BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

snyggt bygge :thumbright:

när är provkörning planerad?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Provkörning ? , tja när våren kommer ?

Nja vi får se , är en bilutställning på Tjolöholmsslott den 25 maj tills dess skulle jag gärna ha den klar och lite utprovad då det är iallafall 10-15 mil dit

När våren kommer brukar putsdåren vakna till liv...... :twisted:


Nu har jag gjort ett nytt motorfäste , behövs för BMW satt motorn längre bak i e34 karossen och därför tagit bort en del fästen i blocket :doh:

Bild

Olje returerna är påbörjade

Bild

Olje returen vid bakre turbon kommer väldigt nära hjälpstyrarmen.....

Bild



Egentligen kommer väl allt nära något annat på denna installation , gott om plats är de ont om....

Men va fasen , man får väl skylla sig själv :evil:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Det blev olje kylare framför/under Intercoolern .

Bild

Det är en Beg. Saab 9000 , med omsvetsade anslutningar .

Rören blir tigsvetsade ihop med kopplingar från Swedol


Bild


Jaa , man är väl lite BMW samlare

Det är en 528 -87 som står o väntar på att bli använd igen.....

Den har gått 21´000 mil och är i ett bra bruksskick. behöver bara lite kärlek sen kan den rulla igen :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Efter att ha stirrat som en ekorre på amfetamin i garaget hela dagen , har jag rensat nästan alla grejor ur motor utrymmet .

Och motor/vxl , står på golvet .

Bild



Bild


Nu ska motor utrymmet lackas rött , alla tryckrör ska lackas , olja och vatten rör till turbona ska krökas till , + allt annat som tillkommer

Koppling ska också fixas på nåt sätt..... blir nog 2,8 svänghjul med 765 platta och std. lammell

Och så ska jag sova MYCKET.......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

hahah fan va ja garvade när ja läste din notis om navmuttern
de e fan sjukt va de jävlarna kan sitta


fint bygge men e de inte lite små agg ?
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

BMW_pelaren^^ skrev:hahah fan va ja garvade när ja läste din notis om navmuttern
de e fan sjukt va de jävlarna kan sitta


fint bygge men e de inte lite små agg ?
Måste nog få inflika att detsamma gäller m50in, får ta de lugnt så man inte drar av veven :hihi:
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

ja kan trösta dig med att de är samma på m20 å m21 diesel med =)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

BMW_pelaren^^ skrev:fint bygge men e de inte lite små agg ?
Ah.. jag överslagsräknade lite, kolla ett inlägg från mig på första sidan av tråden. Tror det fungerar jättebra som steg 1 på den här motorn. Den kommer dra som ett lokomotiv från 2500-3000 varv. :)
Kanske ingen topp-effektsdröm men ska man bara ladda 0.5 som mest så fungerar det nog.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Daniel-635 skrev: Nja vi får se , är en bilutställning på Tjolöholmsslott den 25 maj tills dess skulle jag gärna ha den klar och lite utprovad då det är iallafall 10-15 mil dit
tycker jag låter bra då jag oxå funderar på att dra dit o kika :)

så det är bara sätta fart nu ;)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

jo de blir ju så =) sen trötnar man å sen e de kört =)
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 15, 2007 7:06 pm

Inlägg av brorsan »

Helvete vilken härlig bil! Snygg jobbat! :thumbright:
brorsan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jaa nog tusan sitter de där muttrarna.....

Ang. turbona , joo visst är dom små , för små ? .

Jag hoppas på tidigt laddtryck och är nöjd om effekten slutligen hammnar på 350 Hk..... 400 är väl tveksamt om dom klarar på denna motor .

Större aggregat är svårt att få plats med om man ska ha dubbla :doh:

Mattias , ang lokomotiv det är ju de den är :hihi: 1550 Kg :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

fins ju agg som e lika stora men flödar mer men då kostar de en slant
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Svårt att komma undan kompressor-inducern ändå..

Men jag har ett förslag: Kör med lite laddtrycksstyrning mot varv, så du har högre laddtryck på de varvtal där turbon fortfarande orkar med att flöda. Du skulle t.ex. kunna ha 1 bar mellan 2000-4500 utan större problem (tror jag) och sen minska laddet ner mot 0.5 bar mot varvstoppen. Lär ju bli lite däckslitage med sån vridkurva men.. :twisted:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Laddar man allt vad det orkar brukar det där med sjunkande tryck på högre varv lösa sig självt.. genom att wg:n öppnar av mottrycket.
Skriv svar