Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 9:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1528 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 102  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
j björk skrev:
Laddar man allt vad det orkar brukar det där med sjunkande tryck på högre varv lösa sig självt.. genom att wg:n öppnar av mottrycket.


Jaa , det lär ju hjälpa till att öppna .

Mattias skrev:
Men jag har ett förslag: Kör med lite laddtrycksstyrning mot varv, så du har högre laddtryck på de varvtal där turbon fortfarande orkar med att flöda. Du skulle t.ex. kunna ha 1 bar mellan 2000-4500 utan större problem (tror jag) och sen minska laddet ner mot 0.5 bar mot varvstoppen. Lär ju bli lite däckslitage med sån vridkurva men..


Mattias , det är ju 2009 års setup 8) hoppas jag....

Skulle vara grymt intressant att veta vad det är för mottryck på en SAAB 2,3-16 motor , om den ligger på 200Hk....... lite annan setup med många ventiler och snällare kamaxlar så den "tål" väl mer mottryck än min kanske

Men ändå.....2,3 liter..... jag har ju bara 1.7 per agg.... den som lever får se..

Idag har jag skurat växellådan med tandborste :doh: blev ren iallafall .

Sprängkåpan tog jag med till jobbet och lät 150 Bar och 90 grader hetvatten göra jobbet , inte alls roligare , blev själv dyngblöt skitig och lite grinig :evil:

Det är en Getrag 262 5 Vxl med lös kåpa för er som undrar .

Bild

Till min förvåning upptäckte jag att 3,2ans svänghjul var mer ursvarvat än 2,8ans , och ca 2kg lättare..... där ser man :roll:

2,8 hjulet är det till höger , tittar man noga ser man skillanden :?

(-83ans 635a hade 3,2 motor original )[/quote]

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 04, 2008 8:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Inlägg: 160
Ort: Ö-vik
Nu har jag läst igenom tråden, är imponerad av ditt jobb och samtidigt avundsjuk. De där 635:orna är ju fina bilar. Snacka om landsvägslok med dubbelturbo och allt!

Fint som snus! :thumbright:

/Hakke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 05, 2008 8:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
hakno skrev:
Nu har jag läst igenom tråden, är imponerad av ditt jobb och samtidigt avundsjuk. De där 635:orna är ju fina bilar. Snacka om landsvägslok med dubbelturbo och allt!

Fint som snus! :thumbright:

/Hakke


Tackar , din lär ju bli rätt potent den med , m112 an lär ju pumpa på bra 8)
Kanske inte helt olika motorkaraktär på dessa två ?

Idag har jag nästan mattat färdigt allt i motorutrymmet .

Bild

Sen har jag också tvättat bilen :roll:
Det är ju inte kul att lägga på maskering på en smutsig bil , och dessutom fäster ju inte tejpen på en dammig lack :thumbdown:

Bild

Med lite tur , kanske bilen äntligen är lackad under huven på söndag kväll :?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 09, 2008 12:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Så då var det lackat :)

Grundat

Bild

Och sen på med lite BMW 405 Imola röd 8)

Bild

Bild

Jag önskar att jag hade haft en spruta med överliggande kopp men det gick ju ändå :?


Känns grymt skönt att äntligen kunna kalla bilen hellackerad ......

Nu ska den få stå och härda i någon vecka medan jag fixar med allt annat som ska få lite färg på sig . tryckrör och luftrenare mm ska bli Diamantsvart metallic .
(samma färg som min Bmw 528 har , som syns i bakgunden ibland)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 10, 2008 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kunde inte låta bli att hänga på alla rören på motorn när jag ändå höll på :wink:

Bild

Bild

Bild

Ska försöka få olja och kylvatten förbi framsidan på motorn om det går .

Kylvattnet till aggregaten kan ju inte gärna gå över luftskruven på termostat huset , en lite knepig nöt att knäcka....

Vevhusventilationen ska också dras någonstans :?:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 10, 2008 11:06 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9789
Ort: Sävar
Jag säger bara : Det ser bra ut som vanligt! :thumbright:

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 11, 2008 5:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Inlägg: 821
Ort: Borås
som mattias sa, det ser mycket bra ut, välgjort :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 11, 2008 5:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Inlägg: 662
Ort: Härnösand
Klockrent! 635 och dubbelturbo det är ju för göttt. Lycka till ser kalasbra ut...

_________________
072 931 6764
Instagram novasikko


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 11, 2008 6:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Inlägg: 916
Ort: surahammar
vad är det för grundfärg du använder


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 11, 2008 7:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:37 pm
Inlägg: 249
Ort: Örnsköldsvik
Jäkla fin bil :thumbright: perfekt autobahnracer :wink:

tycker själv mycket om BMW speciellt de äldre

_________________
Emil Sundberg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 11, 2008 8:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tackar allihopa för de fina kommentarerna :)

Ang. färg , all färg på bilen är Glasurit , täcklacken är egentligen för bussar och lastbilar , anledningen till att den valdes var att den INTE var avsedd för ugns härdning .

Motor utrymmet var ju lackat innan så jag använde bara slipgrund .
( Glasurit 285-51 Grundfiller Voc )
Inte säkert att den finns att köpa nu dock , miljökraven gör att lackerna hela tiden ändras .

Nu vill billacken där jag köpt färg tidigare , bara sälja "vattenbaserad" färg , ett riktigt skit , för hemma lackerare..... sägs vara besvärlig , har ej provat ännu :evil:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 23, 2008 9:39 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2394
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Mycke meckande har det blivit för att få till alla de små rören . :doh:

Här kommer Olja och snart vatten , behövs bara ett T-rör under insuget till vatten.
Oljan kommer från ett alu block som jag fräst till , det sitter mellan motor och filter , och har även anslutningarna till oljekylaren , vid generatorn ser man en av hydraulslangarna som ska gå till kylaren.

Bild

Här ser man vatten röret som går mellan triggerskivan och vatten pump remhjulet bakom remmen......
I överkant på bilden syns också vevhusventilation och oljeröret .
Vevhusventilationen , går ner i sugröret till den främmre turbon .

Bild

Här kommer en liten bit slang till vatten precis bakom triggergivaren

Bild

Röret till oljan är faktiskt i ett stycke , det är ett 10mm hydraul rör som är tigat ihop med banjo anslutningarna.
Som ni kanske ser har jag seriekopplat vattnet till turbona , en liten chansning men jag hoppas att det funkar , blir sååå mycket lättare då :wink:
( Den bakre turbon får det kallaste vattnet )

Bild

Så här ser det ut vid den bakre turbon , jag plockar alltså ut vattnet ur avtappningspluggen , rören ska böjas till lite till , och få en slang mellan sig

Bild

Olje returerna är också färdiga , behöver bara lite slang .
Från främmre turbo , via ett t-rör till bakre sen ner i tråget.

Bild

Bild

Oljan kommer in i tråget under nivån :doh:
Inte helt optimalt det heller ,( är väl inget som är optimalt på denna bilen :doh: ) men det var enda möjligheten för att få något fall på ledningarna överhuvudtaget , dom är i 20mm rör så jag hoppas att det ska räcka , funkar ju för flera andra :wink:


Här är rören under tillverkning jag hittade inget sätt att bocka dom rören jag hade , så det fick bli slits metoden :doh: , tar ju en del tid....
Det långa röret är till vevhusventilationen , övriga oljereturer .

Bild

Jag har också ordnat allt till min koppling , det blir .
3,2ans svänghjul , sachs 765 platta ( 600Nm ) , och 3,5ans , stela std lamell

Bild

Bonus bild , på 2,8 och 3,2 svänghjul , tydlig skilland ! , 2,8an har alltså INTE det lättaste svänghjulet original .

Bild

De vart många :doh: :doh: , men nu är det lite mer :thumbright:

Om allt annat känns för lätt , DUBBELTURBOKONVERTERA 8)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 23, 2008 3:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Inlägg: 654
Ort: Öjebyn
Daniel-635 skrev:
Tackar allihopa för de fina kommentarerna :)

Ang. färg , all färg på bilen är Glasurit , täcklacken är egentligen för bussar och lastbilar , anledningen till att den valdes var att den INTE var avsedd för ugns härdning .

Motor utrymmet var ju lackat innan så jag använde bara slipgrund .
( Glasurit 285-51 Grundfiller Voc )
Inte säkert att den finns att köpa nu dock , miljökraven gör att lackerna hela tiden ändras .

Nu vill billacken där jag köpt färg tidigare , bara sälja "vattenbaserad" färg , ett riktigt skit , för hemma lackerare..... sägs vara besvärlig , har ej provat ännu :evil:


Jag har provat lacka en huv och ett kjolpkt med vattenbaserad och kan säga att det är stor skillnad, mkt svårare och det flyter ut dåligt tyckte jag, ser dock bättre dagen efter när det fått stå nåt tag. Men kommer inte köpa det igen om jag inte måste. :thumbdown:

Ser för övrigt mkt bra och rörigt ut :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 23, 2008 10:13 pm 
Offline
Skogen Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Inlägg: 1370
Ort: Gävle
Det som är så härligt med bilbyggande, massor av kompromisser :lol:

Ser bra ut!

_________________
Skogen Racing TEAM - Gävle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 24, 2008 12:33 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9789
Ort: Sävar
Vad väger svänghjulen du har ? (2.8 och 3.2)
Tänkte väga mitt 2.8 när jag får tillfälle.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1528 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 102  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010