Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Steve »

Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar" :D

https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Kadett4wd »

Jag gjorde en liknande lösning en gång i tiden, men av annan anledning.
Och inte fullt lika tjock, bara 6mm ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu finns filmen här då johan och teamet körde tidigare i dag https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 395602540/
stort grattis!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Martin H »

Jens vilka regler gäller i den klassen?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:Jens vilka regler gäller i den klassen?
grovt sett....

standard block minst 320 ci
max11:1 kompa
inga toppar med plast eller höjda kanaler, svets eller så.
ingen rull kam, max 0.600 lyft
max en holey med 1.75" spjäll.
bara köpes insug och grenrör inget hemma byggt.
ingen crank trigger eller programerbar tändning tilåten (bara fördelare och gnist förstärkare)

medel effekt + vrid (mellan 3500-7000) /ci X1000 är poängen

fins mer om reglerna på föregående sida. det va två klasser i år
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)
vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.

jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

här fins mer om reglerna i de två klasserna och lite om motorerna http://www.hotrod.com/events/engine-masters-challenge/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

Steve skrev:Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar" :D

https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/

imponerande arbete och regel tolkning till dess max gräns :thumbright: (ventil sätetes ringen va en ny modell liksom toppackningen :hihi: ) men inget va svetsat, epoxat och ingen protesterade heller så det va en värdig vinnare.

Däck plattor vart förbjudet 2015 men ingen begränsning på hur tjocka toppackningar man får köra haha!


här är reglerna gällande toppen i den klassen...........

305
-
CYLINDER HEADS
OEM cast iron cylinder heads are the only type of heads that can be used. Heads
must be originally manufactured for the engine application in which it is being used.
Any welding, brazing and / or epoxy, other than allowed repair prohibited.
Any valve seat
size and/or valve size permitted. Any commercially available
stainless steel valve permitted. Titanium valves and/or springs prohibited. Titanium
retainers permitted.
Up to one intake and / or one exhaust runner may be repaired
by brazing, welding or epoxy
. Flow and / or directional changes by use of said
epoxy, brazing or welding is strictly prohibited.
Push rod tubes are permitted. The
use of exhaust “port plates” are permitted and may be constructed of aluminum. The
stock OEM intake bolt flange must be u
sed and maintained.


Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Richard »

Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro ;)

Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
Kadett4wd skrev:Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)
vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.

jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen :thumbright:
Jag tittade på afr då motorn dök, då ändrade den sig kraftigt.
Så jag tror det var lite förgasartrix kvar.
Fördelaren gör väl samma gång på gång hoppas jag ;)
Motorn 'dök' ju inte varje gång.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Steve »

Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kanske utvärderar tändning och förgasare vidare i vinter hemma hos mig då det inte är så stressigt? nått spökar i tändningen på den motorn det ser man tydligt på hur fladdrig den är. va väldigt konstigt också som johan sa på filmen. vi testa stum tändning 32 grader och då tappa vi 20hk mot att den slog ut till 32 till grader vid ca 3500rpm?? borde blivit samma men vi han aldrig utforska det vidare.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Pro-Mille »

Richard skrev:Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro ;)

Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...
Toppen har inga förbränningsrum från början, förbränningsrummet är i kolven och cylindern.
Rätt usel motor från början, törstig också.
Bild
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Kadett4wd »

Steve skrev:Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?
Vet inte om jag minns helt korrekt nu nån dag efter, men jag vill minnas den stöp även då de sänkte tändningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar