Sida 5 av 123

Postat: tor feb 28, 2008 7:55 pm
av Daniel-635
j björk skrev:Laddar man allt vad det orkar brukar det där med sjunkande tryck på högre varv lösa sig självt.. genom att wg:n öppnar av mottrycket.
Jaa , det lär ju hjälpa till att öppna .
Mattias skrev: Men jag har ett förslag: Kör med lite laddtrycksstyrning mot varv, så du har högre laddtryck på de varvtal där turbon fortfarande orkar med att flöda. Du skulle t.ex. kunna ha 1 bar mellan 2000-4500 utan större problem (tror jag) och sen minska laddet ner mot 0.5 bar mot varvstoppen. Lär ju bli lite däckslitage med sån vridkurva men..
Mattias , det är ju 2009 års setup 8) hoppas jag....

Skulle vara grymt intressant att veta vad det är för mottryck på en SAAB 2,3-16 motor , om den ligger på 200Hk....... lite annan setup med många ventiler och snällare kamaxlar så den "tål" väl mer mottryck än min kanske

Men ändå.....2,3 liter..... jag har ju bara 1.7 per agg.... den som lever får se..

Idag har jag skurat växellådan med tandborste :doh: blev ren iallafall .

Sprängkåpan tog jag med till jobbet och lät 150 Bar och 90 grader hetvatten göra jobbet , inte alls roligare , blev själv dyngblöt skitig och lite grinig :evil:

Det är en Getrag 262 5 Vxl med lös kåpa för er som undrar .

Bild

Till min förvåning upptäckte jag att 3,2ans svänghjul var mer ursvarvat än 2,8ans , och ca 2kg lättare..... där ser man :roll:

2,8 hjulet är det till höger , tittar man noga ser man skillanden :?

(-83ans 635a hade 3,2 motor original )[/quote]

Postat: tis mar 04, 2008 8:30 am
av hakno
Nu har jag läst igenom tråden, är imponerad av ditt jobb och samtidigt avundsjuk. De där 635:orna är ju fina bilar. Snacka om landsvägslok med dubbelturbo och allt!

Fint som snus! :thumbright:

/Hakke

Postat: ons mar 05, 2008 8:31 pm
av Daniel-635
hakno skrev:Nu har jag läst igenom tråden, är imponerad av ditt jobb och samtidigt avundsjuk. De där 635:orna är ju fina bilar. Snacka om landsvägslok med dubbelturbo och allt!

Fint som snus! :thumbright:

/Hakke
Tackar , din lär ju bli rätt potent den med , m112 an lär ju pumpa på bra 8)
Kanske inte helt olika motorkaraktär på dessa två ?

Idag har jag nästan mattat färdigt allt i motorutrymmet .

Bild

Sen har jag också tvättat bilen :roll:
Det är ju inte kul att lägga på maskering på en smutsig bil , och dessutom fäster ju inte tejpen på en dammig lack :thumbdown:

Bild

Med lite tur , kanske bilen äntligen är lackad under huven på söndag kväll :?

Postat: sön mar 09, 2008 12:48 pm
av Daniel-635
Så då var det lackat :)

Grundat

Bild

Och sen på med lite BMW 405 Imola röd 8)

Bild

Bild

Jag önskar att jag hade haft en spruta med överliggande kopp men det gick ju ändå :?


Känns grymt skönt att äntligen kunna kalla bilen hellackerad ......

Nu ska den få stå och härda i någon vecka medan jag fixar med allt annat som ska få lite färg på sig . tryckrör och luftrenare mm ska bli Diamantsvart metallic .
(samma färg som min Bmw 528 har , som syns i bakgunden ibland)

Postat: mån mar 10, 2008 10:14 pm
av Daniel-635
Kunde inte låta bli att hänga på alla rören på motorn när jag ändå höll på :wink:

Bild

Bild

Bild

Ska försöka få olja och kylvatten förbi framsidan på motorn om det går .

Kylvattnet till aggregaten kan ju inte gärna gå över luftskruven på termostat huset , en lite knepig nöt att knäcka....

Vevhusventilationen ska också dras någonstans :?:

Postat: mån mar 10, 2008 11:06 pm
av mattias
Jag säger bara : Det ser bra ut som vanligt! :thumbright:

Postat: tis mar 11, 2008 5:16 pm
av ergu
som mattias sa, det ser mycket bra ut, välgjort :thumbright:

Postat: tis mar 11, 2008 5:47 pm
av sikko
Klockrent! 635 och dubbelturbo det är ju för göttt. Lycka till ser kalasbra ut...

Postat: tis mar 11, 2008 6:13 pm
av stefan j fd cab
vad är det för grundfärg du använder

Postat: tis mar 11, 2008 7:39 pm
av Emils
Jäkla fin bil :thumbright: perfekt autobahnracer :wink:

tycker själv mycket om BMW speciellt de äldre

Postat: tis mar 11, 2008 8:23 pm
av Daniel-635
Tackar allihopa för de fina kommentarerna :)

Ang. färg , all färg på bilen är Glasurit , täcklacken är egentligen för bussar och lastbilar , anledningen till att den valdes var att den INTE var avsedd för ugns härdning .

Motor utrymmet var ju lackat innan så jag använde bara slipgrund .
( Glasurit 285-51 Grundfiller Voc )
Inte säkert att den finns att köpa nu dock , miljökraven gör att lackerna hela tiden ändras .

Nu vill billacken där jag köpt färg tidigare , bara sälja "vattenbaserad" färg , ett riktigt skit , för hemma lackerare..... sägs vara besvärlig , har ej provat ännu :evil:

Postat: sön mar 23, 2008 9:39 am
av Daniel-635
Mycke meckande har det blivit för att få till alla de små rören . :doh:

Här kommer Olja och snart vatten , behövs bara ett T-rör under insuget till vatten.
Oljan kommer från ett alu block som jag fräst till , det sitter mellan motor och filter , och har även anslutningarna till oljekylaren , vid generatorn ser man en av hydraulslangarna som ska gå till kylaren.

Bild

Här ser man vatten röret som går mellan triggerskivan och vatten pump remhjulet bakom remmen......
I överkant på bilden syns också vevhusventilation och oljeröret .
Vevhusventilationen , går ner i sugröret till den främmre turbon .

Bild

Här kommer en liten bit slang till vatten precis bakom triggergivaren

Bild

Röret till oljan är faktiskt i ett stycke , det är ett 10mm hydraul rör som är tigat ihop med banjo anslutningarna.
Som ni kanske ser har jag seriekopplat vattnet till turbona , en liten chansning men jag hoppas att det funkar , blir sååå mycket lättare då :wink:
( Den bakre turbon får det kallaste vattnet )

Bild

Så här ser det ut vid den bakre turbon , jag plockar alltså ut vattnet ur avtappningspluggen , rören ska böjas till lite till , och få en slang mellan sig

Bild

Olje returerna är också färdiga , behöver bara lite slang .
Från främmre turbo , via ett t-rör till bakre sen ner i tråget.

Bild

Bild

Oljan kommer in i tråget under nivån :doh:
Inte helt optimalt det heller ,( är väl inget som är optimalt på denna bilen :doh: ) men det var enda möjligheten för att få något fall på ledningarna överhuvudtaget , dom är i 20mm rör så jag hoppas att det ska räcka , funkar ju för flera andra :wink:


Här är rören under tillverkning jag hittade inget sätt att bocka dom rören jag hade , så det fick bli slits metoden :doh: , tar ju en del tid....
Det långa röret är till vevhusventilationen , övriga oljereturer .

Bild

Jag har också ordnat allt till min koppling , det blir .
3,2ans svänghjul , sachs 765 platta ( 600Nm ) , och 3,5ans , stela std lamell

Bild

Bonus bild , på 2,8 och 3,2 svänghjul , tydlig skilland ! , 2,8an har alltså INTE det lättaste svänghjulet original .

Bild

De vart många :doh: :doh: , men nu är det lite mer :thumbright:

Om allt annat känns för lätt , DUBBELTURBOKONVERTERA 8)

Postat: sön mar 23, 2008 3:36 pm
av j0jje
Daniel-635 skrev:Tackar allihopa för de fina kommentarerna :)

Ang. färg , all färg på bilen är Glasurit , täcklacken är egentligen för bussar och lastbilar , anledningen till att den valdes var att den INTE var avsedd för ugns härdning .

Motor utrymmet var ju lackat innan så jag använde bara slipgrund .
( Glasurit 285-51 Grundfiller Voc )
Inte säkert att den finns att köpa nu dock , miljökraven gör att lackerna hela tiden ändras .

Nu vill billacken där jag köpt färg tidigare , bara sälja "vattenbaserad" färg , ett riktigt skit , för hemma lackerare..... sägs vara besvärlig , har ej provat ännu :evil:
Jag har provat lacka en huv och ett kjolpkt med vattenbaserad och kan säga att det är stor skillnad, mkt svårare och det flyter ut dåligt tyckte jag, ser dock bättre dagen efter när det fått stå nåt tag. Men kommer inte köpa det igen om jag inte måste. :thumbdown:

Ser för övrigt mkt bra och rörigt ut :thumbright:

Postat: sön mar 23, 2008 10:13 pm
av Mikael S
Det som är så härligt med bilbyggande, massor av kompromisser :lol:

Ser bra ut!

Postat: mån mar 24, 2008 12:33 am
av mattias
Vad väger svänghjulen du har ? (2.8 och 3.2)
Tänkte väga mitt 2.8 när jag får tillfälle.