Sida 103 av 122

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons jan 30, 2019 6:48 pm
av Daniel-635
Okej, lite garage aktivitet.

635an på pallbockar för service.

Bild

Lite diverse vätskor och även bränsleslang.
Ska prova Biltemas nya bränsleslang i båt sortimentet, den ska vara E10 kompatibel.
Återstår att se om den håller bättre.
Lite större ytter diameter då den ska klara flamskydd för båtar, men också tätare (luktar mindre) än vanlig bränsleslang.

Bild

Ur med hokuspokus oljan ur växellådan.

Bild

Och in med den nya, kör "folk" på Redline nuförtiden eller ?
Den har blivit väldigt mycket dyrare märkte jag (329:- litern.)

Bild

Inspektion av oljeretur pump.
Biltema pumpen installerades 2013 och har om jag kollar bakåt gått ca. 1600 mil.
Med 60 km/h i medelhastighet skulle det bli 266 timmar nu.
Manualen säger att "kolborstarna" ska bytas var 500:e timme (Hur det nu skulle gå till då de är lödda)


Nåja allt ser faktiskt mycket bra ut, faktiskt ganska välbyggd pump.
Kollektorn mätte jag inte, men slitaget var kanske max 0,1-0,2mm.

Bild

Inget synligt slitage varken på pumphus eller täckplattan.
Hjulen är i Brons och är också mycket fina.

Bild

Bild


HOPP

Till den andra bilen, 528an.

Takluckan är ur, det "sista" kvar på renoveringen (Om man någonsin blir klar)

"lite rost"

Bild

Bild

IIIIIIIIIHhhhhh

Bild

Höll på någon timme innan jag gav upp, och gick lös på Ebay istället.

"Nya" Takluckan ser BETYDLIGT bättre ut !

Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons jan 30, 2019 8:16 pm
av David Herbertsson
Synd på takluckan, där gick du miste om många sköna timmar med plåt och svets! :hihi:
Det sparar mycket tid att hitta några bra bitar. Jag letade rätt mkt efter golvplåten i kofferten på Kadetten utan framgång, när jag hade drygt 3 timmar kvar från att vara klar med den jag tillverkade och svetsade dit så hittade jag den som ekonomiplåt när jag letade efter annat på Ebay..

635:an gör sig bra på kort! :thumbright:

/David

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: ons jan 30, 2019 11:43 pm
av The
Jag kör med redline oljor i det mesta

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön feb 03, 2019 12:41 pm
av Daniel-635
Tack, nya Sony A7II kameran på översta bilden ihop med ett gammalt 70 tals objektiv !

Ja rostlagning har jag redan överdoserat på tidigare, därav att jag gärna hejar på er som kämpar :thumbright:
Bilder på min 635a.

Fy fan va den såg ut egentligen :hihi:

Bild

Bild

Man kanske skulle göra en tillbaka blick med före / efter bilder :?:

Dock finns det andra problem än rost, fast ja, jo även här var ju rost problemet :doh:

För att hålla fast takluckan sitter det en plast skida.
I denna satt ingjutna muttrar, som givetvis vart fastrostade.
Inte lätt att värma loss precis, så plastskenan sprack.
Och den finns bara att köpa för ena sidan, så det får bli någon form av epoxi limning här framöver.

Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån feb 04, 2019 7:05 am
av Cassius
3D printing? Såg ett avsnitt av Wheeler Dealers där dom fixade med en Carpi i USA där dom också behövde nya plastdelar till takluckan. Då 3D printade dom fram sakerna! Borde ju funka för dig med :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön mar 17, 2019 11:12 am
av Daniel-635
Det här är lagt många timmar på, och jag tjatar om det i videon också.
Men sen har det också blivit ett grymt resultat !

Ny finns styrarmarna framtagna i en hel 3D solid modell, med samma mått som min ursprungliga arm.
Fast i en snyggare, något lättare, och dessutom starkare design.
Där man dessutom slipper svets förbandet, till konan för styrarmen.

Smått galet !
Men har man en kompis som bara säger "inga problem" när man undrar om fräs bearbetning, ja då skenar det så här helt enkelt.

6 minuter om det hela.
Ifrån Solidworks, via prototyper, till testfixturer, vissa nederlag och fräsbearbetning av slutgiltiga detaljer.

https://youtu.be/oQRQJ-BUu_A

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön mar 17, 2019 3:41 pm
av stefanfloden
Snyggt! :thumbright:
Kan tänka mig att det tagit en hel del tid att få till dom där.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön mar 17, 2019 3:44 pm
av Hasse Bus
Helt galet, va gött med folk som brinner för att göra bättre än OEM.
Förfinad 635:a.

Tummen upp. :thumbright:

//Hasse.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön mar 17, 2019 4:14 pm
av blackadder
Imponerande!
Kul att du tagit dig tiden att göra en video, väldigt roligt att se.

/Peter

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön mar 17, 2019 9:30 pm
av dundersmurfen
Behöver du 3d printat så har vi en som klarar cirka 60cm långt

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: mån mar 18, 2019 7:49 pm
av Daniel-635
Tackar allihopa, kul att det uppskattas när man lägger tiden på att göra video.

Dundersmurfen, kan vara bra att veta.
Jag tror dock jag har lösningen till takluckans reparation.

Nackdelen med 3D printning är som med avancerad fräsning, man måste rita detaljerna först :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: sön apr 28, 2019 10:25 am
av Daniel-635
Det går lite tid mellan uppdateringarna men lite har hänt iallafall.

Oljereturerna är lite omgjorda ifrån turbo aggregaten, jag har hela tiden haft lite oljeläckage, oklart var.
Men nu är lilla behållaren ombyggd tät och gamla flottören är borta.
Istället en Volt och ampere mätare för att övervaka returpumpen.

Bild

Bild



Framvagnsdelarna / spindlarna är ytbehandlade, och mina egna är monterade på bilen. (Zink järn behandling)

Bild

Bild

Bild


Under Påskhelgen vart det operation luftfilter, äntligen är båda flyttade upp till motorutrymmet.
Bakre turbons luftfilter satt bara 10-12 cm över asfalten, och blev extremt skitigt fort.

Bild

Det blev en del timmar, innan jag vart framme med rören.

Bild

Bild

Bild

Fick bli mycket ryssböjar eller Pie cuts, tur att jag gav upp idéerna på att göra detta i aluminium, då hade jag hållit på fortfarande.

Bild

Här är delarna lackade. (Två delar till vänster, är omlackerade tryckrör)

Bild

Lackade med Biltemas gamla Polyurethan lack som tyvärr utgått ur sortimentet. (Tikkurilia Temadur 90 är lik)
Enormt förlåtande lack, ser helt "Pulverlackat" ut.

Bild


Ganska rörigt i garaget, och "nya" bruksbilen har fått komma in i garaget för den har pollen allergi.

Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: tis maj 07, 2019 9:28 am
av Toni
Filmen om tillverkningen av styrarmarna är ju rena porren!
Snygga lösningar över lag.
Lyfter på hatten!
Skickligt.

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: fre maj 24, 2019 7:11 pm
av Daniel-635
Tack Toni.

Nu är 635an äntligen färdig att ta sig an vägarna.

Båda luftfilterna är monterade, och det vart ett jäkla sug och blås ljud i bilen.

Så nu har jag tillverkat en värme och ljud avskärmning.
Ljudmässigt vart det förvånande stor skillnad.

Nu är Intercoolern så stor, men det är ju alltid gratis effekt om man suger in kallast möjliga luft.

Den når nästan upp till huven, några mm. saknas.
Och emot skärmen måste Gasdämparen till huven ha lite plats, men ganska tätt blev det.

Bild

Bild

Och så en liten video när jag tillverkar själva avskärmningen. (2mm aluminium.)

Lite mer Low tech handarbete denna gången.

https://www.youtube.com/watch?v=wZaDuYIqqpg

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Postat: lör maj 25, 2019 3:42 pm
av Hasse Bus
Klockrent, så snyggt.
Det ser ju fabriks 80-tal ut. :thumbright:
Hela bilen är ju så jävla bra. :mrgreen: