En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

I brist och saknad av min gamla vän Amazonen så köpte jag på mig en Honda CBR 600 -01. Priset var väldigt rimligt med ett medföljande oljud i motorn som kunde varit enkelt att åtgärda (kamkedje sträckaren).
Nu var det inte lika enkelt vilket jag konstaterade vid en närmare anblick hemma i Göteborg. Jag skaffade tag i en lokal centralt i stan där jag rev motorn strax innan semestern. Jag hittade ett seriöst fel när jag plockade ner generator kåpan. På svänghjulet sitter startkransen skruvad med sex bult. Två av dessa hade rallat ut och massakrerat generatorn som var mestadels trasig. Dessa bultar hade även gått av i det tajta umgänget och satt fast på magneten på svänghjulets insida. Resterande bultar satt lösa och gick att skruva ut utan verktyg.

Till saken hörde att den tidigare ägaren hade lagt ikull i en rondell och förmodligen skadat svänghjulet i processen. När de bytt ut svänhjulet så verkar man glömt att dra dessa bultar.
Jag monterade isär motorn för att kontrollera att veven var i ordning och lyckligtvis verkar veven vara OK.
Tyvärr hade två fästöron för generator kåpan spruckit vid den tidigare hanteringen och jag tänkte nu passa på att svetsa på nytt material när motorblocket ändå är löst.

Jag behöver tips på någon i Göteborgs regionen som är duktig på aluminium som kan materialet med eventuell förvärmning etc. för att undvika att materialet slår sig.

Tacksam för tips för detta.
Jonas Sandström SÄVAR
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

du kan inte kolla med chalmers? dom har väll en fin verkstad tror jag.
johan freiman
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

har du jobbat nått på bilen i sommar?
ps jag vill se mer nostalgibilder om du har :)
Bild
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

länge sen man hörde av dig jonas, smids det några planer för amman?
kommer du upp nått mot jul ?
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Jo, planer smids hela tiden men det går lite si o så att utföra dem. Siktet är precis som tidigare att harva på i den mån det går när man är hemma.
Jag har ikväll varit och kikat på en garageplats här i Göteborg som kommer att fungera som hobbyhak. Jag tror inte att jag kommer att flytta ner Amman inom överskådlig framtid men det ska gå bra att ta med sig lite motorkrafs och fila vidare här nere.
Planerna är annars att sätta igång ett litet hojprojekt för att ha ett lämpligt mekobjekt. Kröka ihop en ram med lite eget stuk. Jag letar just nu efter en lämplig donator maskin att basera bygget på. Det blir ingen HD i drivkällan då jag tycker de är orimligt dyra och inte heller särskilt orginella så något alternativt. Troligt en Boxer från Dnepr eller BMW. Inga effekt monster med jag Hoppas Hondan styr upp det behovet så det nya bygget räcker för att lapa sol och köpa korv med räksallad.
Nästa sväng jag kommer upp blir i december. Troligen en sväng redan 3-6 samt igen till jul. Första svängen blir nog inte mycket mek då resan är till att besöka min gamla skola som firar jubileum samt kanske hänga lite tapeter till föräldrarna. Väl mött över en kopp i Garagen dock :thumbright: snacka lite projekt
Senast redigerad av zeke varg den fre nov 20, 2009 10:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Hjulen kom tidigt i år!

Bild

Hämtade denna skönhet från bussgods tidigare idag. En svartqvarna från förr. Dämparen som står i ramen kommer från en CBR. Vi får se om den kommer med i något bygge. Stilen och vinklarna passar bra men planen lutar mot stelben. Tips om intressanta motor installationer är kul.
Jag funderar på BMW boxer typ R60 / R75, sidventils boxer från Dnepr (Rysk kopia på 30tals BMW). Ett annat spår är att mata ihop en Saab 3cyl två-taktare med en v-låda från BMW med kardan drivning. Skulle vara kul och annorlunda men står man ut med ylande tvåtakt i en cruiser?

Bild

Ramen måste nog stärkas upp en aning :doh: Notera sprickor i framgaffelns tvärstag. För att veta tjockleken på ramen, tänk cykel.
Jag köpte objektet främst för att jag tycker framgaffeln är riktigt hård och det skulle vara kul att inkludera den i ett bygge. Den måste nog boxas upp för att ta lite bättre tyngd och inte minst ökad säkerhet.

Någon som har intressanta motorer liggande?
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ruskigt frän framvagn.

den kommer nog bli hur frän som helst då du skissat fram designen :thumbright:

jonas jag har en rödmyra -50 tals motor du kan få men den kanse är lite väl slö?

det fins också tids typisk race förgasare till den.

du har inga skisser på olika designer du ritat på, ramar mm som du kan lägga upp bilder på?
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

[quote="zeke varg"]Hjulen kom tidigt i år!

Bild



Mycket intressant Amazon, och mycket intressant lättviktare.

Här är en liten filmsnutt från vårat garage, ett par garagepolare som snickrat lite, tanken är väl att det ska byggas vidare någon dag så den blir åkandes med efterbännkammare etc.

http://www.youtube.com/watch?v=gON5FMrkWqw

MVH PELLE//
Senast redigerad av Amazon67 den lör nov 21, 2009 12:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Jo, lite bilder kommer. Jag kommer sätta igång och skissa på allvar nu. Kul med källan till inspiration stående i vardagsrummet. Rödmyre motorn kan vara intressant den med. Jag får kika på den när jag kommer upp i början på december. Nu ska jag iväg till Helan och åka lite PV.
Jonas Sandström SÄVAR
Sjödin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: lör mar 21, 2009 7:46 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av Sjödin »

Riktigt ball Jonas!

Jag skulle satsa på en motor med skaplig knuff Honda XR 600 el 650 motor, dessa är som en B20 i hållbarhet. Helt klart skärmlöst och naturligtvis stelben. Inga kompromisser, och sedan är det ju billigt att gå till naprapater...
Sedan skulle jag satsa på grovmöstarade däck, gärna med lite bredd på.

Bygg en gammal flat track racer.

Kommer att följa med spänning.

Mvh Sjödin
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Jag har samlat på mig en del skrot och tankar för hojbygget (byggena)
Dels kommer jag försöka kicka igång Svartqvarnan med den patina som den står (saknar svänghjul om någon ser detta och vill skiljas från sitt!! skicka PM) sedan blir det bygge från grunden baserat på drivlina från BMW och två-takts motor från Saab. Några teaser bilder på stuket. Bilderna är screendumps från det cad program jag använder. Väldigt ruff modellering för att få lite känsla för proportioner m.m. Kommer förfinas efterhand.

Bild

Bild
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Tvåtakt e ball! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den blir ruskigt frän :thumbright:

har du rivit qvarna motorn?
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Nä, inte ännu. Jag letar fortfarande efter ett svänghjul. Rudolfsson skulle göra lite efterforskning och Teflonet trodde eventuellt att han kunde ha ett liggande.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

hur går det?
Skriv svar