Sida 3 av 123
Postat: fre jan 11, 2008 10:35 pm
av Daniel-635
MR Garett
Går o Går , skulle väl kanske vara möjligt
Gillar din BMW ascona
Men bilen är ganska smal i nosen , + att det går ut fästen till stötfångare/front + att det är mycket svårt att komma förbi framlamporna med tryckrör........
Om jag skulle använda en sån intercooler behöven nog tryckrören vara över 150cm både före o efter intercooler......
Här är hur alpina har löst det , man har ju dreglat på en sån här bil
Om man kollar noga på dessa bilder ser man att röret går "runt kylaren" precis bakom höger helljuslampa , man får plats med 2,5" där även om alpinas bilar har ett gjutet rör som är mindre
Med denna lösning blir rören totalt ca. 1m kortare
Och har färre krökar , dock ett par skarpa
För er som inte är så hemma på alpinas modeller kan jag berätta att det här är en B7 turbo Coupé -86 tror jag
Dom hade "samma" 3,5 liters m30 6a som jag har , men ganska moddad
Turbo 1st kkk27
300-330 Hk
ca 500nm
Kraftigt ha begär på en sån bil , men jag bygger en egen istället
Postat: lör jan 12, 2008 5:09 pm
av sikko
M5 3,8 har nr 03764fa och 1317446
Postat: mån jan 14, 2008 9:28 pm
av Daniel-635
sikko skrev:M5 3,8 har nr 03764fa och 1317446
Tackar för numren , det ena är ju på Lucas spridare , det första vet jag dock ej vad det är ?
Lucas spridaren verkar sitta på vissa 3,6or och på alla 3,8or.......
Lite update på helgens arbete .
Y-rör från Lmm/luftfilter ner till främre turbo och vidare bakåt .
Här ser man y-röret sittandes monterat på främre turbo , och sugröret som ansluter från den bakre......
Bra på GT17 agg. med klämring på sugrören , för det bakre röret hamnar ju väldigt nära den främre downpipen.
Inte kul med slang där inte
Luftfilter hamnar precis bakom lamporna , en anslutning för dump sitter även den på Y-röret .
Början på tryckröret är 3" kona ned till 2,5"
Sug rören är 2"
Lmm anslutning är 3"
Intercooler är beställt från KL-racing + lite slang
Postat: mån jan 14, 2008 9:35 pm
av mattias
Om du kunde ha en has-plåt och sen kamouflera insugsröret med orignal-grejerna så skulle den ju passera besiktningen..
Postat: mån jan 14, 2008 10:05 pm
av Daniel-635
mattias skrev:Om du kunde ha en has-plåt och sen kamouflera insugsröret med orignal-grejerna så skulle den ju passera besiktningen..
Jaa tanken har funnits , borde ju klara en "flygande"
Postat: tor jan 17, 2008 7:32 pm
av Daniel-635
Då har det kommit hem lite speedparts
1 St intercooler , med cellpaket 300x400x76 och div slangbitar .
Sällan man är så sugen att sätta vinkelslipen i något helt nytt , som jag är nu
ska dock suga på nån dag på det innan jag går loss på den .
Ena gavlen på intercoolern ska "vändas" och anslutningen ska riktas nedåt .
Ut från intercoolern är det ju nästan "färdigt" ska bara kapa bort lite plåt som BMW skickat med i onödan
In i intercoolern blir det ett rör som är lite mer jobb med , behöver plattas till och breddas , annars hasar det i asfalten vid inspirerad körning
Mellan oljetråg o asfalt är det ca 11cm , med alla turboprylar i mindre
Postat: tis jan 22, 2008 8:55 pm
av Daniel-635
Idag åkte intercoolern igenom bandsågen på jobbet
Sen satt jag o lyste på den en stund med TIGen
Detta blev resultatet
Gavlarna var ca 3mm gods i och plåten som jag satte dit är också 3mm
I "vänster" sidan svetsades även i en muff som tar ner anslutningen till 2,5"
Kan VARMT rekommendera KEMPPI Mastertig MLS 2300
Är dock svindyr tror över 40´000:-
Den vi har på jobbet är vattenkyld
och har det underbara MIX läget där den växlar mellan AC och DC ca 0,5-1 sek åt gången , ger stabilare ljus båge
Ett par tips ?
För er som inte provat de
Guldfärgade volfram pinnarna så måste jag nästan tvinga er till det
Dom kan man slipa spetsiga även vid alu svetsning , och de håller
Man kan köra svart o rostfritt med dom också
Postat: sön feb 03, 2008 7:11 pm
av Daniel-635
Nu har det vart lite sådär med inspirationen ett tag
Skyller på DEN J_VLA SKIT VINTERN
sett solen 3ggr sen november , resten bara REGN
Men lite har det hänt nu .
Intercooler fästet är klart , kanske blir en oljekylare här framme också
Kapat upp hål där tryckröret går bakom helljuslampan
Tryckrören har modifierats lite , göra o göra om .......
Tryckröret över motorn är ändrat från tidigare "alpina" lösning till att gå mer rakt och med svagare böjar , anslutningarna till dumpventilen syns också .
Det ska bli en Mitsubishi EVO 35mm ventil , har bara en till låns nu att måtta med
Nån som har en att sälja ?
Postat: sön feb 03, 2008 11:33 pm
av j0jje
Blev ju bra det där!
Postat: lör feb 09, 2008 3:26 pm
av Daniel-635
j0jje skrev:Blev ju bra det där!
Tackar !
Nu har det byggts luftrenare
Kanske inte riktigt vad alla pysslar med 2008 , med då även original look prioriteras får det bli så här
I luftrenaren sitter ett K&N filter och den har en "snabel" ut till friska luften bakom framlamporna
Ramen runt filtret och excenterlåsen kommer från en e28
Resten är handknackat , förutom "taket" för där sitter original plåten med BMW logga
Lmm är skruvad direkt i Luftrenaren och ansluter via en 3" krök mot Y-röret där dumpen sitter
Postat: sön feb 17, 2008 4:49 pm
av Daniel-635
I helgen har det blivit helsvetsning av downpipes .
Kunde inte låta bli att hänga dit prylarna på min reserv 2,8a
Här får man en lite tydligare bild av rördragningen
Postat: sön feb 17, 2008 10:39 pm
av Hollizini
Usch och fy fan va fint det blir!
Postat: sön feb 17, 2008 10:53 pm
av mattias
Mycket smutt!
Postat: mån feb 18, 2008 8:24 am
av sqrewdriver
Ser "fabrik" ut. mycket nice.. hur kommer det bli
med värmen i motorutrymmet? Lr skall det lindas?
Postat: mån feb 18, 2008 12:24 pm
av Daniel-635
Tack för alla positiva kommentarer , det höjer inspirationen
Ang. värmen i motorutrymmet , downpipes ska lindas och sen ska
"hela skiten" täckas in med aluplåtar , både mot innerskärm och uppåt
Värsta värme problemet blir nog innanför det främre aggregatet där det sitter en slangskarv
Grenrören , "går" tyvärr inte linda , det är redan trångt kring skruvar och muttrar.....