Sida 68 av 71

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: tis okt 03, 2017 10:38 pm
av Steve
Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar" :D

https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: ons okt 04, 2017 4:38 am
av Kadett4wd
Jag gjorde en liknande lösning en gång i tiden, men av annan anledning.
Och inte fullt lika tjock, bara 6mm ;)

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: tor okt 05, 2017 5:47 pm
av Jens Gustavsson
nu finns filmen här då johan och teamet körde tidigare i dag https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 395602540/
stort grattis!

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: tor okt 05, 2017 6:54 pm
av Martin H
Jens vilka regler gäller i den klassen?

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: tor okt 05, 2017 7:06 pm
av Kadett4wd
Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 6:59 am
av Jens Gustavsson
Martin H skrev:Jens vilka regler gäller i den klassen?
grovt sett....

standard block minst 320 ci
max11:1 kompa
inga toppar med plast eller höjda kanaler, svets eller så.
ingen rull kam, max 0.600 lyft
max en holey med 1.75" spjäll.
bara köpes insug och grenrör inget hemma byggt.
ingen crank trigger eller programerbar tändning tilåten (bara fördelare och gnist förstärkare)

medel effekt + vrid (mellan 3500-7000) /ci X1000 är poängen

fins mer om reglerna på föregående sida. det va två klasser i år

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 7:02 am
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)
vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.

jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen :thumbright:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 8:23 am
av Jens Gustavsson
här fins mer om reglerna i de två klasserna och lite om motorerna http://www.hotrod.com/events/engine-masters-challenge/

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 8:48 am
av Jens Gustavsson
Steve skrev:Här finns film när dom lyfter en topp på den motorn. Hyfsade "toppackningar" :D

https://www.facebook.com/hotrodmag/vide ... 035997540/

imponerande arbete och regel tolkning till dess max gräns :thumbright: (ventil sätetes ringen va en ny modell liksom toppackningen :hihi: ) men inget va svetsat, epoxat och ingen protesterade heller så det va en värdig vinnare.

Däck plattor vart förbjudet 2015 men ingen begränsning på hur tjocka toppackningar man får köra haha!


här är reglerna gällande toppen i den klassen...........

305
-
CYLINDER HEADS
OEM cast iron cylinder heads are the only type of heads that can be used. Heads
must be originally manufactured for the engine application in which it is being used.
Any welding, brazing and / or epoxy, other than allowed repair prohibited.
Any valve seat
size and/or valve size permitted. Any commercially available
stainless steel valve permitted. Titanium valves and/or springs prohibited. Titanium
retainers permitted.
Up to one intake and / or one exhaust runner may be repaired
by brazing, welding or epoxy
. Flow and / or directional changes by use of said
epoxy, brazing or welding is strictly prohibited.
Push rod tubes are permitted. The
use of exhaust “port plates” are permitted and may be constructed of aluminum. The
stock OEM intake bolt flange must be u
sed and maintained.


Bild

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 11:31 am
av Richard
Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro ;)

Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 2:52 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:
Kadett4wd skrev:Jag har ingen som helst koll på vad en sån där maskin ska lämna.
Men jag såg i kommentarerna att det var en 'stor' förgasare, tyckte det lät precis så jag också.
Testade ni mindre gasare hemma hos dig Jens?

Hade den tagit fullgas bättre med ändrad flottörhöjd? (höjd)
Det blir väl vad jag förstår lite lättare att dra fram soppan till spridarna på lägre gashastigheter.

Och top 5 är väl jävligt bra för en rookie i den där ligan va? ;)
vi han inte testa så mycket det va svår tidsbrist. vi fick till bra lamda igenom hela registret men problemet va till största del i fördelarens tändkurva tror jag.

jo det va bra resultat med tanke på tidsbristen :thumbright:
Jag tittade på afr då motorn dök, då ändrade den sig kraftigt.
Så jag tror det var lite förgasartrix kvar.
Fördelaren gör väl samma gång på gång hoppas jag ;)
Motorn 'dök' ju inte varje gång.

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 3:21 pm
av Steve
Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: lör okt 07, 2017 8:45 pm
av Jens Gustavsson
vi kanske utvärderar tändning och förgasare vidare i vinter hemma hos mig då det inte är så stressigt? nått spökar i tändningen på den motorn det ser man tydligt på hur fladdrig den är. va väldigt konstigt också som johan sa på filmen. vi testa stum tändning 32 grader och då tappa vi 20hk mot att den slog ut till 32 till grader vid ca 3500rpm?? borde blivit samma men vi han aldrig utforska det vidare.

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: sön okt 08, 2017 12:32 pm
av Pro-Mille
Richard skrev:Listigt att sänka det sådär... helt klart ett fall av att tänka lite längre än näsan räcker.
kan man ana att det där kommer att leda till en framtida regeländring tro ;)

Men det jag klurar på är hur de gjort det i toppen ?
För det kan väl inte vara så mycket gods runtom förbränningsrummet i toppen att det "bara" är att fräsa bort 1 tum ?
Hade varit kul att se kanalerna också...
Toppen har inga förbränningsrum från början, förbränningsrummet är i kolven och cylindern.
Rätt usel motor från början, törstig också.
Bild
Bild

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Engine master 2017

Postat: sön okt 08, 2017 3:14 pm
av Kadett4wd
Steve skrev:Var väl så att det funkade fint när dom hade typ 27 grader(tror jag dom sa)?
Vet inte om jag minns helt korrekt nu nån dag efter, men jag vill minnas den stöp även då de sänkte tändningen.