BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Måla intercoolern svart så ser du inte skarven så uppenbart genom grillen
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Nu är det förberett för hjul-hastighet i Daniels gamla styrbox, vi lär få se hur det ska nyttjas senare.
(Lite kul att ta fram gamla Nikon D40 från hyllan, sparsamt använd sista åren..)
Strömbegränsning 2.7k under krympslangen, sen en 2.7k pull-up mot +5V.
Hålmonterat diod-skydd.
(Lite kul att ta fram gamla Nikon D40 från hyllan, sparsamt använd sista åren..)
Strömbegränsning 2.7k under krympslangen, sen en 2.7k pull-up mot +5V.
Hålmonterat diod-skydd.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Lysande !
Allt är inte mobiltelefoner Facebook och instagram, inte ens 2017
Allt är inte mobiltelefoner Facebook och instagram, inte ens 2017
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
De som hävdar att det blir sååå bra bilder med en telefon har aldrig prövat ens en halv hyfsad systemkamera
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Blir ju lite OT men,
det är ju inte bara mång megapixel som gör att bilder blir bra eller inte.
D40:in har väl 6M eller nåt? (Har en själv...)
Men optiken är riktigt bra och där ligger ju en mobil i lä.
Även handhavandet gör stor skillnad.
Ska bli intressant att se vilka möjligheter modden ger!
det är ju inte bara mång megapixel som gör att bilder blir bra eller inte.
D40:in har väl 6M eller nåt? (Har en själv...)
Men optiken är riktigt bra och där ligger ju en mobil i lä.
Även handhavandet gör stor skillnad.
Ska bli intressant att se vilka möjligheter modden ger!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vems boxen är på plats, och motorn är provstartad.
Men det krävs lite noggrannare översyn då vissa parametrar är påverkade nu, Mattias möjliggjorde även att nyaste firmware ligger i.
Detta lär jag återkomma till.
Tack Mattias.
Jag har även plockat ner den gamla Intercoolern för att kolla lite på hur de nya ska få plats .
Bestämde mig även för att göra ett mycket enkelt "flödes test"
Grovdammsugare med blåsuttag (enl. manualen ger den 28 l/sek.)
Och mätning med min spjällhus synkare för MCn. (Slang med ATF olja)
Döm om min förvåning när jag såg skillnaden mot den nya Intercoolern, som alltså var högre mottryck på.
Svårt att avgöra hur mycket 30mm ATF och Black & Decker dammsugare är i CFM men att det finns skillnad är ju mycket tydligt.
Varför, när båda paketen är 300 höga och 76 Tjocka ?
Jo, skillnaden är internt i kanalerna.
(Båda dessa kommer ifrån KL-Racing men den skiljer ju ett antal år mellan dem.)
Gamla Intercoolern.
Helt raka kanaler.
Nya Intercoolern har helt annat utseende, med mycket fler turbulatorer.
Bra eller anus, ena modellen ger ju mindre mottryck, medans den andra ger bättre kylning.
Egentligen, med en "lågtrycks applikation" som min tror jag raka kanaler är bättre då tryckfallet hålls lågt.
Men nu kommer jag ju förhoppningsvis kunna klämma in ett paket som är 450+ mm högt, så tryckfallet kommer ju förhoppningsvis inte öka så mycket.
Givetvis återkommer jag med nya mätvärden angivna i mm/ATF / B&D.
Men det krävs lite noggrannare översyn då vissa parametrar är påverkade nu, Mattias möjliggjorde även att nyaste firmware ligger i.
Detta lär jag återkomma till.
Tack Mattias.
Jag har även plockat ner den gamla Intercoolern för att kolla lite på hur de nya ska få plats .
Bestämde mig även för att göra ett mycket enkelt "flödes test"
Grovdammsugare med blåsuttag (enl. manualen ger den 28 l/sek.)
Och mätning med min spjällhus synkare för MCn. (Slang med ATF olja)
Döm om min förvåning när jag såg skillnaden mot den nya Intercoolern, som alltså var högre mottryck på.
Svårt att avgöra hur mycket 30mm ATF och Black & Decker dammsugare är i CFM men att det finns skillnad är ju mycket tydligt.
Varför, när båda paketen är 300 höga och 76 Tjocka ?
Jo, skillnaden är internt i kanalerna.
(Båda dessa kommer ifrån KL-Racing men den skiljer ju ett antal år mellan dem.)
Gamla Intercoolern.
Helt raka kanaler.
Nya Intercoolern har helt annat utseende, med mycket fler turbulatorer.
Bra eller anus, ena modellen ger ju mindre mottryck, medans den andra ger bättre kylning.
Egentligen, med en "lågtrycks applikation" som min tror jag raka kanaler är bättre då tryckfallet hålls lågt.
Men nu kommer jag ju förhoppningsvis kunna klämma in ett paket som är 450+ mm högt, så tryckfallet kommer ju förhoppningsvis inte öka så mycket.
Givetvis återkommer jag med nya mätvärden angivna i mm/ATF / B&D.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ibland undrar man varför man aldrig kan köpa något som faktiskt passar ?
Kan man så ska man ?
Nåja, efter att båda Intercoolrarna kapades i bitar skarvade jag ihop cellpaketen, och svetsade tankar.
Ser knepigt ut, men anledningen till alla svets skarvar var att jag ville återanvända materialet från tankarna.
Men vissa delar fick jag ersätta med plåt, då jag ville ha tankarna något större eftersom Intercoolern blev så hög.
Glad i hågen drog jag ihop det sista och provtryckte, "den jäveln han läk"
(citat från en gammal arbetskamrat, som kom norrifrån)
Precis i skarven förstås, jag gissar att dom har någon form av lod när dessa cellpaket bakas ihop.
Detta störde TIG svetsen och skapade porer som jag inte såg / tog på allvar.
Sagt och gjort, bara att kapa loss nedre delen av tankarna igen, och fogbereda bättre denna gången.
Nu blev det tätt, provtryckt till 3,0 bar.
Gamla mot nya.
300x400x76 mot 450x450x76
Sugpassning? nej snarare tryckpassning
Ända upp mot kylarbalken, eller vad man ska kalla det.
Foto taget in genom grillen om det är svårt att se.
"Flödes test" med dammsugaren då ?
Jo, då det är testat, mm är nivån på ATF oljan enligt föregående inlägg.
Gamla 400x300x76 = 8mm.
1 st. 450x300x76 = 37mm.
Nya 450x450x76 = 16mm.
Svårt att säga hur relevant test det är.
Men det vart överraskande stor skillnad ca. 7mm när jag provflödade utan ena gaveln på.
Förutsatt att dammsugaren flödar enl. manualen ska det vara ca. 6-8% av motorns maxflöde.
Nu är det service, hög tid.
Jag har faktiskt kört två säsonger på samma motorolja, ca. 600-700 mil totalt.
Varav kanske 250-300 på E85 (Bensin det sista på hösten)
Kan man så ska man ?
Nåja, efter att båda Intercoolrarna kapades i bitar skarvade jag ihop cellpaketen, och svetsade tankar.
Ser knepigt ut, men anledningen till alla svets skarvar var att jag ville återanvända materialet från tankarna.
Men vissa delar fick jag ersätta med plåt, då jag ville ha tankarna något större eftersom Intercoolern blev så hög.
Glad i hågen drog jag ihop det sista och provtryckte, "den jäveln han läk"
(citat från en gammal arbetskamrat, som kom norrifrån)
Precis i skarven förstås, jag gissar att dom har någon form av lod när dessa cellpaket bakas ihop.
Detta störde TIG svetsen och skapade porer som jag inte såg / tog på allvar.
Sagt och gjort, bara att kapa loss nedre delen av tankarna igen, och fogbereda bättre denna gången.
Nu blev det tätt, provtryckt till 3,0 bar.
Gamla mot nya.
300x400x76 mot 450x450x76
Sugpassning? nej snarare tryckpassning
Ända upp mot kylarbalken, eller vad man ska kalla det.
Foto taget in genom grillen om det är svårt att se.
"Flödes test" med dammsugaren då ?
Jo, då det är testat, mm är nivån på ATF oljan enligt föregående inlägg.
Gamla 400x300x76 = 8mm.
1 st. 450x300x76 = 37mm.
Nya 450x450x76 = 16mm.
Svårt att säga hur relevant test det är.
Men det vart överraskande stor skillnad ca. 7mm när jag provflödade utan ena gaveln på.
Förutsatt att dammsugaren flödar enl. manualen ska det vara ca. 6-8% av motorns maxflöde.
Nu är det service, hög tid.
Jag har faktiskt kört två säsonger på samma motorolja, ca. 600-700 mil totalt.
Varav kanske 250-300 på E85 (Bensin det sista på hösten)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul att läsa dina uppdateringar!
Om nu dammsugaren flödar enligt manualen borde man ju, med hjälp av affinitetslagarna, kunna räkna ut det nya tryckfallet på intercoolern.
Om nu dammsugaren flödar enligt manualen borde man ju, med hjälp av affinitetslagarna, kunna räkna ut det nya tryckfallet på intercoolern.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
ha ha
jo så säj vi...
"den jäveln han läk"
Lycksele?
Skellefteå?
Piteå?
jo så säj vi...
"den jäveln han läk"
Lycksele?
Skellefteå?
Piteå?
/Anders Näslund
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kollade, och tydligen kom min gamla arbetskamrat (numera pensionerad) från Nyland, strax utanför Kramfors.
Blackadder, Tack.
Kan och kan, inte jag, då behöver man mer än ett medelbetyg i matte A från gymnasiet.
Långt efter skolan fattade jag att det var Huvudräkning som var problemet, och att man med Batterihjärna (miniräknare) eller Excel kan komma långt.
Men praktiska tester har ju alltid vart intressant.
Inspirerad av Oljetråden. (Lite repris för er som sett videon innan)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=94260
Passade jag på att testa min gamla motorolja, mot tre nya.
Och jag tycker att den gamla oljan iallafall på viskositeten känns bra.
Sked "2" och "4" är alltså samma olja.
https://youtu.be/kKhD5AEo8r0
Bilen är nu även provkörd med ny Firmware i mitt VEMS 1.2.38 och nya Intercoolern på plats.
Tyvärr blir inte dessa båda grafer exakt jämförbara, men man ser att det är STOR skillnad på hur effektiv intercoolern är.
Gamla intercoolern, yttertemp troligen runt 10-15°C
Man ser att tempen stiger för varje växel och grafen nästan följer varvtalet.
Typ 14°C på 10 sekunder stiger temperaturen.
Här är en lång graf med nya Intercoolern.
Och temperaturen är nästan helt statisk egentligen.
Heat soak då givaren sitter i spjällhuset påverkar så att tempen stiger när jag släpper gasen.
Högsta temperaturen på 3ans växel på full belastning där markören står är 31°C, detta efter några kilometers gasande.
Den nya Intercoolern, eller den lägre tempen snarare gör att jag tappat lite laddtryck.
Även om jag kör Closed loop reglering, är PID parametrarna snålt ställda, och "Orkade inte fram" helt.
Så nu finns det lite att justera på igen.
Nu kan jag dessutom knyta upp fler tabeller mot min Anytrim ingång "Flexifuel vredet"
Så nu ser det ut såhär.
Crank PW, Mer "choke" när man startar
Req fuel, Flyttar hela bränsletabellen.
Spark trim, Flyttar hela tändtabellen.
Boost target, Ändrar laddtrycket.
Blackadder, Tack.
Kan och kan, inte jag, då behöver man mer än ett medelbetyg i matte A från gymnasiet.
Långt efter skolan fattade jag att det var Huvudräkning som var problemet, och att man med Batterihjärna (miniräknare) eller Excel kan komma långt.
Men praktiska tester har ju alltid vart intressant.
Inspirerad av Oljetråden. (Lite repris för er som sett videon innan)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=94260
Passade jag på att testa min gamla motorolja, mot tre nya.
Och jag tycker att den gamla oljan iallafall på viskositeten känns bra.
Sked "2" och "4" är alltså samma olja.
https://youtu.be/kKhD5AEo8r0
Bilen är nu även provkörd med ny Firmware i mitt VEMS 1.2.38 och nya Intercoolern på plats.
Tyvärr blir inte dessa båda grafer exakt jämförbara, men man ser att det är STOR skillnad på hur effektiv intercoolern är.
Gamla intercoolern, yttertemp troligen runt 10-15°C
Man ser att tempen stiger för varje växel och grafen nästan följer varvtalet.
Typ 14°C på 10 sekunder stiger temperaturen.
Här är en lång graf med nya Intercoolern.
Och temperaturen är nästan helt statisk egentligen.
Heat soak då givaren sitter i spjällhuset påverkar så att tempen stiger när jag släpper gasen.
Högsta temperaturen på 3ans växel på full belastning där markören står är 31°C, detta efter några kilometers gasande.
Den nya Intercoolern, eller den lägre tempen snarare gör att jag tappat lite laddtryck.
Även om jag kör Closed loop reglering, är PID parametrarna snålt ställda, och "Orkade inte fram" helt.
Så nu finns det lite att justera på igen.
Nu kan jag dessutom knyta upp fler tabeller mot min Anytrim ingång "Flexifuel vredet"
Så nu ser det ut såhär.
Crank PW, Mer "choke" när man startar
Req fuel, Flyttar hela bränsletabellen.
Spark trim, Flyttar hela tändtabellen.
Boost target, Ändrar laddtrycket.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Snyggt det blev med nya intercoolern(a)
Kul mätning på tryckfallet också. Och att du verifierar funktionen genom att kolla insugstempen... Enkla metoder som gör att man lär sig sjukt mycket mer om prylarna man jobbar med.
Dammsugartestet ger nog en indikation bättre/sämre map. tryckfall men det finns risk att din dammsugares verkningsgrad inte är särskilt linjär så det kanske inte är så stor skillnad i verkligheten.
Vore kul att göra samma prov på typ spjällhus och insug för att jämföra mot intercoolerns tryckfall
Är nyfiken på modden av sprutet. Är det bara att få in signalen i sprutet eller vill du styra mot hjulspinn? Momentebegränsa på lägre växlar?
Kul mätning på tryckfallet också. Och att du verifierar funktionen genom att kolla insugstempen... Enkla metoder som gör att man lär sig sjukt mycket mer om prylarna man jobbar med.
Dammsugartestet ger nog en indikation bättre/sämre map. tryckfall men det finns risk att din dammsugares verkningsgrad inte är särskilt linjär så det kanske inte är så stor skillnad i verkligheten.
Vore kul att göra samma prov på typ spjällhus och insug för att jämföra mot intercoolerns tryckfall
Är nyfiken på modden av sprutet. Är det bara att få in signalen i sprutet eller vill du styra mot hjulspinn? Momentebegränsa på lägre växlar?
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hej Daniel.
Sjukt inplanerad av ditt bygge måste jag säga.
En nyfiken fundering... hur är karaktären på motorn.?
Jag håller själv på att bygga en 242 med t6:a fast med 2 st txt aggregat. Vill ju inte ha för stor turboknuff utan mer karaktären av en stor motor men ändå bra med effekt o knuff ...
Vh Stephan.
Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Sjukt inplanerad av ditt bygge måste jag säga.
En nyfiken fundering... hur är karaktären på motorn.?
Jag håller själv på att bygga en 242 med t6:a fast med 2 st txt aggregat. Vill ju inte ha för stor turboknuff utan mer karaktären av en stor motor men ändå bra med effekt o knuff ...
Vh Stephan.
Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Imponerad ska det vara
Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tackar !
Första och största anledningen att Mattias hade hemma boxen var faktiskt att byta nån liten svart chip pryl för att kunna köra senaste frimware.
Insåg att det vart komplicerat, och överlät jobbet till Mattias.
Wheelspeed ingången, beställdes lixom på köpet.
Och precis dom funktionerna du nämner är ju intressanta, men det står inte riktigt på 1 plats just nu.
Stephan,
Karaktären börjar som en modern turbodiesel sen vid 2500 Rpm. när Dieslarna tröttnar skjuter laddtrycket iväg på allvar.
Laddtrycket kommer redan från 1200-1400 varv, men då bara lite.
Ca. 0,4 vid 2500
Från 2700 kan man få vad man vågar i laddtryck, så det är en markant tröskel vid 2500 / 2700 Rpm.
Men det är mjukt reglerat via elektronisk laddtrycks reglering, som dessutom är beroende av utslaget på gaspedalen.
Pga. väldigt snäll kamaxel ger den max effekt vid 5500 Rpm.
Första och största anledningen att Mattias hade hemma boxen var faktiskt att byta nån liten svart chip pryl för att kunna köra senaste frimware.
Insåg att det vart komplicerat, och överlät jobbet till Mattias.
Wheelspeed ingången, beställdes lixom på köpet.
Och precis dom funktionerna du nämner är ju intressanta, men det står inte riktigt på 1 plats just nu.
Stephan,
Karaktären börjar som en modern turbodiesel sen vid 2500 Rpm. när Dieslarna tröttnar skjuter laddtrycket iväg på allvar.
Laddtrycket kommer redan från 1200-1400 varv, men då bara lite.
Ca. 0,4 vid 2500
Från 2700 kan man få vad man vågar i laddtryck, så det är en markant tröskel vid 2500 / 2700 Rpm.
Men det är mjukt reglerat via elektronisk laddtrycks reglering, som dessutom är beroende av utslaget på gaspedalen.
Pga. väldigt snäll kamaxel ger den max effekt vid 5500 Rpm.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ok tack
Låter ungefär som jag vill ha det med andra ord.
Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk
Låter ungefär som jag vill ha det med andra ord.
Skickat från min ASUS_Z016D via Tapatalk