BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tackar !
Då vart man hemma från Halmstad, Johan knäppte en bra bild på 635an på vägen ner
Sällan man fotar bilen i den vinkeln, ser ju riktigt fet ut
På plats i Halmstad / Brottet. (Min till höger, Andreas Luftfjädrade till vänster)
Riktigt trevlig träff denna gång, många som pratade och vart nyfikna.
Trafikmässigt ligger Brottet illa till, men denna gången hade vi tur, i alla fall på hemvägen.
Fortsätter tjöta lite Flexifuel, men visst är det smidigt att blanda fritt !
Nu är skyddsfunktion mot laddtryck på fel Lambda inkopplat.
Treans växel 2700 Rpm. vredet för bränsle blandningen står ca. 15% för magert alltså ett kvarts varv fel.
Lambda korrigeringen gör vad den kan 10%+ men ändå är det för magert.
Ett elakt test, trycker gasen i botten, med 15% för lite bränsle inställt. (Här kör jag på ren E85)
När lambda värdet går 0,03 magrare än programmerat tänds en varningslampa, och laddtrycks regleringen sänker till grundtryck.
Bilen går ytterst märkligt och tvekar, laddtycket svajar som ni ser på grafen.
Instinktivt släpper man gasen direkt.
Som ni ser blev det som "sämst" 0,93 i lambda och 169 kPa inte direkt dödande för motorn precis.
Känns rätt säkert faktiskt.
Mattias, om du läser ?
Visst hade det vart fint att direkt i VEMS / Vemstune kunna stänga av laddtrycksventilen, när varnings lampan tänds ?
Nu har jag ju kopplat detta med relä utanför boxen.
Då vart man hemma från Halmstad, Johan knäppte en bra bild på 635an på vägen ner
Sällan man fotar bilen i den vinkeln, ser ju riktigt fet ut
På plats i Halmstad / Brottet. (Min till höger, Andreas Luftfjädrade till vänster)
Riktigt trevlig träff denna gång, många som pratade och vart nyfikna.
Trafikmässigt ligger Brottet illa till, men denna gången hade vi tur, i alla fall på hemvägen.
Fortsätter tjöta lite Flexifuel, men visst är det smidigt att blanda fritt !
Nu är skyddsfunktion mot laddtryck på fel Lambda inkopplat.
Treans växel 2700 Rpm. vredet för bränsle blandningen står ca. 15% för magert alltså ett kvarts varv fel.
Lambda korrigeringen gör vad den kan 10%+ men ändå är det för magert.
Ett elakt test, trycker gasen i botten, med 15% för lite bränsle inställt. (Här kör jag på ren E85)
När lambda värdet går 0,03 magrare än programmerat tänds en varningslampa, och laddtrycks regleringen sänker till grundtryck.
Bilen går ytterst märkligt och tvekar, laddtycket svajar som ni ser på grafen.
Instinktivt släpper man gasen direkt.
Som ni ser blev det som "sämst" 0,93 i lambda och 169 kPa inte direkt dödande för motorn precis.
Känns rätt säkert faktiskt.
Mattias, om du läser ?
Visst hade det vart fint att direkt i VEMS / Vemstune kunna stänga av laddtrycksventilen, när varnings lampan tänds ?
Nu har jag ju kopplat detta med relä utanför boxen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Snyggt! Tur man numera prenumererar så man får läsa reportaget.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Reportaget kommer nu i Bilsport nr. 19 ute i butik 8 september.
Kul att man hamnade på framsidan, och jag vart mycket nöjd med både artikel och bilder !
I övrigt har bilen rullat på fint, jag har ändrat lite i mappningen på laddtrycks regleringen.
Och fått ännu stabilare reglering, hoppas nu även att det ska öka trycket bättre när jag kör på E85, men det har jag inte provat ut ännu.
Kul att man hamnade på framsidan, och jag vart mycket nöjd med både artikel och bilder !
I övrigt har bilen rullat på fint, jag har ändrat lite i mappningen på laddtrycks regleringen.
Och fått ännu stabilare reglering, hoppas nu även att det ska öka trycket bättre när jag kör på E85, men det har jag inte provat ut ännu.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul Då får man köpa den när den kommer ut, jag menar det är ju ändå en Hot Rod med turbo uppe i vänstra hörnet
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Klart förstasidesmaterial Snyggt.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Fick den redan i fredags, bra helg-läsning!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Trevligt att ni gillar reportaget !
Slänger även ut ett extra tack till Filip Malm ovan som tipsade bilsport om min bil !
Slänger även ut ett extra tack till Filip Malm ovan som tipsade bilsport om min bil !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det har jag helt missat! Låter som att jag ska till affären och köpa Bilsport asap
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Lite generell uppdatering eller vad man ska säga.
635an har jag mest kört med, förutom att jag bytte lite bränsle slangar på den, igen.
Swedols gummislang som även ska tåla e85 håller inte heller.
Får se om jag bygger om till Polyamid PA12 slang i vinter, om jag hittar någon lämplig.
Lite bilder från tidigare.
I Borås på en "Tisdags träff"
På Sportvagnsträffen i Hofsnäs.
Jag har lite bakom kulisserna fortsatt med min 528a, och för någon månad sedan hittade jag en m5 kopia frontspoiler på eBay.
Och kunde inte motstå den, så min gamla front jag gjorde fick smaka på kapmaskinen.
Nya m5 kopian här lackerad i mattsvart.
Diskret popnitad på plats.
528an är en -87a så nästa år blir den skattebefriad, och tanken är att ha den färdig tills dess.
På förfrågan av en läsare.
Lite bilder på mina hemmagjorda XXL Pallbockar.
Högsta läget 67 cm.
Basen mellan benen är 40cm. plus storleken på fötterna.
Material är 3mm och invändigt är de förstärkta med en trekantig plåt.
Veven / skruven på sidan, skruvar jag åt när bilen står på pallbocken, så slipper man glappet mellan rören.
Helt suveräna, även om det är lite spännande att lyfta upp till högsta läget.
Bakom bilen kan man skönja en lillebror pallbock som jag gjorde i Gymnasiet, kanske fler gjorde sådana i skolan.
635an har jag mest kört med, förutom att jag bytte lite bränsle slangar på den, igen.
Swedols gummislang som även ska tåla e85 håller inte heller.
Får se om jag bygger om till Polyamid PA12 slang i vinter, om jag hittar någon lämplig.
Lite bilder från tidigare.
I Borås på en "Tisdags träff"
På Sportvagnsträffen i Hofsnäs.
Jag har lite bakom kulisserna fortsatt med min 528a, och för någon månad sedan hittade jag en m5 kopia frontspoiler på eBay.
Och kunde inte motstå den, så min gamla front jag gjorde fick smaka på kapmaskinen.
Nya m5 kopian här lackerad i mattsvart.
Diskret popnitad på plats.
528an är en -87a så nästa år blir den skattebefriad, och tanken är att ha den färdig tills dess.
På förfrågan av en läsare.
Lite bilder på mina hemmagjorda XXL Pallbockar.
Högsta läget 67 cm.
Basen mellan benen är 40cm. plus storleken på fötterna.
Material är 3mm och invändigt är de förstärkta med en trekantig plåt.
Veven / skruven på sidan, skruvar jag åt när bilen står på pallbocken, så slipper man glappet mellan rören.
Helt suveräna, även om det är lite spännande att lyfta upp till högsta läget.
Bakom bilen kan man skönja en lillebror pallbock som jag gjorde i Gymnasiet, kanske fler gjorde sådana i skolan.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Fint ,vad är dom i lägsta läget, vilken dimention och diameter har du i rören ?//erik
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Rören är vanliga 42 och 48mm rör. (32R och 40R) på modern Rörmockarsvenska.
Kanske lite svarvade för att passa ?
Lägsta läget är 40cm och utan innerröret är dom 36cm.
Tyvärr hade jag inga mått eller skisser på benen, du får nog leka lite med Wellpapp för att få fram ett bra ben.
Mina ben är ca. 45mm längst ner mot foten.
Kanske lite svarvade för att passa ?
Lägsta läget är 40cm och utan innerröret är dom 36cm.
Tyvärr hade jag inga mått eller skisser på benen, du får nog leka lite med Wellpapp för att få fram ett bra ben.
Mina ben är ca. 45mm längst ner mot foten.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul med reportaget!
Vad är planerna med E28?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad är planerna med E28?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
e28an (528an) Blir bara en "finbil" ingen överladdning på denna.
Bilen har gått 21´000 mil någonting, och känns riktigt fräsch i drivlinan.
Jag köpte den när den gått 17´000 mil och hade den som vinterbil / bruksbil några år. 2003-2006
Låter nästan bisarrt men då kostade e28 inte någonting, stor och skräpade bara.
Jag gav 5000:- för bilen, och sålde däcken till den för 1000:-
Nu är den ju uppsvetsad, och har nästan fått en hellack.
Det som är kvar är en genomgång och till snyggning av framvagnen, samt ett riktigt avgassystem till den.
Jag har ett par gamla JT-Tuning Extraktor grenrör liggande på vinden.
Och så har jag ju 17" OZ-Racing X-eker fälgar, om BBS 16" känns för små..
Bild från när bilen gick som bruksbil, och jag precis hämtat dessa fälgar till 635an.
Eller 8x17 e39 Radial eker, snacka om Ilandsproblem
Bilen såg läskigt fräsch ut redan innan renoveringen, men vart smårostig under, och alla paneler hade någon liten bula/repa.
Om någon har en ROSTFRI taklucka får ni gärna hoa till, rostig har jag redan en.
Bilen har gått 21´000 mil någonting, och känns riktigt fräsch i drivlinan.
Jag köpte den när den gått 17´000 mil och hade den som vinterbil / bruksbil några år. 2003-2006
Låter nästan bisarrt men då kostade e28 inte någonting, stor och skräpade bara.
Jag gav 5000:- för bilen, och sålde däcken till den för 1000:-
Nu är den ju uppsvetsad, och har nästan fått en hellack.
Det som är kvar är en genomgång och till snyggning av framvagnen, samt ett riktigt avgassystem till den.
Jag har ett par gamla JT-Tuning Extraktor grenrör liggande på vinden.
Och så har jag ju 17" OZ-Racing X-eker fälgar, om BBS 16" känns för små..
Bild från när bilen gick som bruksbil, och jag precis hämtat dessa fälgar till 635an.
Eller 8x17 e39 Radial eker, snacka om Ilandsproblem
Bilen såg läskigt fräsch ut redan innan renoveringen, men vart smårostig under, och alla paneler hade någon liten bula/repa.
Om någon har en ROSTFRI taklucka får ni gärna hoa till, rostig har jag redan en.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo