Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 6:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 17, 2016 2:38 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
spenderat några dagar i garaget och små fixat med bmwn.
blev att fixa till det mesta under huven och montera mitt fjäderbens stag.
påbörjade också monteringen av nya broms systemet, fick pedalerna på plats och bort med det gamla rören.
shimsade om diffen också. hade ett 1mm shims extra i den men det var inge bra så tog bort det, blir att fräsa om ramperna istället och montera dubbla lameller.
blev en låång beställnings lista efter dom här dagarna, nya däck tex


Bild

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 21, 2016 8:06 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
monterat klart det nya wilwood pedal stället med broms våg, och snyggat till runt motor och pedal ställ.
blev inte nöjd med broms röret höger fram men det får hamna på vinterns att göra lista.
nu skall jag bara uppdatera ecun och kalibrera lambda osv.
fick även på mina nya fälgar och däck.

Bild

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 24, 2016 10:28 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
små pyssel denna helg ochså.
passade på att lasta bmwn på saaben första gången, blir lite skrap i avgasröret just på knäcken på flaket, blir å tighta upp avgas röret lite så slipper man det

Bild

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 24, 2016 7:52 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
Har varit och kört lite nu i helgen och kan inte förstå varför jag spände upp diffen med ett shims, satan vad bongstyrig den var gämfört med standartd preload. Kommer fräsa nya ramper på acc sidan nästa gång jag måste renovera diffen, även bygga inn så det blir 4 lameller, men det får bli nån annan gång.
Nästa på listan är att beställa bells till fram bromsarna, mätte upp vad jag behöver för et på dom så lägger beställningen imorgon.

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 28, 2017 8:05 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
Börjat med vår fix på saaben, byte av styr vxl och servo pump,
Beställde även nya bakdäck ochså, hinner jag få på dom innan fredag blir det nog bessiktning då

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 02, 2017 1:24 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
Blev byte av styrvxl och servo pump i helg, besiktning sket sig då jag ej fått däcken i tid.
Börjat planera hur jag skall göra med bmwn i år ochså, vill ha mer körning och mindre skruvande denna sesång

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 03, 2017 8:02 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9611
Ort: Sävar
Blev det E36 styrväxel ?
Var kör du?

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 04, 2017 1:25 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
På bmwn kör jag e36 m3 styrvxl utan servo.
Men det är saaben som fått ny styr vxl då den gamla inte centrerade ratten nog bra
Är en annmärkning jag fått förra året.
Det är fällfors som gäller

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 03, 2017 12:55 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
Hade tänkt stoppa 4 separata spolar ist för fördelaren jag har nu.
Och funderade om det räcker med ett 60-2 trigger eller om man behöver kam synk för det?
Och hur vet jag om jag har 4 tändsteg i vemset?

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 03, 2017 12:50 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5013
Ort: Lykksällä
Går fint att köra 60-2 och wasted spark utan kamsynk
Du har inte kvar papperet som följde med när du köpte boxen, där det står vad utgångarna är till

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 03, 2017 1:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Inlägg: 328
Ort: Gällivare
Annars om du kör aktiva spolar så kan du ju köra med stepper utgångarna.
Lättast är att maila VEMS med boxens serienummer och fråga!

_________________
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 04, 2017 7:47 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9611
Ort: Sävar
Du lär ha alla åtta tändsteg, lätt att kolla om man öppnar gaveln på boxen. Stepper-utgångarna (4 st) går använda om du ska köra spolar med inbyggda tändsteg ( =aktiva), gärna med 100 Ohm i serie på varje kabel direkt vid styrboxen som strömbegränsning/säkring.
Med 60-2 behöver du inte kamsynk, men lika bra att skaffa så behöver du inte skjuta varje varv med tändspolar som kanske inte är byggda för att gå med dubbla effekten.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 04, 2017 9:17 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
Okej. Det är så jag har tänkt. Bara gnista när det behövs.
Har du nån sida vars man kan lära sig om aktiva och passiva spolar? Har inte 100 koll på det.
Med cam synk kan man även då köra spridarna sekvensiellt? Så man kan spraya bara när ventilen är öppen på låg varv och del last?

Min nuvarande setupp funkar ju igentligen men känns som man vill ha lite mer sofistikerat system. Och så har det börjat interresera en mer med dator biten

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 04, 2017 7:30 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9611
Ort: Sävar
Passiva tändspolar har inte inbyggda tändsteg, vad mer behöver du veta? :)

Och jo med kamsynk kör du även spridarna fullt sekventiellt, de flesta som kör VEMS utan kamsynk kör spridarna sekventiellt och ur fas med kamaxel - det är alltså lite "lotto" över när spridarna öppnar/stänger varje gång du startar bilen. På en motor med snälla kamaxeltider är det inga problem.. En standard Volvo 940 öppnar alla spridare samtidigt.. då är det iaf lika illa hela tiden. ;)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 04, 2017 10:04 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!

Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Inlägg: 359
Ort: gällivare
Okej. Sånna lotto spel kan vara orsaken till att min tomgång beter sig olika nästan varje gång. Om det inte är hjärn spökerna som tjorvar

Var mer om hur man mäter dom på primär spolen och huvud spolen, och vad man bör ha för värden mm.

Nå blir å klura på nån bra kamsynk som inte blir störd när man laborerar med kamtider, skönt med b230 då det finns redan 20st olika lösningar

_________________
jimmy, 0767872901 gällivare


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pillee, swerobin91, Thunderbo1t och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010