Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. B20 rull kam och v8 toppa

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror inte axial spelet va direkt stort men jag va och ryckte lite i och kolla efter några pull i mellan axeln och kände att svänghjulet va för glappt för att det skulle va bra men bra olje tryck och inga missljud eller vibraioner. har du nån bild på hur de lagren ser ut? kan man tappa tryck i slutet av ram lagreren på de motorerna annars på nått vis eller är det helt enkelt axial lagret som går först bara för att konstruktionen är lite svag?

bra ljud och det lilla vi han se va rätt ok siffror men han inte testa nått direkt.

mvh jens
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. B20 rull kam och v8 toppa

Inlägg av PPRMicke »

Det är ofta mycket dåligt med olja på lager i På vw
Sen att det är alu lager gör det inte bättre
Dom kan bli så här med en hård tryckplatta
Bild
Man kan gå runt problemet med ett stöd axial lager i brons vid lager 2
Du kan kolla hur jag gjorde på min tråd
/// Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. B20 rull kam och v8 toppa

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag vill be om ursäkt att jag inte räcker till just nu. det ringer typ hela tiden på telefonen och mailen är över full men jag måste göra klara jobb som jag redan lovat att fixa här nu före semestern. det är helt enkelt inte tid till alla frågor och funderingar just nu. snart kommer en höst då finns nog tiden för att snacka lite mer telefon.

de jag har lovat leverera delar men har glömt eller så, hör av er igen på mailen med vad ni behöver och adresser mm så fixar jag.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. B20 rull kam och v8 toppa

Inlägg av Jens Gustavsson »

fick höra att motorn med dessa toppar blivit bromsad och det vart hela 50hk mer :thumbright: mest troligt billigaste och bästa hk ökningen man kan ge sin v8.

mvh jens

Jens Gustavsson skrev:Har filat vidare i Ford z304 Racing topparna nu och nått 284 cfm/ vid max lyft 0.600" istället för 263cfm som det va tidigare utan att öka arian direkt nämnvärt. medel hastigheten nu ute vid stötstängerna betydligt bättre mot 290fps! flödes ökningen vid viktiga 0.5" (där kolven kräver mest cfm) ökade från 254cfm till 270! då man flödar ovanliga toppar så blir det lite special hållare men jag dubbel kollar alltid att indikatorn går tillbaka till noll efter testen på höga lyft så man vet att inget rört sig.

avgas sidan slipa jag bara till lite under sätet och putsa bort lite skrot runt styrningen ökade ett par cfm på lägre lyft och från 195 på 0.6" till 202 efter portning. jag vill inte jaga nå mer flöde där då de kan bli sämmre i bromsbänken då kamaxeln har mera lyft redan och lite mer duration också. mek street rull kam med 238/243 0.05" DUR och 110 nock.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. EMC 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara berätta lite om senaste bromsningen och hälsa lycka till till johan lindström på LRE som i år deltar i amrekanska dyno tävligen ENGINE MASTERS CHALLENGE med en Chrysler LA 318 motor som han byggt.

LRE på facebook har lovat att hålla oss uppdaterade hur det går nästa vecka så lägg till dem och följ med på äventyret https://www.facebook.com/LindstromRacin ... &pnref=lhc

klassen heter Traditional Muscle Class.

poängen man tävlar med är medel effekt mellan 3500-6800rpm adderat med medel vridet på samma varv sen delat med cui sen gånger 1000.

tyvärr va inte tiden på vår sida så vi han inte testa så mycket men det va kul att han kom och bromsade hos mig och tuna in sin motor. jag sponsrade också halva dyno tiden för jag gillar sådana här härliga satsningar :thumbright:

dyno siffrorna är hemliga och kommer inte heller att va jämförbara då vi hade helt fel soppa då den inte gick att få tag på (kan lägga upp länk till de två så kanske vi kan se om vi kan hjälpa till åt vilket håll lamdan kommer gå och tändpunkt?) men konceptet är nog inte så hemligt så fråga så kan johan svara eller jag om det är nått enklare.


Bild


den ända tidigare "nästan svensk" är Lennart och Birgitta på autoshoop florida (ex UMEÅ) de vann till och med 2006 med denna CBB motor http://www.hotrod.com/articles/0603em-emc/
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Jensas Swedish Racing Motors. NRE EMC 2017

Inlägg av turbodart »

kult! var det noen spesiell grunn til at det ble chrysler?
ser ut som det er støpejernstopper også?? closed eller open chamber?
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. NRE EMC 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej kan inte svara på varför det vart chrysler johan byggde på men har väl nått med att han är mopar frälst haha!

ja det är järn toppar. sådana med klämspalt från en lite nyare motor men inte magnum toppar heller? mins inte nummret?

mvh jens
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Jensas Swedish Racing Motors. NRE EMC 2017

Inlägg av turbodart »

hehe, MOPAR er rett valg :thumbright:
sikkert "302" topper, med klemspalt ja. da har vel filen vert i flittig bruk, for ikke er det nån 7000rpm topp std :hihi:
den er vel strokad også? eller bare borring mtp toppens begrensning? så i regel-pdf at 320cui var minimum...
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. NRE EMC 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja 302 toppar det känner jag igen det va det. 2.02 insugs ventil och ganska liten aria.

bara över dim borrad så den kommer över 320cui gränsen.

behöver inte va så stor i kanalena för att ge bra medel effekt och vrid mellan 3500-6800rpm
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Jensas Swedish Racing Motors. NRE EMC 2017

Inlägg av turbodart »

hur tenker du, er det en fordel å ha liten motorvolum i forhold til å få poeng? det var vel ingen øvre grense på cubikktum(bare man holdt seg til "normala street-parts")?
LRE lar vel ha klurat lite på hva som er best? han går vel for 1.plass? :hey:
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. NRE EMC 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är begränsning på 0.600 lyft och förgasar storlek 1.75" spjäll så det borde va en fördel med lite mindre motor tycker jag. men fins bättre toppar helt klart till andra motorer. inner radiens brädd är inte så inponerande måste jag säga så flödet på den aria som finns blir lidande. vi ska flöda och kolla topparna då det finns tid i framtiden.

mvh jens
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Jensas Swedish Racing Motors. NRE EMC 2017

Inlägg av turbodart »

ja, det stemmer:-) får håpe den orker å få fram en respektabelt siffer!

det er mange som har fått fram god effekt av 302, men det krever nok en time eller to... er også et problem at de sprekker.
enginequest har bra ettermarkedstopper i stål som er billig og meget bra emne for porting:-)
http://www.hotrod.com/articles/make-big ... par-heads/

lykke til! hilsen mopar fan
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här kan man live följa tävligen och filmerna avslutas med en liten intervjuv. https://www.facebook.com/hotrodmag/?hc_ ... 3rNPOyhN7s

johan och LRE gänget väntar på att motorn ska komma den fastnade i tullen i Chicago men papperen är klar nu så den bör komma fram i tid. de ska köra på torsdag vi håller tummarna att motorn kommer fram och att den soppan med 10% etanol inte ska snåla ut så mycket och att motorn gör några bra pull!

om motorn inte skulle komma i tid skulle de få låna jon kasse:s pick-upp för att hämta den :) snäll trimmar gubbe som vunnit många gånger :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Inlägg av Thunderbo1t »

Det som inte är förbjudet är lagligt, eller? :hihi:
Skriv svar