(

Jag köpte ett HEI fördelarkit med fjädrar mm, trodde jag skickade det med dig!? ska kolla i garaget om jag hittar det!

Kul att den hamnat i bänken och jag är övertygad om att du kan hamna uppåt 400 hk med tändning och bränsle innan du är färdig.. :hihi:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 427 CBB 285hk !

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hitta kittet så leta inte!

monterade knack sensor och den går tyst och fint tills ca 3500rpm då går den i botten+ den börjar missa..
så det är fel på nå fjädrar och hydral lyftare skulle jag tro?

vill inte köra den nå mer så den inte rasar ska renovera topparna och montera en mekanisk kam och nya fjädrar med mera fjång så ska det bli drag (jag hatar hydrauliska kamaxlar !)
kommer en dyno tråd om det framöver på den igenom gångna motorn :thumbright:

det som var viktigt är att bänken nu fungerar med cheva-motor så jag kan ta hit kunder som vill fin justera sina v8 motorer.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop! 427 CBB 285hk !

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer lite film från is racet i sikeå från lång nabbs sm.

kjell i den svarta 240 har det inte lätt eller det har ingen i år då håkans snabba pv är en klass snabbare än alla andra och börjar hålla ihop men vi jobbar på och efter vi tappat första placeringen i sm serien så har vi inget att förlora. lite mer tuning i går kväll hos sävar motor (sangren) och tyngat ned den så vi skulle egentligen kunnat ha en större motor men vikten behövs för fästet som inte är så grymt som många tror.

nästa tävlig blir i morgon kalix . rekommenderas om man är i närheten mycket kul racing för publiken :thumbright:

https://www.youtube.com/watch?v=930NfI4n7eE


Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Jensas STS Speed shop! is race säsong

Inlägg av loop »

Jag var upp till Åsele och tittade. Mycket sevärt. Har försökt komma iväg på nån tävling i åratal, men dom har haft en viss förmåga att ställas in.
Det går fort på isen. Ni såg inte helt nöjda ut i depån.
Skriv svar