Sida 101 av 123

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: lör feb 24, 2018 9:39 am
av gottlieb
Snyggt jobbat med tråget,kul med en video

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön feb 25, 2018 10:51 am
av Manfred
Snyggt! Vad har du för tigsvets?

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön feb 25, 2018 8:45 pm
av David Herbertsson
Snyggt! :thumbright:
Kommer det en video till på när du gör klart tråget?
Du glömde ju nämligen att svetsa upp och fila till kylflänsarna på den nya biten.. :hey:

/David

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån feb 26, 2018 6:27 pm
av Daniel-635
Kul att ni gillade lilla filmklippet.
Såpass oredigerat går det ju rätt snabbt att dra ihop.

Kylfänsar, jorå tanken slog mig, men någon måtta får det vara. :wink:



Jag köpte en beg. TIG200P för några år sedan, maskinen är 9-10år gammal.

Typ en sån här

https://www.ebay.com/itm/STAMOS-Alu-Wig ... SwwcRaeI5D

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis mar 20, 2018 8:49 pm
av Daniel-635
Dags för nästa steg på 528an.

Avgassystem, jag hade ett gammalt JT-Tuning grenrör liggande hemma.

Ombyggt med något klenare och nu lika långa rör mellan kollektorer och Y
Sen 2,5" rör hela vägen.

Och jo just det, bilen fick katalysator också.

https://www.youtube.com/watch?v=2IqIRBa ... e=youtu.be

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis mar 20, 2018 9:19 pm
av mekluuba
Gillar den nya trenden med videosnuttar :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons mar 21, 2018 7:42 am
av fugazi
Vad använder du för kamera?
Snyggt (och snabbt!!!) jobbat!

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån mar 26, 2018 7:11 pm
av Daniel-635
Man ju nästan ett genetiskt nedärvt hat mot tjällossning, men med vårsolen speglande på e28an är det ju acceptabelt :wink:

Bild

Japp bilen har vart ute, och första provkörningen har skett, med nya avgassystemet.
Känns mycket lovande, precis lagom ljudnivå.

Vid första hårda accelerationen med ned hissade rutor virvlade det runt ett papper som låg i passagerarsätet.

" Kontrollera kardanaxel åtdraget vid hardy skiva ? "

En omtänksam lapp jag skrivit till mig själv :doh:



Kameror...

Stillbilder som ovan, är 99% tagna med en gammal Sony A580 system kamera, med ett Tamron 17-50 2,8

Filmning som svetsning, och sådant "action fyllt" :roll: en ISAW Extreme action kamera, finns nog inte på marknaden längre.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=isawmonster

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån mar 26, 2018 9:47 pm
av mattias
Riktigt inspirerande, filmerna gillas. Här uppe har vi is och snö fortfarande.

Inte tror jag katalysatorn är i vägen direkt på en sådan bil, men det kan ju omöjligt varit ett krav från transport-styrelsen då det kanske bara fanns på sista årsmodellen?

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons mar 28, 2018 6:26 pm
av Daniel-635
Värre vinter än vanligt här nere i söder, snö is och -13 ° i natt...

Stämmer med katalysatorn, eftersom jag tog bort Puls Air systemet på gamla gjutna grenrören, kompenserade jag med Katalysatorn.
Tänker att dels slipper eventuella miljömuppar bry sig om avgaslukt, och mitt avgassystem kommer leva längre.

Jag tror inte någon e28 hade Kat original i sverige ?

Är ju inte ens motronic på denna, men jag tror Katten överträffar Pulsair på alla punkter, även utan lambda reglering.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån jun 04, 2018 8:12 pm
av Daniel-635
Vad händer, tja.

Jag kan skriva lite elände om felsökning på min Servo ABS på Motorcykeln om det intresserar... ?
Det har tagit många kvällar i anspråk.

635an är ute och rullar iallafall.
Och nu den 6 Juni på Nationaldagen ställer jag ut bilen i Växjö på Biltema meet.

https://www.facebook.com/events/2032452820408329/

Enda ingreppet i år.

Jag drog ihop en ny konsol till laddtrycksmätaren.
En VDO mätare, i tidsenlig design och lämpliga skalan 1,5 Bar.
Kommer nog ett litet bildspel ifrån tillverkningen framöver.

Bild

Annars har jag bara kört med bilen egentligen.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis jun 05, 2018 9:34 am
av Nitro84
blir inget för mig detta året iaf
håller på o (nästan) totalrenoverar bakvagn
om allt går som det ska så nästa år =)

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons aug 08, 2018 7:16 pm
av Daniel-635
Long time no see.

Men 635an rullar på, bild ifrån Halmstad By Night, hade inte anmält mig, så vi improviserade lite med parkeringen vid en cykelväg.

Bild


Och så skruvar jag 528an.

Är nu under huven och snyggar till, har lackat om Luftrenare ventilkåpa och insug.
Samt bytt ut diverse musätna kablar.

Bild

Någon här som vet logiken bakom Slangarna till fördelaren och magnetventilen (Blå) ?
Ett relä i samma kablage som magnetventilen påverkas på 4ran och 5ans växel.

Antar att det har med avgasrening att göra, men vad är tanken och varför ?

Bild

Övre (röd) anslutning får fullt vakuum vid tomgång, och minskar vid gaspådrag.
Nedre (Grön) anslutningen Ökar Vakuum vid små spjällutslag.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: fre aug 10, 2018 1:12 pm
av mekluuba
... känns ju helt klart som en plåsterlösning för avgaskrav eller förbrukning från tiden innan man styrde detta helt elektroniskt.
(Killgissar lite nedan för jag har ingen aning egentligen)

Är ventilen normalt öppen och stängs på 4an och 5ans växel?
I så fall så vill man inte sänka tändningen mha vacum på de högre växlarna?
Kan vara för att "lugna ned" gasresponsen på högre växlar och samtidigt ha en piggare motor på låga växlar? t.ex. NEDC-cykeln ligger man mycket runt 70km/h och kör och då är det väl låga varv på höga växlar som gäller...

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån aug 13, 2018 7:33 pm
av Daniel-635
Hur och när ventilen ska öppna / stänga har jag inte lyckats hitta ännu.

Men än jag vet att 4 / 5 växel är inblandad.

Det verkar som att den svenska versionen är en av få (enda?) som har just denna lösningen.
De andra verkar ha ett annat nummer på fördelaren, och ingen ventil / logik ihop med växellådan.

Det här med "Portat vakuum" på spjället eller förgasare, verkar ha sitt ursprung i Puls Air, eller andra typer av lufttillskott i grenrören.
Ska senarelägga tändningen på tomgång och strax över för att hålla avgaserna varmare.

Har lite olika värden på förtändning med, korkat att inte strobba motorn innan jag plockade isär :doh:
22° vid 2150 Rpm. BMW Instruktionsbok tyvärr till fel årsmodell.
22° vid 2900 Rpm. Haynes Rep handbok.

Nu drar den ned tändningen på tomgång till 3-4° vilket känns onödigt lågt.

Får söka vidare...