bmw 323ft - Laxens garage

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

mattias skrev:Jag frågade mest om ventilfjädrar för att jag vill ha lite diskussion om det, och blanda in dom som vet - för jag har inte så god koll. :)
Jag ska ju snickra en M30 med lite vassare kamaxel och vill ha lite att gå på när det kommer till ventilfjädrar och inte bara gapa och svälja. Självklart har ventil-mekanismens vikt med det hela att göra, så det är ju inte samma sak på en M20 och M30.

När det gäller din motor. Varför inte klappa dit en svängningsdämpare från en Motronic med 60-2 och VR-sensorn med hållare så du får med hela köret?
Då blir det stabil gång i motorn vill jag lova. Men det gäller ju att stoppa dit ett styrsystem som fixar det också, ett MegaSquirt v3.0 eller ännu hellre ett VEMS om du vill gå på den billigare vägen.
okay, men nu fins det lite info om mina fjädrar iallafall,

min orginal svängningdämpare är en motronic med 60-2. med givare och allt, och har funderat på vems men eftersom jag inte ska ha insprutning så vill jag andvända fördelare, och käns lättare att andvända sig av fördelare eftersom jag inte förstår något om vems eller ms, har läst massor men lika korkad iallfall
jimmy, gällivare
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kan köra VEMS:et ändå, bara för att styra tändning, det har gjorts på en del bilar jag varit inblandad i.
Då har du bredbandslambda, avgastemp, och en del andra finesser men viktigast av allt är dataloggningen. En sån installation är ändå rätt enkel.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

hm, är inte så sugen på vems, det har mycket fördelar , men är inte så bra när jag inte kan andvända dom, är säkert inte så jätte svårt om man köper sig ett å börjar koppla men har inte lust med ett vems,,

har oxå bytt svängningsdämparen mot en lättare. runt 1kg vägen denna och den vill jag mycket gärna ha kvar, och den har inte trigger

har kollat lite på denna lösning "bilden" men vet inte om min fördelare kan andvändas till den,

Bild
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

Melkutt skrev:http://www.lqtracing.se/ men sidan verkar ligga nere nu tyvärr :?
fel skriven länk http://www.lqt-racing.se/ du glömde ett strek =)
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

håller på koppla ny el i bilen,, men hur kopplar man ett blink relä?


har även uppdaterat min bil info lista nu efter dom nya planerna=)
jimmy, gällivare
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul bygge :thumbright:
Hur man kopplar ett blinkersrelä beror lite på..

Ett sådant enkelt med 2 anslutningar är helt enkelt matning in på ena, ut till förbrukare på andra.

Normalt sett går den änden som ska till förbrukarna då även över spaken.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

vartit och skruvat med bilen i helg, svetsade en oljeretur i tråget och monterade en tempgivare,, gjorde nya motorfästes plattor , och kapade lite och hängde ner motorn, nu väntar jag bara på att hitta en bra sprängkåpa och på min nya vxl låda,, det blir trångt på insugs sidan så nytt insug behövs, vad är nackdelarna med att bygga i svart slål, förutom vikten då,

några bilder hadde jag oxa på telefonen,

Bild

Bild

Bild
jimmy, gällivare
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jädrar va tillbakaflyttad motorn var. Du kan sitta och krama om motorn när du kör.. :hihi:

Om du inte redan tänkt på saken så är en bra försäkring att ha ett sprängskydd för att skydda dina fötter och ben, och en kardanring.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

mattias skrev:Jädrar va tillbakaflyttad motorn var. Du kan sitta och krama om motorn när du kör.. :hihi:

Om du inte redan tänkt på saken så är en bra försäkring att ha ett sprängskydd för att skydda dina fötter och ben, och en kardanring.
jo den komer en bil bak, som det ser ut nu så blir det en egengjor dsprängkåpa i plåt, 3mm ungefär.
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

hm,, är inte lätt å bygga insug när det fins mycket dåligt med plats=),

blir att svarva säten till spridarna imorgon och montera dom, även där skit ont med plats, ska även göra en vacum station imorgon sen är det klart, blästring å färg så, monterade även tps en på spjället, fins inte så mycket annat å göra iväntan på växel lådan,

Bild
jimmy, gällivare
Pochen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: sön dec 16, 2007 12:16 am
Ort: Gnarp

Inlägg av Pochen »

Härligt med en svensk spis i ett tyskt kök :thumbright:
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

någon som har nå bra förslag på turbo till min motor? fis pipan som sitter nu är värdelös,, motorn är hen helt standard b230ft med oljesprut under kolvarna, och "gröna" spridare, 968 eller vad dom kallades, och en malpassi btr.
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

har hänt en hel del i gagget nu, är bara kvar att bygga ny torpedvägg spakställ till vxl lådan och lite el koppling och ett grenrör sedan e det klart=)
en mellan axel är öxå bra å ha=)
har lite bilder om nån vill kolla lite jag kör med saab 900 urtrampnings lager b20 sprängkåpa ihopskruvad med getrar kåpa (Bakaxel.se) getrag 262 4växlad , tycker det blir tight och fint under huven iallafall visseligen så blir det mycket oliha färger men den får man lösa nån annan gång, och kom med synpungter och kritik tack

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
jimmy, gällivare
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Ett tips om du skall regga den är att dom kräver original insug =(
Gjorde dom iaf på min bmw med b230ft, allt på motorn skulla vara original även ic osv..
Snyggt bygge annars.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Inlägg av salmon »

Kronberg skrev:Ett tips om du skall regga den är att dom kräver original insug =(
Gjorde dom iaf på min bmw med b230ft, allt på motorn skulla vara original även ic osv..
Snyggt bygge annars.

jo säkert om man ska regga med bytt motor men jag planerar på ombygt fordom då jag har bytt framvagn bakvagn bromsar chassiet och främre brandvägg så det blir ombygt =) då får man göra om insug och grenrör så det passar bilen
jimmy, gällivare
Skriv svar