Kollade, och tydligen kom min gamla arbetskamrat (numera pensionerad) från Nyland, strax utanför Kramfors.
Blackadder, Tack.
Kan och kan, inte jag, då behöver man mer än ett medelbetyg i matte A från gymnasiet.
Långt efter skolan fattade jag att det var Huvudräkning som var problemet, och att man med Batterihjärna (miniräknare) eller Excel kan komma långt.
Men praktiska tester har ju alltid vart intressant.
Inspirerad av Oljetråden. (Lite repris för er som sett videon innan)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=94260
Passade jag på att testa min gamla motorolja, mot tre nya.
Och jag tycker att den gamla oljan iallafall på viskositeten känns bra.
Sked "2" och "4" är alltså samma olja.
https://youtu.be/kKhD5AEo8r0
Bilen är nu även provkörd med ny Firmware i mitt VEMS 1.2.38 och nya Intercoolern på plats.
Tyvärr blir inte dessa båda grafer exakt jämförbara, men man ser att det är STOR skillnad på hur effektiv intercoolern är.
Gamla intercoolern, yttertemp troligen runt 10-15°C
Man ser att tempen stiger för varje växel och grafen nästan följer varvtalet.
Typ 14°C på 10 sekunder stiger temperaturen.
Här är en lång graf med nya Intercoolern.
Och temperaturen är nästan helt statisk egentligen.
Heat soak då givaren sitter i spjällhuset påverkar så att tempen stiger när jag släpper gasen.
Högsta temperaturen på 3ans växel på full belastning där markören står är 31°C, detta efter några kilometers gasande.
Den nya Intercoolern, eller den lägre tempen snarare gör att jag tappat lite laddtryck.
Även om jag kör Closed loop reglering, är PID parametrarna snålt ställda, och "Orkade inte fram" helt.
Så nu finns det lite att justera på igen.
Nu kan jag dessutom knyta upp fler tabeller mot min Anytrim ingång "Flexifuel vredet"
Så nu ser det ut såhär.
Crank PW, Mer "choke" när man startar
Req fuel, Flyttar hela bränsletabellen.
Spark trim, Flyttar hela tändtabellen.
Boost target, Ändrar laddtrycket.