Sida 1 av 122

BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: lör jan 05, 2008 12:54 pm
av Daniel-635
Hej och välkommen till min numera ganska långa tråd.
Tyvärr är merparten av bilderna från start till sid 99 "släckta av Photobucket."
Och det kommer så förbli, men framöver kommer det ett bildspel på Youtube som blandat innehåller alla bilder.

Är det något specifikt ni skulle vara nyfikna på skicka ett PM.
Så kanske jag tar mig tid att svara.


Lite videoklipp.

Video klipp för åren 2003-2008 sammanfattar stora delar av arbetet...
http://www.garaget.org/video/qlh6sftkq2mk

Uppstart med VEMS. (2009-04)

http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... ovFJjPU4uE

Installation av Vems mm.

http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... sr206ECREc

Film med lite körning (Hösten 2009)

http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... Z3-b5fvYEQ

Film från 2010.
Fälg renovering mm.

http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... Z46Xk88U9U

Tillbaka blick till 2004.

http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... Gp0IXcHqZE

Ombyggnad till kuggstång

https://youtu.be/UCeN6G3JVNI




Bild på bilen från 2016, med senaste glasfiber fronten monterad.

Bild


Recept på bil och chassi 2017

Bmw 635 Csi 1983 om nu någon missat det...
Original var bilen utrustad med.
ABS, AC, 4xElhiss, El taklucka,"STOR" Färddator, farthållare mm.

Farthållare, vissa funktioner på Färddator, samt AC har tyvärr fått prioriteras bort till förmån för Bi-Turbo motorn.

Växellåda Original 5-Vxl Getrag 262 Med lös kåpa 0,85 Utv på 5an. (original lådan)
Koppling Enkelmassa svänghjul från 635an (6,7Kg) Sachs 765 tryckplatta och Sachs motorsport lamell.
Slutväxel Bmw e28 m535 -86 Utv. 3,07:1 och diffbroms
Stötdämpare Kortade Bilstein B8 sport dämpare med 41mm ben fram.
Kuggstång Volkswagen Polo Kuggstångsstyrning
Sänkningssats Okänt fabrikat men den är LÅG
Frambromsar 325x25 skivor från Bmw e46 330 Aluminium bromsok från e39 528
Bakbromsar 300x20mm från M5e34 med e34 Bromsok
Huvudcylinder från BMW 750 25,4mm.
Fälgar OZ-Racing Futura 8,5+10x17" 3-delade split fälgar, renoverade och lackerade av mig. (Biltemas guld sprayfärg :hihi: )
Avgassystem2x2,5" rostfritt.
Inredning Svarta sportstolar från e36 M3 -94 fram bak 635 original svart skinn och en momo Mocca ratt.


Motor

Dubbla Mitsubishi TD04 18T med 7ans raka avgashus (Volvo V70 R?)
Mahle smidda kolvar avsedda för trimmade VW Boxrar (92mm borr)
Upptagna förbrännings rum.
8,3:1 i kompression.
272 Graders kamaxel från BMW 3,0Csi
Egentillverkade grenrör 330-350mm långa
Egentillverkade tryckrör.
3" Intercooler 450x450mm cellpaket (Udda mått, tillverkad av två intercoolers)
Oljekylare från SAAB 9000 monterad via egentillverkad adapter.
Modifierad Bosch Bränsletrycksregulator (justerbar nu 3,0 bar)
Siemens Deka 870cc Spridare
Bosch 044 Huvudbränslepump.
Bosch 984 Bränslepump matar en rostfri catchtank på 3,5 liter.
Mann WK830/6 Högtrycksfilter.
Bosch Motorsport Trippelspole "Coilpack" för Wastefire tändning.
Sachs Motorsport "765" Tryckplatta, Sachs Förstärkt lamell.
Bosch Bredbandslambda kopplad till VEMS boxen.
Dubbla K&N Luftfilter.
VEMS V3 Motorstyrning
VEMS Display i Kupén för visning av "alla" motordata.
Modifierad Bmw e34 535 kabelhärva, för att passa 635an och VEMS boxen.
SAAB Magnetventil för programmerbart laddtryck.
2x2,5" Rostfritt avgassystem
Dubbla 2,5" Metalliska sportkatalysatorer med 300 Celler per tum.



SFRO registrerad med 298 Hk på pappret @0,5 bars laddtryck.











Ursprungligt första inlägg på Sävarturbo
Hej på er .
Då jag läst och kollat här en stund tänkte jag att det var dags att slänga upp en projekttråd på min 635a .

Men jag tar lite historia först .

Jag köpte bilen 2003 och då såg den ut så här
Bild

Jaaaaaa jag lyckades få upp bilden 8) tog ju bara 40 min :shock:

När jag hade börjat plocka ner bilen såg jag vad det var jag släpat hem . :evil:
Bild

Den var faktiskt körbar , trots förväxlade bromsok fram ( luftnipplarna neråt ) :thumbdown:
Och ca 3mm glappiga hjul lager , ägaren intygade att den gör 200 :shock:

Jag bytte en del plåt , allt hemknackat utom , skärmkanterna bak .
Detta var sånt jag inte tyckte dög :hihi:
Bild

Bilen hade varit besiktigad 1,5år tidigare .

Jag citerar bilprovningen i Vänersborg

1 Batteri , fastsättning bristfällig

Bra att veta

Stome sidobalk vänster yttre rostskadad .

Nästan rena papper :hihi:

Där skulle man nog kunna besiktiga en Toyota starlet med en Viper V10 och bara säga att dom gjorde en EVO de året :twisted:



Efter ca 2år i garaget så var det dags att börja köra !

Allt inkl lack är gjort hemma i garaget , har dock fått en del hjälp med fronten i Glasfiber .

Tanken med bilen är att det ska vara en modern gammal bil , med skön komfort och hyfsat drag .

INTE en dragracer ,

Bilen ser ut så här i nuläget . :lol:

Bild




Recept på motorn är följande .

M30b35 från 535 -90 , alltså kat motorn med större ventiler o insug , 211 sugmotor hästar
Delvis borttagen Squisharea i toppen , planad . ( komp sänkt från 9,0 till 8,3:1 )
Mahle / Vw kolvar ( 92mm ) med frästa ventilurtag .
Kamaxel är en 272 graders från äldre 3,0 csi ( 264 grader i motorn original )
Nya lager , vippaxlar , vippor , styrningar på avgassidan .

Turbo blir dubbla GT17 från SAAB 9/5


( Kanske inte historiens stabilaste turbo ) :wink:

Men dom är små och får plats "under" motorn .
Jag kommer att använda 535ans motronic med Lamda reglering och BMW M5 spridare ( 315hkr / 236 cc ) till början .
Jag har "justerat" Lmm och kört sugmotor såhär ca 50 mil så det är provat .


Det som är "fel" på detta recept är väl .
Ingen O-ringning :shock:
Inget eftermarknads sprut :doh:
Dubbel turbo ? med (för)högt mottryck :evil:

Jag hoppas dock att aggregaten som på SAAB sitter både på 2,0 och 2,3 upp till 185 Hk ska räcka till mig .

Effekt mål är 300-350 hk nu i början , och förhoppningsvis trevlig bruks karaktär .

Bilen väger över 1500 kg och har 3,07 i bakaxlen så bra vrid är välkommet , man vill ju gärna ha laddtryck även på 5an utan att behöva gå över 4000 rpm ( typ 200 km ) :shock:

Motorn är helt ihopskruvad och grenrör , downpipe är färdiga ska lägga upp bilder på det snart........

Kritik o kommentarer är välkommet , jag får väl försöka att motivera mina val :doh:

Postat: lör jan 05, 2008 1:24 pm
av Jckssn
Vilken förvandling :thumbright: :shock:

Underbara linjer på dom där kärrorna. Lycka till med resten :)

Postat: lör jan 05, 2008 1:25 pm
av mattias
Det är säkert upp mot 110 hk sugmotor per aggregat så det är inte så illa matchat ändå, Saab-motorn är starkare sugmotor på än så vilket gör att det inte borde bli så farligt trångt.
Sen med tanke på att det är original-Motronic du ska köra så blir du begränsad av vad tändningen är i sugmotorn så du kan ändå inte ladda speciellt mycket. Högst 0.5 bar är mitt råd, spridarna är nog lite trötta vid det laget också.

Ett tips är att klippa fullgas-kabeln från spjällägesgivaren, då går inte Motronic in med högsta förtändning på full pedal.

Kör du med bredbandslambda eller?

Postat: lör jan 05, 2008 2:33 pm
av Johnny
Oj vilken förvandling! Många timmar och säkert ett par kronor måste gått åt. Kanonfin! :thumbright:

Postat: lör jan 05, 2008 5:07 pm
av Mr Garrett
Bilderna syns inte för mig ?

Postat: lör jan 05, 2008 5:51 pm
av nitraM
Mr Garrett skrev:Bilderna syns inte för mig ?
Kan då avslöja att de e fin bil på bilderna :lol:

Postat: lör jan 05, 2008 5:53 pm
av mattias
Du måste nog gått in på garaget-sidan för att se bilderna senare i tråden (cache).

Postat: sön jan 06, 2008 7:13 pm
av Zkunk
Som sagt de BMW modellerna är så sjukt fräna :thumbright: (fast E30 är nästan lika fräna :wink: )
Ska bli skoj o kolla vad du har hittat på med motorn, så... när kommer det nya bilder :P ?

Hoppas det inte jävlas för mycket med dig, lycka till!

Postat: sön jan 06, 2008 10:05 pm
av Daniel-635
Ett tips är att klippa fullgas-kabeln från spjällägesgivaren, då går inte Motronic in med högsta förtändning på full pedal.

Kör du med bredbandslambda eller?
Intressanta tips Mattias

Om man klipper kablen , blir det inte en nackdel att man inte går ur lamda regleringen ? För det är väl så att pedal i mattan innebär fetare blandning ?

Nej ingen bredbands lamda ännu , Biltema original :doh:

Tack alla ni andra för kommentarer mm . det är kul att få input på sin output :)

Här har jag börjat med grenrören . inga 55cm direkt som man brukar se här på Sävar :shock:

Bild

Här är grenrören "portade" , blästrade och sen avspänningsglödgade

Dom fick fräsas av rejält , för dom kroknade som ruttna bananer när jag helsvetsade dom :wink:

Bild

Båda snäckorna på plats

Bild

Underifrån

Bild

Motor rummet ska också lackas nu in vinter/vår så att hela bilen blir röd

Främre agg med början till downpipe

Bild

Främre dp igen

Bild

Tryckrör från turbona

Bild

Trångt ! glad att det gick att hitta 2,25" rör :thumbright:

Bild





Nu till lite frågor :roll:

Jag har gjort om denna gamla intercooler till en "dubbel" kommer flödes arean räcka till min 3,5 liters spis ? effekt gräns är väl tänkt till ca 350hk

Den har 40 kanaler som är 2,6x26mm anslutningarna är 2,5" cellpaketen är ca 60x150x650 2st

Bild

Bild

Eller ska jag betrakta den som en stor svetsövning och hinka den i en container :shock:

Nästa fråga , jag hade tänkt att använda BMW m5 spridare

Jag köpte en omgång i tron att de var på 380cc/min :doh:

En sen kväll bestämde jag mig för en experiment 8)

Bild

Denna tja flödes provare består av jeep dunk nätagg från en PC :hihi: och en fuelrail + mina spridare och en hyffsad våg.........


När jag kör dom på 3,0 Bar i 1 min får jag ca 190 gram = ca 270 cc/min :doh:

Är det någon mer som provat så här ? eller tänker jag helt galet ? :evil:




Tur att man inte hinner utföra allt man kommer på :hihi:

Postat: mån jan 07, 2008 1:37 am
av mattias
Pedal i mattan innebär bara att den använder en annan tändning, gamla Motronic har tre olika tänd-mappar beroende på just spjälläges-kontakterna. Bränslet regleras fortfarande efter en enda bränsle-mapp som följer efter luftmängdmätaren och inget annat.
Sen är det alltså fråga om man vill ha lambda-reglering eller inte men det är här jag tycker att det är bäst att du installerar åtmistone en bredbandslambda så att du vet vad du håller på med.

Grenrören var snygga! Ingen flödeskatastrof, det är huvudsaken - sen är det inte någon våldsam effekt per cylinder du jagar heller.

Med tanke på att tvärsnittsarean av intercoolern du bygger inte ens uppnår till spjällets tvärsnittsyta och dessutom är väldigt lång så skulle jag rekommendera att lägga den åt sidan. Med det tryck du ska jobba med så behöver du ändå ingen intercooler då insugsluften kanske kommer hamna på max 60-70 grader och det är ingen katastrof på de här effektuttagen. Den lilla kylning du får kanske du tappar på att du måste få aggregaten att jobba hårdare för att trycka genom den lilla intercoolern?

Dina spridare kommer nog att ta slut väääldigt fort, men det går ju alltid prova. Kul att du orkade testa! :thumbright:

Överlag tycker jag det enda rätta är ett riktigt styrsystem till en sån här motor, det blir så otroligt mycket bättre gassvar när man får kasta luftmängdmätaren också - samtidigt som en del annat blir bättre också (programmerbar tändkurva.. ojoj).

Postat: mån jan 07, 2008 3:18 pm
av j0jje
Grym gammal beemer, riktigt hårt stuk på den där! :thumbright: Turbosystemet såg ju bra ut också, snygga svetsar på ic:n men köp ett megaskvätt större spridare å en kina ic så blir det ju kanon! :lol:

Postat: mån jan 07, 2008 8:50 pm
av Daniel-635
mmmmhhh fick ju de svar jag misstänkte....... :?

Grym gammal beemer, riktigt hårt stuk på den där! Turbosystemet såg ju bra ut också, snygga svetsar på ic:n men köp ett megaskvätt större spridare å en kina ic så blir det ju kanon! Laughing
Jojje kan du överföra önskelistan till tomten.......



Spridarna kommer från en 315hk m5 så upp till 300 borde ju funka .

Blir nog en bättre ic nu , och sen får man fisa runt på 0,4 bar -08 , köra in motorn , skaffa sig erfarenheter mm.....

Annars blir det väl att allt rasar :shock:

Spikningar som beror på hög tändning :(
För små spridare som bränner kolvarna :thumbdown:
Total härdsmälta inkl. blåst toppackning :doh:

Ang. spridar testet .

De m5 spridare jag testade är enl spec. 236cc/min jag fick 270cc/min
Testade också en del andra , bara för att kolla min metod.....

Alla mätningar visade högre flöde än angivet ca 15-20 % :?

Erfarenheter på detta någon ??


Tackar för kommentarer och tips.......

Nu ska jag ta mig i kragen och beställa lite godis....... :thumbright:

Postat: mån jan 07, 2008 9:52 pm
av John Rönnbäck
Är det inte så att spridare är specade på 85% av maxflödet då dom inte mår bra att gå på 100%?

Det var bara en teori. Inget jag har fakta på.

Postat: tis jan 08, 2008 12:00 am
av j0jje
Daniel-635 skrev:mmmmhhh fick ju de svar jag misstänkte....... :?

Grym gammal beemer, riktigt hårt stuk på den där! Turbosystemet såg ju bra ut också, snygga svetsar på ic:n men köp ett megaskvätt större spridare å en kina ic så blir det ju kanon! Laughing
Jojje kan du överföra önskelistan till tomten.......



Nu ska jag ta mig i kragen och beställa lite godis....... :thumbright:
hehe ja du skulle önskat dig det istället för andra grejjer :hihi: men du har väl hela vintern på dig? utspridda kostnader är inga kostnader :roll: , ett ms är ju inte speciellt dyrt, börja med skaffa det kanske, kör spridarna i botten och ha kul ett tag, ska du ställa upp så är det väl värre koppling som gäller också, eller har du redan planerat in det?

Angående spridarna, m5a spridarna är väl minst specade till 315cc, blir svårt klämma ut dom hästarna ur 236cc då det är ca en hk per cc på en 6a löst räknat, har för mig att dom brukar vara på 380cc men det kanske är 3.8an? sen är det säkert vid 3.8 bar och inte 3 som du prova va?

Postat: tis jan 08, 2008 11:34 am
av Turbokoftan
Kostnader är alltid kostnader..

Daniel-635, tokfint jobb du gjort med bilen o rördragningarna ser ju kalas ut!

Grenrören såg även de bra ut för dina effektmål, noterade även uttag för avgastemp/-tryck(?) :thumbright:

Ett tips är att googla på spridarnr, då brukar det visa sig väldigt snabbt vad de är specade till, ev kan du använda dig av denna sida:
http://www.injectorcleaning.co.uk/flow.htm

Dock som "j0jje" säger, 1hk/cc brukar man normalt räkna på vid 6cyl überladd (på bf-soppa), men det där känner du säkert redan till!

Lycka till med bygget o håll oss uppdaterade med bilder!

Mvh
Cristofer