BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av mekluuba »

Sätt tillbaka som det var, koppla ett mätinstrument på ventilen och ut och åk...?

Ang. bilden ovan. De två slangarna från spjällhuset är en före och en efter spjället? man får alltså ett diff-tryck till fördelarens tryckklocka...?
Öppnar/stänger magnetventilen mellan slangarna 7 och 7? Eller öppnar den mot atmosfär typ som en laddtrycksstyrning?
I så fall kanske den är PWM-styrd och styr tändkurvan beroende på last/varvtal/växel?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

PWM styrd är den inte, och slangarna sitter precis som du säger lite förskjutet ifrån spjället.
Jag tror jag har hittat beskrivning på tändläget, men inte fördjupat mig i det helt ännu.

Hur som helst, har jag ställt på och besiktigat bilen, vilket gick bra trots lite meck med ljusinställningen.

Bild

Bild

OCH även betat av första bilträffen samma dag, smidigt att besiktiga på lördagar :thumbright:

Sportvagnsträffen i Hovsnäs.
Här parkerad på "Finbil sidan", då det ska vara Sportbilar och GT vagnar på "Sportbils sidan"

Bild

Har lite småsaker att fixa, lite obalans i gamla hjul mm.
Men det mesta verkar fungera som det ska :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

528an har faktiskt rullat på fint, vart på en liten veteran utställning i Östra Frölunda härom helgen.

Bild

Ser ju riktigt fin ut på bilden, man kan inte alls se spåren av 800m gödsel på vägen dit, som tur är går inte lukt över via Webben.

Mina funderingar kring tändningen och hur slangarna skulle sitta hade en enkel lösning. RTFM !
Ja, Read the fucking manual.

Står tydligt beskrivet i instruktions boken. :doh:

Bild

Skickar på ett par motor bilder till.

Bild

Bild


Fick en Ericsson Hotline donerad till mig, som passade som handen i handsken.
Och har även satt i en gammal Blaupunkt bandare, lite kul tidstypiska tillbehör, som kontrast till 635an.

Det satt ett gammalt kassett band i stereon i garaget, döm om min förvåning :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=G9tdIkt ... e=youtu.be
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Hasse Bus »

Kul.(För oss lite äldre) :whistle:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Något strular för mig på 528an.

Redan i början märkte jag detta, men trodde det var gammal bensin å så.

Men det är det inte, motorn går klart magert på dellast, men samtidigt onödigt fett på jämn fart landsväg.
Just området 2-3000 Rpm. halvgas är sämst (Gissar typ lambda 1,07 smårycker och missar delvis)

Vad jag läst/mätt verkar det som att L-Jetronic ger 9% fetare blandning vid WOT, då vaknar Smalbands lambdan och visar "Fett"



Har provat att byta Luftmängd mätaren, men vid första bytet verkade beteendet vara likt.

Funderar lite på hur mycket Extractor grenrör kan påverka ?
Eller om bensinen "e5" avviker för ett gammalt analogt L-Jetronic som inte kan adaptera / Lambda korrigera ?
Eller en kombination kanske...

Bild

Jag har uteslutit tjuvluft och tror att bränsletryck / regulator / pump är OK.
Vatten tempgivaren verkar också vara ok.



Har börjat försöka att trixa med ena Luftmängdmätaren, men skruvade bort mig rätt fort.

Bild

Jämför nu lite mer ingående olika LMM vid olika spjällvinkel, och på olika hastigheter på dammsugaren :roll:

Fasen vad det blir komplicerat när man inte kan ansluta Laptop och bara justera lite.
Och det blir ännu mer komplicerat att felsöka på bränsle pump och Tryckregulator om man har ca. 1 liter bensin i tanken. :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

Har liknande problem på vår 518, ju varmare det blir desto värre blir det, jag misstänker tändning. Känns mer som tändstörningar på vår iallafall.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Robert Markström »

kralligare spole & lite större gnistgap?

jag brukar öka laddningen på spolen i 245an & byta till ngk 6or med 1mm gap. Går mycket jämnt & fint trots magrare blandning.
med std dwell på spolen & mina knackade 7or klarar jag inte COn :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

:oops: Man kan ju börja med att se över sina tändkablar.

Så ja tändningen är högst inblandad i mina problem.

Nu när jag fick den att gå fetare, så blev felet på en tändkabel tydligare.
Speciellt om man felsöker som jag gjorde.
Motorn gick på 5 cylindrar och jag röck loss 2ans kabel, den känslan när 35mm långa gnistor hittar in under tumnageln :evil:

Så alltså är ny omgång tändkablar beställda.

Bränslet är justerat lite på LMM nu, och det ser bättre ut.

Riktvärden på utslaget på LMM

4,0 Volt = Typ Tomgång.
5,5-6,5 Volt = Landsväg jämn fart.
8,3-8,4 = Volt max utslag.

Att flytta armen och att sträcka / slappa fjädern ger inte riktigt samma resultat.
Flytta armen ger mer en rakare höjning av bränsle flödet.
Fjäderns spännkraft är inte helt linjär, utan tenderar påverka mer på låglast än höglast.

CO halt skruven påverkar endast på ganska låga flöden, framförallt tomgång.
Men även upp mot landsvägs området typ 5,5 volt.
7 Varv från botten påverkar, sen är kanalen helt öppen.

Simulerat motorflöde med dammsugare.
CO skruv Tomgång typ Landsväg.
0 varv 4,5 V 7,0 V
1 varv 4,1 V 6,9 V
2 varv 3,9 V 6,8 V
3 varv 3,6 V 6,8 V
4 varv 3,4 V 6,7 V
5 varv 3,3 V 6,7 V
6 varv 3,2 V 6,6 V
7 varv 3,1 V 6,6 V

"Tomgång" 1,4 Volt skillnad.
"Landsväg" 0,4 volt skillnad.

Nu skulle man snart haft sig en bredbands lambda :roll:

Lite video på mina tester.

https://www.youtube.com/watch?v=_JhvBOBkuzU
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av dundersmurfen »

Mina experiment här hemma har visat att man kan åka med ganska snåla lambda värden och spara en del soppa med rejält gnistgap och lite extra krydda i tändspolen så den orkar. Det tar bort misständningar och ger trevlig gång på lambda mellan 1.1 och 1.2. Cirka 2mm gnistgap
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Steve »

Som dom brukar säga på gamla jänkare, 95% av alla "förgasarproblem" beror på tändningen :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Nya delar ifrån Mister Auto.
Tändkablar och bränslepump.

Bild

En äkta Kina tillverkad Italiensk pump på en bil ifrån W-Germany, världen är inte som förr.

Bild

Luft mängd mätare (För er som är nyfikna hur det ser ut under locket)

Bild

Mycke tid har lagts att justera in bränslet.
Röd pil, viker man undan fjädern kan man ställa fjäder kraften, på den svarta tandade trumman.
Blå pil, lossar man skruven kan man vrida hela armen i förhållande till klaffen.

SJUKT känsligt, lite som att byta låt på en vinylspelare med slägghammare.

Jag har även rett vidare i det här med fördelare.

Tydligen har 528an olika fördelare i Sverige och Tyskland.

Fotograferade och tog in bilder i Autocad.
Både vinkel på Centrufigal förställning och Vakuum verkar vara samma.

Bild

Antagligen skiljer bara vikten på centrifugalvikterna.
Tysk fördelare 0237 302 029__________22° 2200 Rpm.
Svensk 0237 302 030__________22° 3250 Rpm.

Jag använder den svenska fördelaren, men ställd enl. tyska spec.
Det borde ge ungefär samma tändvinkel på låga varvtal.
Men ca. 4° högre över 3000 Rpm.

Lagom optimering ?

https://www.youtube.com/watch?v=rQYWwbM ... e=youtu.be

Det känns som att bilen går riktigt bra nu, inte utan man funderar på rullande landsväg och bredbands lambda...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av mattias »

Trivsam video och det är ju bra ordning på E28, men förstår att det är svårt att bli nöjd med original motorstyrning (etc..). Dom har inte börjat salta vägarna för er ännu?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Tack Mattias,

Hade bilen gått många mil om året, så hade nog ett "riktigt" sprut vart intressant.

Jag har även ett e34 Motronic liggande till en 3,5a, men saknar trigger systemet då det sitter på 635an.
Och frågan är hur väl det passar på en 2,8, så det projektet är skrinlagt.


Saltbilarna vart ute en vända för 3 veckor sedan, sen har det mest pendlat mellan +4 och +8.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Dags att visa det lilla som hänt sen senast.

Efter flitigt mail växlande med en kille i USA ?! har det blivit bestämt att jag ska ordna ett par styrarmar till e24 / e28.
Dessa med en geometri att passa VW Polo kuggstång.

Så jag satte mig ner och tittade över konstruktionen, vad man kan förbättra i geometri mm.
Och slutsatsen är nog att dom första armarna jag gjorde till min bil, är en väldigt bra kompromiss.

Först fotografering ihop med skjutmått, för att kunna verifiera alla måtten. (jodå medvetet risig bildkvalité)

Bild

Lite fixturering och kontroll på vad som kan förbättras i geometrin.

Bild

Lite 3D ritar övning, välbehövlig uppfräschning av Solidworks kunskaperna.

Bild



Nuvarande armar svetsade jag styrledens kona på plats.

Bild


Tanken är att dessa nya ska tillverkas i ett stycke.

Bild

Bild



Nackdelen med denna kuggstångs konvertering är att svängradien blir något större, och detta har jag tittat på om det går att förbättra.

Bryter man ner problemet kan man säga att Ackermann vinkeln blir för stor.
Så innerhjulet vrids för mycket, eller ytterhjulet för lite.

Lösning 1: Är att flytta ut styrleden, så denna vinkel förbättras, tyvärr är platsen upptagen, då det råkar sitta en fälg där.

Lösning 2: Flytta fram kuggstången längre fram i bilen, tyvärr är platsen upptagen, då det råkar sitta en framvagnsbalk där.

Lösning 3: Korta styrarmarna så att styrleden kommer inne i fälgen, OCH korta utslaget på kuggstången med distanser, fullt möjlig lösning.

Lösning 3 och dess problem, styrarmarna kommer bli väldigt korta, sisådär 40% kortare än standard, med starkt ökade krafter som följd.
Dessutom kommer man få ~2,4 rattvarv (nu 2,7) mellan fulla utslag så styrningen kommer bli (ännu) snabbare och trögare.

Kontentan är att jag nog bara flyttar styrleden ca. 3mm utåt, för ytterst lite förbättring.
På min bil kan jag flytta mer, men många fälgar passar då inte.



Slutligen en liten mini video, från några helger sedan, sista tvätten av båda bilarna innan vintern.
Ytterst märkliga ljud fenomen med båda bilar igång samtidigt på tomgång.

Man hör tydligt hur 528an med ett enkelt 2,5" avgassystem har ett speciellt varvtal där ljudet förstärks "exhaust drone" för er som vill youtuba.

Medan 635an med 2x2,5" separata system, har ett plattare och på sitt sätt ett tristare ljud.

https://www.youtube.com/watch?v=1-eU6iP ... e=youtu.be
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

På 635an har du ju även roterande ljuddämpare som förstör
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar