BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Suttit i ett par dagar under maskintiden på jobbet o läst/ögnat igenom tråden.
Gillar både tråden o bilen, fantastiskt jobb du lägger ner ser bra ut och väldigt genomtänkt :)

Har blivit helt övertygad om att åka vems i min 142a nu :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Spiidfriik »

Min lackerare säger att röd färg mörknar lite av solljuset de första månaderna.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Klabbe Persson skrev:Suttit i ett par dagar under maskintiden på jobbet o läst/ögnat igenom tråden.
Gillar både tråden o bilen, fantastiskt jobb du lägger ner ser bra ut och väldigt genomtänkt :)

Har blivit helt övertygad om att åka vems i min 142a nu :)

Den gillar vi Klabbe du ska åka Vems :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, jag har bara bra att säga om Vems sprutet som sådant.

Dokumentationen på internet är lite svårnavigerad om man är novis.
Ibland hittar man något intressant att läsa, för att 20 sekunder senare inse att det är från 2010, och inte längre gäller.
Dock är ju hjälptexter och sådant i Vemstune riktigt bra numera.

635an har gått med Vems sedan 2009 och kanske 2500 mil, och 100% problem fritt vad det gäller hårdvaran.
Inga trigger störningar eller andra stör problem.

Lite misständningar på låg last i början pga. förväxlade kablar till spridarna.
Som vart felkopplat ända tills jag skulle köra med Kamsynk, och då blev det riktigt illa :hihi:

Rätt kopplat kan jag dock rekommendera kamsynk, även om man som jag kör med Wastefire.
På låg last vill jag påstå att motorn går mjukare.




På Söndag 22/5 är det utställningsdags på Tjolöholmsslott, vart där 2013 senast, så nu är det väl dags igen.

http://www.tjolöholmclassicmotor.se/

Forumet verkar inte stödja länkar med Ö i, så ni får klistra in den manuellt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av fugazi »

Tjolöholmclassicmotor
Funkar ju hur bra som helst! :hey:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Bara det att du länkade till fel sida :wink:

Jag får inte ö att funka i länken även om jag gör så flashig länk som du gör.

Men mina datakunskaper började rampa neråt sen jag slutade använda Dos 6.22, då vart man kung med xcopy och deltree :hihi:

Äh man kan ju alltid göra såhär. :mrgreen:

Tjolöholm classic motor
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av E24 »

Den där fronten blev ju tjusig!
Om du får för dig att tillverka flera så kan jag ev köpa en av dig! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Lite bilder från Tjolöholm.

Min bil med huven öppen som brukligt.

Bild

Ett par m635 eller M6or, ovanligt många 635or på träffen totalt räknade jag in 9 st, varav 4st. röda, jädra dussinbil.
Kan faktiskt varit den mest representerade modellen på hela träffen, om man inte räknar alla Ford Mustang som en modell.
Inte en enda BMW e28 :(

Bild

En av träffens höjdpunkter Jonas tolkningar av Bmw´s Artcar bilar.

Bild

En fantastisk replica / Hommage av BMW 3,0 Csl Art Car.
Byggd på en e34 M5 3,6 bottenplatta, med en Rotrex kompressormatad S38.
Grymt bygge som snart är helt färdigt.

Hela e9 karossen är alltså på lyft på en e34, och all breddning mm. är gjord i plåt.

Bredvid står förra bygget en e21 på en e36 coupé platta.

Grymma byggen, som snart borde synas mer i media.
Bilsport missade ni att denna bilen vart utställd på er egen mässa i Elmia ? :confused: :doh:

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Magoo »

Går båda Jonas?! bilar genom SBP eller är det rena utställningsbilar?
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Den ena, med e21 karossen är registrerad som Amatörbyggt fordon.
Med en helt standard 2,5 liters M50.

E9 3,0 CSL bilen är inte färdig helt ännu, men planen är att den ska bli registrerad.
Och inte bara en "show bil".

Här finns lite bilder på första bilen.
http://www.jartmotors.com/galleriet/



Ang. glasfiber fronten, det är ju inte omöjligt att tillverka flera.
Själv är jag inte tillräckligt erfaren eller snabb på att jobba med glasfiber för att det ska vara intressant.

Men jag skulle kunna fixa till lite små skador i formen, och leja bort tillverkningen.
Är ni ett par stycken som skulle vara intresserade ?
Svårt att sia om pris i förväg, men över 3000 och under 7000 gissar jag.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Inte mycket att rapportera egentligen, men jag skriver lite ändå.

Har tankat E85 ett par gånger nu, och testat vidare med lite "Flexifuel trix"

Startar ganska snabbt, men det har ju vart högsommar varmt !
Höjningen på 3,5° på tändtabellen verkar bra :hey: på hög belastning, men är lite ryckig och bråkig under 2000 Rpm.

Förbrukningen är hög tycker jag, på teoretiskt bränsle E73 tog bilen 1,22
Vilket blir typ 1,4 med ren E85.
1,05 på bensin känns bättre, men är väl egentligen "lika illa".
Detta på helt vanlig ganska lugn landsvägskörning.


Vid ombyggnationen för ett par år sedan från Garrett GT17 och trånga grenrör.
Till nuvarande setup med långa fina pipor och Mitsu 18T snurror sköt förbrukningen iväg rejält.

Kan inte riktigt förklara det, men avgastempen steg med ca. 100° på landsvägs körning och förbrukningen gick upp med över 1 dl/mil

Jag misstänker att det har med grenrörs längden att göra ?
Ombyggnaden gav ju bra med effekt, men det skulle vara intressant att veta varför förbrukning och avgastemp steg.



Lite sidospår, jag hittade en hemsida som har potential att bli stor.

https://www.car.info/

Vart ett par fina bilder när jag rullade in på utställningen till Tjolöholm.

https://www.car.info/sv-se/bmw/6-series ... 9273/spots
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har spenderat senaste timmen med att fylla i ett formulär, på hur och vad som är gjort med 635an.

Varför undrar ni, jo Bilsport har vart och gjort ett litet reportage.
Så framöver blir man lite småkändis i 15 minuter.

Bild

Om ni inte står ut att vänta, och allt fungerar som det ska, kan ni även se bilen IRL på Halmstad sports car event.
Nu på lördag 23 juli 10:00 - 17:00

http://www.halmstadsportscarevent.se/

Men, ge er.
Okej underhållning direkt ?

Gammal skåpmat.
http://www.garaget.org/video/37771

Ny presentation av bilen, med mig som "Programledare"
https://www.youtube.com/watch?v=tCPbLXBm7r8

Fy tusan vad svårt det var att göra denna enkla video, måååånga "tagningar"
Och vad konstigt det är att prata själv och sedan sitta och lyssna, hmm... man är kanske inte någon vlogger.

Jag gjorde denna inför utställningen på Tjolöholm och satte Videoadressen som en QR-Code på bilen.
Tyckte idéen föll platt, och att ingen alls kollade.
Men dagen efter hade 95 sett videon, och nu över 200.
Frågan är hur många som använde QR-Coden ?

Över och ut för denna gången.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Micke K »

Trevlig med reportage då syns vi på lördag ska med dit.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av gsi_dalarna »

Underbar bil och bra gjord film!


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av stefanfloden »

Grattis till reportaget :thumbright:
Skriv svar