Volvo C70 Banbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Litto
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 12, 2019 9:17 am
Ort: Nära Gotland Ring

Volvo C70 Banbil

Inlägg av Litto »

Hej, jag har hängt på den här sidan en del, men mest på Rejsa, om jag ska vara ärlig...

Mitt projekt är en Volvo C70 T5 -98 som jag haft några år men som stått mest. Jag gillar verkligen designen och eftersom det inte är speciellt mycket pengar i dessa så får den bli något roligt av den. Jag har alltid skruvat och även kört en hel del banracing så att det skulle bli en banbil var ganska naturligt. Tanken är att den till en början ska bli en enkel trackdaybil och sen byggas om mer med bakhjulsdrivet osv.

Jag har kommit en liten bit på väg med att rensa den invändigt och monterat en enkel bakdel på bur, mest för att styva upp karossen. Monterat coilovers samt även lagt igen takluckan. Bilen är ju igrunden samma som 850 - S/V70 och har nu automatlåda…… men tanken är att jag ska köra lite först men sen blir det ändring på allt, för planen är att den ska byggas om till bakhjulsdrivet så småningom.

Under tiden man håller på snurrar det en massa saker i huvudet och en av dessa är; vilken motor skulle vara bäst att bygga en rolig motor på. Inget överdåd i effekt utan mer en rolig varvvillig motor, som låter gott. Turbo såklart. Effekt, kanske 350-400 räcker för mig.

I bilen sitter det en T5, B5234T4, från runt -98 nånstans. motorn är utbytt efter ras, så det är inte original, men samma. Den kommer jag att använda till att börja med. Men sen, när det ska bli bakhjulsdrivet m.m. Då kan man ju utgå från något som passar ännu bättre.

Enklast och billigast är väl att använda den motor som jag redan har, kanske tillsammans med en M90-låda. Hur bra de nu håller?

2,3 l motorn ska var bra, jämfört med de som har större volym, med tanke på cylinderväggar. Sen är en nyare motor bättre eftersom de har vevhusventilationen fixad och lättare vev. Även toppar finns bättre på nyare modeller.

Jag har också spånat på om man kanske skulle köra på en fyrcylindrig istället. De nya VEA-motorerna med 2,0 l finns ju med en massa hästar och är säkert bra, men de kostar och finns nog inte så mycket prylar till.

De äldre B4... motorerna är ju samma som femman fast en cylinder kortare. Mindre vikt är en fördel, men blir den lika trevlig?

Dessa motorer har borr 81 och 83 mm.
Sen finns det olika slaglängd på veven, 77 mm, 90 och 93,2 mm tror jag.

En modell heter B5204, alltså 5 cyl, 2,0 liter, 4 ventiler. Den har 81 mm borr och 77 mm slaglängd på veven. Den korta slaglängden borde ju vara bra om man vill varva mycket, med tanke på kolvhastighet, så den kanske vore bra att utgå ifrån. De modeller utan turbo är ganska högvarviga med original effektangivelse vid 6250-6500 varv

Motsvarande 4-cylindriga motor med samma borr och slag blir 1,6 liter så den blir kanske i minsta laget, även om det ganska enkelt skulle gå att få ut 300 hk men turbo.

Andra motorer som snurrat runt i huvudet är BMW M42B1 Honda K-motor, VR6 mfl. Fördelen med en BMW är väl att man har hela paketet med bra växellåda klart för bakhjulsdrivet.

Detta är funderingar inför framtiden. Så vad säger ni som vet och kan dessa motorer???

Jag tar gärna emot era synpunkter vad gäller motorer, men även växellådor och bakaxlar. Vad gäller bakvagn har jag funderat på Volvos V70 AWD som i princip passar rakt av, V90 multilink, BMW av något slag, Corvette, ja som ni ser är det mycket som snurrar i huvudet…

Det här är mitt första inlägg här så ni får ha överseende om det blir knasigt!
Bilagor
517461C4-D6E8-4195-BDA5-4BF94C08A3D7.jpeg
517461C4-D6E8-4195-BDA5-4BF94C08A3D7.jpeg (446.85 KiB) Visad 1517 gånger
9F953043-95ED-4407-9213-D7F10F00143A.jpeg
AC9584A3-F2D0-424A-9C55-09EEB15CE307.jpeg
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo C70 Banbil

Inlägg av therealpinto »

Jag har inte så mycket åsikt om motorerna men när det gäller bakvagn så skulle jag vilja påstå att det finns anledning att välja något från en ren rwd (eller i alla fall inte 4x4 med mest drivning fram) - dvs BMW, V90 eller Corvette har fördelar. Det är lättare att använda en diff som håller och som finns med olika utväxlingar, normalt sett.

Samtidigt behöver du planera för vilka spårvidder du vill köra med. Ska du ha bra balans i en banbil med motor fram som kanske också blir lite framtung (beroende på hur du bygger men karossen har ju betydande överhäng framåt), så vill du generellt sett ha bredare spårvidd fram, eller i alla fall inte bredare bak. Det går förstås att öka spårvidd fram för att matcha men ska bilen funka bra på bana kräver det att du bygger om framvagnen, inte bara jobbar med spacers eller fälgarnas ET, men det har du nog koll på om du kört bana en del redan.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Litto
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 12, 2019 9:17 am
Ort: Nära Gotland Ring

Re: Volvo C70 Banbil

Inlägg av Litto »

Hej Gustaf, det är ungefär så jag tänker, att köra på delar från en ren bakhjulsdriven bil. Detta är ett långtidsprojekt så jag spånar mycket och om det dyker upp delar handlar jag ibland…
Enklast är ju att ta alla delar från samma bil eller modell, typ BMW, men jag har ju en tendens att spåna iväg åt lite udda lösningar. Jag har ett gäng Corvettefälgar som jag ska använda. Har redan fixat adapters till dessa. Riktigt fina och välgjorda fälgar. Detta har ju även gjort att jag sneglat på Corvette fram- och bakvagn. Det drar iväg i slantar, men vore fränt…

Hur lägger man in bilder på ett enklet sätt? Måste man förminska dem först?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo C70 Banbil

Inlägg av Steve »

viewtopic.php?p=704031#p704031

Behöver inte ändra storlek.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo C70 Banbil

Inlägg av therealpinto »

En sak man kan väga in är att om man hittar kompletta upphängningar, med bra bromsar och kanske till och med stötdämpare/fjädrar, så kan det bli billigare att köpa komplett från till exempel Corvette, Porsche eller vad som nu kan funka istället för att uppgradera enklare grejer. Det är inte alltid så men ibland blir det väldigt kostnadseffektivt.

Det kan också finnas poänger med att fram- och bakvagn kommer från samma bil så rollcenter etc. matchar. Men det är förstås kopplat till hur nära man är den bilen i vikt och viktfördelning också.
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Litto
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 12, 2019 9:17 am
Ort: Nära Gotland Ring

Re: Volvo C70 Banbil

Inlägg av Litto »

Tack Steve för den infon!

Ja Gustav, du har antagligen rätt. Det vore ju kanon att tex köra på ett komplett set fram- och bakvagn från exempelvis Corvette.

Som sagt, detta är ett långtidsprojekt så jag handlar när nåt bra som kan komma till användning dyker upp.
Skriv svar