BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag tackar för fina kommentarer.

Eftersom bilen har utvecklats en hel del känns det som att även utseendet behöver uppdateras lite.
Fronten i glasfiber är ju en som jag gjort för många år sedan.

Originalet.

Bild

Min nuvarande front under tillverkning (Bild från 2005)
En avgjutning av originalet, här isär kapat breddat och sänkt.

Bild

Förändring på utseendet blir 15mm lägre och ca. 35mm längre.
Jag har bockat hydraulrör som kommer utgöra det nya nedre hörnet.

Bild

Bild

Detta ska spacklas och kanske delvis lackeras, sen ska äntligen fronten gjutas av på riktigt.

Bonusbild på pärlan när jag köpte den i April 2003.
Även om den ser risig ut på bilden, kan jag säga att den var ännu sämre. :)

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av stefanfloden »

Kommer bli snyggt med uppdateringarna på fronten, förstärker hajnosen ännu mer :thumbright:
Men har ni inga farthinder i småland? :wink: Det är ju ganska långt överhäng redan original på dom här bilarna.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av bmw02touring »

Frontspoilern kommer bli grym!
Om du vill gjuta 2st så köper jag gärna en av dig! :D
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att ni tror på fronten.

Nuvarande har vart så diskret att ingen fattar att den är ombyggd, så jag tänjer lite till.

Jodå vi har farthinder även i Småland :wink:
Tidigare har det inte tagit i på farthinder, men däremot under bilen på både bilprovningen och i ett par parkerings garage.

Så nu kommer det väl ta i precis överallt istället :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av The »

Min 320d - 10 med m chassi slår i när man kör över bromsrullarna på Bilprovningen...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Arbetet går vidare med fronten.

Plåtarna är svetsade i Hydraulrören, och jag har spacklat ihop det nya, med den gamla fronten.
Jag har satt aluminium tejp mellan, så rent teoretiskt ska det gå att riva bort allt detta, och den gamla fronten finns kvar där under.
Ha och äta kakan ni vet...

Bild

Här har jag även lagt på lite slipgrund.

Bild

Det är några linjer som behöver rätas upp, så någon spackling till behövs säkert.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av bmw02touring »

:D :D :thumbright: :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Jannek »

Blir riktigt tjusigt det där :thumbright:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar, Förberedelserna inför avgjutning fortsätter.

Då det är svårt att se hur former och linjer ser ut, lackade jag frontens nederdel i 2K lack.
Dessutom minskar det risken för problem vid avgjutningen, tex. att någon enkomponents grundfärg reagerar med gelcoat eller liknande.

Undersidan har fått en ny kant. (Masonit, plywood, smältlim och spackel.)
Gamla undersidan struntar jag i att gjuta av, det hade blivit onödigt komplicerat.
Men jag kommer plasta in den gamla undersidan på den nya fronten.
Jag vill ju inte gå miste om mina fina hemma designade "Downforce" kanaler. :wink:

Bild

Luftintag och andra hål har blivit tätade med masonit.

Bild

Ovanpå masoniten är det sen tejpat med Aluminium tejp, för att det ska släppa bra vid gjutningen.

Bild

Och så en liten Teaser från Testmontaget på bilen.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Toni »

Form och funktion, något av det svåraste som finns att kombinera...
BMW hade inte gjort det bättre!
Snyggt jobbat!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar Toni,

Drivknutar...

Efter mången spenderad timme på interwebs, och mail till 6-7 olika firmor fick jag napp i Nederländerna.
Dock hade dom bara 2 i lager. :(


Autoteilemann.de i Tyskland lovade dock att dom kunder ordna, bara jag betalade lokal frakt i Tyskland också.

En lång lång mail konversation tog sakta form, för att reda ut adresser, frakter och PayPal konton.
Och olika kryptiska länkar till en kundkorg i deras som vägrade fungera.
När jag sen uppgav VIN numret på bilen ville dom inte längre leverera, för att dom menade på att jag ville beställa fel modell.
Fler mail och bilder skickades, och jag lyckades övertala den lite tveksamma säljaren på att det var rätt modell.

Men det är väl bra att dem är noggranna, och villiga att lägga den extra tiden på en kund.

371 Euro och 4 dagar senare dyker rätt knutar upp, ÄNTLIGEN !!

Bild

Och nu är dem monterade, imponerande tajt / jämn passform i splinesen!!
GKN Löbro knutar samma som original.

Bild

Värt att tillägga, BMW säljer ej lösa knutar utan bara kompletta drivaxlar för ca. 5500:- st.
Mekonomen har lösa knutar för 1295:- st.
Det verkar som att bara GKN knutar passar mina drivaxlar, de två olika modellerna som SKF har passar inte, fel antal splines, och/eller fel bredd.




Tillbaka till fronten, gjutning förbereds, flänsar byggs.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Stora delen på gjutformen är färdig. (Tror jag är bäst att tillägga, med tanke på dagens resultat.)

Bild

Bild

Båda de bakre formhalvorna skulle lamineras idag, men det gick inte precis som jag önskade.
Jag jagade några envisa luftbubblor i första lamineringen mot gelcoaten, och råkade trycka lite hårt med rollern så gelcoaten lossnade.

Hoppas att den bakre delen av formen går relativt lätt att lossa, och att stora formen inte kommer ur läge.



Ett steg fram och tre bakåt, minst. :puke:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Performance_seeker »

Det går att göra mycket kul i glasfiber, men det är ett helsike att jobba med, speciellt för mig som alltid lyckas slabba ner allting.
Bra jobbat :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja möjligheterna med glasfiber är oändliga, tyvärr även antalet fallgropar :hihi:

Nu är båda bakre formbitarna färdiga också.

Bild

Och ikväll delade jag isär formen från pluggen, gick bättre än väntat faktiskt.
Allt vart isär på kanske 15 minuter.

Bild

Jag har dragits med lite Gelcoat problem hela vägen, även att det har skrynklat sig.
Trots noggrann blandning, över 24 timmar härdtid och ganska tjockt första lager.
Jag misstänker dock att med låg temp typ +8 på natten i garaget, kanske 1-1,5% härdare är i lägsta laget.
Syns lite skrynkel på denna bilden, och har väl i samma omfattning på 3-4 ställen till.

Bild

I alla härd / väntetider som uppstår, vid plast arbete har jag gjort en ny växellådsbalk.
Gamla växellådskuddarna vart dåliga, nu blev det nya, men raka i modellen.
Original vinklade kuddar verkade kosta närmare 600:- styck.

Bild

Balken är nu monterad med 4 skruvar i karossen, innan satt det bara med två.
Och på ena sidan vart spåret kraftigt deformerat, så det satt nästan löst i karossen.

Bild

Fästet består av 17 plåtbitar om någon undrar :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Love »

Snygg växellådsbalk, lite orginalstuk på den!

Lurigt det där med skrynkel i plasten,vi har råkat ut för det där några gånger när vi gjutit till rallycrossbilen. Tror det var en framskärm vi skulle gjuta den gången,lade upp skärmen lite anorlunda den gången för att det var trångt i garaget,tror den lutade lite och inte låg helt plant,och den gången blev det inget skrynkel där det tidigare blev det!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Skriv svar