Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor nov 15, 2018 5:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1527 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 98, 99, 100, 101, 102
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 14, 2018 10:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Sätt tillbaka som det var, koppla ett mätinstrument på ventilen och ut och åk...?

Ang. bilden ovan. De två slangarna från spjällhuset är en före och en efter spjället? man får alltså ett diff-tryck till fördelarens tryckklocka...?
Öppnar/stänger magnetventilen mellan slangarna 7 och 7? Eller öppnar den mot atmosfär typ som en laddtrycksstyrning?
I så fall kanske den är PWM-styrd och styr tändkurvan beroende på last/varvtal/växel?

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 26, 2018 6:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2391
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
PWM styrd är den inte, och slangarna sitter precis som du säger lite förskjutet ifrån spjället.
Jag tror jag har hittat beskrivning på tändläget, men inte fördjupat mig i det helt ännu.

Hur som helst, har jag ställt på och besiktigat bilen, vilket gick bra trots lite meck med ljusinställningen.

Bild

Bild

OCH även betat av första bilträffen samma dag, smidigt att besiktiga på lördagar :thumbright:

Sportvagnsträffen i Hovsnäs.
Här parkerad på "Finbil sidan", då det ska vara Sportbilar och GT vagnar på "Sportbils sidan"

Bild

Har lite småsaker att fixa, lite obalans i gamla hjul mm.
Men det mesta verkar fungera som det ska :thumbright:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 6:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2391
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
528an har faktiskt rullat på fint, vart på en liten veteran utställning i Östra Frölunda härom helgen.

Bild

Ser ju riktigt fin ut på bilden, man kan inte alls se spåren av 800m gödsel på vägen dit, som tur är går inte lukt över via Webben.

Mina funderingar kring tändningen och hur slangarna skulle sitta hade en enkel lösning. RTFM !
Ja, Read the fucking manual.

Står tydligt beskrivet i instruktions boken. :doh:

Bild

Skickar på ett par motor bilder till.

Bild

Bild


Fick en Ericsson Hotline donerad till mig, som passade som handen i handsken.
Och har även satt i en gammal Blaupunkt bandare, lite kul tidstypiska tillbehör, som kontrast till 635an.

Det satt ett gammalt kassett band i stereon i garaget, döm om min förvåning :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=G9tdIkt ... e=youtu.be

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 6:54 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 97
Ort: Linköping/Vadstena
Kul.(För oss lite äldre) :whistle:

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 6:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2391
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Något strular för mig på 528an.

Redan i början märkte jag detta, men trodde det var gammal bensin å så.

Men det är det inte, motorn går klart magert på dellast, men samtidigt onödigt fett på jämn fart landsväg.
Just området 2-3000 Rpm. halvgas är sämst (Gissar typ lambda 1,07 smårycker och missar delvis)

Vad jag läst/mätt verkar det som att L-Jetronic ger 9% fetare blandning vid WOT, då vaknar Smalbands lambdan och visar "Fett"



Har provat att byta Luftmängd mätaren, men vid första bytet verkade beteendet vara likt.

Funderar lite på hur mycket Extractor grenrör kan påverka ?
Eller om bensinen "e5" avviker för ett gammalt analogt L-Jetronic som inte kan adaptera / Lambda korrigera ?
Eller en kombination kanske...

Bild

Jag har uteslutit tjuvluft och tror att bränsletryck / regulator / pump är OK.
Vatten tempgivaren verkar också vara ok.



Har börjat försöka att trixa med ena Luftmängdmätaren, men skruvade bort mig rätt fort.

Bild

Jämför nu lite mer ingående olika LMM vid olika spjällvinkel, och på olika hastigheter på dammsugaren :roll:

Fasen vad det blir komplicerat när man inte kan ansluta Laptop och bara justera lite.
Och det blir ännu mer komplicerat att felsöka på bränsle pump och Tryckregulator om man har ca. 1 liter bensin i tanken. :doh:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 7:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Har liknande problem på vår 518, ju varmare det blir desto värre blir det, jag misstänker tändning. Känns mer som tändstörningar på vår iallafall.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 17, 2018 8:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
kralligare spole & lite större gnistgap?

jag brukar öka laddningen på spolen i 245an & byta till ngk 6or med 1mm gap. Går mycket jämnt & fint trots magrare blandning.
med std dwell på spolen & mina knackade 7or klarar jag inte COn :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 22, 2018 6:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2391
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
:oops: Man kan ju börja med att se över sina tändkablar.

Så ja tändningen är högst inblandad i mina problem.

Nu när jag fick den att gå fetare, så blev felet på en tändkabel tydligare.
Speciellt om man felsöker som jag gjorde.
Motorn gick på 5 cylindrar och jag röck loss 2ans kabel, den känslan när 35mm långa gnistor hittar in under tumnageln :evil:

Så alltså är ny omgång tändkablar beställda.

Bränslet är justerat lite på LMM nu, och det ser bättre ut.

Riktvärden på utslaget på LMM

4,0 Volt = Typ Tomgång.
5,5-6,5 Volt = Landsväg jämn fart.
8,3-8,4 = Volt max utslag.

Att flytta armen och att sträcka / slappa fjädern ger inte riktigt samma resultat.
Flytta armen ger mer en rakare höjning av bränsle flödet.
Fjäderns spännkraft är inte helt linjär, utan tenderar påverka mer på låglast än höglast.

CO halt skruven påverkar endast på ganska låga flöden, framförallt tomgång.
Men även upp mot landsvägs området typ 5,5 volt.
7 Varv från botten påverkar, sen är kanalen helt öppen.

Simulerat motorflöde med dammsugare.
CO skruv Tomgång typ Landsväg.
0 varv 4,5 V 7,0 V
1 varv 4,1 V 6,9 V
2 varv 3,9 V 6,8 V
3 varv 3,6 V 6,8 V
4 varv 3,4 V 6,7 V
5 varv 3,3 V 6,7 V
6 varv 3,2 V 6,6 V
7 varv 3,1 V 6,6 V

"Tomgång" 1,4 Volt skillnad.
"Landsväg" 0,4 volt skillnad.

Nu skulle man snart haft sig en bredbands lambda :roll:

Lite video på mina tester.

https://www.youtube.com/watch?v=_JhvBOBkuzU

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 29, 2018 5:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Mina experiment här hemma har visat att man kan åka med ganska snåla lambda värden och spara en del soppa med rejält gnistgap och lite extra krydda i tändspolen så den orkar. Det tar bort misständningar och ger trevlig gång på lambda mellan 1.1 och 1.2. Cirka 2mm gnistgap

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 29, 2018 5:24 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Som dom brukar säga på gamla jänkare, 95% av alla "förgasarproblem" beror på tändningen :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 12, 2018 8:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2391
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Nya delar ifrån Mister Auto.
Tändkablar och bränslepump.

Bild

En äkta Kina tillverkad Italiensk pump på en bil ifrån W-Germany, världen är inte som förr.

Bild

Luft mängd mätare (För er som är nyfikna hur det ser ut under locket)

Bild

Mycke tid har lagts att justera in bränslet.
Röd pil, viker man undan fjädern kan man ställa fjäder kraften, på den svarta tandade trumman.
Blå pil, lossar man skruven kan man vrida hela armen i förhållande till klaffen.

SJUKT känsligt, lite som att byta låt på en vinylspelare med slägghammare.

Jag har även rett vidare i det här med fördelare.

Tydligen har 528an olika fördelare i Sverige och Tyskland.

Fotograferade och tog in bilder i Autocad.
Både vinkel på Centrufigal förställning och Vakuum verkar vara samma.

Bild

Antagligen skiljer bara vikten på centrifugalvikterna.
Tysk fördelare 0237 302 029__________22° 2200 Rpm.
Svensk 0237 302 030__________22° 3250 Rpm.

Jag använder den svenska fördelaren, men ställd enl. tyska spec.
Det borde ge ungefär samma tändvinkel på låga varvtal.
Men ca. 4° högre över 3000 Rpm.

Lagom optimering ?

https://www.youtube.com/watch?v=rQYWwbM ... e=youtu.be

Det känns som att bilen går riktigt bra nu, inte utan man funderar på rullande landsväg och bredbands lambda...

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 13, 2018 6:07 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9786
Ort: Sävar
Trivsam video och det är ju bra ordning på E28, men förstår att det är svårt att bli nöjd med original motorstyrning (etc..). Dom har inte börjat salta vägarna för er ännu?

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1527 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 98, 99, 100, 101, 102

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010