Sida 100 av 123

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons sep 06, 2017 9:03 pm
av Pro-Mille
Steve skrev:Säger man usch om V8 har man nog aldrig haft en riktig :)
Sant :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor sep 07, 2017 5:13 am
av Kadett4wd
Har ju en cp v8(tysk) men den är iaf över 5 liter *S*
Men, den har gjort att jag uppskattar järn mer, dock blir det chevt då det blir Ford pga de törs ha kamaxlarna längst upp.
Men,, vill ju inte ha Ford så det får bli tyskt.
egentligen skulle jag väl uppskatta Dodge mer pga chrysler/mercedes bla bla.

Hursom, en högvarvande V8 spöar sången även ur v10 och v12 anser jag. :D

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor sep 07, 2017 11:26 am
av Daniel-635
Massa text på förra sidan....
Kadett4wd skrev:Du är ju intresserad av småoptimeringar och vill ha kall luft, nu är det inte aktuellt på din bil.
Men ändå måste jag berätta vad en 'skitgrej' kan göra.

Detta ligger precis in samma linje som mina upptäckter efter IC bytet.

Det är trist när man ser många jättefina byggen, där man helt bortsett från tankar med hur kylluften skall tas om hand.
Värme strålning från grenrör rakt upp mot ett öppet luftfilter tex.
All den värmestrålning rakt in i insuget, ofta i onödan.


I övrigt, vad kan jag säga.

6or är bäst

Skämt och sido, alla olika motorer har sina fördelar, där även traktor dieseln i min 120 ger bra prestanda i förhållande till bränsle mängd.

Jag har totalt haft 3 V motorer i min ägo V4 V6 och V8 , och kan inte säga att jag charmats av dem.
Men jag stannade vid 3,5 liter på en Rover, med sunkiga dubbla SU. :doh:

Det blir lite som att jämföra 2 och 4 cylindriga MC, och man måste ju ha 2 cylindrar eller hur, helst placerade 180° :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor okt 19, 2017 6:43 pm
av Daniel-635
Kanske lite av en icke händelse, men likväl någon form av seger.

Bild

En regnig oktober kväll passerades 30´000 mil.
En mätarställning som faktiskt stämmer med bilen, vilket är ovanligt med krånglande instrument i e24 och e28.

Bild

Egentligen är det ju nästan bara växellådan kvar av det som snurrar, allt annat är nytt eller bytt.
Starkt jobbat Getrag 262an, till vintern firar vi med ny Redline hokus pokus syntet :alcoholic:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor okt 19, 2017 10:04 pm
av ventonz
Min hade just slagit över på 33000 när jag byggde m30 turbon lätt sätt att ha reda på hur mycket man kört hahah.. :hihi: 8)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör okt 21, 2017 11:10 am
av fugazi
Daniel-635 skrev:...vilket är ovanligt med krånglande instrument i e24 och e28.
Du kan lägga till e23 i den listan också... :hihi:
30' måste ju vara en mil- :doh: stolpe?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis jan 30, 2018 8:10 pm
av Daniel-635
OK, jag erkänner det lönnmekas lite och det är dåligt med uppdateringar.

Man kan säga att Focus ligger på 528an.

Bild

Motorn hänger i en träbrygga.

Bild

Och framvagnen är nedskruvad.

Bild

Köpte den sista ? framvagnsbalken på Bildelesbasen.
Den gamla vart rätt trist, tunn i godset på flera ställen.

Blästrade och förstärkte fästet till Styrsnäckan, det vill gärna spricka i materialet runt här.
Här har min lilla ESAB LKA 150 med 0,6mm tråd, verkligen fått gå med gasen i botten :hihi:

Bild

Allt är grundat, och merparten är även lackat klart.
Lite nya delar blir det, men mycket är frächt och återanvänds.

Bild

Bromsoken och skruvar fick gå ett avrostnings bad.

Bild

Och Oken har blivit hel renoverade, med nya packningar, kolvar och lite färg.
Nästan onödigt snygga blev dom.

Bild

Tidigare har jag även renoverat en m535 vinge och monterat den.

Bild

Använde Biltemas Vinylspray för att "Få igång" lystern på det 30+ år gamla solblekta gummit.
Lackade väl den sådär 25ggr och slipade med våtslip emellan, tills alla porer vart helt "läkta"

Bild

Ångrar att jag inte tog före och efter bilder på vingen, för den såg verkligen ut som skit.


635an vilar på pallbockar, och ska få lite underhåll bara, inget speciellt planerat inför 2018.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor feb 01, 2018 6:55 pm
av Nitro84
äntligen lite uppdatering =)
ingen ny låda till e24an?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön feb 04, 2018 3:22 pm
av Daniel-635
Nej, jag hoppas den lever några säsonger till, men den ska få lite ny Redline olja under vår servicen.

Framvagns detaljerna redo att monteras.

Bild

Jag har även plockat ner de gamla Pulsair grenrören, ganska kantiga och trista prylar.
Därför ska jag montera ett gammalt JT-Tuning grenrör tänkte jag.

Bild

Inte för att det kommer ge mängder av hästkrafter, men det gör ju mer nytta på bilen, än på garagevinden.

Trodde nästan att jag skulle kunna börja montera saker idag, men det sket sig.

Även denna m30 har uppenbarligen ett sprucket oljetråg, jag trodde det var skit bara.
Men det visade sig att även under skiten, var det skit så att säga...

Bild

Kommer bli som en dröm att TIG svetsa det där tråget, med olja från insidan, och någon epoximassa på utsidan...

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön feb 04, 2018 5:09 pm
av ventonz
80 och 90-tals bmw aluminium är verkligen ingen höjdare att svetsa :doh: Tråkigt med spruckna oljetråg, verkar ha klarat mig bra från det själv..

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön feb 04, 2018 9:33 pm
av fugazi
Roterande fil i sprickorna, förvärmning och sen alu-pinne.... :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis feb 20, 2018 8:31 pm
av Daniel-635
If it works don´t fix it.

Om det är tätt och inte läcker olja ge fan i det...
Detta var ju dåligt på helt nya nivåer, kanske det sämsta jag sett :doh:

Till att börja med Epoximassa även på insidan.
Bild

Försöker göra rent, med roterande fil, vart är sprickan HALLÅÅÅÅ ?
Bild

Gjorde ett försök att TIG svetsa i detta elände, gick väl sådär...
Ingen ände såg speciellt lovande ut...
Bild

Orden ringer i huvudet :hihi:
ventonz skrev:80 och 90-tals bmw aluminium är verkligen ingen höjdare att svetsa :doh:
Bestämmer mig för att kapa bort allt som är dåligt...
Jodå det går bra nu...
Bild

Totalt vart skadan ca. 20cm lång.
Och ett 25mm brett band av Diaboliska porer, troligen för att föregående svets reparation gått "sådär"
Och i varje por sitter en liten liten djävul och slänger upp Aluminium som gör Volfram pinnen typ. 1 cm tjock.

Europa kontakten för storleks jämförelse.
Bild

Nåja, man lär ju sig alltid något på kuppen.

Steg ett mot en tät framtid.
Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons feb 21, 2018 10:40 am
av fugazi
Ooops...

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tor feb 22, 2018 7:49 pm
av Daniel-635
Reparation av tråget.

https://www.youtube.com/watch?v=RkruV9l ... e=youtu.be

Jodå, Volfram pinnen fastnade lite i slutet, man är ju inte http://www.6061.com precis.

Jag lät det stå med vatten / diskmedel över natten.
Och sen 4 dagar med Diesel i, och det verkade helt tätt.

Det vore inge roligt om det sölar olja så man måste ner med hela framvagnen igen...

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: fre feb 23, 2018 8:38 pm
av Jontahan
Snyggt! Älskade kommentaren om skvalpplåten!