Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 11:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1528 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 102  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 8:26 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
Inlägg: 60
Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6
j0jje skrev:

Angående spridarna, m5a spridarna är väl minst specade till 315cc, blir svårt klämma ut dom hästarna ur 236cc då det är ca en hk per cc på en 6a löst räknat, har för mig att dom brukar vara på 380cc men det kanske är 3.8an? sen är det säkert vid 3.8 bar och inte 3 som du prova va?


M5E34 har 380cc @ 3bar

_________________
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 9:12 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Turbokoftan , Tackar för länktipset..... enl lista 249cc :?

Spridarna heter 280 150 701 och kommer från en 3,6

Jag tror att 3,8orna har större spridare från Lucas , kanske bosch också ?


Ang. Megasquirt , så blir det säkert aktuellt framöver :thumbright:

Dock kommer uppstart och inkörning göras med beprövade grejor , vill inte vara nervös för både kylvatten,oljeläckage,oljetryck OCH insprutning/tändning samtidigt .
Det skulle mitt psyke inte palla , ens onykter :doh:

Kom ihåg att detta är min första renovering OCH turbo bil :shock:





Jojje , du har så rätt ang. både grenrör o koppling......

Koppling håller jag på och funderar på , min 3,5a har original ett dubbelmassa svänghjul :thumbdown:

Dock har jag ett vanligt från en 2,8a liggande , lättare är det också :thumbright:

Om det blir kombinerat med , en sinter eller hårdare tryckplatta har jag inte bestämt ännu :?

Sinter sliter väl kanske lite väl mycket på svänghjul o platta när man kör så mycket som jag (minst 500 mil/år)

Ang. mätuttagen , rätt även där

Jag vill mäta avgasmottrycket för att hålla koll på att båda turbona laddar lika mycket , även ett extra uttag finns på 1ans cyl för ev. temp mätn.

Dock har jag inte bestämt hur jag ska göra med slang/röranslutningar till detta , bromsrör ? klarar det viberationerna ? måste det lindas som en telefonsladd ?

Och hur fasen ska jag få plats med det också ? :evil:



Eftersom ni också gillar bilder , så lägger jag in lite gamla så länge.....





Inredningen med e36m3 stolar fram

Passade inte alls så rejält med svets o kap i golvet behövdes för att få ner dom tillräckligt lågt , var dock värt varenda svetsloppa :)



Bild


Lite bilder från motor "bygget"

Upptagna förbränningsrum


Bild


Fräsning av kolvar i min lilla fixtur :wink:

Bild


Kolvar monterade .


Bild


Motorn , som den ser ut nu


Bild



Ska försöka att göra koppling och intercooler "rätt" från början , då det är svårt att göra detta när allt sitter i , grymt svårmeckad bil .

Bla. har jag gjort superpallbockar , för att kunna ta motor/vxl nedåt .

Här är dom i sitt lägsta läge ca 60cm , högst är dom på ca 80cm om man vågar :shock:

Bild



Insprutning spridare mm. går att byta även efter man stoppat i allt . :wink:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Inlägg: 1022
Ort: Borlänge (Dalarna)
Jisses vilken förvandling och jobb! Vackert!

_________________
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 9:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Citera:
j0jje skrev:


Angående spridarna, m5a spridarna är väl minst specade till 315cc, blir svårt klämma ut dom hästarna ur 236cc då det är ca en hk per cc på en 6a löst räknat, har för mig att dom brukar vara på 380cc men det kanske är 3.8an? sen är det säkert vid 3.8 bar och inte 3 som du prova va?


M5E34 har 380cc @ 3bar


Hollizini

joo det trodde jag med , verkar dock finnas olika ?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 10:52 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
Inlägg: 60
Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6
Daniel-635 skrev:
Citera:
j0jje skrev:


Angående spridarna, m5a spridarna är väl minst specade till 315cc, blir svårt klämma ut dom hästarna ur 236cc då det är ca en hk per cc på en 6a löst räknat, har för mig att dom brukar vara på 380cc men det kanske är 3.8an? sen är det säkert vid 3.8 bar och inte 3 som du prova va?


M5E34 har 380cc @ 3bar


Hollizini

joo det trodde jag med , verkar dock finnas olika ?



Finns från både Lucas och Bosch. Men då jag sökt på M5E34 spidare så dyker alltid 380cc @ 3bar upp, kanske nån kan ge klarhet i denna röra? :thumbright:

_________________
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 4:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Hozilini

Du har möjligen inte Bosch nr. på 3,8 spridare ?

Mina kommer ju vara för små när jag börjar ladda på över 0,3-0,4

Men det skulle vara intressant att se om detta går att reda ut :?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 4:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Inlägg: 627
Ort: Göteborg
Ojojoj vad fint det blir! Klockrent med M3 stolarna också, kung! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 1:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Inlägg: 654
Ort: Öjebyn
Daniel-635 skrev:
Hozilini

Du har möjligen inte Bosch nr. på 3,8 spridare ?

Mina kommer ju vara för små när jag börjar ladda på över 0,3-0,4

Men det skulle vara intressant att se om detta går att reda ut :?


Tror inte det är jättestor skillnad om det nu är m5 spridare du har, men du sa 270cc vid 3 bar räknar man om det till 3.8 så blir det ju teoretiskt 345cc typ. kör dom på drygt 4 bar så räcker dom ett tag iaf, ska du byta så köper du ju nå stora på en gång, nya från staterna är inte speciellt dyrt då dollarn är låg nu, men prova med dom där å kör dom i botten!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 11:26 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1222
Ort: Örnsköldsvik
Eller kan du ju åka med volvo prylar.. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=17199 (Läs hela)

(Inte jag som säljer dock, såg dem av en slump :P)

Hejs!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 4:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Inlägg: 654
Ort: Öjebyn
Då skulle jag då heller köpt dom där http://www.racetronix.com/INJL48.html

500cc för 250 dollar alltså drygt 1500kr, tillkommer ev 30 dollar för att det är sverige typ.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 12:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Inlägg: 336
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
mattias skrev:
Det är säkert upp mot 110 hk sugmotor per aggregat så det är inte så illa matchat ändå, Saab-motorn är starkare sugmotor på än så vilket gör att det inte borde bli så farligt trångt.
Sen med tanke på att det är original-Motronic du ska köra så blir du begränsad av vad tändningen är i sugmotorn så du kan ändå inte ladda speciellt mycket. Högst 0.5 bar är mitt råd, spridarna är nog lite trötta vid det laget också.

Ett tips är att klippa fullgas-kabeln från spjällägesgivaren, då går inte Motronic in med högsta förtändning på full pedal.

Kör du med bredbandslambda eller?


Tjenare!

Jag har en BMW 735:a 88:a som jag snikkonverterade med en Holset H2D turbo (ungefär samma som HX50 eller HX55), vände orginal grenrören och svetsade en adapter till turbo flänsen. kör utan IC.

Jag monterade ett MS jag hade liggande och bosch 0 280 155 968 spridare (465cc vid 3,8 bars soppa tryck) med orginal soppa tryck (3bar), styr endast soppa med MS:et låter orginalsprutet sköta tändning.
Jag har laddat 1.0bar men då började automaten slira på 3:an över 4500rpm så jag nöjde mej med 0.9bar på nästan standard motor, har en Dr. schrik kam (vassaste som man kunde köra med orginal sprutet utan att göra något åt det.

Har bredbandlambda och min bil går bäst på ett blandningsförhållande på 11:1 på fullgas, fetar jag på till 10:1 så känner man att bilen inte är lika snabb.

Det jag tänkte på var att jag har inte klippt någon sladd till insprutet för att sänka tändningen, verkar funka fint ändå.

Du har gjort ett riktigt fint arbete med bilen, den är riktig fin.

MVH Jonas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 2:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Inlägg: 662
Ort: Härnösand
Kanon fin den blev. Stilig motor. 3.8l m5 har 3,5bars regulator men samma storlek på spridare jag kan läsa numret åt dig på spridarna ikväll.

_________________
072 931 6764
Instagram novasikko


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 3:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Inlägg: 234
Ort: Skellefteå
väldigt läcker kärra du har :thumbright:

_________________
Nissan Skyline GT-R R32


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 7:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tack alla för trevliga kommentarer och bra tips , mottages tacksamt .

Sikko , intressant med nr. på 3,8 spridare......

Nu fler frågor .

Min "gamla" intercooler har ju degraderats till svetsövning :wink:

Och nu funderar jag på utformning på den nya :roll: (blir en billig kina)



Bild


Måtten på cellpaketet är B=450 H=300 3" tjock
Tryckrören jag tänker använda är 2,5" , det ska väl ändå räcka ?? Turbona lär ju bottna kring 400hk ändå.......

Som det ser ur så har jag två alt.

Antingen att bara vända ena gavlen , så att jag får ett "diagonalt" flöde ( Alt nr1)

Eller att vända gavlen OCH skära i en anslutning neråt (som pilen) vilket skulle ge rakare/kortare rör och enklare rördragning . (Alt nr2)

Frågan är , om jag gör alt 2 kommer luften bara "åka upp i hörnet å trängas" , och inte ge mig användning av hela cellpaketet


Läst en hel del på forumet men inte hittat synpunkter kring detta ......:(

Tacksam för svar , även avancerade :thumbright:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 9:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Inlägg: 155
Ort: Luleå
Ser mycket bra ut :thumbright:

Skulle rekommendera att du köper den största möjliga IC:n som du får dit för att bygga för framtida uppdateringar på en gång.

Går det inte att få dit varianten med mitten anslutningar på 3 tum från KL-racing:

Bild

_________________
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1528 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 102  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010