Sida 1 av 7

bmw 323ft - Laxens garage

Postat: ons nov 14, 2007 9:48 pm
av salmon
Lägger upp lite bilder på vad som sker i mitt garage.
Som långtifa projekt har jag denna Bmw med Volvo motor
Har även en ny i familjen en hollänsk dåldis volvo360 med lite sug trimmad b230 med dellorto och edis tändning som styrs av ett ms2

motor: std b230ft med VEMS, planen är att kunna besikta med turbo, och hällst detta sekel

drivlina

svänghjul b230 std
lamell sinter 4pucks stel
platta b230 std
vxl låda getrag 262
mellanaxel std m20b25 axel
diff std lamelldiff 3.64 utvxl uppspänd preload
axlar std m20b23 -- ska bytas vid tillfälle,, när dom går av med andra ord
fälg dotz daytona 17*7,

Bromsar

ok std m20b25 stela bussningar
slangar stål slangar 6st
pedaler egena aluminium
skivor std - byts vid tilfälle
belägg std - byts vid tillfälle

Chassie

bussningar powerflex överalt
dämpare königsport ben , stälbara koni gatfjädrar
kaross 323-84 rensad från isolering asfhaltmattor och allt onödigt
kylare och batteri flyttat till skuffen, spal kylfläckt
helbur från finess
styrväxel m3 3.2 -96
bensin tank 16galons fuelcell
pump boch 044
rutor fram dörar vänster + höger lexan + taklucka, bakrutor aluminium och bakruta i lexan
stolar förarstol omp race std passagerare inget baksäte
ratt omp race mocca ratt 14"
hjul camber justering bak och dtm topplagringar fram
bakre brandvägg ut bytt till aluminium


Nästa på att göra lista

skivor och belägg samt nya packningar i ok och ny bromsvätska
och dra ny el i bilen,

en slir film från i somras kör på 2an hela tiden=)
http://s116.photobucket.com/albums/o8/L ... fa219d.flv


här är skönheten när jag såg den första gången

Bild

Postat: tor nov 15, 2007 7:48 am
av stubben
kan nog bli bra de dära:)

Re: bmw 327 sugis

Postat: tor nov 15, 2007 10:28 am
av mattias
Det är mycket roligt att någon satsar på en frän sugmotor på de här 6orna då det är många som bara överladdar. Det är minst lika stor utmaning eftersom man måste bygga toppen för att hålla. Jag hittade lite intressanta detaljer i din lista som jag tycker man borde diskutera :
salmon skrev:fjädrar shrick race fjädrar Klarar 9000rpm och 13mm lyft dubbla fjädrar
retains aluminium nuke retains Klarar 9000rpm std fjädersäten
vippor bmw m20b25 std, std vippaxlar
Nu är jag ingen expert på ventilfjädrar och hur man räknar på det i förhållande till vipparmsgeometri och kamaxelns ramper och lyft, sen i kombination med varvtal.

Min undran är : Varför köra med fjädrar som klarar mer än vad man behöver? Onödigt mycket inspänningstryck ? Har du mätt upp dom?
Ska du varva 9000 rpm?
Hade det inte varit bra att satsa på billet-vipporna från Nuke också?

Re: bmw 327 sugis

Postat: tor nov 15, 2007 6:38 pm
av salmon
mattias skrev:Det är mycket roligt att någon satsar på en frän sugmotor på de här 6orna då det är många som bara överladdar. Det är minst lika stor utmaning eftersom man måste bygga toppen för att hålla. Jag hittade lite intressanta detaljer i din lista som jag tycker man borde diskutera :
salmon skrev:fjädrar shrick race fjädrar Klarar 9000rpm och 13mm lyft dubbla fjädrar
retains aluminium nuke retains Klarar 9000rpm std fjädersäten
vippor bmw m20b25 std, std vippaxlar
Nu är jag ingen expert på ventilfjädrar och hur man räknar på det i förhållande till vipparmsgeometri och kamaxelns ramper och lyft, sen i kombination med varvtal.

Min undran är : Varför köra med fjädrar som klarar mer än vad man behöver? Onödigt mycket inspänningstryck ? Har du mätt upp dom?
Ska du varva 9000 rpm?
Hade det inte varit bra att satsa på billet-vipporna från Nuke också?

hej jo billet vippor är högt på inköps listan men måste prioritera viktigare saker först,,
jo varför jag kör med dom fjädrarna är för att motornord rekomenderar dom fjädrarna till den kammen, har inte mätt upp dom utan litar på att dom håller vad som lovas, kan mäta dom om du är intereserad,

ska inte varva 9000 men har siktet på 8500 när vippor har inhandlats, är ganska dyrt å bygga botten del för dom varven , så det tar tid å spara pengar

och angående toppen så har jag ingen aning hur den flödar och så vidare så jag har stoppat rostfria ventiler med super tunn hatt för att göra det lite bättre, hadde varit kul å veta vad den klarar av men det får skjutas upp på grund av botten delen en sak i taget=)

och att tilläga är att jag är nybörjare på trimnings delen av motorer så jag gör säkert en massa fel, säg gärna till om det är nått mer som ser tokigt ut, eller om nån har nå andra tipps

Postat: sön nov 18, 2007 1:59 pm
av salmon
lite uppdateringar i garaget, blir inte så mycket skruvande just nu, låg motivation nu när snön ligger tungt, men några bilder har jag å bjuda på,


Bild

Bild

Bild

Postat: sön nov 18, 2007 2:25 pm
av Melkutt
Det är nästan så man måste införbi på garage besök :D
Du verkar jo bara bo ett par hundra meter här ifrån :hihi:

Postat: sön nov 18, 2007 2:49 pm
av mattias
Jo det skulle vara intressant med ett test av inspänningstryck + fullt lyft för att se vad det är kam-tillverkaren rekommenderar. Ang flöde så vore det ju bra att få den provflödad och få någon att titta på vad enkla förbättringar skulle ge. Jens?

I övrigt, har du flyttat kylaren till skuffen?

Postat: sön nov 18, 2007 3:48 pm
av salmon
Melkutt skrev:Det är nästan så man måste införbi på garage besök :D
Du verkar jo bara bo ett par hundra meter här ifrån :hihi:
jodå kom på ett studie besök=) är i HTM lokalen.

angående inspännings tryck tänkte jag fara och kolla det nu, och samtidigt mäta upp kamen, mätte lyftet lite snabt för ett tag sedan och det var inte 12.2 som det låvades, antar att dom mäter kamen med 0 i ventil spel men ska å mäte lite nu återkommer med lite info

jo kylarn halmar i skuffen, bara för att göra det mer lätt mekat i motor rummet och flytta om lite vikt

Postat: sön nov 18, 2007 4:37 pm
av Christian L
Verkar kunna bli en tuff ban/konbanebil, men ljuddämparen??

Postat: sön nov 18, 2007 6:26 pm
av salmon
Christian L skrev:Verkar kunna bli en tuff ban/konbanebil, men ljuddämparen??
jo är tänkt att köra konbana, och ljud dämparen blev lite lustigt,, hadde bara en först men beskitningen tyckte att det inte räckte så knåpade ihop den där extra bara för att koma igenom besiktningen, och den har hängt med sen dess, folk iriterar sig på den så det var varit motivation att låta den sitta kvar=)..

och nu till ventil fjädrarna motornords artikel nummer
DR shrick
innre 056-02-022
yttre 002-02-090

längd på fjäder utan belastning 47.3mm

monterad fjäder längd 37.3mm och 65.5 LBS i tryck (30 kg)
vid 7mm lyft 127 LBS (57.9 kg)
vid 12mm lyft 183 LBS (83.4) kg)
vid 13mm lyft 200lbs (91 kg) <- det är max då är spelet mellan fjädern 0.50mm
och vid 12.2mm lyft är det 186 LBS i tryck (84.8 kg)

och en liten bild på fjäder testaren
Bild

Postat: tis nov 20, 2007 6:29 pm
av salmon
har börjat linda grenrören, bra tids driv på kvällarna, fick slut bandage så får linde resten senare,, fick lite rester från garage kompisens lindande, smyger ut en bild på det oxå=)

dog diskutionen om mina ventilfjädrar??

Bild

Bild

Postat: tor nov 22, 2007 6:02 pm
av salmon
vars hittar jag en hastighets mätare? nån kitkar gubbe som vet? ska vara en så kallad standalone, och sedan en givare mot bultarna på drivaxeln, nått åt den stilen

: mattias- vad tror du om ventil fjädrarna då?


och varför måste det stå "Ganska mycket laddtryck" under mitt namn???
har inte ens laddtryck i min bil,, kan inte nån ändra det till ganska mycket varv, istället?

<-- haha tack den var bra=)

Postat: tor nov 22, 2007 6:05 pm
av Melkutt
http://www.lqtracing.se/ men sidan verkar ligga nere nu tyvärr :?

Postat: ons nov 28, 2007 6:30 pm
av salmon
dax för en liten uppdatering, grenröret nästan fädrilindat, och börjat fundera på elen i bilen, har just nu inte en enda kabel i den.,
lägger ut min eldragnings plan med stor risk föra att bli idiotförklarad, men jag kan inget om el så hoppas att få lite hjälp, anmärk gärna när ni hittar nått som är galet, vet häller inte hur jag ska göra med tändningen, har en induktiv fördelare och en blaster 2 spole, thats it, hur ska man få det att gnista, och vad behöver jag mer? och som nybörjare är jag mycket tacksam för hjälp

Bild

Bild

Postat: ons nov 28, 2007 6:44 pm
av mattias
Jag frågade mest om ventilfjädrar för att jag vill ha lite diskussion om det, och blanda in dom som vet - för jag har inte så god koll. :)
Jag ska ju snickra en M30 med lite vassare kamaxel och vill ha lite att gå på när det kommer till ventilfjädrar och inte bara gapa och svälja. Självklart har ventil-mekanismens vikt med det hela att göra, så det är ju inte samma sak på en M20 och M30.

När det gäller din motor. Varför inte klappa dit en svängningsdämpare från en Motronic med 60-2 och VR-sensorn med hållare så du får med hela köret?
Då blir det stabil gång i motorn vill jag lova. Men det gäller ju att stoppa dit ett styrsystem som fixar det också, ett MegaSquirt v3.0 eller ännu hellre ett VEMS om du vill gå på den billigare vägen.