Dags att visa det lilla som hänt sen senast.
Efter flitigt mail växlande med en kille i USA ?! har det blivit bestämt att jag ska ordna ett par styrarmar till e24 / e28.
Dessa med en geometri att passa VW Polo kuggstång.
Så jag satte mig ner och tittade över konstruktionen, vad man kan förbättra i geometri mm.
Och slutsatsen är nog att dom första armarna jag gjorde till min bil, är en väldigt bra kompromiss.
Först fotografering ihop med skjutmått, för att kunna verifiera alla måtten. (jodå medvetet risig bildkvalité)
Lite fixturering och kontroll på vad som kan förbättras i geometrin.
Lite 3D ritar övning, välbehövlig uppfräschning av Solidworks kunskaperna.
Nuvarande armar svetsade jag styrledens kona på plats.
Tanken är att dessa nya ska tillverkas i ett stycke.
Nackdelen med denna kuggstångs konvertering är att svängradien blir något större, och detta har jag tittat på om det går att förbättra.
Bryter man ner problemet kan man säga att Ackermann vinkeln blir för stor.
Så innerhjulet vrids för mycket, eller ytterhjulet för lite.
Lösning 1: Är att flytta ut styrleden, så denna vinkel förbättras, tyvärr är platsen upptagen, då det råkar sitta en fälg där.
Lösning 2: Flytta fram kuggstången längre fram i bilen, tyvärr är platsen upptagen, då det råkar sitta en framvagnsbalk där.
Lösning 3: Korta styrarmarna så att styrleden kommer inne i fälgen, OCH korta utslaget på kuggstången med distanser, fullt möjlig lösning.
Lösning 3 och dess problem, styrarmarna kommer bli väldigt korta, sisådär 40% kortare än standard, med starkt ökade krafter som följd.
Dessutom kommer man få ~2,4 rattvarv (nu 2,7) mellan fulla utslag så styrningen kommer bli (ännu) snabbare och trögare.
Kontentan är att jag nog bara flyttar styrleden ca. 3mm utåt, för ytterst lite förbättring.
På min bil kan jag flytta mer, men många fälgar passar då inte.
Slutligen en liten mini video, från några helger sedan, sista tvätten av båda bilarna innan vintern.
Ytterst märkliga ljud fenomen med båda bilar igång samtidigt på tomgång.
Man hör tydligt hur 528an med ett enkelt 2,5" avgassystem har ett speciellt varvtal där ljudet förstärks "exhaust drone" för er som vill youtuba.
Medan 635an med 2x2,5" separata system, har ett plattare och på sitt sätt ett tristare ljud.
https://www.youtube.com/watch?v=1-eU6iP ... e=youtu.be