CB250N turbobygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
busse
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2021 7:50 am

CB250N turbobygge

Inlägg av busse »

Postar här vad jag håller på med skrev för några år sen om mina funderingar som nu är på gång, jo jag vet att detta är helknäppt och inte klokt alls men om jag ändå har kompressormatat en CB250N dom är hyfsat ombyggd till cafe racer kan jag väl också bygga en till med turbo.

Tanken är att det ska bli nån form av gammeldags racestuk med halvkåpa som tex honda RS1000 eller Suzuki XR69 men då i en tvåcylindrig mindre version. Hade väl hoppats att jag skulle kommit längre vid det här laget men jag har haft fokus på kompressorhojen att få den helt klar innan jag dragit igång nåt nytt bygge vilket tagit tid.

Köpte två CB250N av en kompis och tänkte att ha dom som reservdelshojar men då jag googlade så hittade jag att Honda på 80-talet hjort en V-twin 250 raceprototyp med dubbel turbo, dubbla intercoolers och insprutning så då föddes en idé till ett turbobygge. En Garrett GT15 turbo köptes också men först i hösten som var så besiktades hojen en "sista" eller kanske näst sista gång om det inte blir regbesiktning med turbo och bygget startades.

Har i vinter byggt grenrör i rostfritt då det verkade enklast att hitta rördelar, fick även göra en egen delning på grenröret då avgasportarna vinklade ut från varandra för att kunna lossa grenröret vilket har gjort med en avgasmutter till en Sachs moppen och egna flänsar var av den ena är gängad för muttern, sen har jag gjort en avgasfläns ut från turbon och ett provisoriskt avgassystem men om allt funkar så blir det nog nåt snyggare i rostfritt och kanske draget under sadeln och ut genom kutsen.

Vidare har jag tillverkat en adapter med utvändig 1/8 BSPT och invändig M10x1 gänga som går ut genom transmissionskåpan för att ta ut oljetrycket till turbon där oljetrycksgivaren tanken är sen att svarva till en egen banjobult där oljetrycksgivaren sen monteras i skallen på banjobulten, denna adapter var ett måste då oljetrycksgivaren sitter bakom kåpan. Returen från turbon har gjorts av 16 mm hyraulrör och en egen svarvad och gängad plugg som sitter där locket till balansaxelkedjejusteringen annars sitter.

Är väl här jag är just nu och väntar på att få en pressad slang med banjokopplingar till turbon sen blir det att fortsätta med att bygga nån form av plenum. Är lite i valet och kvalen men jag tror jag kör med förgasare till att börja med för att se om jag får ladd med turbon även om jag är jäkligt sugen på att testa insprutning.

Postar väl en bild på mitt kompressorbygge som är en hyfsad ombyggd CB250N med en Aison AMR300 kompressor och en hel del ändringa som bla egen sadel och sidokåpa i plåt, egentillverkat rostfritt avgasystem, ekerhjul från CB250K-nånting bak och ett Kawasaki Z200 hjul fram med ISR bromsskiva och mycket mer.
IMG_9246.JPG
Sen lite bilder på vad komma skall i form av en turbo variant.
20240304_192100.jpg
20240415_195605.jpg
20240419_181737.jpg
20240421_161550.jpg