BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Mini bilträff

Marieholms bruk, i onsdags

Ingen jätte träff kanske 40 tal bilar, men många ovanliga och fina bilar.
Hög medelålder på besökarna, vissa pensionärer drog nog ner medelåldern :wink:

Bild

Bild

Bonus bilder inifrån smedjan, som lades ner 1950, och nu är någon form av museum och bygdegårds verksamhet.


Batterierna vart helt slut i kameran, så det var som förr i tiden.
Man fick välja noga och fundera igenom varje bild, innan "Filmrullen" skulle ta slut. :hihi:

Bild

Bild

Bild



Och jag kan inte låta bli att lägga upp lite ifrån igår kväll.

Filip, http://tuneitmotorsport.se/ kallade samman till en spontan grillkväll.

Och där var det finbesök trots att vi bara var 5 pers, hade vi fått ihop en hel bilutställning, med allt ifrån Audi URQuattro till AC Cobra.
På plats vart dock "bara" min 528a och Marcus misstänkt fräscha 240.

(Tyvärr risiga mobil bilder)

Bild

Bild









Original fanatiker, sitt still i båten !

Bild


Marcus har fantastisk finish på sina byggen !

https://www.garaget.org/?car=377824


Och vem vet, nästa grillkväll kanske Per har med sin lilla SAAB ? :shock: !!

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Laptopen och mitt VEMS har skapat kontakt med varandra igen, väldigt länge sedan.

Jag vart nyfiken hur nya placeringen av luftfiltren verkade.

Bild

Hade en termometer placerad mellan filtren. (Ej på bild)

Bild

Så fort man kommer över 30-40 km/h hade jag ca. 20° vid filtren, och det vart 17° ute idag. :thumbright:
Så där är ca. 30-40° kallare än i motorutrymmet, eftersom det är öppet framåt mot lyktorna.


Jaha i riktiga Loggade siffror då ? va VA !

2011 års setup Gamla turbo aggregat GT17, halvdant luftfilter, gamla Intercoolern 300x400mm

2016 års setup Mitsubishi TD04 18T halvdant luftfiltret gamla intercoolern.

Jag har klippt å klistrat för att det ska vara lättare att överblicka.
Samtliga snapshot är markerade vid 5000 Rpm. 3ans växel.

Bild

Och så tillhörande grafer.

GT 17 setupen vart kompressorerna mer i utkanten av verkningsgraden, kanske även turbo bytet sänkte tempen något lite.
Och dessutom sjönk ju avgastrycket markant.
Som ni ser stiger tempen för varje sekund / växel man gasar.

Bild

Och så då 2019 setupen som det ser ut nu.
Första grafen riktigt elakt test, hade bilen parkerad och avstängd ett par minuter tills MAT givaren visade 46° i insugningsröret.
Sen start och 1an / 2an / 3an. direkt.
Sista grafen mer normalt, och jämförbart med kurvorna från föregående år.

0,9 Bars laddtryck är väl kanske inte så mycket, men 23° är bara 6° över ytter temperaturen. 8)

Bild

Motorn har hela tiden varit mycket spikkänslig, och det har på inget sätt gått över.
Tändningen ligger som ni ser nästan helt likt, på alla grafer.

Däremot har ett annat värde ändrats en hel del, Consumption l/h får man in luft får man in bränsle... :wink:

Bild

Finns lite diffar här och var.
Lambda och tryck, samt andra spridare på 2011 setupen.
Men har man 789 logg filer :doh: får man ju använda dom till något :mrgreen:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Lite händer med 635an.

Besiktigade häromdan, vilket gick fint
Co Halt 0,64 HC 62 Detta med en hel del Etanol i tanke, dock ej fullt ut e85.

Besiktningsmannnen höll upp min USB - RS232 adapter, och frågade "Är det i denna du stoppar tillbaka alla hästkrafter" :roll:

Jag gjorde en liten förbättring trodde jag, genom att limma i vofflat? Skumplast vid Kupé fläkten.
Utanför bild fixade jag även lite med listerna som tätar emot huven.

Bild

Och sen satte jag även en (Biltema) aluminiserad ljudämpningsmatta på torpedens övre del.

Bild

J_Ä_V_L_A_R att jag inte gjort detta innan !

Stor skillnad på ljudet i kupén, ventil slamret (mek lyftare) är helt borta.
Men framförallt på att kupéfläkten nu blåser typ 10-15 grader kallare luft :!:


Så 528an.
Mer och mer tid verkar den där bilen ta (få?)

Termostatbyte, det hjälpte inte att värma skruven, jag fick borra bort den, men det blev ju en snygg bild.

Bild

Nya fina skruvar, och en bättre begagnad luftskruv.
Ja hela termostaten vart också begagnad. (Tempmätaren visar lite fel, men felet verkar inte vart på termostaten)

Bild

Under några dagar på semestern stod 528an ute, och fick fågelskit och pollen på sig.
Jag spolade väck det värsta och tänkte inte mer på det. (råkade ta en bild på eländet, när jag testade ett gammalt kamera objektiv)

Bild

Fy tusan det skulle jag inte gjort, tydligen har vi väldigt hårt vatten, och ett par dagar i solen etsade stora djupa märken i lacken av vattnet.

Bild

Så djupa märken att man kunde känna kanten med nageln.
Motorhuv taklucka baklucka, vart riktigt illa, gamla originallacken på taket klarade sig lite bättre.
Här nedan bakluckan som vart värst.

Bild

Jag började med att tvätta bilen med vatten och citronsyra, vilket lossade upp alla rester som satt kvar.
Sen fick jag ta till både Weissbier och polermaskin, för att mäkta med detta.
Det blev en riktigt lång kväll i garaget !

ALLA öl ska öppnas med min gamla m30 avgasventil, dom smakar bättre då :wink:

Bild

Nåja, bilen blev väl egentligen ännu blankare, då den fick två omgångar med roterade polermaskin.
Och en omgång med min oscillerande polermaskin, och en ny omgång med vax.

En dimmig sen kväll efter att solen gått ned.

Bild

Liten uppdatering av utrustningen också.

För många år sedan typ. 2005 plockade jag en Yttertemp mätare i en e28 på skroten. (När det fortfarande fanns e28or kvar)
Men missade att den hade en annan ram för montaget, så den gick inte att sätta in i bilen.

Nu långt senare hittar jag en ram på eBay och köper en ny tempgivare på BMW.

Bild

Eftersom jag inte fått med hela kablaget, vart det lite funderande för att få transplantationen att funka rent elektriskt.

Bild

Men skam den som ger sig, det blev liv i min "nya" mätare, dock saknas nog en "Plong" halkvarning men det kan kvitta.
Alldeles för dyrt blev det, men min inre gubbe är sjukt nöjd med en original mätare.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av freddan302 »

Flera år sedan jag loggade in här på forumet!
Riktigt kul att se dom gamla trådarna/bilarna hålls vid liv! :)
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Bert-Ola »

Skumplasten vid Kupéfläkten verkar som en bra idé att kopiera.
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
kymi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: ons apr 08, 2009 11:48 pm
Ort: Kristianstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av kymi »

Åå vad glad jag blev av att se den gamle NMT-luren :-) Hade en likadan för "100 år sedan"

Åldern måste göra nått med smaken,gillade aldrig E28-orna ,när de fanns överallt.Nu bara älskar jag formerna på dem :-)

Härligt med dina uppdateringar,särskilt när det rör sig på detaljnivå,kämpa på med dina storverk
Andreas Nilsson
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att ni gillart, och att en del gamla läsare tittar in.

Bert-Ola

Den ljud skillnaden (motorrums slammer) man alltid fått när man öppnar friskluftblåset i mitten, försvann helt.
Överväger att kolla om det går att göra på e28an också faktiskt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av David Herbertsson »

Alltid kul att läsa dina uppdateringar Daniel. Det uppgraderas och optimeras hela tiden på bilarna, kul att få följa med på den resan :thumbright:
Snyggt och välbyggt.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Bert-Ola »

Daniel-635 skrev:Kul att ni gillart, och att en del gamla läsare tittar in.
Man måste ju hålla koll, kan ju finnas någon idé man kan sno. :hihi:
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av dundersmurfen »

Ja tycker det är fantastiskt kul att du behåller bilarna och förfinar dom och använder dom. Många i detta intresset bygger som galningar och säljer nästan direkt det är klart och det är synd att dom inte får njuta av sin möda. Väldigt kul att du behåller dom och njuter av dom
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Dundersmurfen, tackar !

Två helger, två entusiastbilar, två träffar. = Bildbonanza

31/8 Sportvagnsträffen nu nytt för i år i Ulricehamn
På plats med 528an på finbils parkeringen.


Bild

Bild

Lite andra åk, från Ulricehamn.

Första årsmodellen av Aero 16

Bild

Välbyggd ! 740

Bild

Bild

Och 245a där ägaren har smak för det Italienska, och då menar jag inte nödvändigtvis Pizza, Espresso och Gelato :!:
OZ Racing tillverkade MSW hjul, riktigt ovanliga rariteter !

Bild

Och en Nardi träratt, nice !
Men ser inte kepsen på instrumentbrädan lite Brittisk ut ?

Bild

Höjdpunkten för dagen var nog ändå när denna Bentley rullade in, GRYMT kul när folk kör med sådana här vagnar !

Bild

Mycket instrument och prylar, tre spakar på ratten.
Bränsle blandning, Förtändning och handgas.
Längst till vänster, mekanisk klocka, "Eight Days" gångtid, klockan visar 3 sneglar på mitt armbandsur Hmm. kl 16 aha, Brittisk tid inställd :hihi:

Bild


Idag Lördag 7/9

Kinds motor veteraner, Veteranträff
Roligt med sådana här små veteranträffar mitt ute i ingenstans, blandningen på fordon blir B R E D :wink:
Många gubbar som kommer fram å pratar.

På plats med 635an, för er med hökögon, ja jag har mina "gamla" MSW - OZ Racing fälgar på, omväxling förnöjer. (Liknande som Volvon ovan)

Bild

Bild

Här är någon som blåser staten på skattemedel.
Skattebefriad Amazon, med en Merca 220 Turbodiesel från 1997 :hihi:

Bild

En spark anpassad för ett liv i södra Sverige

Bild

Härligt patinerad Scooter.

Bild

Hur mycket detta egentligen är en gammal EPA det vet jag inte, men gammalt är de mesta.

Bild

Grunkan / Burken på torpedväggen verkar vara någon form av vakuum driven bränslepump, skönt att slippa handpumpa :wink:
Rad sidventil sexa, sitter ett Volvo emblem i nosen.

Bild


Det är märkligt, nu för tiden är det Pekskärmar och Autopilot biltillverkarna jobbar på.
Förr monterade man Sökarlampor.

Bild

Jag är nöjd om det lyser rakt fram, och jag får köra själv.
Pekskärmarna kan dom stoppa upp i...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Steve »

Jag vet att jag borde skämmas, men jag skulle verkligen vilja ha en sån där Saab 900.. Och gärna med en Toppola på :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Saab 900 tycker jag inte du behöver skämmas över, men Toppolan är en udda böjelse. :hihi:

Om vi ändå erkänner tveksamma begär, skulle jag gilla en gammal -50 -70 tals scooter. (Som den ovan, eller Lambretta / Vespa inte noga)

Men jag borde nog renovera min gamla Suzuki K50 innan jag köper fler grejor....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Kanske inte är topp intressant, men bilderna är ju ändå tagna.

Nya bruksbilen har tre fått fula extraljus, men hellre tre extraljus i fronten än ett vildsvin.
Lätt avtagbara till vårkanten.

Nummerplåten nedflyttad för kunna staga ljusen genom grillen.

Bild

Svårt att montera på moderna bilar, allt är ju bara mjukplast, och frigolit.
Men många fästpunkter, och ett par M6 gängstänger rakt upp emot huvlåsen blev bra till slut.

Bild

Moderna bilar verkar ju "enligt internet" inte tåla extraljus, så här är en Optokopplare installerad, dumt att chansa.
Så signalen ifrån Gul + Brun kabel till Xenon bländaren är påskarvad till optokopplaren.
Den drar endast 4 micro ampere, så bilens elektronik kan omöjligt "märka" inkopplingen.

Optokopplaren manövrerar sen reläet, som vanligt.
Röd pil optokopplare, grön pil relä, skarven till vänster i bild.

Bild


528an

Jag har haft vibrationer ifrån framvagnen, och balanserat om hjulen, även om det vart bättre, blev det inte 100%

Efter trippel kontroll av framdäcken, visade det sig att ena hjulet hade en bromsplatta, men ändå borde det inte vara så känsligt.
Dock hittade jag att styrarmen till paralellstaget vart väldigt mjuk i sin gummibussning, så jag beställde en ny styrarm.

Och hem kommer denna Lemförder arm, tillverkad av någon trött maskinoperatör i Turkiet.

Bild

Mitt ögonmått säger att den är utanför toleransen, och jag tjurar ihop och bussar om den gamla armen istället.

Pressar i plastbussningar i den gamla armen, och borrar efter de vart in pressade.

Bild

Svarvar en hylsa som ger ganska hård passning, för att styva upp lagringen maximalt.
Här nedan monterat, och lackat.

Bild

Avsevärt bättre, nu är nästan alla vibrationer borta, men jag har en till felkälla, bakhjuls lagren...

Lagren är bytta och har bara gått typ 200mil men dom vart glappa ifrån början, fel tillverkning även där.
Trist när man köpt dom för flera år sedan, ännu mer trist att dom är så jobbiga att byta, då de är pressade in i bärarmarna bak.

Nåja ett vinter projekt, nya SKF lager ligger på hyllan här hemma.
Tråkigt att många delar har så oerhört låg kvalitet till äldre bilar, det är svårt att veta vilka fabrikat som funkar, och priset berättar inte alltid hela sanningen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

6 minuter film, en liten tur med både 528an och 635an.

https://www.youtube.com/watch?v=xuBbKnc6AVg

Gott ljud från ca. 4:20, man hör till och med Hålborrade skivorna när jag bromsar lite hårdare, och lite pys och fnys även inne i bilen.
Och ännu mer Turbo ljud ifrån 4:45 (Rätt hög volym där)

Bakifrån filmningen hänger mikrofonen i en toppluva klämd i bagageluckan, sådär 40cm ifrån utblåsen på båda bilarna.
Inne i Kupén använder jag faktiskt bara inbyggda mikrofonen i system kameran. (Sony A7 mkII)
Kameran monterad på stativ, fast surrat i stolen/bilen, med bildstabiliseringen påslagen.
(Om nu någon vart nyfiken)

Det sjuka är ändå ljudet på framåt filmningen, Ljudet vid Luftfiltren är sjukt högt.
Jag fick minska volymen med 75% i redigeringen, och ändå är är den delen av filmen högre i volym.
Så jag tror att ljudvolymen är högre vid luftfiltren än utblåset.

Det vart inte konstigt att jag fick ljud / värme isolera "Luftburken.
Mikrofonen låg på botten här nere, invirad i toppluvan.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar