Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! is race säsong
man är inte helt nöjd om man inte vinner men denna vinter får man va nöjd om man kan bli tvåa
vi hade för lite effekt på den fina banan i åsele, ganska lagomt i sikeå eller bara lite för lite sen kanske för mycket i sista nu men det är den som anpasar sin bil till rådande omständigheterna bäst som vinner mest, lika för alla så inte lönt att komma med undanflykter i efterhand haha! vi är ändå rätt nöjd att motorn varit så driftsäker och stabil i år. sitter mera i fjädring och så speciellt här i sista racet där det va rätt guppigt.
mvh jens
vi hade för lite effekt på den fina banan i åsele, ganska lagomt i sikeå eller bara lite för lite sen kanske för mycket i sista nu men det är den som anpasar sin bil till rådande omständigheterna bäst som vinner mest, lika för alla så inte lönt att komma med undanflykter i efterhand haha! vi är ändå rätt nöjd att motorn varit så driftsäker och stabil i år. sitter mera i fjädring och så speciellt här i sista racet där det va rätt guppigt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! is race säsong
Har haft väldigt stressigt här med bromsningar som tagit mycket tid + toppjobb så jag har lite dåligt samvete att jag svarat väldigt dåligt på både mail och telefon. jag har också haft slut på STS 247 kamaxlar men har det i lager nu igen så ni som har väntat på dem hör av er står och portar och prepar sts 50mm westgatar också så det ska finnas i lager nästa vecka.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! is race säsong
Tjena Jens
Skönt att du är igång
Mvh/NXJ
Skönt att du är igång
Mvh/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Jensas STS Speed shop! is race säsong
Vad är det för motor i Kjells isracingbil?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! is race säsong
B200 8v med original kolvar med sävar turbo system, topp, kam, grenrör, insuget har kjell svetsat ihop. läs mer om de tidiga testerna med förgasare här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=70798
sen vems installerat/mappat av mattias
den byggdes för att kunna köra en viktklass under men det blir oftast för dåligt fäste så den viktades ned bak så vi hade kunnat bygga på en B230 men vi gillar registret 1986cc ger och under 4000rpm behöver man ingen effekt i denna typ av racing.
ger nästan max vrid redan vid 4000rpm sen med hjälp av lite laddtrycks styrning så håller max vrid i sig sen till över 7000rpm där det bara sjunker sakta mot max varv på 8500rpm men vi bryter vid 8300 för att lära kjell att växla i tid. (han ligger annars gärna på 10500rpm har vi sett vid flertalet tillfällen )
man kan köra mellan 4000-6500 rpm om det är moddigt och jäkligt sen gasa på mellan 5500-8300 om det är bra bana eller i starten (brett register är bara förnamnet )
att få motorn hållbar handlar mest om kylning då det är full gas mer eller mindre i typ 8 minuter. vi har haft en hel del problem med snö på remmar och laddkylare som stoppar kylluften för motor kylaren men har fungerat skapligt i år. ca 75- 80 grader på loggen varv efter varv.
sen vems installerat/mappat av mattias
den byggdes för att kunna köra en viktklass under men det blir oftast för dåligt fäste så den viktades ned bak så vi hade kunnat bygga på en B230 men vi gillar registret 1986cc ger och under 4000rpm behöver man ingen effekt i denna typ av racing.
ger nästan max vrid redan vid 4000rpm sen med hjälp av lite laddtrycks styrning så håller max vrid i sig sen till över 7000rpm där det bara sjunker sakta mot max varv på 8500rpm men vi bryter vid 8300 för att lära kjell att växla i tid. (han ligger annars gärna på 10500rpm har vi sett vid flertalet tillfällen )
man kan köra mellan 4000-6500 rpm om det är moddigt och jäkligt sen gasa på mellan 5500-8300 om det är bra bana eller i starten (brett register är bara förnamnet )
att få motorn hållbar handlar mest om kylning då det är full gas mer eller mindre i typ 8 minuter. vi har haft en hel del problem med snö på remmar och laddkylare som stoppar kylluften för motor kylaren men har fungerat skapligt i år. ca 75- 80 grader på loggen varv efter varv.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! is race säsong
vi vart 2:a totoalt i sm poäng serien i år med B200 motorn, va kul .
Kjell tog sig i mål i alla heat det säger en del om hållbarheten som fungerat bra i år. många andra motorer tog isen knäcken på under de 5 tävlingarna eller 10 heat.
grattis till håkans vinst också, bra jobbat !
mvh jens
Kjell tog sig i mål i alla heat det säger en del om hållbarheten som fungerat bra i år. många andra motorer tog isen knäcken på under de 5 tävlingarna eller 10 heat.
grattis till håkans vinst också, bra jobbat !
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
Grattis.
Vad säger skvallret inför nästa säsong? Nya regler?
Vad säger skvallret inför nästa säsong? Nya regler?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
det ska va en is riksdag i maj! jag vet inget mer och ska ska egentligen inte spekulera så mycket mer heller.
men jag hoppas inte att de skriver om reglerna så mycket att en bra /enkel motor som man kan bygga själv på en vanlig arbetar lön ska bli förbjuden och man tvingas köpa (sponsras av stora firmor) en 400+hk 16v EVO 3.3L för 400tusen för att kunna köra!
restriktor är inget alternativ heller det vet jag sen tidigare rally bils erfarenhet, det blir svårt, dyrt, och ej hållbart!
en justering av vikt stegen eller max vikt på både sug och turbo kan nog behövas. man måste bygga så stora motorer för att hänga med annars och ha fäste. förut fans det dem som kunde köra fort med mindre 1.8-2.5L sug motorer med lätta bilar men det går inte längre
dagens max vikt på 1350kg behövs i bilarna för att få fäste och då får man ha jätte stora motorer både turbo och sugmotor... så nuförtiden är det bara fördelar med stora motorer då bilarna alltid är ned blyade rätt hårt. det borde väll va nån nackdel med stor motor i reglementet inte bara fördelar?
en justering av omräknings faktorn mellan sug och turbo kanske skulle justeras lite också?
men ser man på de olika tävlingarna i år så va faktiskt mörtsel med väldigt bra hela tiden så turbo bilarna va inte överlägsen inte på alla banaor iallafall.
hoppas de inte hittar på för mycket! ganska typisk att de som jobbat mest med sina bilar och lagt ned en hel del pengar ska straffas mest bara för de byggt bäst enligt reglerna (tänker på håkan)
detta är mina egna tankar bara har inget med kjell att göra så tycker ni jag är dum i huvet så är det ok blanda inte in några andra bara
hoppas få se bra racing med bilar med helt olika koncept nästa år också det är kul
mvh Jens Gustavsson
men jag hoppas inte att de skriver om reglerna så mycket att en bra /enkel motor som man kan bygga själv på en vanlig arbetar lön ska bli förbjuden och man tvingas köpa (sponsras av stora firmor) en 400+hk 16v EVO 3.3L för 400tusen för att kunna köra!
restriktor är inget alternativ heller det vet jag sen tidigare rally bils erfarenhet, det blir svårt, dyrt, och ej hållbart!
en justering av vikt stegen eller max vikt på både sug och turbo kan nog behövas. man måste bygga så stora motorer för att hänga med annars och ha fäste. förut fans det dem som kunde köra fort med mindre 1.8-2.5L sug motorer med lätta bilar men det går inte längre
dagens max vikt på 1350kg behövs i bilarna för att få fäste och då får man ha jätte stora motorer både turbo och sugmotor... så nuförtiden är det bara fördelar med stora motorer då bilarna alltid är ned blyade rätt hårt. det borde väll va nån nackdel med stor motor i reglementet inte bara fördelar?
en justering av omräknings faktorn mellan sug och turbo kanske skulle justeras lite också?
men ser man på de olika tävlingarna i år så va faktiskt mörtsel med väldigt bra hela tiden så turbo bilarna va inte överlägsen inte på alla banaor iallafall.
hoppas de inte hittar på för mycket! ganska typisk att de som jobbat mest med sina bilar och lagt ned en hel del pengar ska straffas mest bara för de byggt bäst enligt reglerna (tänker på håkan)
detta är mina egna tankar bara har inget med kjell att göra så tycker ni jag är dum i huvet så är det ok blanda inte in några andra bara
hoppas få se bra racing med bilar med helt olika koncept nästa år också det är kul
mvh Jens Gustavsson
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
Håller med!
De är det som har gjort det lite extra roligt att va å kolla på is tävlingarna.
Att det har varit olika motor koncept under huvarna
Jens.
Vet du hur det funkar med ban utformningen?
känns som om banorna är ganska lika varandra.
Kansle mer kurvor/teknisk?.
Men då kanske tjusningen med is försvinner, att det ska gå fort
De är det som har gjort det lite extra roligt att va å kolla på is tävlingarna.
Att det har varit olika motor koncept under huvarna
Jens.
Vet du hur det funkar med ban utformningen?
känns som om banorna är ganska lika varandra.
Kansle mer kurvor/teknisk?.
Men då kanske tjusningen med is försvinner, att det ska gå fort
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
förarna jag snackat med vill alltid ha breda banor så man kan köra olika spår val och oftast tror jag de vill ha ganska enkla banor utan mycket konstiga kurvor. men vore bättre om de som kör själv svarar på det! jag bygger/tunar bara motorer.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
Dock var banorna roligare förr.
Nu är det oftast en form som en Jordnöt på de flesta.
Var inte på alla rejs i år men hur såg det ut nu?
Vore skoj med någon vänstersväng till.
Nu är det oftast en form som en Jordnöt på de flesta.
Var inte på alla rejs i år men hur såg det ut nu?
Vore skoj med någon vänstersväng till.
VW & Volvo.
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
Tidigare än så... http://www.onbf.se/utbildningar/kurser/ ... rixdag.pdfJens Gustavsson skrev:det ska va en is riksdag i maj!
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
Jens kan du utveckla detta lite?Jens Gustavsson skrev:restriktor är inget alternativ heller det vet jag sen tidigare rally bils erfarenhet, det blir svårt, dyrt, och ej hållbart!
Dom jag har hjälpt lite och följt med på rally har bägge kört med restriktormotorer och där tror jag inte det varit dyrare
än en trimmad sugmotor.
Saab 9/3 original motor öppnare avgassystem, en hel del testande på hur restriktorn skulle utformas.....
vet inte hur många som svarvades farm Sen en kväll eller flera på rullande landväg för att mappa
till original styrsystemet
Mitsubishi Evo5 enda problemet där är soppa förbrukningen....höll på att få soppa torsk innan första service
på en tävling. Blir att göra en transportmap som väljs in med en strömbrytare, Rejs-Transport.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
restriktor är det sista man ska använda för att reglera topp effekten i en turbo motor! om man frågar mig.
det gör motorer tråkiga i registre (kort), tvång på extremt dyra och ohållbara turbos, det blir extrema cylindertryck som gör motorerna dyra och ändå ohållbara, mycket högre vrid som gör att inga vanliga drivlinor håller, problem med fästet, mycket tråkigare för publiken...... jag kan fortsätta med tråkigheter 1000 ord till men orkar inte
det finns många bättre lösningar om man nu måste göra nått åt turbo bilarna?
mvh jens
det gör motorer tråkiga i registre (kort), tvång på extremt dyra och ohållbara turbos, det blir extrema cylindertryck som gör motorerna dyra och ändå ohållbara, mycket högre vrid som gör att inga vanliga drivlinor håller, problem med fästet, mycket tråkigare för publiken...... jag kan fortsätta med tråkigheter 1000 ord till men orkar inte
det finns många bättre lösningar om man nu måste göra nått åt turbo bilarna?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas STS Speed shop! 2:a i sm serien is race!
Går det inte ha en enhetsturbo?
Ungefär som serier som har samma styrdon.
Ungefär som serier som har samma styrdon.