BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Det stämmer bra det, jag är ju med typ 2 sekunder på bästa sändningstid :hihi:

Precis när jag hade lagt på däcksvärta klart på däcket, skramlade det till bredvid mig.
Där stod en flämtande fotograf och försökte få fast kameran på stativet.

Han blev tacksam att jag tog vänster fram en extra gång så han fick med det på film :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Bilen blev mycket trevligare att köra sen höjningen i fronten, den vart 13mm högre och det känns ganska lagom faktiskt.
Dom extra millimetrarna gjorde mycket på komfort och även väghållning, nu är nog nästan min 120d med M-Sport chassie stummare.



Idag vart det Sportvagnsträffen i Länghem igen, flera tidigare år har jag ju haft bilen på utställningen där.
Men i år valde jag att inte delta, utan ställde bara 635an på finbils parkeringen.

Genom någon form av ödets ironi blev min 635a ihop med en Datsun 280ZX valda till de finaste bilarna på "Entusiast parkeringen"

På kuppen fick jag iallafall åka in på utställningen upp på rampen och ta emot ett pris av Verktygsboden i form av en Solcells driven Auto svetshjälm. :thumbright:

Bild

Man kan ana Datsun 280in bakom min, också den en -83a med strax över 4000 mil på mätaren, och för andra gången sen ny ute i regn väder :shock:
Ägaren bedyrade att även frun sen 43 år tillbaka vart lika välvårdad och varsamt behandlad :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Edis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2011 8:22 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Edis »

Grattis Daniel, helt klart välförtjänt!! :D Missade ju detta, åkte därifrån samtidigt som du körde in mot området.
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

grattis!

syns ingen skillnad på bilen efter din operation med dämparna i höjmässigt tycker jag?!
snart måste du väl vara klar med bilen?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar!

Bilen vart ju bara 13mm högre så det syns inte så mycket, fortfarande rätt låg.
Klar med bilen, hur menar du ? kan man bli det ? :roll:

635an har mycket god aptit på glödlampor, borde väl egentligen fundera på att byta laddregulator kanske.
Men det är bra för den lilla Bosch 984 pumpen med 14,4 volt så den räcker till mina närmare 500 hk.

Därav vart det "High intensive led, for showcar use only" till parkerings ljuset, så kanske dessa håller :hihi:

Bild


Som ni förstår händer det inte mycket i övrigt med bilen, så jag går lite off topic här.


Jag har länge funderat på om min lite väl billiga 10-210 Nm momentnyckel verkligen stämmer.
Nu skaffade jag en till momentnyckel i intervallet 5-25 Nm

Slog slag i saken och började göra en mät jigg med moment arm, och en vikt.

Först använde jag jobbets kalibrerade, lite finare momentnycklar för att märka ut och borra hål för lite olika moment.

Bild

Mycket enkel historia, med en långmutter som lagring, ett stag att hänga vikten i, och en förlängningsarm för att kunna mäta upp till 100 Nm.

Bild

Det visar sig att min lilla nya momentnyckel stämmer väldigt exakt emot jobbets lilla nyckel båda 5-25 Nm eventuella skillnader ligger inom 0,5 Nm.



Min stora nyckel 10-210 Nm vart det värre med, skillnaden vart ca. 15 Nm som den drog för lite vid 100 Nm.

Här kunde historian slutat, men nyfiken som man är tog jag min vikt till jobbet vägde den på en våg ±2g och konstaterade att den vägde 7610 gram.
Och började räkna, på längder till hålen på armen.
Vikt på armen, hur många Nm som gick åt till att bara lyfta armen utan vikten i hängd.
Jag mätte tom. med tryckande arm mot ett par olika vågar.

Hur jag än bar mig åt kunde jag inte få ett mätresultat som stämde mot jobbets 10-100 Nm kalibrerade momentnyckel.

Letar upp standarden för denna typ av momentnycklar, vilken visar sig heta ISO 6789 och toleransen är ±4%
Jag letade upp kalibrerings beviset på nyckeln, där det står att den uppfyller detta, och enl. beviset har ett medel fel på 3,39% vid 100Nm (96,61Nm)


Idag tog jag hem en krönt 10 kg vikt från jobbet, och även nu får jag nästan exakt samma fel som med min egen vikt på 7610g.
Den fina kalibrerade, knappt använda momentnyckeln från jobbet har jag nu bestämt avviker 3-6,5% från inställt moment beroende på var på skalan man mäter.




Min 10-210 Nm nyckel har jag nu justerat mot min egen mätjigg, och fått den att stämma ganska väl.
Men det märks att den är väl grovhuggen, speciellt när den ändrar 20Nm per varv på handtaget. (Jobbets 10Nm per varv)
Det spelar stor roll om man sänker eller höjer momentet till den inställning man ska ha.

Efter lite pyssel med justeringen kom min gamla nyckel inom ±4% så den får duga, iallafall enligt min egen normal hemma i mitt garage.

Sen får andra Swedac ackrediterade kalibrerings firmor med fina papper, tro att deras elektroniska momentgivare som anger moment med två decimaler är korrekta om dom vill :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Jonas Ohlsson »

haha kul läsning som vanligt :)
min arbetskompis är ansvarig för momentnycklar, maskindragare, knäcknycklar osv och jobbar dagligen med kalibrering, han menar att det är noga vilken hastighet som momentet dras i kalibreringsmaskinen. två olika "draghastigheter" med samma inställda moment ger olika resultat
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av mattias »

Det där såg lyxigt ut, min egen variant består av en gammal digital fruktvåg och 1 meters hävarm med nyckelfattning som jag sätter i ett skruvstäd. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja hastigheten påverkar ganska mycket, med denna mätmetoden så löser den ut snabbare/tidigare så man måste öka belastningen mycket långsamt.
Med en elektrisk momentmätare, eller vid vanlig användning blir momentet säkert hårdare, vid snabb åtdragning.

Var/hur man håller ändrar någon % även om man bara drar i själva handtaget, iallafall på de nycklar jag testade.

Hade jag gjort testriggen idag, hade jag gjort en sorts hållare för nyckeln istället.
Och en skjutbar vikt som rullade ut på momentarmen, så man långsamt kunde öka belastningen tills nyckeln löser ut.
Med en fin Nm skala utmed armen hade det blivit ännu mer deluxe :thumbright:

Mattias, även din mätutrustning låter bra, bara vågen visar rätt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Anders_Karlsson »

Momentet påverkas väl en hel del om man inte håller nyckeln vinkelrätt mot skruven?
På jobbet drar vi ihop en hel del grejer med moment, men produkterna är utformade så dumt att man inte kan hålla nyckeln rakt (aluminiumprofiler som är i vägen).
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Karl Buchka »

Intressant inlägg!

Man kan följdaktligen diskutera hur användbara åtdragningsmoment verkligen är. Egentligen är man ju ute efter en klämkraft i skruvförbandet, men det är ofta knepigt att mäta. Åtdragningsmoment kontra klämkraft bygger på en hel hög detaljerade antaganden om skruv, mutter, material och friktionskoefficienter. Efter lite pluggande på ämnet så blev jag inte precis mindre skeptisk på hur verklighetstroget det är. :hihi:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Fram på höstkanten är det mät dags, så man vet vad man bör bygga om över vintern.
Jag har ett längre tag funderat över om mitt 2x2,5" avgassystem räcker, och bestämde mig för att göra lite mottrycks mätningar.

När jag tillverkade grenrören satte jag en M8 mutter i kollektorn på främre grenröret, ca. 20mm från turboflänsen.

Helt omöjlig att fotografera, och nästan omöjlig att komma åt, trots att den sitter i 1ans cylinder.
Men man kan ana ett 6mm rostfritt rör och en slangklamma, trots att det bara vart ca. 200mm långt blev det inte speciellt varmt, mycket för att jag bara har ett 1,5mm hål in i grenröret.

Bild

Sen plockade jag ur min smalbands lambda och satte en mätpunkt där med, så jag mätte avgastryck både före och efter aggregatet.
Farsan fick göra debut som kamera man. :thumbright:

Bild

Givetvis lyckades jag förväxla slangarna, anledningen att det "durrar" mer i manometern som mäter i avgassystemet beror på att den är mindre strypt i slangen.


Resultatet vart tydligt och enligt mig mycket bra mät resultat, drar från ca. 3000 Rpm. till 6000. Rpm.
Mottrycket i grenrören ligger under laddtrycket ända upp till ca. 5000 Rpm. där mottrycket går något ytterst lite förbi laddtrycket (1,0bar)
Mottrycket i avgassystemet ligger på max 0,3 bar vilket naturligtvis går att förbättra, men det känns inte akut.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jo fan.. 0.3bar är på tok för mycket.
testa om du har möjlighet att mäta igen utan avgassystem, ut och börna lite med öppna downpipes.
Jag lovar, efter det ändrar du inställning ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Steve »

På Volvo lastbilar har jag för mig att dom angivit max 25kpa i mottryck, och är det högre än så går dom fan inte bra
Inte riktigt samma motorer, men ändå :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

turbo som turbo ;)
Inte för inte lastbilar har typ 5" avgassystem på en turbo vi hobbytrimmare brukar köra 3.5" på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag pratade med en kompis, och han kunde bekräfta att mitt mottryck är under nivåerna vad Volvo satt upp för deras Dumpers :hihi:
Men då inklusive partikelfiltret. :doh:

Efter ett par kvällars sökande på internet, är väl detta den mest intressanta läsningen jag hittat.
Rejsa, Johan Edlund. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16535

Avgasmottryck är bara av ondo. Däremot så måste vissa gashastigheter att uppnås för att man ska få den sugeffekt som avgaspulserna kan ge upphov till. Detta gör att om man på en motor (sugmotor) bultar på jättepipor så kommer denna effekt först på höga varvtal vilket leder till en förlust av vridmoment på låga varvtal. Detta ska absolut inte förväxlas med att avgastryck skulle vara något bra.

Med en turbomotor så beror avgastrycket huvudsakligen av två saker; expansionsförhållandet över turbinen och strömningsförluster i rör och böjar.

En turbin omvandlar värmeenergi hos gaserna som strömmar över turbinen genom att låta dem expandera (gå från ett högre tryck till ett lägre). Hur stort detta tryckfall måste vara beror på tryckförhållandet över kompressorn, aggregatets verkningsgrader och gastemperaturer, tryckfallet måste minst vara så stort att den orsakar ett temperaturfall lika stort som temperaturökningen i kompressorn.

Strömningsmotstånd i en turbomotor är viktigast att eliminera efter turbinen då dessa tryck får dess verkan multiplicerad med expansionsförhållandet över turbinen. Grenrören konstrueras vanligen så att turbon svarar snabbt, att få laddtryck är tex mycket viktigare än att ha ett väl avstämt grenrör som på en sugmotor.

"viktigast att eliminera efter turbinen då dessa tryck får dess verkan multiplicerad med expansionsförhållandet över turbinen"

Intressant, tyvärr hittar jag inte fler exempel eller formler för detta.
http://www.miataturbo.net/engine-perfor ... ure-59103/

For example, in a best case scenario, total removal of the complete turbo back exhaust system from a stock MY01 225 hp WRX will result in a power increase of approximately 20 hp.
On the other hand, on a 425 flywheel hp WRX, utilization of the correct exhaust system would literally represent 65 of the 200 hp increase over standard.

A good starting point for the correct choice of an exhaust system, the following should be used as a useful giude:

Street Use - Legal Emissions/Noise - Less than 4.0 psi back pressure (27,6 kPa)
Street Use - No Legaility Issues - Less than 2.5 psi back pressure (17,2 kPa)
Race Use - As low as possible, however no more than 1.0 psi back pressure (7 kPa)
Test på en Supra 3" mot 3,5"

http://www.modified.com/tech/modp-1102- ... test-tech/



Så tja, det verkar ju som att ~250 Hk per 2,5" pipa är i underkanten.


Många kör ju med 3,5" system, mitt 2x2,5" system har ju ganska lik area, men friktions ytan invändigt på 3,5" är ca. 1/3 del mindre.
Så jag antar att ett 3,5" system är något bättre, frågan är hur mycket ?

Om någon har mer fakta eller egna mätningar och tankar är jag förstås som vanligt nyfiken.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar