BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
.
Huvva vad den såg ut i början men de vart riktigt fin i röd tycker jag. när ska motorn i?
Mitt projekt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Köper man den billigaste 635an man kan hitta dessutom på den 1 April får man väl skylla sig själv antar jagJocke E skrev:
Huvva vad den såg ut i början men de vart riktigt fin i röd tycker jag. när ska motorn i?
Ang motorn , Ska försöka sikta på nu till helgen men , det lär ju inte lyckas.....
Tidssheman är ju till för att spräckas .
Det är mycket små pill som inte syns men lätt tar massa tid
När bilen har full inredning och baksäte så varför spara nåt kilo isoleringhakno skrev:
Herrejävlar vad du isolerar!
Klart att man skall upprätthålla glidarkänslan i bilen
Själv funderar jag på att isolera med de mattor som man sett på Discovery (American hotrods, overhaulin). Ser ut att vara behändiga att jobba med. Säkert svindyra dock.
Lycka till!
/Hakke
1550 eller 1555 kilo vem bryr sig , tyst bil är trevligare att använda
Avgasljud räknas inte som störande
Även om min troligen bara kommer fisa lite.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Haha , ja man ska ju bara ha isolering där den gör nyttahakno skrev:Jo, jag funderar i samma banor. Därav min fråga om "USA" mattorna.
Sedan är det en annan sak att man borde kunna skala av en 20kg isolering på sig själv också...
/Hakke
PS , I morrn ska motorn i ( tror jag )
Om det inte uppstår komplikationer med patienten
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tackar !rle skrev:Men huvaaa vilket jobb du lägger ner!!
Faan du kan få ta över min M535i när du är klar med din 635a då!!
Riktigt najs!
Jo du jag har min egen 528 och en kompis m535 och ta till om jag känner att jag helt plötsligt har för många timmar över = glor på TV
Nu är min motor i
Först på rull in under
sen fick den hänga i lite spännband under tiden som framaxelbalken sattes dit
Jag var lite orolig att all min isolering skulle ta i motorn....
Men det vart ju lika gott om plats som vanligt
Lite knepigt att lossa shacklen i bakre lyftöglan....
Och nu ser det ur så här
Allt har rullat på utan missöden , och nu är det en massa små pill , sitter ju en hel del prylar under huven på dessa åk
Allt som monteras ska ju vara rengjort polerat eller lackat...... så tid tar det .
Hmm , finns nackdelar med att uppdatera tråden samtidigt som man lagar mat , för jag har visst glömt att salta pastan men det är tidseffektivt och tid är ju bristvara.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Ser snyggt ut som vanligt
Brukar också surfa när jag lagar mat..
Blir inte alltid jättebra
Brukar också surfa när jag lagar mat..
Blir inte alltid jättebra
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Herman
Japp Färgen är vanlig billack .
BMW Diamant svart nr 181 och Två komponent klarlack .
J Björk
Klart vi måste visa kvinnorna vår simultankapacitet
Japp Färgen är vanlig billack .
BMW Diamant svart nr 181 och Två komponent klarlack .
J Björk
Klart vi måste visa kvinnorna vår simultankapacitet
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
I Torsdags var jag ledig , skulle besiktiga min lilla 316 , och sen ha stoor mek med 635an , det blev väl sådär.....
Min 316 gick igenom , "bra att veta , Brusten bakfjäder höger" så det kunde ju vart värre
Men jag kände mig så krasslig på morgonen så efter besiktningen gick jag och la mig och sov till kl: 11:15 , på den stora mek dagen , inte bra
Sen har allt gått lite på halv fart , lite blev det gjort i torsdags men inte som jag hade planerat
Nu är jag dock igång igen nästan på helfart .
Har gjort lite dekaler , typskylten är faktiskt ritad i autocad men dom andra i Visio , och sen printade i laser skrivare och laminerade i ett självhäftande laminat , inget märkvärdigt men blev väldigt nöjd faktiskt
Det är det lilla som gör det.....
Monteringen av alla prylar rullar på i långsam takt , som ni se är det gott om plats även på denna sida av motorn
Hela motorkabelhärvan är nu på plats , och nästan alla vanliga kylslangar
Kvar är hela turbo installationen , och alla kylare mm ......
Jag har i nuläget monterat 35 slangklammer jag tippar att det sitter över 50 st på hela paketet när allt är färdigt , smått sanslöst faktiskt
Min 316 gick igenom , "bra att veta , Brusten bakfjäder höger" så det kunde ju vart värre
Men jag kände mig så krasslig på morgonen så efter besiktningen gick jag och la mig och sov till kl: 11:15 , på den stora mek dagen , inte bra
Sen har allt gått lite på halv fart , lite blev det gjort i torsdags men inte som jag hade planerat
Nu är jag dock igång igen nästan på helfart .
Har gjort lite dekaler , typskylten är faktiskt ritad i autocad men dom andra i Visio , och sen printade i laser skrivare och laminerade i ett självhäftande laminat , inget märkvärdigt men blev väldigt nöjd faktiskt
Det är det lilla som gör det.....
Monteringen av alla prylar rullar på i långsam takt , som ni se är det gott om plats även på denna sida av motorn
Hela motorkabelhärvan är nu på plats , och nästan alla vanliga kylslangar
Kvar är hela turbo installationen , och alla kylare mm ......
Jag har i nuläget monterat 35 slangklammer jag tippar att det sitter över 50 st på hela paketet när allt är färdigt , smått sanslöst faktiskt
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Sådana där detaljer gör ju så jäkla mycket, blir ju väldigt bra
Förstår att du tar paketet neråt, har just lyft 2 sådana där paket uppåt, den ena med automat.
Går liksom åt lite våld då..
Förstår att du tar paketet neråt, har just lyft 2 sådana där paket uppåt, den ena med automat.
Går liksom åt lite våld då..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jag instämmer, farsan köpte nya dekaler på Volvo när han renoverade sin 240 polisbil till originalutförande, svart och vit sålkart . Det är ibland de små sakerna som gör stor skillnad.j björk skrev:Sådana där detaljer gör ju så jäkla mycket, blir ju väldigt bra
Tack för färgkoden, ska be kompisen köpa hem lite färg nu och lacka om mina 17 tummare.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tackarj björk skrev:Sådana där detaljer gör ju så jäkla mycket, blir ju väldigt bra
Förstår att du tar paketet neråt, har just lyft 2 sådana där paket uppåt, den ena med automat.
Går liksom åt lite våld då..
Nej att ta ett 250 kilos paket som är 140+ cm långt , uppåt på en 635a där fronten är "helsvetsad" så att man inte kan plocka bort någonting det kan inte vara lätt , man behöver ju grym takhöjd och en motorlyft klarar knappt höjden , visst bökigt nedåt också men lättare.....
Söndagens arbete bestod i att montera kabelhärva och lite kylare .
Framvagn och kardan sitter också på plats , en städning i garaget blev det också , nu ligger alla verktyg i vagnen och inte överallt utom i vagnen
Eftersom det inte gör sig på bild , så kommer det lite gammla istället.....
Så här ser batteri infästningen ut , reservhjuls baljan är sänkt eller "förlängd" nedåt ca 50mm .
Batteriet står under/inne i reservhjulet
Spännremmarna sitter fast skruvade så att man kan dra fast reservhjulet i dom .
Mina fram bromsar är ju bytta från 282x25 mm till 325x25 mm
Skivorna kommer från BMW e46 330 ( kostar ca 600:- st på BMW )
Oken är 635ans std ok , något "uppslipade" för att matcha 325mm skivan
Dom sitter sen skruvade i en adapter som flyttar ut oket .
Här på bilden med en bbs split fälg , troligen enda 16 tums fälgen som är tillräckligt rymlig . ( nu har jag dock 17" )
Eftersom tråden har fyllt 100 inlägg och 10000 träffar
så festar vi till det med lite gammla riktigt goa bilder.......
Och så kronan på verket
Mumma
Ära och rikedom till den som gissar rätt på vad det är för bil man skymtar till vänster i första bilden......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
De flesta rören och slangarna är på plats, all el är också färdig (tror jag)
Målsättningen är att allt ska vara monterat , och alla vätskor påfyllda nu i helgen...
och sen vrider man väl på nycklen ? och kollar olje tryck mm.....
I morrn måste jag dock skaffa lite mer slangklämmor mm. ( Har nu monterat 39st.....)
Dumpventil och vevhus ventilation ( det svarta 20mm röret vid tändkablarna )
Olje returer och vatten till turbona bör jag kunna montera imorrn .
Allt har faktiskt passat ganska bra och gått bra och montera . tills...
Jag skulle göra sista fästet till röret över ventilkåpan , stod och borrade i pelarborren , plåten givetvis inte fastspänd , inga handskar , anar ni ?
tjong ! plåten börjar snurra , med en liten grad på kanten......
ett hyffsat jack i mitt vänstra pekfinger , fick avsluta för idag
Plåster räckte inte denna gång fick förstärka lite med tejp tätt blev det i alla fall
Målsättningen är att allt ska vara monterat , och alla vätskor påfyllda nu i helgen...
och sen vrider man väl på nycklen ? och kollar olje tryck mm.....
I morrn måste jag dock skaffa lite mer slangklämmor mm. ( Har nu monterat 39st.....)
Dumpventil och vevhus ventilation ( det svarta 20mm röret vid tändkablarna )
Olje returer och vatten till turbona bör jag kunna montera imorrn .
Allt har faktiskt passat ganska bra och gått bra och montera . tills...
Jag skulle göra sista fästet till röret över ventilkåpan , stod och borrade i pelarborren , plåten givetvis inte fastspänd , inga handskar , anar ni ?
tjong ! plåten börjar snurra , med en liten grad på kanten......
ett hyffsat jack i mitt vänstra pekfinger , fick avsluta för idag
Plåster räckte inte denna gång fick förstärka lite med tejp tätt blev det i alla fall
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo