det blir nok desverre litt forsinket hele prosjektetSR skrev:Hur går det, får man se nå Monster B30 filmer ?
1969mod. Volvo 164 Turbo prosjekt;)bygging av garasje pågård
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
ja skal prøve å få lagt ut en liten oppdatering på det lille som er blitt gjort.marmander skrev:Ja, Knut åge, nu får vi väl snart ha lite uppdateringar.
Jag kanske tom. blir färdig med min nya raggar 164 med b30 turbo före dig...
åå?har du kjøpt deg 164 igjen?gratulerer va planer har du me den? bilder? hadde vore kjekt å sett ja det spørs om du blir ferdig før mej..forge fritur kjøpte ej mej campingvogn som gjekk me en del tid å lage til + at eg kjøpte mej et eldre hus som kommer til å ta litt tid å lage til..men skal prøve å styre me 164a inni mellom
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
takk for det 164 er min store favorittwyzer skrev:grym bil har alltid varit svag för 164
hoppas på film snart
blir nok ikke film me det første pga. mange prosjekter på gang men skal prøve å få gjort litt me 164 inni mellom
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
då var det på tide me en oppdatering fekk ikke gjort så mykje som planlagt forge fritur fra sjøen.. først måtte eg ta vårpussen på båten, så kjøpte eg meg ei campingvogn som var litt arbeid for å få den ferdig og etter det kjøpte eg meg et eldre hus bygt 1902, påbygt i 1963 og 1990.. er 2450m2 tomt uten garasje, men er god plass å bygge garasje/verksted på tomten var en av hovedgrunnene til at ej kjøpte dette huset men huskjøpet kommer til å forsinke 164prosjektet litt både økonomisk og tid til prosjektet men satser på å få gjort litt me 164a inni mellom alt annet..
bilder av campingvogna og huset:
så litt oppdatering på prosjektet, det lille eg fekk gjort på den forge fritur har kjøpt hydralisk bremsekraft forsterker som er drevet av servopumpa..vurderer å kjøpe elektrisk-servopumpe til å drive den, så har eg kjøpt nye ventilerte skivebremser x4 (ikkje ventilerte bak.) og caliptera x4, 4stk. bredda stålfelger... laget 4stk. innsveisings-muttera til gearkasse treversen, dreiet ny nippel til kjølvann på toppen, montert gearkassa.. her måtte eg skjere vekk gearkasse-tunnelen da den er litt trangere på 69mod. og eg måtte heve motoren framme for å få rett vinkel bake på gearkassa, da motoren blei stående litt lavere en ka det gjor på marmanders164 som alt er bygt for.. så må eg lage en tunnel til eksosanlegget, myllaaksling er prøvemontert og de ser ut som eg må flytte bakaksel litt bakover for å få nokk klaring på spleinen fram med kassa so den kan vandre fritt aksialt ved opp/ned fjærvandring på bakaksel..+ utvekslingen/diffen i bakaksel er skadet, so her må nye deler til.. det var 4.30:1 utveksling..kjipt at den vart skadet
[imgher er et]http://i81.photobucket.com/albums/j204/ ... 1_3110.jpg[/img]
er det noen her som har erfaring med å bruke hydralisk-bremsekraftforsterker?? den kommer ifra 1996mod. chevrolet tahoe 6,5L diesel
bilder av campingvogna og huset:
så litt oppdatering på prosjektet, det lille eg fekk gjort på den forge fritur har kjøpt hydralisk bremsekraft forsterker som er drevet av servopumpa..vurderer å kjøpe elektrisk-servopumpe til å drive den, så har eg kjøpt nye ventilerte skivebremser x4 (ikkje ventilerte bak.) og caliptera x4, 4stk. bredda stålfelger... laget 4stk. innsveisings-muttera til gearkasse treversen, dreiet ny nippel til kjølvann på toppen, montert gearkassa.. her måtte eg skjere vekk gearkasse-tunnelen da den er litt trangere på 69mod. og eg måtte heve motoren framme for å få rett vinkel bake på gearkassa, da motoren blei stående litt lavere en ka det gjor på marmanders164 som alt er bygt for.. så må eg lage en tunnel til eksosanlegget, myllaaksling er prøvemontert og de ser ut som eg må flytte bakaksel litt bakover for å få nokk klaring på spleinen fram med kassa so den kan vandre fritt aksialt ved opp/ned fjærvandring på bakaksel..+ utvekslingen/diffen i bakaksel er skadet, so her må nye deler til.. det var 4.30:1 utveksling..kjipt at den vart skadet
[imgher er et]http://i81.photobucket.com/albums/j204/ ... 1_3110.jpg[/img]
er det noen her som har erfaring med å bruke hydralisk-bremsekraftforsterker?? den kommer ifra 1996mod. chevrolet tahoe 6,5L diesel
Senast redigerad av Knut Åge Busengdal den lör feb 25, 2017 8:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
då var det på tide med en liten oppdatering på det ej he fått gjort siden sist, har desverre ikke fått gjort noke med 164a, men har fått bygt garasje men står igjen en del arbeid invendig før eg kan bjønde på 164prosjektet igjen..
garasja er på 68,2m2..6,2m bred, 11m lang, 3m takhøgde nede + garasjeloft på 41m2 å 1,89m tak høgde
så kom endelig dagen ej fekk bjønde å grave ut tomta lånte traktor og tilhengar + gravemaskin me min onkel
forskaling for å støype ringmur
bygde om lesseaparatet på traktoren til ei kran, for å løfte veggeliment og takstoler på plass, bommen er tatt ifra "elifant" eller motorlyftet
ringmur støypt og forskaling revet og bjøndt å bygge stilas
min 142 og 240bruksbilen
alt klart for at garasjebyggesettet skulle komme
og dagen etter kom byggesettet
så var veggene komt opp, tok 4timer å sette opp
min far og bestefar var flinke å hjelpe til stor takk til dei
og etter 16dager fra vi bjøndte å grave, så var garasja stortsett ferdig utvendig og eg for på sjøen dagen etter, det var en god følelse
når eg kom heim fra sjøen vart det støypt plate og montert garasjeport (porten var berre sett opp provosorisk før ej for på sjøen, så den skulle være vindtett.)
så kom den store dagen for min far som fekk rydda ut av garasja si 164mm. og det vart flytta bort i garasja mi
nå har 142en og 164a komt inni garasja
men gjenstår en del arbeid invendig, skal isolere, klede vegger og tak med gipsplater, legge elektrisk, montere trapp opp til loft, legge golv på loft, lage arbeidsbenker mm. dette blir å bjønde på når ej kjøme heim ifra sjøen igjen
garasja er på 68,2m2..6,2m bred, 11m lang, 3m takhøgde nede + garasjeloft på 41m2 å 1,89m tak høgde
så kom endelig dagen ej fekk bjønde å grave ut tomta lånte traktor og tilhengar + gravemaskin me min onkel
forskaling for å støype ringmur
bygde om lesseaparatet på traktoren til ei kran, for å løfte veggeliment og takstoler på plass, bommen er tatt ifra "elifant" eller motorlyftet
ringmur støypt og forskaling revet og bjøndt å bygge stilas
min 142 og 240bruksbilen
alt klart for at garasjebyggesettet skulle komme
og dagen etter kom byggesettet
så var veggene komt opp, tok 4timer å sette opp
min far og bestefar var flinke å hjelpe til stor takk til dei
og etter 16dager fra vi bjøndte å grave, så var garasja stortsett ferdig utvendig og eg for på sjøen dagen etter, det var en god følelse
når eg kom heim fra sjøen vart det støypt plate og montert garasjeport (porten var berre sett opp provosorisk før ej for på sjøen, så den skulle være vindtett.)
så kom den store dagen for min far som fekk rydda ut av garasja si 164mm. og det vart flytta bort i garasja mi
nå har 142en og 164a komt inni garasja
men gjenstår en del arbeid invendig, skal isolere, klede vegger og tak med gipsplater, legge elektrisk, montere trapp opp til loft, legge golv på loft, lage arbeidsbenker mm. dette blir å bjønde på når ej kjøme heim ifra sjøen igjen
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Grymt!
Det är väldigt mycket smidigare att bygga nytt än att rikta upp och modifiera gammalt. Köper man färdigt så är det ju ännu smidigare
Byggmaterialet, är det som med allt annat i Norge, dyrt alltså?
Ska bli kul att se när du får ordning på inredningen, och givetvis 164:an
Det är väldigt mycket smidigare att bygga nytt än att rikta upp och modifiera gammalt. Köper man färdigt så är det ju ännu smidigare
Byggmaterialet, är det som med allt annat i Norge, dyrt alltså?
Ska bli kul att se när du får ordning på inredningen, och givetvis 164:an
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
jepp var kjekt med ferdige veggelement, så slepper en å spikre 1 og 1 fjølmarmander skrev:Grymt!
Det är väldigt mycket smidigare att bygga nytt än att rikta upp och modifiera gammalt. Köper man färdigt så är det ju ännu smidigare
Byggmaterialet, är det som med allt annat i Norge, dyrt alltså?
Ska bli kul att se när du får ordning på inredningen, och givetvis 164:an
uten at ej he noken svenske priser å sammenligne me, så vil ej tru at byggematrieller i norge er dyrere gav 159000nkr for garasjebyggesettet, så kom betong, armering, plast, isopor til å støpe plata på 14000kr (68m2 og 15cm tykk) + ringmur+drensrør+pukk,singel og veigrus.. so kommer alt byggmatrialet for inredningen i tilegg.. ka har byggingen av verkstedet ditt kostet?? (kan sende pm om du ikke vil skrive det her.)
ja gler meg til å få garasja ferdig innvendig, så eg kan bjønde å kose seg med prosjektet igjen..har fått taki dreiebenk og driver å sjekker priser på billøftebukk blir en del invisteringer i verktøy, men det får eg ta etterkvart som eg trenger det. ja gler meg til å få ferdig 164a men føles som det blir en evighet før eg får den ferdig
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
har fått isolertferdig 1vegg i garasja idag men måtte lage luftespalte før isolering, så inna på stendarane har eg spikra 36x12mm sløfelekter på kvar stender loddrett, kledd med 12mm asvaltplater, sett opp 36x68mm stendara, 70mm isolasjon og tilslutt gipsplate
har berre bilde etter at gipsplatene kom på plass
så då gjenstår berre det 2 andre veggene + taket igjen
imorga skal eg veksle ut i taket for trakkeoppgang + montere trappa
fekk 2.stk pakker forge veke, en liten og en STOR
den lille, er en liten turbo, kp31 som ej tenkte å montere på en av mine mopeder
er liten iforhold til GT45èn hehe
den andre pakken, 2stk. GT45 og 1stk GT42
har berre bilde etter at gipsplatene kom på plass
så då gjenstår berre det 2 andre veggene + taket igjen
imorga skal eg veksle ut i taket for trakkeoppgang + montere trappa
fekk 2.stk pakker forge veke, en liten og en STOR
den lille, er en liten turbo, kp31 som ej tenkte å montere på en av mine mopeder
er liten iforhold til GT45èn hehe
den andre pakken, 2stk. GT45 og 1stk GT42
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
ja skal bli kjekt å få laga seg et sjikkeligt verksted rett ilag med huset og med varme har ikkje hadt plass å skrue sida isommer når eg flytta inn i nye huset, så når eg blir ferdig me verkstedet, blir det full skruing på 164a + har fått taki en 142 som ej tenkte ej skulle få skilt på og ha som busbil(der ej har tenkt å ha GT42en med tida, når 164a er ferdig.).FINNI skrev:Se der ja, godt og se at du er igang.
Ser ut som det blir en skikkelig bra garage, så nå
er det bare skuve på så det blir kjøring snart!
Skal du oppgradere turboen?
eller skal du ha to he he.
Er ute etter en GT45 eller lignende selv.
hei og hå
nei oppgradering av turbo på 164a blirkje det, er no nøyaktig samme turbo som står på den nå.. synst berre prisen var ok og tenkte det var kjekt å ha liggandes på lur
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
har nå fått montert trappa og er inne og tar en matbit, så er det rett ut igarasja og legge 41m2 med golv på loftet kommer bilder ikveld.
lurer på om eg skal forandre denne tråden til va hender i min garasje? har bjøndt å skli ut iforhold til kun 164a og driver med så mykje rart..men synst ikke eg skal lage en tråd for kvar ting..derfor ej tenkte ej kunne samle alt i denne tråden.. noen som har noke formeining om det?
lurer på om eg skal forandre denne tråden til va hender i min garasje? har bjøndt å skli ut iforhold til kun 164a og driver med så mykje rart..men synst ikke eg skal lage en tråd for kvar ting..derfor ej tenkte ej kunne samle alt i denne tråden.. noen som har noke formeining om det?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
so va det litt oppdatering på garasja, har som sakt fått montert trappa opp til loftet, har lagt ferdig 41m2 golv på loftet og flytta opp det meste av deler opp på loftet og vore å hendta mej løftebukk, "stenhøy" 2,5ton 2søyler. så litt bilder:
det var det eg rakk dinne frituren, skal på sjøen igjen..neste fritur satsa ej på å få isolert ferdig det 2 andre veggene + taket, få montert løftebukk og lagt ut elektriskstrøm og kankje laga arbeidsbenk mm. så er det klart for å bjønde på 164a igjen ser at marmander har råkke og blitt ferdig med garasja si+ snart fått turbo på sin nye 164 så blir litt flau av å ikke komt lenger..
det var det eg rakk dinne frituren, skal på sjøen igjen..neste fritur satsa ej på å få isolert ferdig det 2 andre veggene + taket, få montert løftebukk og lagt ut elektriskstrøm og kankje laga arbeidsbenk mm. så er det klart for å bjønde på 164a igjen ser at marmander har råkke og blitt ferdig med garasja si+ snart fått turbo på sin nye 164 så blir litt flau av å ikke komt lenger..
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.