En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Roligt med lite historia kring kärran för oss som inte är från sävar! :)
Klockren bild på mange också :)
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hehe är det söderlund på bild i unga dar? :)
Bild
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Jo visst är det han. Finns fler roliga bilder, kommer snart :)
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Det är bara att inse att det var bättre förr. :lol:

Finns ju också några härliga gamla filmer (VHS) från Klockarbäcken där denna bil är med i allra högsta grad.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Hissjö Racing skrev:Det är bara att inse att det var bättre förr. :lol:

Finns ju också några härliga gamla filmer (VHS) från Klockarbäcken där denna bil är med i allra högsta grad.
Och dom borde någon ta och konvertera till modernt format så vi andra får se =)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Det vore riktigt kul om det gick att ordna. Jag har själv ingen bra film på bilen. Undrar om så gamla filmer är preskriberade i lagens ögon :roll:

Bild
Några gamla vinterdäck fick smaka stryk uppe på Sävar hea

Bild
Bilen har varit många färger under åren och den här döds-grå, matta lacken är en av mina favoriter. Tyvärr finns inga andra bilder på bilen från den tiden.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fräna bilder 8)
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Bild
Här var det uppstart på gång. Mange till vänster. Bilen kördes till en början med sug B21 och M40 låda. Flipfronten var fortfarande rosa som den såg ut från pluggen och bilen kördes ett bra tag med den färgsättningen. Kommer ihåg att axet låg på 8,9 sekunder till 100 med singel stromberg. En rolig historia vid den här tiden var att Jens trodde min bil fortfarande stod rostig i garaget och att jag var långt ifrån klar. Jens var själv nära uppstart med 140;n och tyckte sig ligga bra till. Vi tävlade i det mesta förr på mopeder, skotrar och annat. Resultatet avgjordes ofta med en brottningsmatch oavsett om man vunnit eller förlorat. Egentligen var bilen nästan klar med hjälp av Magnus och ett tok-mek. Dagen då amman blev körklar så stod Jens utanför Manges garage och surrade. Jag kom piskandes förbi garaget med min bil och Jens blev rätt förvånad, kanske till och med arg :wink: Han försvann in i sitt garage utan att synas under en vecka. När han kom ut igen tror jag 140;an gick.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:hihi: jo det var tider.

jag va ju på skol resa i nian till sanktpetersburg en vecka då tokmeka ni ihop bilen, jag fatta först inte vad som åkte förbi hos magnus :shock: det tog säkert 5 sekunder innan jag fatta att det va du :)

jo jag mins att det bvart många natt pass efter det med 142an :)
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Efter att bilen körts omkring dödsgrå så fick den en dusch med färgsprutan. Mörkrött blev det och det här var nog den bästa perioden i ammans liv. Lagom ryt för att göra rundpallare på vägen vilket behövdes då backdrevet hade sprängts och man behövde vända. Hösten är den bästa tiden på året för bilar tycker jag med härlig luft som borgar för ryt i motorn. Det blev en ny motor samtidigt med ny lack och jag fick god hjälp av Mickes Motor med allt arbete och tips till trim.
När bilen blev uppstartad så skulle jag in och visa bilen för Micke. Halvägs till stan mötte jag en mc snut som såg att jag kapat ner regplåten fram flr ett smuttare stuk. Han gjorde också en rundpall och hann ikapp vid ersboda korsningen där han utförde en flygande besiktning. Tyvärr hade jag inte lagt någon vettig energi på ett fungerande broms system och bilen fick körförbud på plats med spanska flaggan :thumbdown:
Sedan blev det polis eskort till Mickes garage, så jag kunde visa honom bilen trots allt :roll:
Spanska flaggan är en dekal som sätts på framrutan för er som inte sett den. Det blev aldrig att besikta om bilen för att lyfta flaggan. Jag bytte framruta istället och det fungerade det med. Det var bara att glida igenom besiktningen som vanligt nästa tillfälle.

Bild
Jonas Sandström SÄVAR
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Inlägg av S Iwarson »

Gamla Bebban måste vara den bil jag haft i särklass de flesta dragen mot, jag minns speciellt en gång när jag dejtade en tjej som bodde i den gamla järn/färg affärn vid sävarån, hon hade precis berättat att hon var kluven inför att träffas mera, besvikelsen var stor, just då passerade Zeke i hög fart utanför, i ren frustration tackade jag för mig, vred i gång 164an med 3 x Dellorto 45, gasade i vrede så bilen gick på tvären och skrämde upp en kärring med barnvagn på trottoaren :lol:. Sedan följde en uppgörelse med Bebban på en gammal smal kustväg kallad Ivarsbodavägen.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

SATAN va snygg!! :D :D
jag älskar amazoner till o börja med, o din har helt rätt stuk! på första bilderna i denna tråd e den riiiiktigt najjs 8) blev bakgrund på datorn direkt, vöx amazon som jag hade innan blev utklassad :mrgreen:
du har inte bilderna med högre upplösning btw? de blev lite suddiga :) PMa gärna o skicka om du har :D



*min nya favvo-bil* :mrgreen:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

sånna här nostalgiska återblickar är bara så klockrena :thumbright: :thumbright: :lol: mera sånt :D
team weber power
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

VHS -> Digitalt löser jag åt er. Körde över lite filmer för någon månad sedan och det blir hyffsat, går att se på iaf :)
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Kul att se dig på tråden Stefan :thumbright: Goda minnen från Ivarsboda vägen. Jag hade hoppats att du var i byn för att uppvakta Bebban och inte någon tjej :hihi: Jag kommer ihåg att bilarna var kusligt jämna trots vitt skilda koncept. Ljudet i Stefans 164 med webrar var dock oslagbart skönt. Får vi se revanchen snart? Jag tror att vi båda inte är så snabba i garaget som vi en gång tyckte oss vara men små jämna steg framåt så händer det väl nån gång, eller hur?
Det finns många sköna historier mellan mig och Stefan så det finns nog tillfälle att göra återblickar igen.

Nu under påsk så var jag hemma några dagar och monterade kolvar och H-profilarna i blocket.
Toppen är portad och väntar på ett ventil jobb från Jens.
Utanpå motorn krävs ett nytt Plenum men jag har förhoppningar att Motorn blir klar under sommaren.
Kolvarna skäggades av lite för en för motorn mera attraktiv form. Jag kommer inte ner på den kompression jag önskar med modifieringen av kolvarna så förbränningsrummen kommer att bearbetas lite mer. Om det behövs kommer jag att justera kompressionen med topp-packning i stål eller koppar.

Bild
Begreppet koka ihop en motor tas på största allvar!!!

Bild
Det gamla klägget lossnade enkelt med en tvättsvamp efter koket. I kastrullen, vatten och avfettning

Bild
Gamla kolvar blir som... gamla, vart skapligt faktiskt.
Jonas Sandström SÄVAR
Skriv svar