bmw 323ft - Laxens garage

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

spenderat några dagar i garaget och små fixat med bmwn.
blev att fixa till det mesta under huven och montera mitt fjäderbens stag.
påbörjade också monteringen av nya broms systemet, fick pedalerna på plats och bort med det gamla rören.
shimsade om diffen också. hade ett 1mm shims extra i den men det var inge bra så tog bort det, blir att fräsa om ramperna istället och montera dubbla lameller.
blev en låång beställnings lista efter dom här dagarna, nya däck tex


Bild
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

monterat klart det nya wilwood pedal stället med broms våg, och snyggat till runt motor och pedal ställ.
blev inte nöjd med broms röret höger fram men det får hamna på vinterns att göra lista.
nu skall jag bara uppdatera ecun och kalibrera lambda osv.
fick även på mina nya fälgar och däck.

Bild
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

små pyssel denna helg ochså.
passade på att lasta bmwn på saaben första gången, blir lite skrap i avgasröret just på knäcken på flaket, blir å tighta upp avgas röret lite så slipper man det

Bild
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

Har varit och kört lite nu i helgen och kan inte förstå varför jag spände upp diffen med ett shims, satan vad bongstyrig den var gämfört med standartd preload. Kommer fräsa nya ramper på acc sidan nästa gång jag måste renovera diffen, även bygga inn så det blir 4 lameller, men det får bli nån annan gång.
Nästa på listan är att beställa bells till fram bromsarna, mätte upp vad jag behöver för et på dom så lägger beställningen imorgon.
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

Börjat med vår fix på saaben, byte av styr vxl och servo pump,
Beställde även nya bakdäck ochså, hinner jag få på dom innan fredag blir det nog bessiktning då
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

Blev byte av styrvxl och servo pump i helg, besiktning sket sig då jag ej fått däcken i tid.
Börjat planera hur jag skall göra med bmwn i år ochså, vill ha mer körning och mindre skruvande denna sesång
jimmy, gällivare
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av mattias »

Blev det E36 styrväxel ?
Var kör du?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

På bmwn kör jag e36 m3 styrvxl utan servo.
Men det är saaben som fått ny styr vxl då den gamla inte centrerade ratten nog bra
Är en annmärkning jag fått förra året.
Det är fällfors som gäller
jimmy, gällivare
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

Hade tänkt stoppa 4 separata spolar ist för fördelaren jag har nu.
Och funderade om det räcker med ett 60-2 trigger eller om man behöver kam synk för det?
Och hur vet jag om jag har 4 tändsteg i vemset?
jimmy, gällivare
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av Steve »

Går fint att köra 60-2 och wasted spark utan kamsynk
Du har inte kvar papperet som följde med när du köpte boxen, där det står vad utgångarna är till
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av ventonz »

Annars om du kör aktiva spolar så kan du ju köra med stepper utgångarna.
Lättast är att maila VEMS med boxens serienummer och fråga!
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av mattias »

Du lär ha alla åtta tändsteg, lätt att kolla om man öppnar gaveln på boxen. Stepper-utgångarna (4 st) går använda om du ska köra spolar med inbyggda tändsteg ( =aktiva), gärna med 100 Ohm i serie på varje kabel direkt vid styrboxen som strömbegränsning/säkring.
Med 60-2 behöver du inte kamsynk, men lika bra att skaffa så behöver du inte skjuta varje varv med tändspolar som kanske inte är byggda för att gå med dubbla effekten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

Okej. Det är så jag har tänkt. Bara gnista när det behövs.
Har du nån sida vars man kan lära sig om aktiva och passiva spolar? Har inte 100 koll på det.
Med cam synk kan man även då köra spridarna sekvensiellt? Så man kan spraya bara när ventilen är öppen på låg varv och del last?

Min nuvarande setupp funkar ju igentligen men känns som man vill ha lite mer sofistikerat system. Och så har det börjat interresera en mer med dator biten
jimmy, gällivare
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av mattias »

Passiva tändspolar har inte inbyggda tändsteg, vad mer behöver du veta? :)

Och jo med kamsynk kör du även spridarna fullt sekventiellt, de flesta som kör VEMS utan kamsynk kör spridarna sekventiellt och ur fas med kamaxel - det är alltså lite "lotto" över när spridarna öppnar/stänger varje gång du startar bilen. På en motor med snälla kamaxeltider är det inga problem.. En standard Volvo 940 öppnar alla spridare samtidigt.. då är det iaf lika illa hela tiden. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
salmon
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 370
Blev medlem: ons okt 31, 2007 10:17 pm
Ort: gällivare

Re: bmw 323ft - Laxens garage

Inlägg av salmon »

Okej. Sånna lotto spel kan vara orsaken till att min tomgång beter sig olika nästan varje gång. Om det inte är hjärn spökerna som tjorvar

Var mer om hur man mäter dom på primär spolen och huvud spolen, och vad man bör ha för värden mm.

Nå blir å klura på nån bra kamsynk som inte blir störd när man laborerar med kamtider, skönt med b230 då det finns redan 20st olika lösningar
jimmy, gällivare
Skriv svar