Sida 6 av 7

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön jul 17, 2016 2:38 pm
av salmon
spenderat några dagar i garaget och små fixat med bmwn.
blev att fixa till det mesta under huven och montera mitt fjäderbens stag.
påbörjade också monteringen av nya broms systemet, fick pedalerna på plats och bort med det gamla rören.
shimsade om diffen också. hade ett 1mm shims extra i den men det var inge bra så tog bort det, blir att fräsa om ramperna istället och montera dubbla lameller.
blev en låång beställnings lista efter dom här dagarna, nya däck tex


Bild

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: tor jul 21, 2016 8:06 am
av salmon
monterat klart det nya wilwood pedal stället med broms våg, och snyggat till runt motor och pedal ställ.
blev inte nöjd med broms röret höger fram men det får hamna på vinterns att göra lista.
nu skall jag bara uppdatera ecun och kalibrera lambda osv.
fick även på mina nya fälgar och däck.

Bild

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön jul 24, 2016 10:28 am
av salmon
små pyssel denna helg ochså.
passade på att lasta bmwn på saaben första gången, blir lite skrap i avgasröret just på knäcken på flaket, blir å tighta upp avgas röret lite så slipper man det

Bild

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön jul 24, 2016 7:52 pm
av salmon
Har varit och kört lite nu i helgen och kan inte förstå varför jag spände upp diffen med ett shims, satan vad bongstyrig den var gämfört med standartd preload. Kommer fräsa nya ramper på acc sidan nästa gång jag måste renovera diffen, även bygga inn så det blir 4 lameller, men det får bli nån annan gång.
Nästa på listan är att beställa bells till fram bromsarna, mätte upp vad jag behöver för et på dom så lägger beställningen imorgon.

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: tis mar 28, 2017 8:05 pm
av salmon
Börjat med vår fix på saaben, byte av styr vxl och servo pump,
Beställde även nya bakdäck ochså, hinner jag få på dom innan fredag blir det nog bessiktning då

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön apr 02, 2017 1:24 pm
av salmon
Blev byte av styrvxl och servo pump i helg, besiktning sket sig då jag ej fått däcken i tid.
Börjat planera hur jag skall göra med bmwn i år ochså, vill ha mer körning och mindre skruvande denna sesång

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: mån apr 03, 2017 8:02 pm
av mattias
Blev det E36 styrväxel ?
Var kör du?

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: tis apr 04, 2017 1:25 pm
av salmon
På bmwn kör jag e36 m3 styrvxl utan servo.
Men det är saaben som fått ny styr vxl då den gamla inte centrerade ratten nog bra
Är en annmärkning jag fått förra året.
Det är fällfors som gäller

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: lör jun 03, 2017 12:55 am
av salmon
Hade tänkt stoppa 4 separata spolar ist för fördelaren jag har nu.
Och funderade om det räcker med ett 60-2 trigger eller om man behöver kam synk för det?
Och hur vet jag om jag har 4 tändsteg i vemset?

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: lör jun 03, 2017 12:50 pm
av Steve
Går fint att köra 60-2 och wasted spark utan kamsynk
Du har inte kvar papperet som följde med när du köpte boxen, där det står vad utgångarna är till

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: lör jun 03, 2017 1:28 pm
av ventonz
Annars om du kör aktiva spolar så kan du ju köra med stepper utgångarna.
Lättast är att maila VEMS med boxens serienummer och fråga!

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön jun 04, 2017 7:47 am
av mattias
Du lär ha alla åtta tändsteg, lätt att kolla om man öppnar gaveln på boxen. Stepper-utgångarna (4 st) går använda om du ska köra spolar med inbyggda tändsteg ( =aktiva), gärna med 100 Ohm i serie på varje kabel direkt vid styrboxen som strömbegränsning/säkring.
Med 60-2 behöver du inte kamsynk, men lika bra att skaffa så behöver du inte skjuta varje varv med tändspolar som kanske inte är byggda för att gå med dubbla effekten.

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön jun 04, 2017 9:17 am
av salmon
Okej. Det är så jag har tänkt. Bara gnista när det behövs.
Har du nån sida vars man kan lära sig om aktiva och passiva spolar? Har inte 100 koll på det.
Med cam synk kan man även då köra spridarna sekvensiellt? Så man kan spraya bara när ventilen är öppen på låg varv och del last?

Min nuvarande setupp funkar ju igentligen men känns som man vill ha lite mer sofistikerat system. Och så har det börjat interresera en mer med dator biten

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön jun 04, 2017 7:30 pm
av mattias
Passiva tändspolar har inte inbyggda tändsteg, vad mer behöver du veta? :)

Och jo med kamsynk kör du även spridarna fullt sekventiellt, de flesta som kör VEMS utan kamsynk kör spridarna sekventiellt och ur fas med kamaxel - det är alltså lite "lotto" över när spridarna öppnar/stänger varje gång du startar bilen. På en motor med snälla kamaxeltider är det inga problem.. En standard Volvo 940 öppnar alla spridare samtidigt.. då är det iaf lika illa hela tiden. ;)

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Postat: sön jun 04, 2017 10:04 pm
av salmon
Okej. Sånna lotto spel kan vara orsaken till att min tomgång beter sig olika nästan varje gång. Om det inte är hjärn spökerna som tjorvar

Var mer om hur man mäter dom på primär spolen och huvud spolen, och vad man bör ha för värden mm.

Nå blir å klura på nån bra kamsynk som inte blir störd när man laborerar med kamtider, skönt med b230 då det finns redan 20st olika lösningar