BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Krysseker...
Om dom "bara" är 16" så blir det ju mer gummi (högre profil) och bättre komfort ju!
Om dom "bara" är 16" så blir det ju mer gummi (högre profil) och bättre komfort ju!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
ha ha
på sidan 6-7 vaknade jag
"det ä ju e24an från bilsport"
på sidan 12 nu av 96
mycket bra och intressant upplysande läsning hittills!
Tackar!
som nybörjare har jag fått ett fint recept
på sidan 6-7 vaknade jag
"det ä ju e24an från bilsport"
på sidan 12 nu av 96
mycket bra och intressant upplysande läsning hittills!
Tackar!
som nybörjare har jag fått ett fint recept
/Anders Näslund
Re: BMW 635 Bi-Turbo
gäsp
sidan 65 på denna utmärkt, härliga "bil-porr"
fantastiska lösningar och svetsjobb
gäspningen beror mer på gårdagen än att läsningen skulle vara tråkig!
få se hur långt jag kommer idag
sidan 65 på denna utmärkt, härliga "bil-porr"
fantastiska lösningar och svetsjobb
gäspningen beror mer på gårdagen än att läsningen skulle vara tråkig!
få se hur långt jag kommer idag
/Anders Näslund
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul att du gillar tråden !
Händer inte så mycket med 635an just nu, men kanske det blir en Intercooler uppgradering till våren.
Och ett oljebyte
Körde faktiskt två säsonger med förra oljan nu, tyckte den luktade bra och såg fin ut, både på färg och viskositet. (totalt ca. 600mil)
Och körde de förstås de sista tankarna enbart på bensin innan vinter avställningen.
(Har kört på Mobil 1 Peak Life 5w-50 om någon är nyfiken)
Händer inte så mycket med 635an just nu, men kanske det blir en Intercooler uppgradering till våren.
Och ett oljebyte
Körde faktiskt två säsonger med förra oljan nu, tyckte den luktade bra och såg fin ut, både på färg och viskositet. (totalt ca. 600mil)
Och körde de förstås de sista tankarna enbart på bensin innan vinter avställningen.
(Har kört på Mobil 1 Peak Life 5w-50 om någon är nyfiken)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Var en del sidor att läsa och kolla igenom! Har inte läst precis allt, men har ändå fått en bra överblick. Måste säga att det är ett
riktigt grymt bygge med många snyggt utförda och väl genomtänkta förädlingar. Du ska ha ett stort beröm för detta!
En underbart vacker bil, en av de vackraste bilmodeller jag vet. Dessutom har du bara gjort den bättre.
riktigt grymt bygge med många snyggt utförda och väl genomtänkta förädlingar. Du ska ha ett stort beröm för detta!
En underbart vacker bil, en av de vackraste bilmodeller jag vet. Dessutom har du bara gjort den bättre.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
/Anders Näslund
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hur är värmen i 528an på vintern när det är kallt?
Vi ärvde frugans farfars e28 518 - 85 och bilen går bra men värmen är riktigt dålig när det är kallare än - 15..
Vi ärvde frugans farfars e28 518 - 85 och bilen går bra men värmen är riktigt dålig när det är kallare än - 15..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja det vart ju en udda modifiering på insuget.
Skulle vart intressant att se en vridmomentskurva på det...
The.
Ja 528an har ganska mycket bättre värme än 518.
Kommer ihåg att jag bytte termostat och trixade med wellpapp skivor framför kylaren när jag körde e28 518 för 100 år sedan.
För sin ålder är det en rätt trevlig motor dock, den lilla 1,8an gör oväntat bra ifrån sig i en 5 serie.
Skulle vart intressant att se en vridmomentskurva på det...
The.
Ja 528an har ganska mycket bättre värme än 518.
Kommer ihåg att jag bytte termostat och trixade med wellpapp skivor framför kylaren när jag körde e28 518 för 100 år sedan.
För sin ålder är det en rätt trevlig motor dock, den lilla 1,8an gör oväntat bra ifrån sig i en 5 serie.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja måste säga att jag är klart imponerad över både motor och chassi. Har inte åkt e28 sedan slutet på 80 talet och då var man väl inte direkt så insatt..
Väghållningen är ju såklart sämre än i min e90 Touring med sportchassi, men den går då fasen så mycket komfortablare på dåliga vägar.
Har hittat felet på värmen, cirkulationspumpen funkade inte..
Plockade bort den och fick klart bättre värme..
Blir att se om det går att få fart på den..
Väghållningen är ju såklart sämre än i min e90 Touring med sportchassi, men den går då fasen så mycket komfortablare på dåliga vägar.
Har hittat felet på värmen, cirkulationspumpen funkade inte..
Plockade bort den och fick klart bättre värme..
Blir att se om det går att få fart på den..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: BMW 635 Bi-Turbo
W
Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hallå.
Nu har jag läst hela tråden. Superintressant, då jag håller på med en 242 med liknande setup, fast volvo 6:a då. Mycket fina idéer o input man får tack vare din tråd.
Grattis till en enormt fin bil, mycket blod svett och tårar bakom denna förstår jag.
Steppen
Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
Nu har jag läst hela tråden. Superintressant, då jag håller på med en 242 med liknande setup, fast volvo 6:a då. Mycket fina idéer o input man får tack vare din tråd.
Grattis till en enormt fin bil, mycket blod svett och tårar bakom denna förstår jag.
Steppen
Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tack och kul att ni läser och håller tråden vid liv
Är mitt i en Köks renovering, så därav händer det inget i garaget.
Bjuder på lite bilder på bilarna iallafall.
Bild från i november när den sällsynta höstsolen slog in på 635an, nu är den avtvättad och nerbäddad under täcke.
Och en på 528an från i somras, mååånga timmars slipning och polering på huven vill jag lova, efter stora sättningar i klarlacken.
Är mitt i en Köks renovering, så därav händer det inget i garaget.
Bjuder på lite bilder på bilarna iallafall.
Bild från i november när den sällsynta höstsolen slog in på 635an, nu är den avtvättad och nerbäddad under täcke.
Och en på 528an från i somras, mååånga timmars slipning och polering på huven vill jag lova, efter stora sättningar i klarlacken.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Helt underbara bilar båda!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Eftersom det inte händer något i garaget, tar vi en återblick till hur det här började.
Kanske gamla bilder för vissa av er, men nya läsare tillkommer ju också.
Den faktiska annons bilden från Blocket i April 2003
När affären vart uppgjord kostade bilen 26´500:-
18 tidigare ägare och 25300 mil
Obesiktigad
felvända bromsok
Nya fjäderben
Och märkligast av allt fungerande AC Som dock visade sig läcka i en av slangarna...
Knappt ett rullande lik, så här såg det ut under huven.
Jag låter bilderna tala lite för sig själva.
Bilen vart extremt rostig, som vanligt värre än man först tror.
Runt tanklocket vart det riktigt illa.
Fick åka till skroten och kapa ur sidan från en e28 och montera ny plåt runt tanklocket.
Bilen vart omlackad 5-6 gånger på höger bakskärm.
Som ni ser hade den även rosthål i taket.
Samling av den dåliga plåten...
En första fundering på vilken färg den ska ha.
Bilen kom hem 1 april ! 2003
Och besiktigades i augusti 2005
Om ni gillar tillbaka blickar finns det mer bilder att ta av.
Kanske gamla bilder för vissa av er, men nya läsare tillkommer ju också.
Den faktiska annons bilden från Blocket i April 2003
När affären vart uppgjord kostade bilen 26´500:-
18 tidigare ägare och 25300 mil
Obesiktigad
felvända bromsok
Nya fjäderben
Och märkligast av allt fungerande AC Som dock visade sig läcka i en av slangarna...
Knappt ett rullande lik, så här såg det ut under huven.
Jag låter bilderna tala lite för sig själva.
Bilen vart extremt rostig, som vanligt värre än man först tror.
Runt tanklocket vart det riktigt illa.
Fick åka till skroten och kapa ur sidan från en e28 och montera ny plåt runt tanklocket.
Bilen vart omlackad 5-6 gånger på höger bakskärm.
Som ni ser hade den även rosthål i taket.
Samling av den dåliga plåten...
En första fundering på vilken färg den ska ha.
Bilen kom hem 1 april ! 2003
Och besiktigades i augusti 2005
Om ni gillar tillbaka blickar finns det mer bilder att ta av.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Bara ös på med bilder,riktigt kul att se förvandlingar på detta vis du har gjort
Andreas Nilsson