Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 12:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1029 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 03, 2017 10:38 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar" :D

https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 4:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag gjorde en liknande lösning en gång i tiden, men av annan anledning.
Och inte fullt lika tjock, bara 6mm ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 5:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
nu finns filmen här då johan och teamet körde tidigare i dag https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 395602540/
stort grattis!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 6:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2276
Ort: lit/jämtland
Jens vilka regler gäller i den klassen?

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 7:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 6:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
Martin H skrev:
Jens vilka regler gäller i den klassen?


grovt sett....

standard block minst 320 ci
max11:1 kompa
inga toppar med plast eller höjda kanaler, svets eller så.
ingen rull kam, max 0.600 lyft
max en holey med 1.75" spjäll.
bara köpes insug och grenrör inget hemma byggt.
ingen crank trigger eller programerbar tändning tilåten (bara fördelare och gnist förstärkare)

medel effekt + vrid (mellan 3500-7000) /ci X1000 är poängen

fins mer om reglerna på föregående sida. det va två klasser i år

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 7:02 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
Kadett4wd skrev:
Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)


vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.

jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 8:23 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
här fins mer om reglerna i de två klasserna och lite om motorerna http://www.hotrod.com/events/engine-masters-challenge/

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 8:48 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
Steve skrev:
Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar" :D

https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/



imponerande arbete och regel tolkning till dess max gräns :thumbright: (ventil sätetes ringen va en ny modell liksom toppackningen :hihi: ) men inget va svetsat, epoxat och ingen protesterade heller så det va en värdig vinnare.

Däck plattor vart förbjudet 2015 men ingen begränsning på hur tjocka toppackningar man får köra haha!


här är reglerna gällande toppen i den klassen...........

305
-
CYLINDER HEADS
OEM cast iron cylinder heads are the only type of heads that can be used. Heads
must be originally manufactured for the engine application in which it is being used.
Any welding, brazing and / or epoxy, other than allowed repair prohibited.
Any valve seat
size and/or valve size permitted. Any commercially available
stainless steel valve permitted. Titanium valves and/or springs prohibited. Titanium
retainers permitted.
Up to one intake and / or one exhaust runner may be repaired
by brazing, welding or epoxy
. Flow and / or directional changes by use of said
epoxy, brazing or welding is strictly prohibited.
Push rod tubes are permitted. The
use of exhaust “port plates” are permitted and may be constructed of aluminum. The
stock OEM intake bolt flange must be u
sed and maintained.


Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 11:31 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3596
Ort: Skellefteå
Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro ;)

Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...

_________________
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 2:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jens Gustavsson skrev:
Kadett4wd skrev:
Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)


vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.

jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen :thumbright:


Jag tittade på afr då motorn dök, då ändrade den sig kraftigt.
Så jag tror det var lite förgasartrix kvar.
Fördelaren gör väl samma gång på gång hoppas jag ;)
Motorn 'dök' ju inte varje gång.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 3:21 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 07, 2017 8:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
vi kanske utvärderar tändning och förgasare vidare i vinter hemma hos mig då det inte är så stressigt? nått spökar i tändningen på den motorn det ser man tydligt på hur fladdrig den är. va väldigt konstigt också som johan sa på filmen. vi testa stum tändning 32 grader och då tappa vi 20hk mot att den slog ut till 32 till grader vid ca 3500rpm?? borde blivit samma men vi han aldrig utforska det vidare.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 08, 2017 12:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1035
Ort: Torshälla
Richard skrev:
Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro ;)

Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...

Toppen har inga förbränningsrum från början, förbränningsrummet är i kolven och cylindern.
Rätt usel motor från början, törstig också.
Bild
Bild

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 08, 2017 3:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Steve skrev:
Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?


Vet inte om jag minns helt korrekt nu nån dag efter, men jag vill minnas den stöp även då de sänkte tändningen.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1029 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010