BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: mån mar 10, 2008 8:53 pm
Ort: Lit/Östersund

.

Inlägg av Jocke E »

Huvva vad den såg ut i början :| men de vart riktigt fin i röd tycker jag. när ska motorn i?
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Herrejävlar vad du isolerar! :shock:
Klart att man skall upprätthålla glidarkänslan i bilen :hihi:
Själv funderar jag på att isolera med de mattor som man sett på Discovery (American hotrods, overhaulin). Ser ut att vara behändiga att jobba med. Säkert svindyra dock.

Lycka till!

/Hakke
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jocke E skrev:
Huvva vad den såg ut i början :| men de vart riktigt fin i röd tycker jag. när ska motorn i?
Köper man den billigaste 635an man kan hitta dessutom på den 1 April får man väl skylla sig själv antar jag :doh:

Ang motorn , Ska försöka sikta på nu till helgen men , det lär ju inte lyckas.....
Tidssheman är ju till för att spräckas .
Det är mycket små pill som inte syns men lätt tar massa tid


hakno skrev:
Herrejävlar vad du isolerar! :shock:
Klart att man skall upprätthålla glidarkänslan i bilen :hihi:
Själv funderar jag på att isolera med de mattor som man sett på Discovery (American hotrods, overhaulin). Ser ut att vara behändiga att jobba med. Säkert svindyra dock.

Lycka till!

/Hakke
När bilen har full inredning och baksäte så varför spara nåt kilo isolering
1550 eller 1555 kilo vem bryr sig , tyst bil är trevligare att använda
Avgasljud räknas inte som störande :hihi:

Även om min troligen bara kommer fisa lite.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Jo, jag funderar i samma banor. Därav min fråga om "USA" mattorna.

Sedan är det en annan sak att man borde kunna skala av en 20kg isolering på sig själv också... :hihi:

/Hakke
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

hakno skrev:Jo, jag funderar i samma banor. Därav min fråga om "USA" mattorna.

Sedan är det en annan sak att man borde kunna skala av en 20kg isolering på sig själv också... :hihi:

/Hakke
Haha , ja man ska ju bara ha isolering där den gör nytta :)

PS , I morrn ska motorn i ( tror jag )
Om det inte uppstår komplikationer med patienten :evil:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
rle
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre apr 18, 2008 3:29 pm
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av rle »

Men huvaaa vilket jobb du lägger ner!!

Faan du kan få ta över min M535i när du är klar med din 635a då!!

Riktigt najs!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

rle skrev:Men huvaaa vilket jobb du lägger ner!!

Faan du kan få ta över min M535i när du är klar med din 635a då!!

Riktigt najs!
Tackar !

Jo du jag har min egen 528 och en kompis m535 och ta till om jag känner att jag helt plötsligt har för många timmar över = glor på TV

Nu är min motor i :)

Först på rull in under

Bild

sen fick den hänga i lite spännband under tiden som framaxelbalken sattes dit

Bild

Jag var lite orolig att all min isolering skulle ta i motorn....
Men det vart ju lika gott om plats som vanligt :doh:
Lite knepigt att lossa shacklen i bakre lyftöglan....

Bild

Och nu ser det ur så här :)

Bild

Allt har rullat på utan missöden , och nu är det en massa små pill , sitter ju en hel del prylar under huven på dessa åk :hihi:
Allt som monteras ska ju vara rengjort polerat eller lackat...... så tid tar det .

Hmm , finns nackdelar med att uppdatera tråden samtidigt som man lagar mat , för jag har visst glömt att salta pastan :doh: men det är tidseffektivt :wink: och tid är ju bristvara.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Vad är det för färg du sprutat insug och ventilkåpa med. Är det vanlig bilfärg måntro. Anledningen till jag frågar är att jag tänkte lacka mina fälgar i nån liknande nyans.

Och BTW, jag vet att jag har skrivit det förut men fasen vad syggt det blir :thumbright:.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ser snyggt ut som vanligt :thumbright:
Brukar också surfa när jag lagar mat..
Blir inte alltid jättebra :roll:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Herman

Japp Färgen är vanlig billack .

BMW Diamant svart nr 181 och Två komponent klarlack .

J Björk

Klart vi måste visa kvinnorna vår simultankapacitet :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

I Torsdags var jag ledig , skulle besiktiga min lilla 316 , och sen ha stoor mek med 635an , det blev väl sådär.....
Min 316 gick igenom , "bra att veta , Brusten bakfjäder höger" så det kunde ju vart värre
Men jag kände mig så krasslig på morgonen så efter besiktningen gick jag och la mig och sov till kl: 11:15 , på den stora mek dagen , inte bra :doh:

Sen har allt gått lite på halv fart , lite blev det gjort i torsdags men inte som jag hade planerat

Nu är jag dock igång igen nästan på helfart .

Har gjort lite dekaler , typskylten är faktiskt ritad i autocad men dom andra i Visio , och sen printade i laser skrivare och laminerade i ett självhäftande laminat , inget märkvärdigt men blev väldigt nöjd faktiskt
Det är det lilla som gör det.....

Bild

Bild

Monteringen av alla prylar rullar på i långsam takt , som ni se är det gott om plats även på denna sida av motorn
:doh:

Bild

Bild

Hela motorkabelhärvan är nu på plats , och nästan alla vanliga kylslangar
Kvar är hela turbo installationen , och alla kylare mm ......

Jag har i nuläget monterat 35 slangklammer jag tippar att det sitter över 50 st på hela paketet när allt är färdigt , smått sanslöst faktiskt :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Sådana där detaljer gör ju så jäkla mycket, blir ju väldigt bra :thumbright:
Förstår att du tar paketet neråt, har just lyft 2 sådana där paket uppåt, den ena med automat.
Går liksom åt lite våld då..
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

j björk skrev:Sådana där detaljer gör ju så jäkla mycket, blir ju väldigt bra :thumbright:
Jag instämmer, farsan köpte nya dekaler på Volvo när han renoverade sin 240 polisbil till originalutförande, svart och vit sålkart 8). Det är ibland de små sakerna som gör stor skillnad.

Tack för färgkoden, ska be kompisen köpa hem lite färg nu och lacka om mina 17 tummare.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

j björk skrev:Sådana där detaljer gör ju så jäkla mycket, blir ju väldigt bra :thumbright:
Förstår att du tar paketet neråt, har just lyft 2 sådana där paket uppåt, den ena med automat.
Går liksom åt lite våld då..
Tackar

Nej att ta ett 250 kilos paket som är 140+ cm långt , uppåt på en 635a där fronten är "helsvetsad" så att man inte kan plocka bort någonting det kan inte vara lätt , man behöver ju grym takhöjd och en motorlyft klarar knappt höjden , visst bökigt nedåt också men lättare.....



Söndagens arbete bestod i att montera kabelhärva och lite kylare .
Framvagn och kardan sitter också på plats , en städning i garaget blev det också , nu ligger alla verktyg i vagnen och inte överallt utom i vagnen :doh:

Eftersom det inte gör sig på bild , så kommer det lite gammla istället.....

Så här ser batteri infästningen ut , reservhjuls baljan är sänkt eller "förlängd" nedåt ca 50mm .
Batteriet står under/inne i reservhjulet
Spännremmarna sitter fast skruvade så att man kan dra fast reservhjulet i dom .

Bild

Mina fram bromsar är ju bytta från 282x25 mm till 325x25 mm
Skivorna kommer från BMW e46 330 ( kostar ca 600:- st på BMW )
Oken är 635ans std ok , något "uppslipade" för att matcha 325mm skivan
Dom sitter sen skruvade i en adapter som flyttar ut oket .

Här på bilden med en bbs split fälg , troligen enda 16 tums fälgen som är tillräckligt rymlig . ( nu har jag dock 17" )

Bild
Bild

Eftersom tråden har fyllt 100 inlägg och 10000 träffar :shock:
så festar vi till det med lite gammla riktigt goa bilder.......

Bild

Bild

Bild



Och så kronan på verket



Bild

Mumma




Ära och rikedom till den som gissar rätt på vad det är för bil man skymtar till vänster i första bilden...... :twisted:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

De flesta rören och slangarna är på plats, all el är också färdig (tror jag)

Målsättningen är att allt ska vara monterat , och alla vätskor påfyllda nu i helgen...
och sen vrider man väl på nycklen ? och kollar olje tryck mm.....

I morrn måste jag dock skaffa lite mer slangklämmor mm. ( Har nu monterat 39st.....)

Dumpventil och vevhus ventilation ( det svarta 20mm röret vid tändkablarna )

Bild

Bild

Olje returer och vatten till turbona bör jag kunna montera imorrn .


Allt har faktiskt passat ganska bra och gått bra och montera . tills...

Jag skulle göra sista fästet till röret över ventilkåpan , stod och borrade i pelarborren , plåten givetvis inte fastspänd , inga handskar , anar ni ?
tjong ! plåten börjar snurra , med en liten grad på kanten......
ett hyffsat jack i mitt vänstra pekfinger , fick avsluta för idag :doh:
Plåster räckte inte denna gång fick förstärka lite med tejp :doh: tätt blev det i alla fall :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar