BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag tackar för fina kommentarer.
Eftersom bilen har utvecklats en hel del känns det som att även utseendet behöver uppdateras lite.
Fronten i glasfiber är ju en som jag gjort för många år sedan.
Originalet.
Min nuvarande front under tillverkning (Bild från 2005)
En avgjutning av originalet, här isär kapat breddat och sänkt.
Förändring på utseendet blir 15mm lägre och ca. 35mm längre.
Jag har bockat hydraulrör som kommer utgöra det nya nedre hörnet.
Detta ska spacklas och kanske delvis lackeras, sen ska äntligen fronten gjutas av på riktigt.
Bonusbild på pärlan när jag köpte den i April 2003.
Även om den ser risig ut på bilden, kan jag säga att den var ännu sämre.
Eftersom bilen har utvecklats en hel del känns det som att även utseendet behöver uppdateras lite.
Fronten i glasfiber är ju en som jag gjort för många år sedan.
Originalet.
Min nuvarande front under tillverkning (Bild från 2005)
En avgjutning av originalet, här isär kapat breddat och sänkt.
Förändring på utseendet blir 15mm lägre och ca. 35mm längre.
Jag har bockat hydraulrör som kommer utgöra det nya nedre hörnet.
Detta ska spacklas och kanske delvis lackeras, sen ska äntligen fronten gjutas av på riktigt.
Bonusbild på pärlan när jag köpte den i April 2003.
Även om den ser risig ut på bilden, kan jag säga att den var ännu sämre.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kommer bli snyggt med uppdateringarna på fronten, förstärker hajnosen ännu mer
Men har ni inga farthinder i småland? Det är ju ganska långt överhäng redan original på dom här bilarna.
Men har ni inga farthinder i småland? Det är ju ganska långt överhäng redan original på dom här bilarna.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Frontspoilern kommer bli grym!
Om du vill gjuta 2st så köper jag gärna en av dig!
Om du vill gjuta 2st så köper jag gärna en av dig!
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul att ni tror på fronten.
Nuvarande har vart så diskret att ingen fattar att den är ombyggd, så jag tänjer lite till.
Jodå vi har farthinder även i Småland
Tidigare har det inte tagit i på farthinder, men däremot under bilen på både bilprovningen och i ett par parkerings garage.
Så nu kommer det väl ta i precis överallt istället
Nuvarande har vart så diskret att ingen fattar att den är ombyggd, så jag tänjer lite till.
Jodå vi har farthinder även i Småland
Tidigare har det inte tagit i på farthinder, men däremot under bilen på både bilprovningen och i ett par parkerings garage.
Så nu kommer det väl ta i precis överallt istället
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Min 320d - 10 med m chassi slår i när man kör över bromsrullarna på Bilprovningen...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Arbetet går vidare med fronten.
Plåtarna är svetsade i Hydraulrören, och jag har spacklat ihop det nya, med den gamla fronten.
Jag har satt aluminium tejp mellan, så rent teoretiskt ska det gå att riva bort allt detta, och den gamla fronten finns kvar där under.
Ha och äta kakan ni vet...
Här har jag även lagt på lite slipgrund.
Det är några linjer som behöver rätas upp, så någon spackling till behövs säkert.
Plåtarna är svetsade i Hydraulrören, och jag har spacklat ihop det nya, med den gamla fronten.
Jag har satt aluminium tejp mellan, så rent teoretiskt ska det gå att riva bort allt detta, och den gamla fronten finns kvar där under.
Ha och äta kakan ni vet...
Här har jag även lagt på lite slipgrund.
Det är några linjer som behöver rätas upp, så någon spackling till behövs säkert.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Blir riktigt tjusigt det där
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tackar, Förberedelserna inför avgjutning fortsätter.
Då det är svårt att se hur former och linjer ser ut, lackade jag frontens nederdel i 2K lack.
Dessutom minskar det risken för problem vid avgjutningen, tex. att någon enkomponents grundfärg reagerar med gelcoat eller liknande.
Undersidan har fått en ny kant. (Masonit, plywood, smältlim och spackel.)
Gamla undersidan struntar jag i att gjuta av, det hade blivit onödigt komplicerat.
Men jag kommer plasta in den gamla undersidan på den nya fronten.
Jag vill ju inte gå miste om mina fina hemma designade "Downforce" kanaler.
Luftintag och andra hål har blivit tätade med masonit.
Ovanpå masoniten är det sen tejpat med Aluminium tejp, för att det ska släppa bra vid gjutningen.
Och så en liten Teaser från Testmontaget på bilen.
Då det är svårt att se hur former och linjer ser ut, lackade jag frontens nederdel i 2K lack.
Dessutom minskar det risken för problem vid avgjutningen, tex. att någon enkomponents grundfärg reagerar med gelcoat eller liknande.
Undersidan har fått en ny kant. (Masonit, plywood, smältlim och spackel.)
Gamla undersidan struntar jag i att gjuta av, det hade blivit onödigt komplicerat.
Men jag kommer plasta in den gamla undersidan på den nya fronten.
Jag vill ju inte gå miste om mina fina hemma designade "Downforce" kanaler.
Luftintag och andra hål har blivit tätade med masonit.
Ovanpå masoniten är det sen tejpat med Aluminium tejp, för att det ska släppa bra vid gjutningen.
Och så en liten Teaser från Testmontaget på bilen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Form och funktion, något av det svåraste som finns att kombinera...
BMW hade inte gjort det bättre!
Snyggt jobbat!
BMW hade inte gjort det bättre!
Snyggt jobbat!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tackar Toni,
Drivknutar...
Efter mången spenderad timme på interwebs, och mail till 6-7 olika firmor fick jag napp i Nederländerna.
Dock hade dom bara 2 i lager.
Autoteilemann.de i Tyskland lovade dock att dom kunder ordna, bara jag betalade lokal frakt i Tyskland också.
En lång lång mail konversation tog sakta form, för att reda ut adresser, frakter och PayPal konton.
Och olika kryptiska länkar till en kundkorg i deras som vägrade fungera.
När jag sen uppgav VIN numret på bilen ville dom inte längre leverera, för att dom menade på att jag ville beställa fel modell.
Fler mail och bilder skickades, och jag lyckades övertala den lite tveksamma säljaren på att det var rätt modell.
Men det är väl bra att dem är noggranna, och villiga att lägga den extra tiden på en kund.
371 Euro och 4 dagar senare dyker rätt knutar upp, ÄNTLIGEN !!
Och nu är dem monterade, imponerande tajt / jämn passform i splinesen!!
GKN Löbro knutar samma som original.
Värt att tillägga, BMW säljer ej lösa knutar utan bara kompletta drivaxlar för ca. 5500:- st.
Mekonomen har lösa knutar för 1295:- st.
Det verkar som att bara GKN knutar passar mina drivaxlar, de två olika modellerna som SKF har passar inte, fel antal splines, och/eller fel bredd.
Tillbaka till fronten, gjutning förbereds, flänsar byggs.
Drivknutar...
Efter mången spenderad timme på interwebs, och mail till 6-7 olika firmor fick jag napp i Nederländerna.
Dock hade dom bara 2 i lager.
Autoteilemann.de i Tyskland lovade dock att dom kunder ordna, bara jag betalade lokal frakt i Tyskland också.
En lång lång mail konversation tog sakta form, för att reda ut adresser, frakter och PayPal konton.
Och olika kryptiska länkar till en kundkorg i deras som vägrade fungera.
När jag sen uppgav VIN numret på bilen ville dom inte längre leverera, för att dom menade på att jag ville beställa fel modell.
Fler mail och bilder skickades, och jag lyckades övertala den lite tveksamma säljaren på att det var rätt modell.
Men det är väl bra att dem är noggranna, och villiga att lägga den extra tiden på en kund.
371 Euro och 4 dagar senare dyker rätt knutar upp, ÄNTLIGEN !!
Och nu är dem monterade, imponerande tajt / jämn passform i splinesen!!
GKN Löbro knutar samma som original.
Värt att tillägga, BMW säljer ej lösa knutar utan bara kompletta drivaxlar för ca. 5500:- st.
Mekonomen har lösa knutar för 1295:- st.
Det verkar som att bara GKN knutar passar mina drivaxlar, de två olika modellerna som SKF har passar inte, fel antal splines, och/eller fel bredd.
Tillbaka till fronten, gjutning förbereds, flänsar byggs.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Stora delen på gjutformen är färdig. (Tror jag är bäst att tillägga, med tanke på dagens resultat.)
Båda de bakre formhalvorna skulle lamineras idag, men det gick inte precis som jag önskade.
Jag jagade några envisa luftbubblor i första lamineringen mot gelcoaten, och råkade trycka lite hårt med rollern så gelcoaten lossnade.
Hoppas att den bakre delen av formen går relativt lätt att lossa, och att stora formen inte kommer ur läge.
Ett steg fram och tre bakåt, minst.
Båda de bakre formhalvorna skulle lamineras idag, men det gick inte precis som jag önskade.
Jag jagade några envisa luftbubblor i första lamineringen mot gelcoaten, och råkade trycka lite hårt med rollern så gelcoaten lossnade.
Hoppas att den bakre delen av formen går relativt lätt att lossa, och att stora formen inte kommer ur läge.
Ett steg fram och tre bakåt, minst.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det går att göra mycket kul i glasfiber, men det är ett helsike att jobba med, speciellt för mig som alltid lyckas slabba ner allting.
Bra jobbat
Bra jobbat
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja möjligheterna med glasfiber är oändliga, tyvärr även antalet fallgropar
Nu är båda bakre formbitarna färdiga också.
Och ikväll delade jag isär formen från pluggen, gick bättre än väntat faktiskt.
Allt vart isär på kanske 15 minuter.
Jag har dragits med lite Gelcoat problem hela vägen, även att det har skrynklat sig.
Trots noggrann blandning, över 24 timmar härdtid och ganska tjockt första lager.
Jag misstänker dock att med låg temp typ +8 på natten i garaget, kanske 1-1,5% härdare är i lägsta laget.
Syns lite skrynkel på denna bilden, och har väl i samma omfattning på 3-4 ställen till.
I alla härd / väntetider som uppstår, vid plast arbete har jag gjort en ny växellådsbalk.
Gamla växellådskuddarna vart dåliga, nu blev det nya, men raka i modellen.
Original vinklade kuddar verkade kosta närmare 600:- styck.
Balken är nu monterad med 4 skruvar i karossen, innan satt det bara med två.
Och på ena sidan vart spåret kraftigt deformerat, så det satt nästan löst i karossen.
Fästet består av 17 plåtbitar om någon undrar
Nu är båda bakre formbitarna färdiga också.
Och ikväll delade jag isär formen från pluggen, gick bättre än väntat faktiskt.
Allt vart isär på kanske 15 minuter.
Jag har dragits med lite Gelcoat problem hela vägen, även att det har skrynklat sig.
Trots noggrann blandning, över 24 timmar härdtid och ganska tjockt första lager.
Jag misstänker dock att med låg temp typ +8 på natten i garaget, kanske 1-1,5% härdare är i lägsta laget.
Syns lite skrynkel på denna bilden, och har väl i samma omfattning på 3-4 ställen till.
I alla härd / väntetider som uppstår, vid plast arbete har jag gjort en ny växellådsbalk.
Gamla växellådskuddarna vart dåliga, nu blev det nya, men raka i modellen.
Original vinklade kuddar verkade kosta närmare 600:- styck.
Balken är nu monterad med 4 skruvar i karossen, innan satt det bara med två.
Och på ena sidan vart spåret kraftigt deformerat, så det satt nästan löst i karossen.
Fästet består av 17 plåtbitar om någon undrar
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Snygg växellådsbalk, lite orginalstuk på den!
Lurigt det där med skrynkel i plasten,vi har råkat ut för det där några gånger när vi gjutit till rallycrossbilen. Tror det var en framskärm vi skulle gjuta den gången,lade upp skärmen lite anorlunda den gången för att det var trångt i garaget,tror den lutade lite och inte låg helt plant,och den gången blev det inget skrynkel där det tidigare blev det!
Lurigt det där med skrynkel i plasten,vi har råkat ut för det där några gånger när vi gjutit till rallycrossbilen. Tror det var en framskärm vi skulle gjuta den gången,lade upp skärmen lite anorlunda den gången för att det var trångt i garaget,tror den lutade lite och inte låg helt plant,och den gången blev det inget skrynkel där det tidigare blev det!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.