Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 7:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1491 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: ons mar 01, 2017 10:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 303
Ort: Kisa
Vilket arbete[THUMBS UP SIGN] har följt dej sen början och man kan se en viss förändring ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: tor mar 02, 2017 8:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Inlägg: 458
Ort: SÄLEN
Riktigt kul att se snyggt jobb, kul när man behåller bilen och förbättrar hela tiden och inte säljer direkt//Erik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: ons mar 08, 2017 8:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Well, här kör vi igen.

Nästan allt slipades helt plåtrent, och sen slipgrundades bilen femtioelva gånger.
Här kan man även ana min första BMW en e36 325 1992 i den mycket udda färgen Glaciär blå.

Bild

Det mesta lackades löst, både enklare och nödvändigt om man har trångt.
Här ser man även min 528a i bakgrunden, fortfarande bruksbil då.

Bild

Bild

Vatten på golvet, byggplast och fläkt som blåser ut genom fönstret.
Hmm, varför verkar det ligga en m535 kjol på golvet ?
Kan jag ha kollat passformen från en e28a på 635an ?

Bild

Första försöket blev inget vidare, så här är den nedmattad igen.

Bild

Lacken färdig, 528an verkar ha lånat ut batteriet :wink:

Bild

Och hur inredningen såg ut innan jag bytte till svart skinn.

Bild

EDIT:

Glömde ju den här bilden jag snubblade på.
Den säger en hel del om kvalitén på bilen tidigare, hur brukar ni laga avgassystem ?

Man kommer rätt långt med lite avgasbandage och en rullad plåtbit.
Sen tar man ett par alldeles för stora avgasklammer, och drar åt för kung och fosterland. :hihi:
Självklart ska ju gängorna peka neråt så de tar i när man passerar farthinder. :wink:


Bild

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: lör apr 01, 2017 12:01 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Lite uppdateringar blir det även inför denna säsong.

Min VEMS box är hos Mattias på lite uppdatering :thumbright:
Detta för att jag ska kunna köra med de senaste Firmware plural ? Firmwareserna.



Efter att ha räknat en del och tittat på kompressor diagram så inser jag att jag hamnar i röda ringen, då behövs mer kylning.

Bild


Idag, 400x300x76 cellpaket.

Bild



Ganska mycket plats kvar, och plats vad ska man med det till egentligen.
Det är väl bättre att fylla med prylar, detta är ju inget Feng shui bygge.




Har precis lagt en beställning på nya Intercoolers.
Japp, det där med plural igen.

Bild

Så nu blir det dubbla Intercoolers, och förhoppningsvis går sista spiken i kistan på mina spiknings tendenser.

Förhoppningen är att sänka insugningstempen med ca. 100°C och att detta kommer öka effekten motsvarande.
Ni vet tumregeln som står i den gamla GIK-Turbo handboken om att 100°C sänkning ger ca. 100Hk på veven.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: lör apr 01, 2017 8:28 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 179
Ort: Göteborg
Kul med lite vår-uppdatering. Varför nöja sig med 2st intercoolare? Nu har du beställt 2 så du har 3 totalt ;)

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: sön apr 02, 2017 3:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ja, ett litet april skämt smög sig in igår, men mycket av inlägget är sant.

Planen är att göra Intercoolern så stor det bara går.
Hur mycket effekt det finns att hämta återstår att se.

Detta genom att svetsa ihop två intercoolers så cellpaketet blir 450mm brett, och över 450mm högt. (Kunde inte hitta färdiga cellpaket på 450x450 i rimliga prisnivåer)

Ser man till arean på 40x30=1200 cm2
Jämfört med 45x45=2025 cm2

Så blir ju intercoolern ordentligt mycket större.
Och eftersom den även blir högre, bör den ge mindre mottryck även att den är större.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: sön apr 02, 2017 3:46 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Inlägg: 58
Ort: karlstad
Tänkte väl att det lät lite väl i förra inlägget :wink:
Jag fick plats med 600x300x76 (1800cm2). Hade nog gått att klämma in 100 tjockt också.
Men 450x450 blir ju snäppet större. Borde det inte gå att få in 100tjockt cellpaket som du har det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: mån apr 03, 2017 7:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kanske skulle gå även med en 100 tjock, men jag tror det hade blivit överdrift, dom blir ju väldigt tunga.

Tjockleken är ju det "sämsta sättet" att öka storleken på en Intercooler på en gatbil. (i min åsikt)
De sista mm, längst bak får ju ej så kall luft vid körning.

Men det är många parametrar att se till faktiskt.

Även vikten spelar ju in på kortare belastningar.
Där är en 100mm tjock effektiv förutsatt att man kan hålla hela intercoolern kall.
För dragracing borde 100 tjock och bakplacerad vattenkylare vara bra. (Så värme läckaget framåt är begränsat.)

Jag har haft 50-60°C i insugstemp "i slutet på treans växel" och med grafen tydligt ökande även på Fyran.
Hoppas att kunna plocka ner det 10°C helst 20°C

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: mån apr 03, 2017 7:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8907
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kan du öka luftcirkulationen ut ur motorrummet?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: tis apr 04, 2017 7:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jag har vänt och vridit på luftning ur motorutrymmet.
Men jag får jobba vidare med att täta framåt istället.
Så att all luft tvingas igenom kylarpaketet.

Jag misstänker att ett enkelt "hål" ut i hjulhuset smutsar ner väldigt mycket, om ens tryckskillnaden till hjulhuset är på rätt håll.


Fick hem mina intercoolers idag, och kollade lite på skarvningen.
Inte absolut självklart hur man ska göra, någon som svetsat ihop två cellpaket ? (På höjden)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: ons apr 05, 2017 5:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Inlägg: 59
Ort: Umeå - Västansjö
Läst din tråd länge och ständigt imponerad av din kvalitet i byggandet, men vet inte om jag kommenterat tidigare :)

Enklast måste väl vara att bygga ihop galvarna på cellpaketen med varandra? Hur du nu ska göra, om du bygger om befintliga sidor (hela den delen som övergår från tryckrör till cellpaket) eller gör helt nya, så borde det väl vara enklast att få tätt och få plats att svetsa genom att skarva ihop övre och nedre cellpaket i insida gavel och få det tätt innan man bygger in allt med sidorna :)

Kanske svårt att förstå utan bild eller nån form av ritning :lol:

Eller vad handlade funderingarna kring skarvningen om?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: ons apr 05, 2017 9:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
jag har både kapat isär och skarvat ihop både vattenkylare och ic paket av diverse modeller, aldrig vart några konstigheter vad jag kan minnas, är väll bara svetsa på?? eller lägg upp nån bild med vad du menar, kanske enklare?

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: ons apr 05, 2017 10:09 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5115
Ort: Lykksällä
Gissar att problemet är att svetsa sidan som är mot cellpaketet om man ställer två gavlar på varann, typ.
Enklast är väl kanske att kapa bort en större glugg på dom andra väggarna för att komma åt att svetsa, och sen svetsa igen den gluggen

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: tor apr 06, 2017 11:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
I min värld är det ju tydligt hur jag menar :roll:

Jag kommer behöva ställa cellpaketen på varandra, och byta / göra om tankarna, och därmed använda 1,5 av de intercoolrarna jag beställt.

Typ såhär behöver cellpaketen skarvas. (lånade bilder)

Bild

Skarven löser sig nog när tankarna är bortkapade på cellpaketen.

Här verkar vara en annan som skarvat ihop, liknande, man ser skarven lite lite i mitten.
Dessutom med en guide som styr luften inne i tanken.

Bild

Och det är nog en bra idé att ha någon fena / guide till luften kanske.
Samma intercooler utan guide, där går luften i en simulering baklänges.

Bild

Intressant läsning.

http://forums.hybridz.org/topic/65163-i ... d-testing/

Och man reagerar ju när man kollar in denna F1 intercooler, boxformade kantiga tankar som på "Kina Intercoolers" är nog enklare än bra.

Bild

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW 635 Bi-Turbo
InläggPostat: tor apr 06, 2017 11:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Ja alltså man kommer ju alltid se att den är skarvad, man brukar ju få rensa bort en del av kylflänsarna oxå, men trodde du menade mer funtionsmässigt än utseendet.

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1491 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Caddyman, nkro och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010