1969mod. Volvo 164 Turbo prosjekt;)bygging av garasje pågård

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: 1969mod. Volvo 164 Turbo prosjekt;)bygging av garasje på

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Flytter over til garasjetråden, sida eg berre likavel pratet med meg selv i allmen motorteknikk tråden, så tenke eg at eg heller kan flytte til garasjetråden min, så kan eg også oppgradere litt av det eg styrer på med i garasja mi :)

Hei, Holder på å skal renovere en B30F og har no komt til toppen, så eg har planer om å bytte: ventiler, ventilstyringer, ventillås, ventiltetninger, ventilfjører, frese og sette inn ventilseter på eksos for å kunne kjøre blyfri bensin uten å måtte bruke tilsetninger i bensinen. frese nye ventilseter og plane toppen til et komprisjonsforhold på ca.10,5:1. motoren blir orginal med K-kam og renovert D-jetronic innsprøytning. men etter å demontert og rengjort toppen og studert litt, så frister det å pynte litt i innsug og exsosport, det kan vel ikkje skade? så lenge man er forsiktig, ikkje øker arialet ved pakningsplanet, men berre jamner fint til kanalene og tar vekk skarpe kanter. blir 44-35 ventiler, kva arial skal man satse på under ventilsetet på innsug og exsos? ser ganske trangt ut orginalt. og inner radien på eksosporten går som et lite spørsmåltegn i fasong, går det bra å forme denne som en J eller skal man ikkje røre det?

Har inskaffet et brukt verktøysett for å frese og sette inn ventilseter og et annet gammelt verktøy for å frese ventilseter, verktøyet eg har for å frese ventilseter bruker en pilot av universal type som har 2 koner som man skrur sammen mot ventilstyringen for å sentrere, er litt usikker på kor nøyaktig sentrering eg kan få av denne type pilot? har berre prøvt det litt på ei brukt ventilstyring, men da vart det ikkje heilt sentrert iforhold til det gamle ventilsetet, men håper at det blir bedre med nye ventilstyringer eller er det normalt når man freser ventilseter at det kan ta litt ujevnt i ventilsetet til å begynne med?

Når man bytter ventilstyringer, må desse brosjes eller holder det å invistere i hone utstyr for ventilstyringer, for å få rett klaring mellom styring og ventil etter styringene er montert i toppen?

når det gjelder kjøp av ventilseter, så har eg funne noen her: https://www.goodson.com/Nickel-Chrome-V ... inch-Deep/

kan dei brukes? litt usikker på kva størrelse eg skal kjøpe for 35mm eksosventil, 1.437" x 1.125" x 1/4" ser ut som er nermast den størrelsen som var på dei B30 toppene som orginalt hadde løse ventilseter, men då er dei 28,575mm innvendigt, det er vel ca.0,82 av 35mm og blir vel litt lite? for det er vel ikkje så bra å frese vekk for mye av ventilsetet etter det er montert i toppen, då mister vel ventilsetet litt av krympen? er det bedre å gå opp til neste størrelse som er 1.500" x 1.187" x 1/4" som er 30,1498mm innvendigt som er ca. 0,86 av 35mm?

mange dumme spørsmål her, men må ta i betrakning at eg aldri har gjort dette før og har mye å lære :D håper noen erfarne her kan hjelpe med litt råd og tips? + det blir å prøve seg på en skrot topp før eg går igang med den toppen eg skal lage til :)

verktøy for ventilseteringer
Bild

ventilsetefres verktøy
Bild

her er litt bilder ifra toppen det er snakk om:

eksosport
Bild

Bild

innsugsport
Bild

Bild

Bild

Gjor et forsøk på å prøve å gjengi formen på insug og eksosport ved hjelp av loddetin, vart ikkje heilt 100%
Bild
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: 1969mod. Volvo 164 Turbo prosjekt;)bygging av garasje på

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Har då fått bestilt brotsj og honeutstyr for ventilstyringer. og fått bestilt alt av deler til toppen. men kom til å tenke på etter eg hadde bestilt ventiler, om man monterer nickel-chrome ventilseter på eksos, kan man då bruke dei orginale eksosventilene til B30E/F eller må man ha eksosventiler av et annet matrial for at ventilene skal vare?

elles når det gjelder bredda på ventilsetet, så står det i volvo manualen at det skal vere 2mm brett og 45grader både på innsug og eksos. er det de dei fleste bruker idag med? eller går det å kjøre litt smalere bredd på ventilsetet? for eksempel 1,3-1,5mm på innsug og 1,6-1,7mm på eksos? på dei gamle nedkjørte eksosseta var det opp mot 5mm breie ventilseter.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: 1969mod. Volvo 164 Turbo prosjekt;)bygging av garasje på

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Takk for tilbudet, men blir vel litt mye styr å sende en så stor topp i posten? du har ikkje noe bilder av portet B30 topp? har prøvt å søkt på nettet men lite å finne, mest B18-B20topper. har prøvt litt på egenhand på en skrot topp til B30, har prøvt å tatt vekk ujamnheiter i innsug og eksosport, i eksosport gjenstår det litt arbeid, men vil vente til eg har fått montert ventilsetene, ventilseter er bestilt, men ikkje komt enda. ellers har eg opna opp litt i forbrenningsrom. så gjenstår montering av ventilstyringer og honing av dei og fresing av ventilseter + plane toppen så eg får ca. 10,5:1.

legger ved nokre bilder av mitt aller første forsøk på å porte en topp, noen som har noen synspunkter på om eg er på rett vei eller om det er noe eg bør gjer annaleis? noen innspel på arbeidet med toppen?

utgangspunktet:
Bild

Bild

en urørt topp vs. toppen eg har prøvt å portet litt i:
Bild

Bild

Bild

forbrenningsrom som eg har prøvt å opnet litt opp rundt ventiler, men fortsatt beholdt litt sqvisband + rundet av skarpe kanter:
Bild

Bild

innsugsport:
Bild

Bild

eksosport, her gjenstår litt arbeid rundt ventilsetet, som eg venter til eg har fått montert nytt ventilseteinsats:
Bild

har ikkje vert så grådige i å grave ut av portene da eg ikkje kjenner til godstykkelsen, så har berre glatta lett over og retta fint ut. burda eg tatt meir? noe eg bør gjer annaleis før eg begynner på neste topp som er urørt?
hadde våre kjekt med feedback, så eg veit om eg er på rett veg eller ikkje :doh:

Ingen som har noe synspunkt på om eg er på rett vei med portene og forbrenningsrom? noen her som veit kva en orginal urørt B30E topp har for flow i innsug og eksosport? frister å bygge seg en flowbenk etterkvart, så enn kan få en liten peikepinne på om det blir bedre eller verre det man gjer.

ellers noen her som veit opp ned på denne ventilstyringen? på den orginale er det lett å sjå kva som er opp og ned, men den nye ser lik ut utvendig, men har invendig spor som går nesten heile vegen igjennom styringen, er det dette sporet som skal peike opp?

Bild

Bild

Bild
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: 1969mod. Volvo 164 Turbo prosjekt;)bygging av garasje på

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Her er en liten film på et badekar som eg har modifisert litt for å hone motorblokker i :) https://www.facebook.com/BusengdalRacin ... =3&theater
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Skriv svar